Förhör på polisen imorgon (Tv-licens) Edit: Även dragen till tingsrätten i November. Edit: I won!

Permalänk

Jag är själv förvånad att jag inte haft någon kontrollant smygande i vår trädgård, kikande in mellan våra persienner i hopp om att se någon av våra 3 skärmar. Kanske får hänga upp en "eventuellt oregistrerande skärmar här" utanför fönstret och se om det kan locka någon.

Undrar för övrigt hur det står till med det, är det okej för dem att gå in i min trädgård om de "misstänker" att här finns en tv-mottagare? Våra buskar runt trädgården är för tillfället ganska nertrimmade, så de är inte alls lika besvärliga att ta sig förbi som tidigare.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

@Allexz:
Stor tack till att du skriver här.
Har aldrig haft en kontrollant på besök men eftersom jag själv har en skärm och HTPC istället för TV, så är det mycket intressant att läsa denna tråden.

Permalänk
Medlem

@Allexz

Du kan inte tänka dig att ändra om, och polisanmäla kontrollanten? Gör samhället en tjänst....

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Är de inte så att de dom ser från allmän plats eller väg är ok men dom får inte gå in i nåns trädgård och kolla genom fönstren, har ett svagt minne av att jag läst nått sånt.

Permalänk
Administrativ avgift

@Allexz: Tack för att du förgyller min dag , dör av skratt :3

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Typ denna borde väl funka som tv utan mottagare? https://www.komplett.se/product/877187/datorutrustning/kringu...

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

Ha, var helt övertygad om att det var allvarligare saker på gång! Helt sanslöst detta! Låter som om du gjorde bra ifrån dig på förhöret iallafall, bra där! Detta läggs ner, helt klart

Jag tycker som andra att du ska göra en anmälan mot kontrollanten, för dina medmänniskors skull. Du nämnde ju också att det var intressant (vilket jag också tycker/har gjort) och om du är i andra änden av påken är det ju bara fördelar (vilket säkerligen är hans modus operandi)? Kör på!

Permalänk
Medlem

Tycker absolut att du borde polisanmäla

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crew seven:

Om man nu vill ha det har Swedx modeller utan TV-mottagare.

http://swedx.se/index.php?cPath=133_149

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sleepyoh:

Om det nu är en skärm är det ju lugnt? Tråkigt att slösa tid på att sitta hos polisen dock. Ta med dig en stödperson dit, det får du. Polisen är alltid flera i rummet och försöker sätta dit dig. Ta med en god vän och håll dig saklig.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du tagit det fetstilta från en TV-serie eller?

Permalänk
Avstängd

Jag tolkar denna diskussion som att min dator INTE klassas som TV, trots internetuppkoppling?
Följaktligen kan jag skita i det med gott samvete... (Vilket jag sanningen att säga hade gjort ändå, men det hör inte hit...).

(Skall inte diskutera skattegrejen här (i och med att min dator som jag tolkar, som sagt, inte klassades som TV idag är den skattediskussionen jag nämnde helt irrelevant), men tyckte bara det var praktiskt om allt var samlat så att man å rikets vägnar inte behövde avlöna en massa människor som skall agera något slags slags P-vakter åt SVT... Måste vara minst lika otacksamt att vara... Alla är nog inte sådana, de gör nog bara sitt jobb, tippar på att mannen i fråga hade någon form av begynnande demens sjukdom eller liknande, inget illa ment, men så uppfattar jag det när jag läser, det är lätt att man blir låst av underliga principfrågor och sådant då, vilket skulle förklara hans märkliga beteende...)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Hur har du tänkt kolla på TV utan en mottagare? (eller tänker du typ live tv?) definitionen av TV idag är väll att bildskärmen har en mottagare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Hur har du tänkt kolla på TV utan en mottagare? (eller tänker du typ live tv?) definitionen av TV idag är väll att bildskärmen har en mottagare?

Tänker på streamad TV alltså bara via nätet och Netflix.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Jag är övertygad om att förundersökningen kommer läggas ned och du kommer troligen aldrig mer höra något från Radiotjänst.
Kan inte tänka mig något annat.

Bra att du inte gick med på strafföreläggandet också.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Skriver för jag är nyfiken på hur ärendet går. Betalar själv TV-licens, dock kikar jag en del på SVT emellanåt så har egentligen inga problem med det, förutom när kontrollanter beter sig såhär (men det kan väl knappast vara Radiotjänsts fel).

