Förhör på polisen imorgon (Tv-licens) Edit: Även dragen till tingsrätten i November. Edit: I won!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bakemonster:

@scienta: Fast dom får aldrig lov att komma in. Dom har lika mycket rättigheter att komma in o kolla som jag har.
Man säger nej och stänger dörren.

Igen, uppenbarligen resonerar de inte så.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av scienta:

Saken är ju, som tråden också handlar om, att de inte alltid nöjer sig med ett svar, utan också ska komma in och "kontrollera". Talar jag då om att jag har giftormar så tror jag inte att kontrollanten är lika angelägen om att komma in.

De får inte komma in. Även om du bjuder in dom självmant så får de inte sätta sin fot innanför din dörr.

Skrivet av Radiotjänst:

Hur vet jag att det är en kontrollant från Radiotjänst?

SVAR: Våra kontrollanter visar alltid ID-kort med foto och namn. De får inte gå in i din bostad, inte ens om de blir inbjudna. De tar heller aldrig emot pengar vid besöket.

Istället noterar de uppgifter som de sedan skickar till huvudkontoret i Kiruna. Där beslutas om radio- och tv-avgift ska betalas och i så fall kommer fakturan inom ca 10 dagar.

Källa: https://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-...

Permalänk
Medlem

Polis SMS är legit och något som används inom Polisen för er som tvivlar

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon226320:

De får inte komma in. Även om du bjuder in dom självmant så får de inte sätta sin fot innanför din dörr.
Källa: https://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-...

Då kan väl du följa med på TS förhör och berätta för kontrollanten som har varit hos honom?

Jag har även hört om andra fall med forceringsförsök.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Radiotjänst är verkligen en otrevlig instans. Var i kontakt med flera handläggare när jag hade haft en dator hemma en kväll för att kunna jobba. Efter många samtal med olika personer (fast alla lika otrevliga så fort ärendet kom upp) så kom de seriöst fram till att man skulle anmäla/avanmäla datorn varje gång man tog hem den!

Anmälan gick enkelt och snabbt men avanmälan var man tvungen att skicka in. Det säger en hel del om organisationen. Fick betala en veckas innehav men det var det värt för att slippa kontakten med dom.

Nu är intyg på plombering inskickad (tips för företagare!) och hoppas på att aldrig mer höra från dom igen. Baka in utrustningen för nödtillfällen i försvaret och gör PPV av resten av skräpet de visar.

Permalänk
Medlem

Synd att du inte var polis själv. Skulle vara kul att se hans min när du drar upp legget som bevisar att du är polis

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Saken är ju, som tråden också handlar om, att de inte alltid nöjer sig med ett svar, utan också ska komma in och "kontrollera". Talar jag då om att jag har giftormar så tror jag inte att kontrollanten är lika angelägen om att komma in.

Låter jävligt osannolikt, eftersom kontrollanterna tveklöst blir av med jobbet om de går in hos någon. Radiotjänst är stenhårda på den biten av sitt regelverk. Ingen kontrollant får gå in någonstans. Det sista Radiotjänst vill är läsa om att deras kontrollant hittats styckad i ett dike, för att han inte kunde hålla sig på utsidan. Det låter snarare som om folk utger sig för att var från Radiotjänst, för att ta sig in i folks bostäder och stjäla allt som inte är fastskruvat.

Skrivet av MrTowle:

... att behöva förklara ett skämt! xD

Fast det är ju inte ett skämt. Det påstås vara lösningen på att hindra Radiotjänst från att vilja gå in i bostaden, något som helt enkelt inte händer. De springer här hela tiden, och även om de har svårt att godta att jag inte har TV så har de aldrig velat komma in i bostaden.

Off topic
Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

3* Om kontrollanten har fotograferat bildskärmen genom min trädgård samt balkongdörr och har en tillräckligt hög upplösning för att bevisa att jag skulle ha en tv. Sannolikheten är lika stor som i övriga fall, och om det framkommer att han har tagit bilder in i lägehenheten där jag har två barn i åldrarna <9 då jäääävlar skall han få se på rättegång speciellt då den minsta gärna gått utan kläder inomhus sommartid.

Varför tas det ens upp, har du en TV eller inte?

