Blev scammed av en Blocket-säljare, vad ska jag göra? (gtx 1080)

Permalänk
Medlem

Tillslut fick jag mina pengar tillbaka, han svarar bara mellan klockan 2 eller 4 på natterna så det är lite shady tror jag men han säger han jobbar på natterna. Han sa till mig att han kommer skicka kortet och sen kan jag betala om jag är nöjd med den. Vi får se hur det blir.

Jag vet vart han bor tror jag och jag har hans namn och mobil nummer å grejer. Han sa till mig att jag kommer få kortet på fredag. (idag). Det bara vänta och se hur det löser sig.

Permalänk
Medlem

Du fick iaf tillbaka dina pengar, det är inte många som får det när det gäller sådant här, så var glad över det och lär dig av detta typ.

Permalänk
Medlem

Som jag trodde försvann han igen och svarar inte om jag ringer eller smsar, så han är verkligen ett scammer eller han inga respect/hög alltid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av punkyard:

Tillslut fick jag mina pengar tillbaka, han svarar bara mellan klockan 2 eller 4 på natterna så det är lite shady tror jag men han säger han jobbar på natterna. Han sa till mig att han kommer skicka kortet och sen kan jag betala om jag är nöjd med den. Vi får se hur det blir.

Jag vet vart han bor tror jag och jag har hans namn och mobil nummer å grejer. Han sa till mig att jag kommer få kortet på fredag. (idag). Det bara vänta och se hur det löser sig.

Skrivet av punkyard:

Som jag trodde försvann han igen och svarar inte om jag ringer eller smsar, så han är verkligen ett scammer eller han inga respect/hög alltid...

Han sa att han hade skickat det, men nu framkom det att han inte hade gjort det.
Nä fy sjutton, har du fått tillbaka pengarna så spring åt andra hållet!

Permalänk
Medlem

Har du fått tillbaka dina pengar så nöj dig med det.
Strunta i grafikkortet, och honom, och köp ett grafikkort någon annanstans.

Permalänk
Medlem

För att förtydliga, har du fått tillbaka alla pengar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@RVX: Ja jag har fått alla mina pengar tillbaka, nu funderar jag på om jag ska försöka spara lite till och köpa en för 5000kr eller bara köpa ett gtx 1070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av punkyard:

@Bruce Wayne: Ja jag har fått alla mina pengar tillbaka, nu funderar jag på om jag ska försöka spara lite till och köpa en för 5000kr eller bara köpa ett gtx 1070

Beror på hur lång tid du tror det tar att få resterande 1000kr. 4-6 månader? Köp ett 1070 nu tycker jag.

Permalänk
Medlem

@PWR-RST: Jag vet inte hur långt tid det kommer ta, jag vill göra mitt bästa för honom haha. Så jag tror jag kommer sälja saker som jag använder inte att få pengarna.

Permalänk

@punkyard:
Först och främst, är paketet skickat som rekommenderat ller bara nån typ av Sverigebox? alt vadderat kuvert? Det är bara rek som är spårbart men också försäkring upp till kr??
Sen har det bara gått 5 dagar denna veckan inkl en röd dag, och det är en helgdag på tis el ons också(Nationalen:))!
Sen är postnord om ni valt dessa så räkna inte dagar utan mer nån vecka el två efter egen erfarenhet
, Postnord borde läggas ner omgående alt göras privat ige,bara googla Postnnord och läs stjälva!.
Beställde fel earpads till Beats studio, trodde jag hade 1.0 eftersom det inte sys på kartongen men säljaren skickade nya fraktfritt och express från Singapore dagen efter! Han säjer även sälj earpadsen till studio(not wireless) på svenska Ebay för du förlorar alldeles för mycket på att skicka hit från SWE!!??

Tycker det säger en hel del om den svenska postgången i dagsläget om man jämför inban privatiseringsvågen, men det gäller även sjukvård och skola som jag anser inte skall vara vinstdrivande.
Dessa är grundläggande funktioner som behövs för att kunna leva ett vanligt liv idag!
@TS sorry for offtopic men det hör ihop, bit ihop tills efter helgen eller i värsta fall efter Nationaldagen detär 3dagar kvar.
om han kan visa upp något slags bevis att han verkligen postat det.