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av myusername:

Hur som helst är jag oerhört intresserad av vad det är för skärm/monitor kontrollanten har sett.

Skrivet av Triffid:

Det är så jag gjort iaf för kontrollanter såg min TV hela tiden i förra lägenheten

Så är det.

Radiotjänstkontrollanter brukar, utöver tillgång till spåkula, även vara av absolut världsklass vad gäller röntgenseende, intuition, hög toleransnivå, och ett obeskrivligt glatt humör.

Fact of the day: Visste ni att det är högre antagningskrav på att bli Radiotjänstkontrollant än stridspilot?

(skrev mest för att följa tråden )

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

De gör 30-40 polisanmälningar per år, de som har åkt dit har sagt saker som att de har en tv i källaren men den är trasig och fungerar ej. Och detta är ej ett gilltigt skäl.
http://www.regeringen.se/49bb96/contentassets/f59538ea3f48484...

Så låt oss säga att man rent hypotetisk hade en bekant som hade en bärbar tv med sig hem till en bara 5 minuter för 20 år sedan innan man sa slängde ut personen, så innebär bara att berätta detta för polisen att man kan få 1500kr i böter.

Googla bara på: böter för obetald tv licens
http://www.hn.se/nyheter/halland/par-fick-b%C3%B6ta-1-500-var...

Därav ska man inte säga något, det är personen i fråga / radiotjänst som har hela bevisbördan på sig precis som i alla rättsfall och inte fan kommer polisen palla göra en husrannsakan för detta.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Avstängd

Ny status?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danzle:

Han har ju heller inte bevisat sig oskyldig. Hela den här historien hade ju kunna undvikas, tycker jag hade varit värt en titt.

Skickades från m.sweclockers.com

Man behöver inte bevisa sig oskyldig. Bevisbördan ligger på annat håll. Jag vill då inte ha in nån inspektör i mitt hem oavsett om de tror på att utrustningen jag har är en tv-mottagare eller ej.

Permalänk

Hur gick det på förhöret om man får fråga? Hur gjorde du?

Edit: Märkte att det fanns fler sidor än första sidan precis efter jag kommenterade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Därav ska man inte säga något, det är personen i fråga / radiotjänst som har hela bevisbördan på sig precis som i alla rättsfall och inte fan kommer polisen palla göra en husrannsakan för detta.

Polisen får inte göra husransakan alls om inte fängelse finns på straffskalan. Maxstraffet här är en bot på 1500 kr så det kvittar om de pallar eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thedroxer:

Hur gick det på förhöret om man får fråga? Hur gjorde du?

#16883497

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag tolkar denna diskussion som att min dator INTE klassas som TV, trots internetuppkoppling?

Under en period incisterade Radiotjänst på att datorer var licenspliktiga. De fick läs lagen för sig i ett par rättegångar, och blev tvingade att betala tillbaka avgiften för en halv miljon hushåll, ungefär. Sedan dess har de inte hävdat att datorer är licenspliktiga.

Skrivet av kronwalled:

Fact of the day: Visste ni att det är högre antagningskrav på att bli Radiotjänstkontrollant än stridspilot?

Jag antar att du skämtar, det verkar som om vilket pucko som helst får frilansa åt Radiotjänst.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av izzeww:

Märkte att det fanns fler sidor än första sidan precis efter jag kommenterade

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Igen, uppenbarligen resonerar de inte så.

De begår väl hemfridsbrott när de inte resonerar så. De kan vara hur verbalt påstridiga de vill, de har inte rätt att komma in och granska ett skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Radiotjänst är verkligen en otrevlig instans. Var i kontakt med flera handläggare när jag hade haft en dator hemma en kväll för att kunna jobba. Efter många samtal med olika personer (fast alla lika otrevliga så fort ärendet kom upp) så kom de seriöst fram till att man skulle anmäla/avanmäla datorn varje gång man tog hem den!

Anmälan gick enkelt och snabbt men avanmälan var man tvungen att skicka in. Det säger en hel del om organisationen. Fick betala en veckas innehav men det var det värt för att slippa kontakten med dom.

Nu är intyg på plombering inskickad (tips för företagare!) och hoppas på att aldrig mer höra från dom igen. Baka in utrustningen för nödtillfällen i försvaret och gör PPV av resten av skräpet de visar.