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Oavsett om man har TV eller inte så måste väl Radiotjänst gå på dina uppgifter. De får INTE titta in genom dörren/fönstret eller liknande. Sådana fall var uppe i rätten för många år sedan och då konstaterades det att det endast är vad personen uppger till Radiotjänst som gäller. Man kan alltså ha en 100"-TV i hallen med Rapport på högsta volym när de öppnar och säga "nej jag har ingen TV, hejdå".

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd

@scienta: Spelar inte så stor roll hur någon resonerar. Försöker dom göra intrång i ditt hem behöver man inte hitta på lustiga anledningar till att dom inte ska få komma in. Räcker med att kasta ut dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av bakemonster:

@scienta: Spelar inte så stor roll hur någon resonerar. Försöker dom göra intrång i ditt hem behöver man inte hitta på lustiga anledningar till att dom inte ska få komma in. Räcker med att kasta ut dom

Må så vara, men jag ser nog faktiskt att de helst lämnar på eget bevåg, istället för att behöva ta till handgripligheter.

Tyvärr får jag inte ha en skylt på dörren som visar en bild på mina husdjur och texten "här vaktar jag" - det hade nog varit starkt förebyggande för många påringningar.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (igen)*

Observera att denna tråden fortfarande inte handlar om licensens vara eller icke vara, hur den ska finansieras osv. Vänligen håll er till topic och svara på trådskaparens frågor.
/moderator

Skrivet av Allexz:

Tjenis.

Har haft en äldre licensjägare här två gånger som har påstått att jag har ljugit honom rakt upp i ansiktet då jag vänligt men bestämt informerat honom att jag ej har en tv, utan en bildskärm kopplad till ett mediacenter.

Efter det trevliga besöket så gick jag ut och satte mig i trädgården varpå han vackert smyger förbi 1 decimeter utanför mitt staket och informerar mig om att han kan se min "tv".

Ett par veckor senare är han tillbaka och säger att han åter vet/hör/har sett min tv varpå jag åter informerar att det är en bildskärm (välkommen till tjugohundratalet)

Jag undrar om han påstår att jag ljuger honom rakt upp i ansiktet varpå han blir otrevlig, jag stänger då dörren var han placerar sin fot mellan dörr och karm. Jag blir inombords rasande men behåller mitt lugn och ber honom en gång att akta sin fot varpå han skall diskutera. Då ber jag honom en andra gång att akta sin fot eller så blir det ett samtal till polisen.

Han aktar sin fot, jag öser igen dörren och hör honom säga "då blir det polisanmälan" genom dörren varpå jag skriker åt honom att det ser jag fram emot.

Fick idag ett spännande samtal av polisen i min stad som har tagit emot en polisanmälan vilket har med "Tv-licens" att göra, mer än så kunde de ej säga över telefon.

Tappade nästan lite hakan en sekund där, kan inte säga att jag hört/läst om att polisen faktiskt antar dessa fall, vad sitter ni på för saftig information? ^^

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Sötast

Hola muchachos!

Hälsar ni på mig på anstalt senare?
LIVSTID med krav om att se på SVT 6 timmar per dygn!

Har varit på förhöret vilket tog i runda slängar 1½ timme.
Jag var positiv till det hela då jag är intresserad av förloppet själv!

Jag tog med en vän dit men han fick inte lov att vara med i rummet då endast en anlitad advokat får lov att närvara på grund av sekretess och liknande. Jag blev dock omedelbart informerad om att jag inte var tvingad att komma in, eller fick boka om med advokat.

Jag kilade med upp, hörde om jag fick spela in vårat samtal på telefonen vilket man inte fick.
Frågade även om jag får ta ut kopia på allt som skrivits under förhöret samt kopia på anmälan och det går bra, men man kan inte få det på plats utan måste skriftligen begära ut detta av myndigheten. Och sist men inte minst så frågade om jag har någon form av sekretess på mig och det har jag inte, varpå jag kan skriva detta inlägget.

Anledningen till att jag var där var för att innan de lägger ärendet vidare till åklagare så ges jag rätten att delge min sida av storyn om jag vill detta, blev informerad åter att jag ej måste, får tiga eller kan gå vilken sekund som helst.

Jag berättade i runda slängar samma som i mitt första inlägg här, fast mycket mer detaljerat utifrån vad jag kan komma ihåg, blev informerad om att jag har möjlighet att göra en polisanmälan på kontrollanten då det är fel av kontrollanten att hindra mig att stänga dörren.

Det som skickas vidare är ord för ord det jag säger under förhöret, jag får möjlighet och tid på mig att formulera mig hur jag vill, och även att gå tillbaka och redigera/ändra mig i slutet då vi läser det som har noterats.

