Förhör på polisen imorgon (Tv-licens) Edit: Även dragen till tingsrätten i November. Edit: I won!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Hm, tyckte inte att det fanns så mycket marginal för misstolkning av mitt inlägg, men jag har uppenbarligen fel

Internet/bredband i sig innebär inte att man har digitaltv, du kan däremot få digitaltv via bredbandet. Som jag förstått det så är du licenspliktigt om du har något som konverterar tv-signaler till bild, även om skärmen man tittar på i sig inte har kapacitet att ta emot tv-signaler. I ditt fall så tolkar jag det som att det är TiVon som gör dig licenspliktig och inte din router. En hel del utrustning ger dig tillgång till "marksänd" tv även om skärmen du tittar på saknar mottagare.

Finns det ens routrar med uttag för bildvisning direkt i routern? Normalt sett så brukar man väl ha en router som kopplas till en box som i sin tur då har bildutgång till tv-n. Som jag förstått det så är det prylen som konverterar signalen till bild som är licenspliktig, oavsett om den sitter i skärmen eller i en digitalbox i någon form. I så fall så är en skärm utan mottagare inte tillräckligt för att visa att man inte är licenspliktig.

Även inspelningsbara Dvd/Bluray spelare eftersom dom då har en kanalväljare.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Hm, tyckte inte att det fanns så mycket marginal för misstolkning av mitt inlägg, men jag har uppenbarligen fel

Internet/bredband i sig innebär inte att man har digitaltv, du kan däremot få digitaltv via bredbandet. Som jag förstått det så är du licenspliktigt om du har något som konverterar tv-signaler till bild, även om skärmen man tittar på i sig inte har kapacitet att ta emot tv-signaler. I ditt fall så tolkar jag det som att det är TiVon som gör dig licenspliktig och inte din router. En hel del utrustning ger dig tillgång till "marksänd" tv även om skärmen du tittar på saknar mottagare.

Finns det ens routrar med uttag för bildvisning direkt i routern? Normalt sett så brukar man väl ha en router som kopplas till en box som i sin tur då har bildutgång till tv-n. Som jag förstått det så är det prylen som konverterar signalen till bild som är licenspliktig, oavsett om den sitter i skärmen eller i en digitalbox i någon form. I så fall så är en skärm utan mottagare inte tillräckligt för att visa att man inte är licenspliktig.

Då är vi helt och hållet av samma åsikt, en router/fiberbox/internet box som inte omvandlar signalen är ingen tv-mottagare, utan det är apparaten som omvandlar signalen som är licenspliktig.

Permalänk
Sötast
Skrivet av anon214822:

Jag tror att TS mycket väl kan bli fälld på det här. Ställer man upp något som ser ut som en TV på en plats som normalt innehas av en TV så får man nog acceptera att då måste man själv bevisa att det inte är en TV.

Man får se det lite pragmatiskt. Annars kan vem som helst hävda att TV:n inte är en TV utan att Radiotjänst kan göra något. Då fungerar inte systemet längre. Det är också ett system som handlar om små belopp och då är beviskraven lägre.

TS har missat att övertyga kontrollanten, likaså med att övertyga polisens utredare. Detta vet tingsrätten. Tingsrätten gillar inte att belamras med tjafsiga skitmål och tingsrätten kommer att hålla TS ansvarig för att ärendet hamnat där.

TS kan klara sig men då gäller det att vara artig, proffsig och smidig under rättegången, att be tingsrätten om ursäkt för att det har gått så här långt och att prestera utsökt dokumentation, i flera kopior, till varför det verkligen inte rör sig om en TV. Gärna också ett klart och logiskt och mänskligt resonemang till varför han gjort som han gjort. Tingsrätten kommer då att fria TS men fortfarande vara rätt sur på vederbörande för att ärendet skulle behöva gå så långt att det hamnade hos dom.

Jag hade bjudit in kontrollanten att gå genom utrustningen. Jag hade sett det som så att han måste få göra sitt jobb på ett rimligt sätt och om den såg ut som en TV och var använd som en TV så faller det på mig att ge honom rimlig möjlighet att se vad det handlade om. Man skall välja sina konflikter.

Tingsrätten gillar alltså inte folk som i deras ögon beter sig som paragrafryttare och rättshaverister. Man kan mycket väl välja att tro på vad Radiotjänsts kontrollant säger. En typisk TV uppställd som en TV. Enkelt. Klart. Gillar TS inte det så får han väl överklaga då, om nu hovrätten är intresserad av att ta upp fallet.

RANT

Du menar alltså på fullaste allvar att jag som svensk medborgare inte får/inte bör placera en bildskärm på en möbel på den plats jag finner passar i mitt vardagsrum som bara råkar ha balkongdörren placerad i samma rum?

Inte nog med att tanken i min mening är avskyvärd utan då måste jag även göra mig av med den helt nya soffan, skänken samt tvbordet jag köpt under året för runda slängar 16.000 svenska kronor så att jag kan möblera om i min egen bostad för att möblerna inte får plats på andra hållet. Allt detta för att det på något vis kan få en kontrollant att mena att jag ljuger och polisanmäler mig för att jag valt att använda en bildskärm i min ägo, i min egen bostad?

