Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

När kommer 4tb 2,5" från WD

Permalänk
Medlem

När kommer 4tb 2,5" från WD

Hej,
Köpte en 4tb 2,5" extern hdd, WD My Passport:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3946969

Men när kommer 4tb 2,5" för interna, hittar bara för Seagate:
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=358#rparams=m=s3228968...

Någon som vet, skulle vilja ha det i en NUC som lagring?

Tack på förhand

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Hej,
Köpte en 4tb 2,5" extern hdd, WD My Passport:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3946969

Men när kommer 4tb 2,5" för interna, hittar bara för Seagate:
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=358#rparams=m=s3228968...

Någon som vet, skulle vilja ha det i en NUC som lagring?

Tack på förhand

Annars så finns det ju en intern hårddisk i den externa

Uppfatta mig inte fel nu, men får många år sen, så vart det billigare att köpa externa hårddiskar än interna. Och det var för att många återförsäljare hade köpt in så stora partier på externa hårddiskar.
Många vart vi som köpte externa hårddiskar, för att sen slita ut dom och sätta dom i datorn.
D v s en extern hårddisk blev intern.

Hur det ligger till med priserna idag, det vet jag inte.
Men samma lösning finns ju även för dig!

M v h skog1s

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Annars så finns det ju en intern hårddisk i den externa

M v h skog1s

Nu för tiden är det en fastsvetsat controller i hårddisken inuti, så tror inte att man kan dra loss den och stoppa i hdd i en stationär.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Nu för tiden är det en fastsvetsat controller i hårddisken inuti, så tror inte att man kan dra loss den och stoppa i hdd i en stationär.

Intressant. Men jag tror/hoppas du har fel!
Det är inte så länge sen jag själv drog ut en 3TB seagate från ett externt hårddiskchassi.

Och när man googlar fastsvetsat controller i en extern hårddisk så är alla utom den första träffen (från Swec) markerade: Saknas: fastsvetsat ‎controller

Controllern kan mycket väl vara fast, men rätta mig om jag har fel, den är fastnitad/punktsvetsad i den externa hårddiskchassit......Inte i själva hårddisken.

Många gånger har jag fått bryta loss själva lådan, för att komma åt hårddisken t e x sen har det bara att dra ut den från.

Är det som du skriver att dom har svetsat fast contollern i själva hårddisken, då är det ju en tråkig utveckling. Har du själv varit med att se det?

/skog1s

Edit/ Jo visst hade du rätt! Western Digital MyPassport 2TB USB 3.0 HDD Disassembly W D har lödat fast USB direkt på hårddisken (The usb to sata interface is built into the controller circuit)

Tackar så mycket för kunskapen jag lärde mig idag!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Edit/ Jo visst hade du rätt! Western Digital MyPassport 2TB USB 3.0 HDD Disassembly W D har lödat fast USB direkt på hårddisken (The usb to sata interface is built into the controller circuit)

Tackar så mycket för kunskapen jag lärde mig idag!!

Samma sak gäller Apple produkter, förr kunde man köpa den med minst lagring och sen själv byta ut hårddisk och minne.
Nu så går det varken byta ut hårddisk eller minne.
T.ex. tar Apple (Macbook Pro) 2500kr extra om man vill ha en 256GB SSD istället för 128 GB, och 5000kr extra om man vill ha 512 GB istället för 128 GB SSD.

En 256 GB eller 512 GB SSD kostar från ca 1000-1600kr om man köper det löst, och hårddisken man tar ut kan användas till nåt annat, men inte på senare tid när Apple också löder fast sina hårddiskar och minnen

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

WD My passport och My passport Ultra har USB-kontroller direkt på diskens kontrollerkort (dvs ingen SATA-uttag) och det är ett j***a skit enligt mig, men har funnits i ett antal år och då främst från just WD... - tydligen gäller det också deras 4TB även om det är svårt att surfa fram bilder på en öppnad enhet som bekräftar detta.

Räkna heller inte med att den inbyggda AES-kryperingen (som man skriver i reklamen för produkten) skydda dina data - ha egen typ veractrypt eller krypterande filsystem supportat av OS om det är känslig data. När folk undersökt det rejält så har det hittas så mycket svagheter kamouflerade till buggar i firmwaren i sådan omfattning att det kan inte vara misstag - utan beställt/tvingat av myndighetskrav i olika länder - men ingen tillverkare skulle erkänna detta.....