Jag anmärkte starkt på den mycket vaga anmälan som gjorts mot mig, då han delvis menar att han ser en bildskärm, och en tv och att de visar två helt olika bilder på skärmarna (dör inombords av skratt här....)

Även i samma anmälan så skriver han att han ser baksidan av tvn stående på en svart möbel då den är placerad delvis med ryggen mot fönstret han tittat in i. Tror inte de kommer så jättelångt med detta.

Jag frågade också om det var lagligt av honom att kolla in i min lägenhet på det sätt som utförts vilket är OK och lagligt med reservation av hur man gör detta och av vilken anledning.
Att stå och stirra alternativt spionera/gömma sig eller sådär är klart en annan sak.

Vi var inne på radiotjänsts sida på min begäran och citerade en del termer och liknande varpå jag förklarar tydligt skillnad på monitor och tv-mottagare och hänvisar till Phillips Brilliance som Sweclockers recenserat.

Bötesbeloppet är på 1500kr om jag finnes skyldig till brottet jag blivit anmäld för, och man kan välja om man godkänner böter eller om man vill få det prövat i tingsrätt. Jag informerade att accepterar tingsrätt om det går så långt med motivationen att jag ej tänker betala en böter på ett brott jag ej utfört.

Anmälan handlar om ett besök gjort av kontrollant 28 Januari 2017 och jag har svårt att se hur de skall bevisa någon skyldighet oavsett om jag hade en tv stående där på det datumet eller ej.

I övrigt så pratade vi mycket offtopic som ej noterades och hon var helt enkelt galet söt (a)

Jag informerade att jag är IT-tekniker och att jag kan skriva ut ett 20-tal guider vid behov om hur man kopplar fler än en skärm till en dator, något som jag däremot valde att ta bort igen då det kändes onödigt salty och ja, onödigt. Jag höll mig ungefär lika professionell som i mitt arbete, förutom vid offtopic snack.

Ställ gärna frågor om jag missat något så ger jag svar efter bästa möjlighet.

Edit:Står i köplats 44 till Radiotjänst nu.. Jag kommer att lämna en anmälan på kontrollanten till arbetsgivaren. Jag kommer dock inte lägga tid på att driva det med polisanmälan (Undrar om det är en våg av trakasserade personer som ringer in nu? 44 pers.. jeez :/ )
Edit2: Lade även tyngd i protokollet att jag blivit trakasserad i över 10 år
Vid offtopic så nämnde jag till polisen att jag ser fram emot en dom vilket jag kommer trycka i 25 kopior och skicka in en var sjätte månad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Hola muchachos!

Hälsar ni på mig på anstalt senare?
LIVSTID med krav om att se på SVT 6 timmar per dygn!

Har varit på förhöret vilket tog i runda slängar 1½ timme.
Jag var positiv till det hela då jag är intresserad av förloppet själv!

Jag tog med en vän dit men han fick inte lov att vara med i rummet då endast en anlitad advokat får lov att närvara på grund av sekretess och liknande. Jag blev dock omedelbart informerad om att jag inte var tvingad att komma in, eller fick boka om med advokat.

Jag kilade med upp, hörde om jag fick spela in vårat samtal på telefonen vilket man inte fick.
Frågade även om jag får ta ut kopia på allt som skrivits under förhöret samt kopia på anmälan och det går bra, men man kan inte få det på plats utan måste skriftligen begära ut detta av myndigheten. Och sist men inte minst så frågade om jag har någon form av sekretess på mig och det har jag inte, varpå jag kan skriva detta inlägget.

Anledningen till att jag var där var för att innan de lägger ärendet vidare till åklagare så ges jag rätten att delge min sida av storyn om jag vill detta, blev informerad åter att jag ej måste, får tiga eller kan gå vilken sekund som helst.

Jag berättade i runda slängar samma som i mitt första inlägg här, fast mycket mer detaljerat utifrån vad jag kan komma ihåg, blev informerad om att jag har möjlighet att göra en polisanmälan på kontrollanten då det är fel av kontrollanten att hindra mig att stänga dörren.

Det som skickas vidare är ord för ord det jag säger under förhöret, jag får möjlighet och tid på mig att formulera mig hur jag vill, och även att gå tillbaka och redigera/ändra mig i slutet då vi läser det som har noterats.