Då måste jag haft riktigt tur när jag avanmälde päronens tv-licens då dom befinner sig utomlands större delen av året. Ringde dag 1 och sa att dom befinner sig utomlands, då fick jag frågan om TVn var kvar och det var den, jag var tvungen att lägga undan den. Ringde dag två och meddelade att den ligger i källaren och då var det klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag antar att du skämtar, det verkar som om vilket pucko som helst får frilansa åt Radiotjänst.

Absolut.

Permalänk
Sötast
Skrivet av superegg:

Ny status?

Psst! Shh, säg inget, jag lyckades smuggla in en mobil med 3g i byxlinningen.

Jag blev hämtad av piketbil en halvtimme efter senaste uppdatering och sitter nu efter direktflyg längst ner i
Petrosavodsk Prison i Karelska republiken, Ryssland.
Endast 40% batteri kvar, snälla skicka en surfplatta med netflix snarast, ps kolanappar någon?
Shit, det är någon vid dörren!

Nej, förlåt, skämt å sido Skall inte förlöjliga situationen

Jag förväntar mig ingen uppdatering på en längre tid, har egentligen ingen aning vad som händer framöver och ironiskt nog så tänkte jag inte ens på att ställa frågan. Min sida av storyn åker iallafall iväg till åklagare som får ta ett beslut varpå man antingen lägger ner ärendet eller så får jag väl information angående tingsrätt via post.

Lovar att uppdatera er vid minsta lilla relevant händelse samt en kopia på protokoll då den inte längre är sekretessbelagd ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Hola muchachos!

Hälsar ni på mig på anstalt senare?
LIVSTID med krav om att se på SVT 6 timmar per dygn!

Har varit på förhöret vilket tog i runda slängar 1½ timme.
Jag var positiv till det hela då jag är intresserad av förloppet själv!

Jag tog med en vän dit men han fick inte lov att vara med i rummet då endast en anlitad advokat får lov att närvara på grund av sekretess och liknande. Jag blev dock omedelbart informerad om att jag inte var tvingad att komma in, eller fick boka om med advokat.

Jag kilade med upp, hörde om jag fick spela in vårat samtal på telefonen vilket man inte fick.
Frågade även om jag får ta ut kopia på allt som skrivits under förhöret samt kopia på anmälan och det går bra, men man kan inte få det på plats utan måste skriftligen begära ut detta av myndigheten. Och sist men inte minst så frågade om jag har någon form av sekretess på mig och det har jag inte, varpå jag kan skriva detta inlägget.

Anledningen till att jag var där var för att innan de lägger ärendet vidare till åklagare så ges jag rätten att delge min sida av storyn om jag vill detta, blev informerad åter att jag ej måste, får tiga eller kan gå vilken sekund som helst.

Jag berättade i runda slängar samma som i mitt första inlägg här, fast mycket mer detaljerat utifrån vad jag kan komma ihåg, blev informerad om att jag har möjlighet att göra en polisanmälan på kontrollanten då det är fel av kontrollanten att hindra mig att stänga dörren.

Det som skickas vidare är ord för ord det jag säger under förhöret, jag får möjlighet och tid på mig att formulera mig hur jag vill, och även att gå tillbaka och redigera/ändra mig i slutet då vi läser det som har noterats.

Jag anmärkte starkt på den mycket vaga anmälan som gjorts mot mig, då han delvis menar att han ser en bildskärm, och en tv och att de visar två helt olika bilder på skärmarna (dör inombords av skratt här....)

Även i samma anmälan så skriver han att han ser baksidan av tvn stående på en svart möbel då den är placerad delvis med ryggen mot fönstret han tittat in i. Tror inte de kommer så jättelångt med detta.

Jag frågade också om det var lagligt av honom att kolla in i min lägenhet på det sätt som utförts vilket är OK och lagligt med reservation av hur man gör detta och av vilken anledning.
Att stå och stirra alternativt spionera/gömma sig eller sådär är klart en annan sak.

Vi var inne på radiotjänsts sida på min begäran och citerade en del termer och liknande varpå jag förklarar tydligt skillnad på monitor och tv-mottagare och hänvisar till Phillips Brilliance som Sweclockers recenserat.

Bötesbeloppet är på 1500kr om jag finnes skyldig till brottet jag blivit anmäld för, och man kan välja om man godkänner böter eller om man vill få det prövat i tingsrätt. Jag informerade att accepterar tingsrätt om det går så långt med motivationen att jag ej tänker betala en böter på ett brott jag ej utfört.