Värsta är att vardagsrummet bara är 3M på andra hållet, så jag bör rimligtvis behöva be min hyresvärd att slå ut väggen till grannen så att jag får plats med mina grejer så att jag kan gömma dessa från radiotjänsts kontrollanter.
Rimligtvis skall jag då behöva ljudisolera portalen mellan vardagsrum och hall då kontrollanten även rent magiskt kan höra skillnaden på bildskärm och tv-apparat.

Fine, jag vet, jag drar detta till löjliga proportioner just för att jag blev rejält förbannad.

Jag SKALL INTE behöva möblera min bostad samt ljudisolera fanskapet för att på så vis slippa bli polisanmäld för att jag lever MITT liv som det passar MIG och inte en man som jagar mig på provision.

Om tingsrätten skall hålla MIG ansvarig för en rättegång för min existens och därav hur jag valt att utföra min mediakonsumption så kan vi bara lägga ner direkt och nuka landet då det är olagligt att köpa/inneha/använda bildskärmar.
/RANT

Om någon är filmsugen så se Equilibrium
Känner att den passar in lite i ämnet.

Storyline
In a futuristic world, a strict regime has eliminated war by suppressing emotions: books, art and music are strictly forbidden and feeling is a crime punishable by death. Cleric John Preston (Bale) is a top ranking government agent responsible for destroying those who resist the rules.
http://www.imdb.com/title/tt0238380/

Och ja - jag inser hur löjligt jag beter mig nu men OH! vad jag blev arg.

Dold text
Redigerad 63 gånger då jag inte skriver väl under frustration.
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Att ställa upp på polisförhör är liksom obligatoriskt. Skulle tippa på om han inte gjorde det frivilligt så skulle han bli hämtad alternativt att det blev åtal direkt. Det är liksom i TS intresse att få komma till förhöret. I och med att polisförhöret slutade i att åklagaren beslutade om åtal så kom TS uppenbarligen inte in med tillräcklig bevisning för att avstyra ett åtal. Att bara komma med en berättelse kommer TS inte så långt med. Det är bara så att en privatperson har ett underläge i trovärdighet och har han medgett vad kontrollanten sagt om något som åtminstone såg ut som en TV så måste han nog komma in med en bra bevisning. Ett kvitto på inköp monitor samt fotografier på utrustningen hade kanske räckt på det stadiet.

Under ett polisförhör så får du inte heller nödvändigtvis reda på hur du skall göra för att undvika ett åtal i form av vilka frågor som ställs. Om TS nu inte visade upp t.ex. ett kvitto i samband med polisförhöret så noterar man bara att TS inte gjorde det och det är sedan besvärande för TS inför tingsrätten. Jag har lyssnat på polisförhör och man vara väldigt smarta med vilka frågor man inte ställer.

Det är Radiotjänsts jobb att kontrollera och beivra, det är TS ansvar att hålla Radiotjänst nöjda. Det finns ingen symmetri i det här. Tingsrätten har knappast några problem med att Radiotjänst driver det till åtal, det skulle bara inte ha behövts.

Jag visste inte att kontrollanten inte fick komma in i bostaden. Fel av mig. I praktiken blir det ändå samma sak, man gör vad som behövs för att hålla kontrollanten nöjd. Undviker problem längre fram. Visst kan man hävda sin rätt i olika avseenden men då kan kontrollanten också börja hävda sina rättigheter. Man kan tycka vad man vill om det system vi har men det är i slutändan oftast smartast att jobba inom systemet som det ser ut.

Självklart, men pekade mer på han svarade på frågorna dom ställde (kunde lika gärna sitta där tyst). Kan ju inte räkna med att varenda en som dom kallar in till förhör gått juristutbildning i 20 år (hade ju inte blivit många dömda i så fall )

Som tur är har jag inte varit i ett polisförhör (hoppas man slipper med), inte så man tänker tanken att komma med motbevis direkt (ser inte det rätt skyldigt ut med, samma om man tar advokat direkt typ). Vi får helt enkelt se hur detta utspelar sig, men kan vara vettigt om TS tar kontakt med jurist/advokat för att enklare samla motbevis.

Sen tar upp detta igen https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/tv-kontrollant-mis... Radiotjänst har inte automatiskt rätt och även dom kan göra fel, men dra det så långt att polisanmäla är över gränsen som i TS fall.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Självklart, men pekade mer på han svarade på frågorna dom ställde (kunde lika gärna sitta där tyst). Kan ju inte räkna med att varenda en som dom kallar in till förhör gått juristutbildning i 20 år (hade ju inte blivit många dömda i så fall )

Som tur är har jag inte varit i ett polisförhör (hoppas man slipper med), inte så man tänker tanken att komma med motbevis direkt (ser inte det rätt skyldigt ut med, samma om man tar advokat direkt typ). Vi får helt enkelt se hur detta utspelar sig, men kan vara vettigt om TS tar kontakt med jurist/advokat för att enklare samla motbevis.

Sen tar upp detta igen https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/tv-kontrollant-mis... Radiotjänst har inte automatiskt rätt och även dom kan göra fel, men dra det så långt att polisanmäla är över gränsen som i TS fall.

Jag försöker alltså hjälpa TS att vinna det här målet. Jag avskyr licensen och systemet med kontrollanter lika mycket som någon annan. Bara så att det inte är någon tvekan där.