Bättre att fria än börja anklaga personer när det bara gått ett par arbetsdagar! Varför sådan panik nu för tiden??
MVH Pierre GBG
EDIT: Sorry Tråden låg under heta nyheter

Permalänk
Medlem

@Pierre232: För han är väldigt shady person, om jag ringer stänger han mobilen. Om jag skickar ett sms får jag inga svar. Om jag frågar om han har skickat det får jag inga svar heller. Jag tänkte vänta tills onsdag men om han har inte skickat den så plan B initiated.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av punkyard:

@Pierre232: För han är väldigt shady person, om jag ringer stänger han mobilen. Om jag skickar ett sms får jag inga svar. Om jag frågar om han har skickat det får jag inga svar heller. Jag tänkte vänta tills onsdag men om han har inte skickat den så plan B initiated.

Skit i han oavsett. Opålitliga personer som honom är värst. Vad händer om du får kortet och det är sönder? Han kommer ju inte ta något ansvar, usch!

Köp ett nytt istället! Så slipper du trubbel. Du blev nästan av med dina pengar, gör inte om samma misstag. Som någon sade, vänd och spring :P.

Permalänk
Medlem

Oavsett scam eller inte i detta fall, är det någon som på fullt allvar skickar en pryl innan det är betalt?
Bäst är ju så klart att köra öga mot öga men då det inte går så skulle jag absolut inte göra en släng innan pengarna satt på kontot...

Permalänk
Medlem

Betala aldrig för helvete en krona till människor ni inte känner, hur seriösa dom än må låta så blir det alltid så här oftast, man sitter där och har swishat pengar till en främling som säkert skrattar åt en, och anmäla kan man visst göra men för en sån låg summa lär det läggas ner rätt snabbt.

Permalänk

Bör ju oavsett anmäla annons om du är säker på att du har en svammel på halsen så han inte hinner blåsa andra. Görs enkelt på blocket

Visa signatur

Rig 1: Z170A MPOWER, i7 6700k, 2x8GB 3200MHz , 1080Ti , m.2 960 Evo 500GB, 2x850 Evo 500GB.
Squad server: Asrock z97, i7 4790k, 16GB DDR3 @2400MHz, 850 Evo 500GB

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

Betala aldrig för helvete en krona till människor ni inte känner, hur seriösa dom än må låta så blir det alltid så här oftast, man sitter där och har swishat pengar till en främling som säkert skrattar åt en, och anmäla kan man visst göra men för en sån låg summa lär det läggas ner rätt snabbt.

likväl så verkar folk göra det, varför? vanligaste skälet hur ska jag annars köpa?

nu springer det runt personer på stan med insamlingsbössor att dom är från dövas riksförbund,
i åratal har det ju gått ut i media att dom inte samlar in pengar så, likväl så tjänar dom säkert miljoner varje år.

folk lär sig aldrig, Guldförsäljare utmed E4:an ja men visst bäst att tjäna en hacka på billigt bling.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

Betala aldrig för helvete en krona till människor ni inte känner, hur seriösa dom än må låta så blir det alltid så här oftast, man sitter där och har swishat pengar till en främling som säkert skrattar åt en, och anmäla kan man visst göra men för en sån låg summa lär det läggas ner rätt snabbt.

lol, aldrig handlat online eller?

Köparen betalar alltid hela summan först. Så har jag alltid gjort på Sweclockers marknad och andra forum.
Skulle aldrig skicka iväg min vara utan att den varit betald.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av thexps:

Blocketpaket som ett exempel.
Går dom inte med på någon säker affär, då ska man bli skeptisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av hellmix:

Som en tidigare skrev blocket-paket.

När *postade* han paketet borde ju dyka upp snart om han har postade det.

Men nästa gång du får kontakt med han så säg får du inget nummer så har han en anmälan på halsen p.g.a bedrägeri. De som är nya på området brukar få kalla fötter då om de försöker att luras.

Skrivet av Mieriola:

Handla inte på distans för mer pengar än du har råd med att blir av med, även om du gör allt du kan så är risken stor att du kan bli blåst. Blocketpaketet är inte heller säkert.
Du kunde ha skaffat ett billigare grafikkort från en valfri butiksskedja istället för detta.

