Blev scammed av en Blocket-säljare, vad ska jag göra? (gtx 1080)

Permalänk
Medlem

@Grönahunden:

I asked him for his full name before sending the money and I got it.

Permalänk
Skrivet av Cezh:

@Grönahunden:

I asked him for his full name before sending the money and I got it.

so how do you know he just make up a name ?
and still even whit right name what can you do if you don't get anything?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden:

I mentioned Police in sms and got the money back 8-]
Maybe he is honest but just messy?
We will see if I get the card.
He said he sent it today, but left the tracking number somewhere and can't access it now...
I agreed that when I get the card, I'll pay 3800+post.

Now I can go and sleep....

Permalänk
Skrivet av Cezh:

@Grönahunden:

I mentioned Police in sms and got the money back 8-]
Maybe he is honest but just messy?
We will see if I get the card.
He said he sent it today, but left the tracking number somewhere and can't access it now...
I agreed that when I get the card, I'll pay 3800+post.

Now I can go and sleep....

Registrerad idag ??
Hur hittade du denna tråd ?

Permalänk

@Cezh: and police will do what ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Carlsberg 4.2:

I think I'll stay here for a long while...

How I got here?

When I started to be suspicious I googled "Robin F blocket". 17th link leads here

Permalänk
Skrivet av Cezh:

@Carlsberg 4.2:

I think I'll stay here for a long while...

How I got here?

When I started to be suspicious I googled "Robin F blocket". 17th link leads here

You just googled Robin F ?
How come ?
I don´t just google some random name

You are a follower on Sweclockers ?
In that case (y)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddank:

Kallade han sig för "Robin F" i annonsen?

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, det finns två scammers, Robin F och någon som heter Oliver Sjöstrand Cadjo

Permalänk
Medlem

@Carlsberg 4.2:

Not a random.

I paid to Robin F for card I bought on blocket. Something wasn't right, so I googled checking if anyone else had problem with him.
Internet is powerfull.

Permalänk
Medlem

@punkyard:

So you think I will not get this card?

Now, I don't care. I got all the money back.

...still it would be nice to get GTX1080 for 3800,-

Permalänk
Medlem
Skrivet av punkyard:

Japp, det finns två scammers, Robin F och någon som heter Oliver Sjöstrand Cadjo

This is my warning to everyone reading my post, do not do any business with anyone selling Gtx 1080 stric below 5000/6000kr. Its a scam. If you see someone named Robin or Oliver ad they say they only have 1 card left (out of 2) report them. They both are scammers.

Always ask for a picture of the product.
Ask for ID (as picture and with a paper beside it with your name on it so you know its not some random ID from the internet)
And best and the safest way to buy from blocket is to go face to face!

Please learn from my naiv mistake. And report the people that do this to honest people like us. They deserve a special place in hell.

If anyone has questions as to how to spot a scammer p.m me.

Always google the number you retrieve from the seller amd see if his address and name check out. Ask him questions as how many people he lives with and where. In hitta(dot)se you can find all the info of a person you need to ask questions.

If you have been slammed call 114 14 and they will investigate it. You can get your money back and even get compensation for the damages!

Have a good day and shop safely people.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cezh:

@punkyard:

So you think I will not get this card?

Now, I don't care. I got all the money back.

...still it would be nice to get GTX1080 for 3800,-

Only thing you'll get is pain buddy, cause no one in their right mind will sell a Gtx 1080 strix for that price.

Either buy a 1070 any model or do what I did.
Go to cdon and get your self a Gtx 1080 kfa2 for 5200kr. Safest and cheapest Gtx with imsane oc capability

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

A gtx 1080 used is not even worth 4000 sek so it is wrong saying that it is a scam if it is priced below 5000 or 6000 sek.

Permalänk
Medlem

@VideoyGTX: I meant a gtx 1080 Strix. Those new cost around 6000/7000kr new!
But any other manufacturers gtx 1080 might cost 4000kr.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Till er som skriver att jag skulle aldrig skicka utan att varan är betald.
Jag har handlat av många här på swec som har skickat före dom fått pengar 1-1000kr affärer.
av runt 100 affärer på tradera,blocket och här på swec så har jag blivit lurat på tradera 1 gång (fick tillbaka pengarna av "missbrukarens" förälder"

så några tips på vägen.

Telefon nr
Namn
Adress
Bild på vara med deras namn ID
Betala med swish "Kolla så namnet överensstämmer med swish.
Sök efter personen på nätet/sociala medier.
sök på ratsit.
Kopiera bilden från annons/mail och google den https://images.google.com/. Många som lånar bilder men påstår att dom tagit kortet.

Får du fram fler telefon nr på samma adress prova ring och fråga efter xx.
då Hen inte "svarade" på sms/telefon.

Därefter be säljaren hålla varan då du har en annan på gång för ett bättre pris.
där av oseriösa säljare kommer genat sänka priset och pusha för att få sin vara såld så fort som möjligt.