Seagate har förvisso också haft modeller med samma metod, men ser ut som att deras senaste 4 och 5TB 2.5" externa USB-diskar så är de med SATA-anslutning och med löstagbar adapterkort innanför kabinettet.

Förvisso dessa diskar är 15 mm tjocka och passar inte de flesta laptopar eller NAS baserat på 2.5" diskar (ännu) så de känner inte att de konkurrerar så mycket med deras motsvarande interndiskar gissar jag,

---

Personligen känns det som att Seagate har en liten ledningen på 2.5" sidan medans WD kämpar för fullt att inte bli för långt efter på den delen. På 3.5" sidan så är det betydligt jämnare och det är hugget som stucket vilka av dem som står för spetsteknologin vilken månad på året typ.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett gäng externa seagate portabel 4tb för 1195:- på nån rea på netonnet, diskarna som sitter i dessa är seagate laptop 4tb (dessa lösa kostade samtidigt 1895:-) så jag plockade ur dessa och monterade i min stationära, inga inbyggda styrkort i dessa..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Jag köpte ett gäng externa seagate portabel 4tb för 1195:- på nån rea på netonnet, diskarna som sitter i dessa är seagate laptop 4tb (dessa lösa kostade samtidigt 1895:-) så jag plockade ur dessa och monterade i min stationära, inga inbyggda styrkort i dessa..

Skickades från m.sweclockers.com

Har du en länk på produkten du köpte?

Jag formaterade externa hårddisken och kör utan några skydd, har bilder och filmer från semester, vet inte om nån är intresserad av de.
Kan man installera i efterhand annars?

Tack på förhand

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Har du en länk på produkten du köpte?

Jag formaterade externa hårddisken och kör utan några skydd, har bilder och filmer från semester, vet inte om nån är intresserad av de.
Kan man installera i efterhand annars?

Tack på förhand

https://www.prisjakt.nu/product.php?p=3430290

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tänk på tjockleken på diskarna också, en NUC stödjer bara 9,5 mm tjocka diskar, medans 4 TB diskarna är ju hela 15 mm tjocka, så de passar inte.

Permalänk
Medlem

@Linus: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3233319 innehåller även den samma disk som länkades innan. Dvs en: ST4000LM016 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3596668

Permalänk
Medlem

Alla externa 5TB 2.5" diskar under olika 'varumärken' kommer från samma ställe - Lacie, intenso, maxtor, samsung, seagate och några till jag inte letat fram och det är alla från Samsungs fabrik (numera Seagate).

WD köpte 3.5" delen i Samsung medans Seagate köpte 2.5"-delen när det såldes.

Den som säger att utvecklingen på snurrdiskar stannat av, vet inte var denne talar om - stagnationen fanns för 3-5 år sedan och inget hände då 'alla' var nöjda med 1 TB/platta på 3.5"diskar och 500 GB/platta för 2.5"-diskar

Sedan hände det saker och nu är 2.5" diskar på 1 TB/platta och 3.5" diskar uppe i 2TB/platta.
dvs sista 2-3 åren har man i stort sett dubblat kapaciteten på snurrdiskarna.

Dock känns det lite som att WD helst hade velat ligga kvar med 500GB/platta på 2.5" och segar med sin utveckling där även om 4TB-diskar numera finns medans Seagate har klart tagit ledningen där för att öka på volymerna i 2.5" segmentet.

Det är nog bara en tidsfråga innan det börja göras mindre fysiskt stora SOHO-NAS/mediaspelare avsedda för 15 mm tjocka 2.5" diskar + 1 SSD som disk-cache.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

@Linus: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3233319 innehåller även den samma disk som länkades innan. Dvs en: ST4000LM016 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3596668

Vet ej, det får du försöka googla dig till, borde finnas nån som plockat isär den modellen också på Youtube

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Vet ej, det får du försöka googla dig till, borde finnas nån som plockat isär den modellen också på Youtube

Skickades från m.sweclockers.com

Det var inte en fråga

Permalänk
Medlem

@theailer: så går det när man läser fort och fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

@theailer: så går det när man läser fort och fel

Haha, lätt hänt 😆

Skickades från m.sweclockers.com