Som så många skriver - Blocket-paket.

Har även jag haft många som kört "hälften - hälften" tricket, Blocket-paket? näää, för besvärligt, "Swisha nu, så skickar jag med en gång!"

Mieriola -> hur scammar dom med Blocket paket?

Jupp, Blocket och liknande sidor kryllar av scammers.

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av punkyard:

@Pierre232: För han är väldigt shady person, om jag ringer stänger han mobilen. Om jag skickar ett sms får jag inga svar. Om jag frågar om han har skickat det får jag inga svar heller. Jag tänkte vänta tills onsdag men om han har inte skickat den så plan B initiated.

Du har tur som fick tillbaka pengarna, radera och glöm honom.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Det finns såååå många trådar om folk som blivit blåsa genom förskottsbetalning.... Ändå fortsätter folk att betala i förskott. Jag förstår inte.

Skickades från m.sweclockers.com

För att för varje förskottsbetalning som är en bluff så går det 10 affärer som inte är en bluff.

Det är ganska enkelt; En säljare tänker aldrig skicka en produkt utan att ha fått pengarna först. Därför finns det endast förskottsbetalning som alternativ, om man inte vill lägga ner tid och energi på mer avancerade metoder, a.k.a blocketpaketet eller postförskott (som kräver bg/pg-konto) vilket de flesta människor inte har lust/tid/kunskap för/om.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Jag brukar alltid be om bild på varan tillsammans med personens legetimation (behöver dock inte ha den allra känsligaste informationen, 4 sista siffror). Har funkat bra hittills!

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av punkyard:

@thexps: Hur ska man gör annars? Dom vill inte skicka om du betalar inte hälften. Så gör många människor.

Hur man gör annars? Använder sig av Payson eller använder sig av Blocketpaketet, som är specifikt designat för att förhindra bedragare.
Vill säljaren inte använda sig av något av de eller liknande alternativ så är det bara att anta säljaren försöker sig att genomföra bedrägeri.

Visa signatur

John

Permalänk
Medlem

Dålig scammer om du fick tillbaka pengarna, något är då lurt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viochee:

Dålig scammer om du fick tillbaka pengarna, något är då lurt

Gratis sms lån

Permalänk
Medlem

@SWIN: Det är visserligen inte aktuellt i just detta fallet, men blocket-paketet är inte säkert ur en säljares synvinkel.
Köparen kan påstå att den inte fått varan/fått en trasig vara och därför inte vill betala. Finns flera exempel på det om man googlar.
Går antagligen att scamma en okunnig köpare som säljare också genom fake-mail.

Permalänk
Medlem

Kallade han sig för "Robin F" i annonsen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mieriola:

@SWIN: Det är visserligen inte aktuellt i just detta fallet, men blocket-paketet är inte säkert ur en säljares synvinkel.
Köparen kan påstå att den inte fått varan/fått en trasig vara och därför inte vill betala. Finns flera exempel på det om man googlar.
Går antagligen att scamma en okunnig köpare som säljare också genom fake-mail.

Tack, jo inget är väl helsäkert.

Tror att köparen inte får pengarna tillbaka, förrän varan är återsänd.
Men, går väl att returnera en tegelsten, eller nåt.

Suck, öga mot öga affärer är ändå bäst..

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Medlem

me too :/

@punkyard:

Hej,

I afraid I "bought" a second card from Robin F. (he was "selling" 2 GTX1080) yesterday.
I swished 1800,-.
Do you maybe have a snapshot of the ad? It would be helpful.
I have all the communication saved.

Thanks!
Regards to all!
Cezh fram Småland

Permalänk
Skrivet av Cezh:

@punkyard:

Hej,

I afraid I "bought" a second card from Robin F. (he was "selling" 2 GTX1080) yesterday.
I swished 1800,-.
Do you maybe have a snapshot of the ad? It would be helpful.
I have all the communication saved.

Thanks!
Regards to all!
Cezh fram Småland

this is not a Gloat, just a question
so you have a surname (obviously not his real one) and a "F" and that's it ? is that enough to send money to someone ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Är väl inte säkert med Blocketpaketet heller. Vad hindrar köparen från att byta ut innehållet osv, och sen skicka tillbaka det?