Jag anmärkte starkt på den mycket vaga anmälan som gjorts mot mig, då han delvis menar att han ser en bildskärm, och en tv och att de visar två helt olika bilder på skärmarna (dör inombords av skratt här....)

Även i samma anmälan så skriver han att han ser baksidan av tvn stående på en svart möbel då den är placerad delvis med ryggen mot fönstret han tittat in i. Tror inte de kommer så jättelångt med detta.

Jag frågade också om det var lagligt av honom att kolla in i min lägenhet på det sätt som utförts vilket är OK och lagligt med reservation av hur man gör detta och av vilken anledning.
Att stå och stirra alternativt spionera/gömma sig eller sådär är klart en annan sak.

Vi var inne på radiotjänsts sida på min begäran och citerade en del termer och liknande varpå jag förklarar tydligt skillnad på monitor och tv-mottagare och hänvisar till Phillips Brilliance som Sweclockers recenserat.

Bötesbeloppet är på 1500kr om jag finnes skyldig till brottet jag blivit anmäld för, och man kan välja om man godkänner böter eller om man vill få det prövat i tingsrätt. Jag informerade att accepterar tingsrätt om det går så långt med motivationen att jag ej tänker betala en böter på ett brott jag ej utfört.

Anmälan handlar om ett besök gjort av kontrollant 28 Januari 2017 och jag har svårt att se hur de skall bevisa någon skyldighet oavsett om jag hade en tv stående där på det datumet eller ej.

I övrigt så pratade vi mycket offtopic som ej noterades och hon var helt enkelt galet söt (a)

Jag informerade att jag är IT-tekniker och att jag kan skriva ut ett 20-tal guider vid behov om hur man kopplar fler än en skärm till en dator, något som jag däremot valde att ta bort igen då det kändes onödigt salty och ja, onödigt. Jag höll mig ungefär lika professionell som i mitt arbete, förutom vid offtopic snack.

Ställ gärna frågor om jag missat något så ger jag svar efter bästa möjlighet.
https://www.musicfestivalwizard.com/wp-content/uploads/2012/08/riot-police.jpg

Bästa inlägget på länge. Jag kommer följa tråden med spänning!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Kommer du polisanmäla puckot till kontrollant? Kanske inte leder till så mycket om ord står mot ord, iofs.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

@Allexz Vilken historia helt sjukt om detta kommer till tingsrätt om det gör det så måste vi få media att rapportera om det här du kommer bli känd som "tv-licens mannen"

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Sötast
Skrivet av crew seven:

@Allexz Vilken historia helt sjukt om detta kommer till tingsrätt om det gör det så måste vi få media att rapportera om det här du kommer bli känd som "tv-licens mannen"

xD Byter mellannamn till PD för public display

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Tjenis.

Har haft en äldre licensjägare här två gånger som har påstått att jag har ljugit honom rakt upp i ansiktet då jag vänligt men bestämt informerat honom att jag ej har en tv, utan en bildskärm kopplad till ett mediacenter.

Efter det trevliga besöket så gick jag ut och satte mig i trädgården varpå han vackert smyger förbi 1 decimeter utanför mitt staket och informerar mig om att han kan se min "tv".

Ett par veckor senare är han tillbaka och säger att han åter vet/hör/har sett min tv varpå jag åter informerar att det är en bildskärm (välkommen till tjugohundratalet)

Jag undrar om han påstår att jag ljuger honom rakt upp i ansiktet varpå han blir otrevlig, jag stänger då dörren var han placerar sin fot mellan dörr och karm. Jag blir inombords rasande men behåller mitt lugn och ber honom en gång att akta sin fot varpå han skall diskutera. Då ber jag honom en andra gång att akta sin fot eller så blir det ett samtal till polisen.

Han aktar sin fot, jag öser igen dörren och hör honom säga "då blir det polisanmälan" genom dörren varpå jag skriker åt honom att det ser jag fram emot.

Fick idag ett spännande samtal av polisen i min stad som har tagit emot en polisanmälan vilket har med "Tv-licens" att göra, mer än så kunde de ej säga över telefon.

Tappade nästan lite hakan en sekund där, kan inte säga att jag hört/läst om att polisen faktiskt antar dessa fall, vad sitter ni på för saftig information? ^^

Det kommer inte hända ett skit, gör en anmälan tillbaka för Förtal samt prata med en advokat om detta, han har lyckats göra sig skyldig för iallafall 2st lagstadgade brott i det här fallet.