Sättet jag försöker hjälpa TS på är att få TS att se det ur tingsrättens synvinkel. Bara en allmänt smart strategi när man skall övertyga tingsrätten om något, ett råd som vilken advokat som helst är snabb med att framföra. Jag tipsar alltså om hur tingsrätten kanske tänker runt just detta målet och hur han då skall agera för att vara taktiskt smart och övertygande under rättegången. Det där innebär kanske några tuffa sanningar och visst mått av kritik mot TS agerande. Bättre att han får det av mig före rättegången än att han inser det av domen när det sedan är försent. Sett ur min egen synvinkel, vad som helst är bättre än att Radiotjänst vinner.

Jag har alltså varit med några vändor. Så här långt har jag alltid vunnit. Tänkte också att det kunde vara av allmänt intressant att veta lite hur en tingsrätt fungerar, det är nog många på tråden som kanske inte har så stor erfarenhet.

Permalänk
Medlem

För det första får inte kontrollanten gå in i ens bostad, Hur ska man då kunna visa utrustningen...

Och att man inte få ha en bildskärm på en typisk tvmöbel är som att man skulle bli anmäld för olovlig körning bara för man råkar äga en bil när man inte har körkort..

Är det någon som tingsrätten ska bli sur över i detta fallet är det ju inte TS, det är kontrollanten då den inte varit tillräckligt uppmärksam och inte heller lyssnat på TS när han berättat hur hans utrustning fungerar.

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Medlem

Rätt så intressant hur polisen prioriterar med tanke på alla kriminella som vi har i vår nation.

Detta ärende borde hamnat längst ner i högen långt under stöld av t.ex. orkidéer.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Du är i tidningen @Allexz!
http://24ystad.se/2017/07/05/betalade-inte-tv-licensen-atalas...

Citat:

Mannen, som är i 50-årsåldern, står misstänkt för brott mot lagen om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst då han inte till Radiotjänst i Kiruna AB ska ha anmält sitt avgiftsskyldiga innehav av en tv-mottagare.

”Han begick gärningen med uppsåt eller av oaktsamhet”, hävdar åklagaren. Mannen själv förnekar dock brott.

Om den 50-åringen under målets handläggning väljer att erkänna gärningen återkallas den muntliga bevisningen och målet kan enligt åklagaren avgöras utan huvudförhandling.

Verkar inte finnas minsta tvivel hos åklagaren.

EDIT: Nehej, du är faktiskt inte ensam så just den artikeln kan ha varit om någon annan stackare.
http://24trelleborg.se/2017/07/14/trelleborgare-betalade-inte...

Här är någon i en liknande situation som verkar ha kommit undan. Det gick dock inte till rättegång.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/radiotjanst-tr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Tingsrätten gillar alltså inte folk som i deras ögon beter sig som paragrafryttare och rättshaverister. Man kan mycket väl välja att tro på vad Radiotjänsts kontrollant säger. En typisk TV uppställd som en TV. Enkelt. Klart.

Jag säger inte att du har fel, men hur kan man göra så när det bevisligen inte var en TV som kontrollanten såg? när TS bevisligen äger en datorskärm som kontrollanten rimligtvis skulle missta för en TV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Jag säger inte att du har fel, men hur kan man göra så när det bevisligen inte var en TV som kontrollanten såg?

Bevisligen? Ord står mot ord. Jag känner inte TS, har aldrig varit i hans hem, och kan därför inte säga om han har eller inte har en TV i hemmet.

Det kan vara så som TS säger att han bara har två monitorer, varav en stor.
Det kan också vara så att han har två monitorer, varav en stor, och en TV.
Han ha en stor monitor och en TV.
Han kan ha haft en monitor och en TV vid kontrollantens besök, men skaffat en större monitor efteråt.
Osv.

Kontrollanten tjänar på att ljuga då han jobbar på provision.
TS tjänar på att ljuga då han slipper betala tv-licens med mera.

Alltså så är jag agnotisk i frågan gällande vem som har rätt.

Men vad är det för bevis du har annat än vad TS säger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Jag säger inte att du har fel, men hur kan man göra så när det bevisligen inte var en TV som kontrollanten såg?

Bevisligen? Hur vet du det? Nu har jag inte läst alla inlägg i tråden, men det enda jag läst är påståenden från trådskaparen om att han har en skärm utan tv-mottagare? Var finns det bevis för att hens påståenden stämmer? Man bör vara lite försiktig med de slutsater man drar endast av vad som skrivs, även om trådskaparen verkar trovärdig och det inte finns något som tyder på att han ljuger

Edit: tvåa på den bollen

Permalänk
Medlem

@Gropenator, @Frispel: Tack, ni har rätt, självklart är det bäst att uttrycka sig helt korrekt. TS har gett oss bildbevis på att han äger en Philips BDM4350UC - en 43" monitor utan TV-mottagare, men det går inte att bevisa att det var denna som kontrollanten såg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

@Gropenator, @Frispel: Tack, ni har rätt, självklart är det bäst att uttrycka sig helt korrekt. TS har gett oss bildbevis på att han äger en Philips BDM4350UC - en 43" monitor utan TV-mottagare, men det går inte att bevisa att det var denna som kontrollanten såg.

Bilden är inte ett bevis på att han äger sagda monitor.