Anmälan handlar om ett besök gjort av kontrollant 28 Januari 2017 och jag har svårt att se hur de skall bevisa någon skyldighet oavsett om jag hade en tv stående där på det datumet eller ej.

I övrigt så pratade vi mycket offtopic som ej noterades och hon var helt enkelt galet söt (a)

Jag informerade att jag är IT-tekniker och att jag kan skriva ut ett 20-tal guider vid behov om hur man kopplar fler än en skärm till en dator, något som jag däremot valde att ta bort igen då det kändes onödigt salty och ja, onödigt. Jag höll mig ungefär lika professionell som i mitt arbete, förutom vid offtopic snack.

Ställ gärna frågor om jag missat något så ger jag svar efter bästa möjlighet.

Edit:Står i köplats 44 till Radiotjänst nu.. Jag kommer att lämna en anmälan på kontrollanten till arbetsgivaren. Jag kommer dock inte lägga tid på att driva det med polisanmälan (Undrar om det är en våg av trakasserade personer som ringer in nu? 44 pers.. jeez :/ )
Edit2: Lade även tyngd i protokollet att jag blivit trakasserad i över 10 år
Vid offtopic så nämnde jag till polisen att jag ser fram emot en dom vilket jag kommer trycka i 25 kopior och skicka in en var sjätte månad
https://www.musicfestivalwizard.com/wp-content/uploads/2012/08/riot-police.jpg

Jag är nog en av få i denna tråd som tycker det är trevligt med tv. Tycker det är skönt att kunna zappa runt och bara kolla med ena ögat medans jag pysslar med datorn. Jag tycker tv-avgiften är förlegad men väljer ändå att betala den då jag nyttjar SVT med jämna mellanrum.
Antar att din familj inte är det minsta sportintresserade då OS och liknande tillställningar brukar sändas på just SVT.

Ni har alltså fler skärmar kopplade till ditt mediecenter. Förstår jag dig rätt nu?
Tycker dina barn att tv är överflödigt? Måste vara svårt att neka dom sommarlovsprogrammen eller jullovsprogrammen. Vad jag vill minnas så tyckte jag det var väldigt roligt som barn.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | NZXT Kraken X53 | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3600MHz | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | WD Blue SN550 1TB | Gigabyte P750GM | NZXT H510 | Acer Predator X34 ||| Lenovo Legion 5 Pro IAH7H | Apple iPad Pro 12.9"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matherat:

Jag är nog en av få i denna tråd som tycker det är trevligt med tv. Tycker det är skönt att kunna zappa runt och bara kolla med ena ögat medans jag pysslar med datorn. Jag tycker tv-avgiften är förlegad men väljer ändå att betala den då jag nyttjar SVT med jämna mellanrum.
Antar att din familj inte är det minsta sportintresserade då OS och liknande tillställningar brukar sändas på just SVT.

Ni har alltså fler skärmar kopplade till ditt mediecenter. Förstår jag dig rätt nu?
Du nämner även att du har barn, uppskattar inte dom tv? Måste vara svårt att neka dom sommarlovsprogrammen eller jullovsprogrammen. Vad jag vill minnas så tyckte jag det var väldigt roligt som barn.

OS har inte SVT några rättigheter till länge. Har väl inte haft det sen 2012(?). Discovery Communications har rättigheterna fram till 2024 (Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11, Eurosport).
Vill man se på Champions Leauge eller någon av de nationella fotbollsligorna (Allsvenskan, Premier Leauge, Serie A, La Liga etc) är det betal- eller i vissa fall reklamfinansierade kanaler som gäller. VM och EM-kval i fotboll har SVT heller inte rättigheter till. Fotbolls VM 2018/2022 och EM 2020 skall så vitt jag vet samsändas av TV4 och SVT.
Ishockey VM är det väl MTG som har rättigherna till (Viasat/TV3/TV6 etc). Vissa matcher i Elitserien går på TV4, annars betalkanaler som gäller. Boxning eller annan kampsport har man inte kunna se på SVT så länge som jag kan minnas. Är väl främst bandy, skidåkning, konståkning och andra vintersporter SVT har exklusiva rättigheter till, simning har jag också för mig att man kan se.

Är man sportintresserad, eller har en familj som är sportintresserad är SVT i allmänt inte det man skall titta på då de saknar sändningsrättigheter.

Barnprogrammen har jag noll koll på, men gissar att de streamas på SVT play? Med youtube och andra liknade videostreamingsajter undrar jag om barnen verkligen lider men av att missa SVT:s program.