Ha is i magen och köp inte första bästa.
Handla inte för mer än du har råd att förlora.

ONT

Skönt at höra att du fick pengarna iaf

Permalänk
Medlem

You do realize its an auction right? It will be 5000kr in no time.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av punkyard:

@VideoyGTX: I meant a gtx 1080 Strix. Those new cost around 6000/7000kr new!
But any other manufacturers gtx 1080 might cost 4000kr.

i bought my gtx 1080 strix advanced for 5790kr two weeks ago elgiganten have it for 5390kr new on sale right now

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

As with everything, buying used is a gamble and a part of the experiance buying this way. If anybody wants full security then they should buy from an online store and even then there are no gurantees everything will go smooth.

I have sold a few things and I always got the money first, and I have also bought a few thing and I have paid in advance. I guess I was just lucky, or I bought from the right people. Here on swec I trust the sellers and buyers so I dont care if I have to pay first or if I get payment later on. I think 99.8% of all private transactions here on swec are succesfull so buy here if you are worried.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punkyard:

You do realize its an auction right? It will be 5000kr in no time.

Skickades från m.sweclockers.com

Såldes för 3500kr

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

Blocketpaketet suger röv för säljare. Säljer mycket på blocket, antingen får dom Swisha eller komma och hämta.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Anmäl till polisen

Visa signatur

PC specs: Mobo: gigabyte ga-z97x-gaming 3 CPU:4790K RAM: 8GB Kingston 1333mhz GPU: MSI 970 gaming 4g PSU: Evga 750 b HDD1: Seagate Barracuda 1tb 7200rpm HDD2: WD Caviar Blue 500gb SSD: 240GB intel 520
Tangentbord: CM Storm Quickfire TK red
Mus: Corsair m65 rgb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thexps:

Blocketpaket som ett exempel.
Går dom inte med på någon säker affär, då ska man bli skeptisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Blocketpaket är inte heller säkert. Jag har nyligen blivit blåst på detta med blocketpaket men det berodde mest på att jag inte hade koll på hur det funkade.

-Hon skulle sälja högtalare.
-Jag kontaktade och hon skrev att hon bjuder på frakten om vi kör blocketpaket.
-Bra tänkte jag och gick med på det. Fick ett mail om att jag skulle betala in pengar till ett kontonummer och sen vänta på personen att skicka paketet. Hade jag läst hur blocketpaket funkade så skulle jag veta att man betalar när man hämtar ut paketet men jag trodde det var så att man betalade till ett konto som då blocket hade och de släppte pengarna först när jag godkänt varan.
- Personen är polisanmäld då jag fått namn och adress via min bank till ägaren av kontonumret.
- Personen var inte en tjej och bodde inte på Gotland där annonsen var upplagd, förmodligen bara för att så många som möjligt inte ska säga att de kan komma förbi och hämta utan att det måste skickas. Blev inte heller förvånad när personen inte ens har ett svenskklingande namn.

Lurad på min egen dumhet men jag hoppas också att denna person åker dit och att jag ska få tillbaka mina pengar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag hoppas alla här som blivit lurad av denna oliver polisanmäler han. Jag har gjort detta så hoppas det ligger flera fall av bedrägeri mot han. Så polisen har mer att rikta mot han.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Såg att jag hade blivit citerad utav en del personer som trodde att jag skrev om killen som var shady, det var inte jag men faktum kvarstår.
Men egentligen fungerar det ganska bra på både blocket och SweClockers marknad,scams händer men du läser aldrig om affärer som går bra!
Blockepaketet är en pina för försäljaren pga tiden det tar att få sina pengar för varan, räkna med minst en vecka iaf.
Sen ska man handla med förnuft, är det för billigt för att vara sant så brukar det vara så. Vidare så finns det inte heller något som heter God tro längre, dvs att det är upp till köparen att kolla så är långt det är möjligt att det inte är stöldgods.Mvh
Edit: Shpock däremot anser jag är totalt oseriöst, vet inte hur många annonser jag lagt upp, folk ringer och säger att dom skall komma dagen efter den är det ingen som kommer.
Man ska inte dra alla över en kant men personligen har jag inte lyckats sälja någonting via Spock, bara massa arbete i onödan. Det känns lite seriösare att handla via SweClockers eller Blocket.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av punkyard:

Japp, det finns två scammers, Robin F och någon som heter Oliver Sjöstrand Cadjo

Kan nästan garatnera att detta är bara 2st av de alias han använder,han lär ha bytt både konto och Nick vid detta laget!
Om så nu inte är fallet så finns det inte mycket mellan öronen, sätter man något liknande i system så borde man *text* av mig själv borttagen pga tips, och för att ej uppmuntra andra!!!!!
Då jag själv inne är i den branschen så finns det bara jag tänker lite snabbt ganska många sätt att klara sig undan via.
Jag har haft en del med polisen att göra för ca 23år sedan, men passerat det stadiet.
Jag har dock aldrig gjort någon privatpersoner(obs: ingen ursäkt) lidande, men det säger en hel del om människan om man går in för att blåsa "kids"!
Nu ser jag allt under 23-någonstans eller noobies, snälla ta inte illa upp någon men jag är nästan det dubbla . Med tanke på vad som fanns när jag var tonåring och vad som finns nu så känner jag mig som en noobie ibland, speciellt när sonen säger "men hallå eller varför gör du så, tryck typ det med det så är du klar, eller varför går du den vägen det blir 3steg xtra steg det är bara onödigt arbete .
Oavsett måste man gambla ibland och försöka lita på folk, jag är övertygad om att man vinner på det i slutändan!
Karma stämmer och allt hinner ikapp dig som person, om inte imorgon så kanske gången efter!
Det finns hur mång scammers som helst, peronligen köper jag personligen demoex med full garanti eller om det måste köpas beg, hämtar jag det helst och testar det, om det är någon från tex Norra Sverige så kolla antalet sålda annonser, när kontot är reggat och omdömestråden. Då brukar det bli bra, hitills för mig iaf, och jag anser SweClockers marknad seriös!!
MVH trevlig Helg-Det är Kulturklalaset i GBG SÅ det blir inte många min framför pc´n på? nu går jag OL

Permalänk
Medlem

Blåst av Oliver Sjöstrand cadjo på cityboard.

Hej! Jag gjorde det man tydligen aldrig mer kommer göra. Betalade hälften av köpesumman innan paketet var skickat.. det kom aldrig nått paket och säljaren kommer med massa undanflykter och hotar på både det ena och det andra. Det slutar med att jag kontaktar hans bror som förövrigt mer eller mindre sagt upp kontakten med honom pga hans svindleri och missbruk. Jag vill varna alla som kan tänkas läsa detta!!!!

Skrivet av punkyard:

You do realize its an auction right? It will be 5000kr in no time.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Det finns såååå många trådar om folk som blivit blåsa genom förskottsbetalning.... Ändå fortsätter folk att betala i förskott. Jag förstår inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av thexps:

Blocketpaket som ett exempel.
Går dom inte med på någon säker affär, då ska man bli skeptisk.

Skickades från m.sweclockers.com

För blocketpaketet och paypal så är risken att säljaren blir blåst istället, jag skulle aldrig någonsin i mitt liv skicka något utan att ha fått betalt först eller via dessa tjänster, det är swish, överföring eller helst av allt kontant/öga mot öga som gäller. Kan inte tänka mig att du förespråkar att säljaren ska ta alla risker alternativet är då att lägga ner distanshandel/begagnatmarknad helt och hållet.

TS: Tråkigt att du har fått en dåliga erfarenheter, har själv blivit lurad hoppas att det löser sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Det finns såååå många trådar om folk som blivit blåsa genom förskottsbetalning.... Ändå fortsätter folk att betala i förskott. Jag förstår inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av lappen81:

För blocketpaketet och paypal så är risken att säljaren blir blåst istället, jag skulle aldrig någonsin i mitt liv skicka något utan att ha fått betalt först eller via dessa tjänster, det är swish, överföring eller helst av allt kontant/öga mot öga som gäller. Kan inte tänka mig att du förespråkar att säljaren ska ta alla risker alternativet är då att lägga ner distanshandel/begagnatmarknad helt och hållet.

TS: Tråkigt att du har fått en dåliga erfarenheter, har själv blivit lurad hoppas att det löser sig.

Yepp, tycker precis som du att blocketpaketet suger.

Visa signatur

Macbook Pro 13" Retina 2015 - i5 @ 2.7Ghz - Intel Iris 6100 1536MB - 8GB 1867Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

För blocketpaketet och paypal så är risken att säljaren blir blåst istället, jag skulle aldrig någonsin i mitt liv skicka något utan att ha fått betalt först eller via dessa tjänster, det är swish, överföring eller helst av allt kontant/öga mot öga som gäller. Kan inte tänka mig att du förespråkar att säljaren ska ta alla risker alternativet är då att lägga ner distanshandel/begagnatmarknad helt och hållet.

TS: Tråkigt att du har fått en dåliga erfarenheter, har själv blivit lurad hoppas att det löser sig.

Har köpt med blocketpaketet själv och måste erkänna att jag inte riktigt förstår hur man skulle blåsa någon med det? Om köparen inte är nöjd och skickar tillbaka varan så ska även säljaren acceptera returen efter att han fått tillbaka paketet. Om man som säljer då inte accepterar så blir det en tvist och pengarna låses tills tvisten är löst. Enda fallet jag kan tänka mig är om någon köpare klantar till det och har sönder vara och chansar på att returnera den, men det låter inte som att det bör vara alltför vanligt.