TS har postat en bild på en monitor. Finns inga som helst bevis på att han ägde monitorn när kontrollanten besökte honom, äger monitorn nu, eller att bilden ens är tagen i hans hem. Som sagt, jag har inte varit i hans hem, och hittills har jag inte heller sett någon i tråden som varit i hans hem och kunnat verifera att det TS skriver är sant.

Det betyder inte att jag säger att TS inte talar sanning, bara att ingen i tråden hittills kan verifera det.

Permalänk
Medlem

Har följt tråden från start och måste säga att det är sjukt att det går till domstol..

Som många av er har tagit upp så kan TS bevis att han äger en Philips BDM4350UC men att det är svårt att bevisa att det är den kontrollanten har sett.. Skulle man inte kunna ta ett flertal bilder på vanliga tv-apparater och bildskärmar som är licensfria och be kontrollanten peka ut de skärmar som är licenspliktiga. På så sätt kan man visa att det är otroligt svårt att skilja den ena från den andra.

*Plottwist* Ingen bild är på en tv med mottagare och kontrollanten får tillfälle att visa hur duktig han är på sitt jobb.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dagbro:

@Gropenator, @Frispel: Tack, ni har rätt, självklart är det bäst att uttrycka sig helt korrekt. TS har gett oss bildbevis på att han äger en Philips BDM4350UC - en 43" monitor utan TV-mottagare, men det går inte att bevisa att det var denna som kontrollanten såg.

Om TS har kvitto på den och sedan kan visa upp ett foto på hur den stod/står uppställd och sedan förklarar fördelarna med den uppställningen så tror jag tingsrätten accepterar det och friar honom. Att se på SVT1&2 etc utan licens är ju helt lagligt så länge SVT väljer att köra utan betalvägg.

Min erfarenhet av tingsrätten är att i synnerhet domaren är smart och att man är allmänt vettiga. Man gillar inte tjafs och man gillar inte att bli manipulerade, man är också proffs på att se genom BS. Jag gillar miljön och sättet att tänka.

Ingen dum skärm faktiskt. Det kanske slutar med att tingsrättens medlemmar själva säger upp sina licenser och skaffar en sådan.

Permalänk
Medlem

@Gropenator: TS behöver inte bevisa någonting för dig och mig. Jag förutsätter att TS berättar sanningen och att han därmed har ett kvitto att visa upp för tingsrätten som visar att han köpt en sådan skärm efter våren 2016 (då modellen lanserades på marknaden) och innan kontrollanten såg den.

@anon214822: Trevligt! Tack så mycket för din input, väldigt intressant och nyttigt att känna till lite mer om hur tingsrätten fungerar rent praktiskt. Hoppas dock innerligt att jag aldrig behöver använda dina goda råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

@Gropenator: TS behöver inte bevisa någonting för dig och mig. Om TS nu berättar sanningen så bör han också ha ett kvitto att visa upp för tingsrätten som visar att han köpt en sådan skärm under 2016 eller 2017 (eftersom modellen bara funnits i drygt ett år).

@Lars Celander: Trevligt! Tack för din input, väldigt intressant och nyttigt att känna till lite mer om hur tingsrätten fungerar rent praktiskt.

Det var du som skrev att han gett oss bildbevis att han äger en monitor av sagda modell. Jag påpekade att han inte har det, jag har inte hävdat att han behöver bevisa något för någon i den här tråden, bara att han inte har det.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Väldigt mycket prat om att TS ska bevisa det ena och det andra, men när gäller omvänd bevisbörda i landet? Problemet med omvänd bevisbörda är flera som att det leder till ett ej rättssäkert samhälle och väldigt många saker går ej att bevisa. Ingen här i tråden kan bevisa att det för 2 veckor sedan inte fanns en Tomahawk missil i deras bostad, inget vettigt rättsväsende utgår dock från att någon har detta och sedan ska den anklagade bevisa motsatsen.
Samma sak gäller tv, ingen här i tråden kan bevisa att det ej fanns någon tvmottagare i deras lägenhet, såvida ni inte har mer kameraövervakning än i Big brother huset.

Jag tycker som sagt TS ska ta med monitorn och en dator och visa när de spelar Monster Inc på den och en annan bild på datorn, sedan är det åklagarens uppgift att bevisa att denna uppsättning inte fanns på plats.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bevisb%C3%B6rda
Inom straffrätten är det alltid åklagaren som har den fulla bevisbördan för att den tilltalade har handlat på det sätt som åklagaren påstår samt att agerandet inte varit straffritt. Det innebär vidare att den tilltalade betraktas som oskyldig tills motsatsen bevisats av åklagaren. Denna oskuldspresumtion gäller i olika grad i de flesta demokratier och är stadfäst i FN:s allmänna deklaration om de mänskliga rättigheterna. Beviskravet som skall uppnås för att åklagaren skall anses ha fullföljt bevisbördan är att hans påstående skall vara "ställt utom rimligt tvivel".

*edit*
Tänk omvänd bevisbörda inom piratkopiering. En fönstergalanare såg att man såg på en film som har funnits som köpfilm i typ 5år, sedan blir man inkallad för tingsrätten och man ska bevisa att filmen som man just då spelade upp inte var en piratkopia.
Antipiratjägarnas dröm om vi tar tillbaka rättsväsendet till den tid då vi brände häxor på bål.

Permalänk
Medlem

Vilken soppa. Att du orkar TS! Vissa saker är inte värda att kämpa för(emot).

