Värt att uppgradera till 7700K, eller en Ryzen?

Permalänk
Inaktiv

Värt att uppgradera till 7700K, eller en Ryzen?

Godmorgon Bullen,

Har i skrivande stund en PC med 6700K som hjärna. Det suger riktigt ordentligt i byggartarmen och jag underhåller tanken på att uppgradera processorn något, även om det är en marginell skillnad. Funderar på om det är värt att slå över till 7700K som har DRM inbyggt, för att kunna streama 4K i Netflix eller om man får ut mer av att gå över till en Ryzen. Ryzen har fler kärnor när man tittar på dom mer påkostade, men också lägre stockhastighet. Mitt huvudsakliga användningsområde för datorn är att spela, titta lite på film, muppa mig på youtube eller titta på porr.

Finns det något värde öht att uppgradera, och vilket tjänar man mest på i sådanafall?

Permalänk

Personligen skulle jag nog väntat på hur amds nya Threadripper presterar och utgå därifrån . 6700k är ju en mycket bra processor för det du håller på med.
Själva ryzens stockhastigheter är ju inte super på de flesta modellerna men klockade går de upp till runt 4ghz beroende på hur mycket tur du har så kan den vara stabil vid lägre eller högre ghz.

Du kan få ut runt 2200kr för din 6700k skulle jag tro (beroende på hur bra den klockar) en 7700k kostar ca 3500 eller begagnad för runt 2500-3000. Så du får avgöra om ca 500-1000kr är värt att lägga för att kunna streama Netflix i 4K eller vad man mer får ut av det.

Tänk på att kaby lake har värme problem pga dålig kontakt så de går varmare än din 6700k.

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning alls att uppgradera för dig.
Vänta till nästa generation o kolla istället om det blir värt då.

Permalänk
Medlem

Själv har jag en 6600k och funderar på att uppgradera till en 7700k eller en Ryzen 7, eller kanske till och med Threadripper beroende på priserna även fast det är väldigt overkill för mig.
Men skulle aldrig ha bytt från en 6700k till en 7700k, känns som slöseri. Visserligen behöver man ju inte byta något annat än CPU'n då, men ändå.
En annan tanke jag haft är att vänta på den ryktade 6-core CPU'n i kommande Coffee Lake och se vad den hamnar på i pris och prestanda, kanske skulle vara ett alternativ för dig?

grammatik
Permalänk

Nej det är nog inte värt att uppgradera, 6700k är anpassat väl för dina behov.

Permalänk
Medlem

Inte värt det.

Du har den näst bästa cpu:n till z170. Man kan ju hoppas att coffe lake 6-core kommer funka på z170. Då kommer jag nog iaf slå till.

Visa signatur

Fractal R5 | MSI B550-a PRO | 3900x@PBO | Noctua D15 | G.Skill Trident Z Neo@3.7GHz | Asus 1080ti | Evga SuperNOVA 750 G2 80+ Gold |1TB 970 EVO |0.5TB 980 PRO | 240GB OCZ, 6TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge84:

Du har den näst bästa cpu:n till z170.

Räknar du med 7700k nu eller?

Skrivet av Hagge84:

Man kan ju hoppas att coffe lake 6-core kommer funka på z170. Då kommer jag nog iaf slå till.

Om så är fallet så kör jag nog på detsamma

Permalänk
Medlem

Som alltid i de här trådarna.

Kort svar: Nej.

Mer utvecklat svar: Aldrig i livet.

Permalänk
Inaktiv

Tack för feedbacken allesammans. Blir nog att vänta på Coffeelake och hoppas att det blir lite fler kärnor och bra klockning på dom

Permalänk
Medlem

7700k har 2% högre IPC än 6700k clock per clock så du kommer inte se några märkbara skillnader i spel gällande fps. Ska du streama samtidigt som du lirar spel som använder 8 trådar eller mer då kanske en 6 eller 8 core cpu vore rimligt. Antingen i7 7800x eller 1700x, där 7800x kommer att prestera bättre.

Bara glöm bort allt som heter cpu-uppgradering. Om det kliar i tarmen så kanske du har ätit en chilli för mycket eller två hehe.

Permalänk
Medlem

Om utvecklingstakten kommer vara som det varit srnaste åren kan du vänta några generationer på att uppgradera när det handlar om ditt användningsområde.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

@MarcusHuddinge: Ja precis. Skillnad är väl Netflix 4k och några 100 mhz högre klock på 7700k. Du kommer ju inte märka någon skillnad. Pengar i sjön.

Visa signatur

Fractal R5 | MSI B550-a PRO | 3900x@PBO | Noctua D15 | G.Skill Trident Z Neo@3.7GHz | Asus 1080ti | Evga SuperNOVA 750 G2 80+ Gold |1TB 970 EVO |0.5TB 980 PRO | 240GB OCZ, 6TB WD RED

Permalänk
Medlem

i7 6700K är i regel bättre än nuvarande i7 7700K eftersom du riskerar få ett exemplar med dåligt monterad IHS och därmed värmeproblem. I övrigt får du i princip identisk prestanda om du kör din cpu i samma klockfrekvens som du hade tänkt med en 7700K. Så med andra ord har du redan den bästa konsumentprocessorn.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Har inte 7700k 2% bättre prestanda klock per klock? Samt överklockar 7700k bättre också.

Permalänk
Medlem

En eloge för ärlig trådstart! Kanske dags för en processor i 69-serien?

Skickades från m.sweclockers.com