Eftersom han redan anmält dig, så står det inte ord mot ord angående förtal och brott mot hemfrid bland annat, eftersom det finns på papper att han kränkt detta.

Du ska ha skadestånd för den psykiskt påfrestande delen, din frid är helt enkelt kränkt, äcklet har ju smygit runt ditt hus och tittat in,
utan lov, därmed är din hemfrid kränkt, och sedan anklagat dig , och anmält dig till polisen, därmed förtal.

Detta är bland de värsta jag läst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Kommer du polisanmäla puckot till kontrollant? Kanske inte leder till så mycket om ord står mot ord, iofs.

Det borde han göra. Även om det inte leder till något är det kanske inte första gången som kontrollanten i fråga överskrider sina befogenheter. Det kan leda till att han får se sig om efter annat jobb, om inte nu så på sikt.

Visa signatur

MSI B450 Mortar, AMD Ryzen 7 5700x, Phantek PH-TC12DX, Corsair Vengeance 32GB, KFA2 GTX1080 8GB, Crucial P1 1TB, Corsair RM850W, Fractal Design mini C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

xD Byter mellannamn till PD för public display

Skicka ett mail om detta till aftonbladet eller något, så allmänheten får reda på vad radiotjänst tvingar våra stackas poliser att arbeta med

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

De orkar lägga resurser på att kolla om folk har tv eller inte, men de orkar inte lägga resuerer för att kolla om utländska körkort är äkta eller inte? Skämtsamhälle vi lever i!

Permalänk
Medlem

Denna tråd gjorde min dag kan jag berätta!
Spionerna har varit här hos mig och försökt med exakt samma sak. Jag hoppas verkligen detta går vidare till media så man äntligen kan få förändringar på detta.

Kommenterade för att hålla koll på tråden

Permalänk
Medlem

Låter konstigt att de förhindrade din lagliga rätt att spela in samtalet...??
http://lawline.se/answers/2988
Din rätt som individ borde gå över deras som myndighetsutövare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid:

Skicka ett mail om detta till aftonbladet eller något, så allmänheten får reda på vad radiotjänst tvingar våra stackas poliser att arbeta med

Aftonbladet går väl hand-i-hand med Radiotjänst eller vad de kallas? Så, de skulle nog bara ignorera detta..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Detta låter som ett perfekt löpsedel för media

Permalänk
Sötast

Tjenix

Kan vidare uppdatera att jag just har pratat med Radiotjänst och informerat dem ur mitt perspektiv, har även direkt efter detta pratat med polisen på 11414 och huruvida det är lämpligt att ladda upp det inspelade samtalet.

Jag blev rekommenderad att inte göra detta då det kan vara förtal och kan användas emot mig.

Citera mig om ni har frågor, annars väcker jag liv i tråden igen när något nytt har hänt.

Roligt med så mycket aktivitet här ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Roligt med så mycket aktivitet här ^^

Intressant tråd.
Nu kommer förhör med alla inblandade gå till åklagare och jag skulle bli mycket förvånad om detta går vidare till tingsrätt.
Bör läggas ned ganska snabbt p.g.a bristande bevisning, ord mot ord eller liknande.

Permalänk

@Allexz:

Bra jobbat!
Du ska verkligen inte göra det lättare för dem genom att publicera onödiga inspelningar etc.
Bara sköt det hela snyggt och städat. Det är svårare att bemöta en korrekt och påläst person som inger kompetens och pondus.

Hur som helst är jag oerhört intresserad av vad det är för skärm/monitor kontrollanten har sett.
Vi har nämligen några hundra skärmar på jobbet som bara är smarta skärmar/infodisplayer med massor av ingångar på baksidan men helt utan tuner. Det är dock totalt omöjligt att se på dem om det är en tuner i den eller inte eller vad det är för typ av ingångar på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

De orkar lägga resurser på att kolla om folk har tv eller inte, men de orkar inte lägga resuerer för att kolla om utländska körkort är äkta eller inte? Skämtsamhälle vi lever i!

Inte riktigt samma myndighet. Eller, det ena är en myndighet, inte det andra.
Och för övrigt helt irrelevant för tråden. Precis som detta inlägget.

Permalänk
Medlem

@Allexz:
Helt underbar story hittills. Blir nästan lite avundsjuk att man inte kan klämma dit en kontrollant själv

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"