För framtiden och till alla andra som läser: Undvik elände likt detta genom att låta bli att avhyvla idioterna allt för snabbt och otrevligt när de ringer på dörren eller telefonen, då går allt mycket smidigare. Jag har än idag inte fått något betalningskrav. De som ringer är ju hyffsat trevliga och oftast lyssnar de på vad man har att säga första gången man säger det, men jag har inte fått ett besök i dörren på 10 år. Det är ju roligt med lite möten i vardagen utöver de vanliga, eller? Det är ju roligt med deras frågor om hur man tar till sig nyheter, väder och vad man gör istället. Eller fiskandet efter andra enheter, inspelningsbar box, tv-kort i datorn med mera

Helt ärligt också, för de som ljuger till radiotjänst(jag vet att ni finns!) och faktiskt har en tv, tittar ni också på tvprogram i hemlighet? Det är riktigt lågt. Behöva oroa sig att det ringer hemligt nummer och man svarar/ringer på dörren och man öppnar - när bolibompa eller något dönar på tvn! Och dessutom, slösa bort sitt liv på vad är det, 70% reklam, 30% programtid? Det är om möjligt ännu lägre om ni ljuger för radiotjänst men sedan har ett kanalpaket för 500kr i månaden i smyg

Ha en TV? På Riktigt? Inskränka sig till 70% reklam, behöva följa tablåer, värdelösa on demand tjänster? Eller i de värsta fallen, prenumenera på något film-sport-kanalpaket för 500kr i månaden och sen inte vilja betala cirka 200kr i månaden till radiotjänst OCH vara arg på att de härjar med en, ringer och besöker oavsett pengabrist, principsak eller vad motivet nu kan vara till att inte betala! Det är i mina ögon ett riktigt värdelöst sätt att markera sin ståndpunkt gentemot blodsugarna genom att köpa en tv och sen inte betala för att man tycker radiotjänst suger

Det finns ju massor av alternativ till en tv. Skärmen må ibland kosta lite mer än en tv, men vad kostar det att mätta blodsugarna på radiotjänst om året? 2340 kronor? Är det pga kostnadsskäl man inte betalar radiotjänst får man börja prioritera eller fundera på om man verkligen har råd med tv över huvud taget och varför det är så illa ställt för en. Annars lägger man det man spar på att inte behöva betala radiotjänst på sin monitor. Annars finns Swedx som är lågprisarn och oftast är en riktig succe, mestadels LG eller Samsungs topp-paneler som av någon orsak inte uppfyllt något krav i produktionen. I utlandet finns det ännu fler modeller att välja på om dessa inte skulle räcka: https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s326052802&o=produkt_p... och sedan projektor till de riktiga filmentusiasterna.

Bevisbördan ligger på blodsugarna, och de får ju som bekant inte gå in i lägenheten, men man kan göra det smidigt för båda parter. Tänk så enkelt med en smartphone så kör man en snabb filminspelning, filmar sin monitor och baksidan eller öppnar menyn till bildskärmen där det tydligt inte finns någon OSD meny för TV-joxx. Gå sen tillbaka till dörren och spelar upp filmen, "var det denna du såg?" - klart!

Nu verkar ju kontrollanten hos TS vara en envis jäkel med lite brist på tekniskt kunnande, men den här farsen hade varit så lätt att ordna! Men vi hade förstås inte fått en så fantastisk tråd här på Swec

Det enda jag saknar med tv är att kunna sjunka ner i soffan efter en tuff period, bara behöva blippa runt bland kanalerna och bli matad av det som sänds i väntan på att tiden till läggdags kommer eller tills man orkar ta tag i sig själv eller något annat, men jag har tillgång till tv i gemensam sommarstuga lite om vartannat så jag får mig en dos reklam då och då

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Sötast
Skrivet av dagbro:

Du är i tidningen @Allexz!
http://24ystad.se/2017/07/05/betalade-inte-tv-licensen-atalas...
EDIT: Nehej, du är faktiskt inte ensam så artikeln kan ha varit om någon annan stackare.
http://24trelleborg.se/2017/07/14/trelleborgare-betalade-inte...

Verkar inte finnas minsta tvivel hos åklagaren.

EDIT: Här är någon i en liknande situation som verkar ha kommit undan. Det gick dock inte till rättegång.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/radiotjanst-tr...

Såvitt jag vet handlar inga av artiklarna om mig, än ^^
Denna gillas rejält.

Har just mailat radiotjänst för ett ärendenummer.
Skickar vid svar in en JO anmälan, sen vad det gör för skillnad vet jag inte.

Funderar starkt på att polis-motanmäla kontrollanten för ärekränkning samt foten i dörren.
Jag kan väldigt lite om vad det faktiskt innebär dock och om det eventuellt kan leda till att det blir en börda för mig själv samt om jag kan bli betalningsskyldig om det skulle gå vidare till tingsrätt eller dylikt.

Info någon?

Edit: Till er som undrar hur jag orkar...

I don't, i really don't.
Jag tyckte att det var en rolig grej fram tills att de faktiskt drar mig till tingsrätten för det.

Har börjat bli riktigt drygt detta faktiskt, har fått tipset att göra motanmälan då jag har sagt det jag gjort i anmälan ang fot osv för att jag då ev kan få högre trovärdighet.

Är bara less på tanken att jag skall behöva framställa "bevis" för att jag ägde en tv på ett datum för 6 månader sedan.
Jag kan lika lite bevisa att jag hade en monitor då eller att jag inte hade en tv då som att mannen i fråga kan bevisa att jag hade det.

Oavsett om jag har kvitton foto, film eller en oljemålning på min monitor från exakt samma dag så kan jag ändå inte bevisa att det inte var grannens skärm jag lånade in just då för att ta en bild.

Rejält less just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Denna gillas rejält.

Har just mailat radiotjänst för ett ärendenummer.
Skickar vid svar in en JO anmälan, sen vad det gör för skillnad vet jag inte.

Funderar starkt på att polis-motanmäla kontrollanten för ärekränkning samt foten i dörren.
Jag kan väldigt lite om vad det faktiskt innebär dock och om det eventuellt kan leda till att det blir en börda för mig själv samt om jag kan bli betalningsskyldig om det skulle gå vidare till tingsrätt eller dylikt.

Info någon?

Edit: Till er som undrar hur jag orkar...

I don't, i really don't.
Jag tyckte att det var en rolig grej fram tills att de faktiskt drar mig till tingsrätten för det.

Har börjat bli riktigt drygt detta faktiskt, har fått tipset att göra motanmälan då jag har sagt det jag gjort i anmälan ang fot osv för att jag då ev kan få högre trovärdighet.

Är bara less på tanken att jag skall behöva framställa "bevis" för att jag ägde en tv på ett datum för 6 månader sedan.
Jag kan lika lite bevisa att jag hade en monitor då eller att jag inte hade en tv då som att mannen i fråga kan bevisa att jag hade det.

Oavsett om jag har kvitton foto, film eller en oljemålning på min monitor från exakt samma dag så kan jag ändå inte bevisa att det inte var grannens skärm jag lånade in just då för att ta en bild.

Rejält less just nu

Förstår det. Det du kan och bör göra är rimligen att lugnt och sakligt göra vad du kan för att visa att din version stämmer. Kort sagt, leta rätt på inköpskvitto som visar att du ägt en skärm utan mottagare vid det tillfället och plocka fram specifikationer för just den modellen som visar att det inte finns någon mottagare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magicswe:

Intressant kommentar, jag är dock tveksam till en del av denna kommentar.

Han har helt rätt.

Skrivet av magicswe:

Jag bor i hyreshus och har sedan i Juni Telia via det klassiska koax uttagetet i väggen som tidigare hade comhem. Bara för att hyreshuset ger mig tillgång till dessa uttag i väggen så betyder det inte att jag har en tv-mottagare.

Fast det skriver han inte i heller.

Skrivet av magicswe:

comhem har istället flyttat till det öppna bredbandsnätet och jag får numera comhem via en port i min fiber router i ett skåp i hallen.
Jag har tidigare bara använt den routern för att få internet via fibern, så denna router kan knappast klassas som tv-mottagare då den enbart har rj-45 portar och tar emot en digital signal från comhem, jag kan således ej koppla in en tv till routern utan den är helt enkelt en fiberbox.

Nä, din internetuppkoppling är inte licenspliktig. Men det är å andra sidan inte routern som är "digital-TV".

Skrivet av magicswe:

Min tv-mottagare är min TiVo box som klarar av att om koda comhem's signal till en tv-sändning.

Exakt. Det är din digitalTV mottagare, och licenspliktig. Men det är ju det han skriver. "Digital-TV (box/internet)" inte "Internet (router)"

Skrivet av magicswe:

Jag tror fortfarande att lösningen är ett intyg från Philips att skärmen inte kan betraktas som en enkelt tv-mottagare friar TS då kontrollanten ej har sett någon digitalbox.

Rätt säker på att inte Philips skriver några intyg, och om de gör, spelar det nog ingen större roll. Dokumentera skärmen, med bilder på dess plats, kvitto på inköp, och utskrift på Philips hemsida med specifikationerna för skärmen.
Om det sedan hjälper eller inte är ju inte säkert att säga, eftersom man kan koppla digital-TV mottagare till vilken skärm som helst i dag...

Skrivet av anon214822:

Att ställa upp på polisförhör är liksom obligatoriskt. Skulle tippa på om han inte gjorde det frivilligt så skulle han bli hämtad alternativt att det blev åtal direkt. Det är liksom i TS intresse att få komma till förhöret. I och med att polisförhöret slutade i att åklagaren beslutade om åtal så kom TS uppenbarligen inte in med tillräcklig bevisning för att avstyra ett åtal. Att bara komma med en berättelse kommer TS inte så långt med. Det är bara så att en privatperson har ett underläge i trovärdighet och har han medgett vad kontrollanten sagt om något som åtminstone såg ut som en TV så måste han nog komma in med en bra bevisning. Ett kvitto på inköp monitor samt fotografier på utrustningen hade kanske räckt på det stadiet.

Fast det förutsätter ju att man vet vad det är Polisen kallat en till förhör om, och, det gjorde man ju inte.

Skrivet av anon214822:

Under ett polisförhör så får du inte heller nödvändigtvis reda på hur du skall göra för att undvika ett åtal i form av vilka frågor som ställs. Om TS nu inte visade upp t.ex. ett kvitto i samband med polisförhöret så noterar man bara att TS inte gjorde det och det är sedan besvärande för TS inför tingsrätten. Jag har lyssnat på polisförhör och man vara väldigt smarta med vilka frågor man inte ställer.

Besvärande? TS kan hålla tyst rakt av, utan att det kostar honom något.

Skrivet av anon214822:

Det är Radiotjänsts jobb att kontrollera och beivra, det är TS ansvar att hålla Radiotjänst nöjda. Det finns ingen symmetri i det här. Tingsrätten har knappast några problem med att Radiotjänst driver det till åtal, det skulle bara inte ha behövts.

TS har inget "ansvar" för att Radiotjänsts ska vara nöjda eller inte. Han ska ärligt svara på innehav eller inte. Det är inte hans skyldighet att bevisa någonting, och, han erbjuds inga som helst möjligheter att göra det i heller. Det är inte som om man från Radiotjänsts sida hör av sig med följdfrågor när kontrollanten hör av sig och påtalar att TS nekar till innehav och hävdar att han bara har monitorer.

Skrivet av anon214822:

Visst kan man hävda sin rätt i olika avseenden men då kan kontrollanten också börja hävda sina rättigheter. Man kan tycka vad man vill om det system vi har men det är i slutändan oftast smartast att jobba inom systemet som det ser ut.

I realiteten finns det inget du KAN göra, om kontrollanten inte godtar ditt uttalande. Exakt vad är det du menar att TS skulle ha gjort? Kopplat loss skärmen och burit ut den i hallen? Det spelar ju ingen roll. Kontrollanten har bestämt sig för att du tittar på TV, så då har du en TV mottagare kopplad till den. När du nekar, och hämtar din media-enhet, kommer du inte på något sätt kunna bevisa att du inte har en analog, eller digital TV mottagare i bostaden. Det är helt omöjligt att bevisa, och du kommer aldrig göra kontrollanten nöjd i det läget.
JAG rekommenderar ALLTID att man medger innehav, oavsett om man har eller inte, och har man ingen licenspliktig utrustning, ringerman och säger upp licensen ett par dagar senare. (Spela in samtalet. Uppge datum. Både för när licensen påfördes, och dagens datum för avslutandet. Spara i ett halvår.) För enbart ett par dagar skickas det inte ut någon faktura. Missar de att man sagt upp licensen och skickar en faktura i alla fall, ringer man dem och påtalar att licensen är uppsagd, och kräver en justerad faktura. De säger åt dig att riva den. Konstrar de det minsta, påtalar man att man har inspelningen, och om så behövs spelar man upp den för dem. Spela in, och spara den här konversationen med, i minst 3 månader, helst ett halvår.

Skrivet av Defender:

Även inspelningsbara Dvd/Bluray spelare eftersom dom då har en kanalväljare.

Det finns inspelningsenheter utan kanalväljare. Dessa är icke licenspliktiga.

Skrivet av Xaran:

Som många av er har tagit upp så kan TS bevis att han äger en Philips BDM4350UC men att det är svårt att bevisa att det är den kontrollanten har sett..

Fast... Jag har faktiskt redan adresserat det. TS bör ta med sig bilder på hur "TV rummet" såg ut när kontrollanten såg det. En enkel rund-skickning av bilden och en fråga till kontrollanten om huruvida det var den här "TV'n" han såg, något kontrollanten rimligtvis bör svara "ja" på, är allt som behövs.
Problemet är att man FORTFARANDE inte har bevisat att det inte finns en TV mottagare ansluten till skärmen. Det är ju helt omöjligt att bevisa att något inte finns under sådana här omständigheter. Det är som att kräva att någon ska bevisa att gud inte finns. Helt omöjligt. Bevisa att gud finns, är fullt möjligt. (Om gud finns, då alltså. Mig veterligen är det inte bevisat än.)

Skrivet av anon159643:

Väldigt mycket prat om att TS ska bevisa det ena och det andra, men när gäller omvänd bevisbörda i landet?

I praktiken, ja. Det här handlar i slutändan om ord mot ord. Eftersom kontrollanten är tjänsteman, och anses inte ha orsak att ljuga, är dennas trovärdighet betydligt högre än motpartens. Så man blir tvungen att bevisa att kontrollanten har fel. I det här läget är allt man kan göra, försöka bevisa att skärmen kontrollanten såg, inte är en TV, och hoppas att man lägger ner det hela efter det. Kontrollanten har inte faktiskt sett en yttre TV mottagare, så om kontrollanten kan uppge vad man tittade på, eller om man godtar TS påtalande att det var Monsters Inc, (Eller vad det nu var, det står tidigare i tråden) så kan man rimligtvis bevisa att det inte gick i TV tablån vid tidpunkten, och vara färdig. Men i grund och botten är det omöjligt att bevisa att man inte har någon licenspliktig utrustning.

Skrivet av Nexim:

Behöva oroa sig att det ringer hemligt nummer och man svarar/ringer på dörren och man öppnar - när bolibompa eller något dönar på tvn!

SVTplay är inte licensförpliktigande. Och har fördelen att ungarna kan titta på Bolibompa, när de vill, inte nödvändigtvis just när TV-tablån säger att de får.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

SVTplay är inte licensförpliktigande. Och har fördelen att ungarna kan titta på Bolibompa, när de vill, inte nödvändigtvis just när TV-tablån säger att de får.

Självklart är det så, det blev ett dåligt exempel, men andemeningen är det viktiga Finns ju trots allt en hel del program som inte ligger på play-tjänsterna, "mellanakterna", alla Hallå-or, vädersändningar, reklam och sånt, men det kanske inte är så vanligt med sånt på tv längre eller så finns allt på play?

Jag vet en smitare som åkte dit genom att svara till vad han trodde var en telefonförsäljare: "Jag har inte tid, jag kollar faktiskt på tv!" och jag vet en annan som verkligen öppnade dörren till just bolibompa, blev svårt att ljuga bort till den gamla signaturmelodin Smitare som sagt. Det var inte så vanligt med playtjänster förr

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Inaktiv

Flera på tråden hävdar att vi inte har omvänd bevisbörda i detta landet, att det är åklagarens skyldighet att visa att TS är skyldig.

Visst är det så. Man skall bara hela tiden komma ihåg att när kontrollanten sett något som ser ut som en TV och när TS sedan i förhör medgivit att något som ser ut som en TV verkligen stod uppställd på den plats som kontrollanten angav, så kan tingsrätten anse att åklagaren har lyckats visa att TS är skyldig till innehav av en TV. Därav åtalet. Därav att TS behöver övertyga tingsrätten om att det var en monitor och inte en TV.

Allt efter att 42" monitorer uppställda som TV blir vanligare, blir det lättare och lättare att övertyga Radiotjänst och tingsrätten men än så länge är systemet ovant att hantera situationen vilket då leder till problem med trovärdigheten för TS. Jag ser det som att han är 'bleeding edge', han går i täten för vad som i förlängningen kan bli en bevismässig kollaps för hela systemet med kontrollanter när det inte längre går att skilja en TV från en monitor (utan tillträde till lokalen). Vi är bara inte där ännu.

Permalänk
Skrivet av anon214822:

Jag tror att TS mycket väl kan bli fälld på det här. Ställer man upp något som ser ut som en TV på en plats som normalt innehas av en TV så får man nog acceptera att då måste man själv bevisa att det inte är en TV.

Man får se det lite pragmatiskt.

Nej. Det är i alla fall inte så svensk rättvisa ska fungera. Det är åklagarens jobb att visa att den åtalade är skyldig, det är INTE den åklagades jobb att visa att han or oskyldig. Det är en grundbult i hela västvärldens rättsväsende att man bevisar skuld, inte oskuld.
Sen är det en annan sak att Tingsrättens utslag är så slumpmässiga att det är exakt samma som att rulla tärning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Man skall bara hela tiden komma ihåg att när kontrollanten sett något som ser ut som en TV och när TS sedan i förhör medgivit att något som ser ut som en TV verkligen stod uppställd på den plats som kontrollanten angav, så kan tingsrätten anse att åklagaren har lyckats visa att TS är skyldig till innehav av en TV.

Är det ett förfinat sätt att säga att folk är pantade i skallen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Nej. Det är i alla fall inte så svensk rättvisa ska fungera. Det är åklagarens jobb att visa att den åtalade är skyldig, det är INTE den åklagades jobb att visa att han or oskyldig. Det är en grundbult i hela västvärldens rättsväsende att man bevisar skuld, inte oskuld.
Sen är det en annan sak att Tingsrättens utslag är så slumpmässiga att det är exakt samma som att rulla tärning.

Inte desto mindre så kommer kontrollantens ord att väga tyngre än trådskaparens då kontrollanten inte anses ha någon anledning att ljuga...och man tjänar inget på att ta upp att kontrollanten jobbar mot provision, trådskaparen har mer att vinna på att ljuga än kontrollanten. Således ligger det i trådskaparens intresse att göra det troligt att det faktiskt var en skärm och inte en tv och då påvisa att kontrollanten har sett en skärm som han av förklarliga skäl trott var en tv (set ut som en tv...) men som faktiskt var just en skärm utan mottagare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Är det ett förfinat sätt att säga att folk är pantade i skallen?

Nej, det är nog ett försök att sätta sig i tingsrättens sits och inte stå vid sidan om och vara upprörd. INGEN här mer än trådskaparen vet om det han skriver faktiskt är sant, ändå så utgår folk här från att allt han säger stämmer. Vi har här bara hört trådskaparens sida av saken och den verkar visserligen trovärdig, men det är bara en sida av historien...så visst, det finns nog folk som är rätt "pantade i skallen"...

Tingsrätten kommer att vara någorlunda neutrala och lyssna på båda sidor, de kommer att väga det trådskaparen säger mot vad kontrollanten säger. Det ligger som sagt i tråskaparens intresse att göra vad han kan för att backa upp sin version, förslagsvis då genom inköpskvitto och specifikationer på skärmen som visar att det är en skärm och ingen tv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kronwalled:

Är det ett förfinat sätt att säga att folk är pantade i skallen?

Nej, bara att tingsrätten har att välja vem/vad man skall tro på och att det inte alltid är så lätt för dom att avgöra. Ofta är det två (eller flera) alternativ som bägge är fullt möjliga och dom är tvingade att välja ett av dom. Det är ingen exakt vetenskap, det blir en sannolikhetskalkyl vilket ger utrymme för en hel del tyckande (eller "bedömning" för att vara mera respektfull).