Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

PWM fläktar på GPUn?

Hej!

Kan låta galet och många kommentarer blir kanske, varför?

Men här kör vi iaf.
Någon som har tips eller kanske till och med provat att byta ut fläktarna på GPUn till pwm fläktar?
Det jag skulle vilja göra är att byta fläktdelen på mitt MSI 1070 Gaming X till noctua 120mm pwm fläktar istället.
(kylflänsen vill jag behålla)

Varför, kan frågas.
Jo, för att få ner ljudnivån. Min dator är så när som på ljudlös bortsätt från GPUn.
Och just gpu fläktar som är ganska små och går på höga varv låter ju en hel del som de flesta av er säkert vet.

Så det jag efterfrågar om någon sitter på info, blir inte alls förvånad då vi har mycket uppfinningsrika människor här, är:

1. Kommer grafikkortets vanliga fläktkontroll fungera?
2. vart (helst lokala butiker) hittar man en vga -> 4-pin pwm adapter.
3. Några andra aspekter jag missat att ta hänsyn till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Hej!

Kan låta galet och många kommentarer blir kanske, varför?

Men här kör vi iaf.
Någon som har tips eller kanske till och med provat att byta ut fläktarna på GPUn till pwm fläktar?
Det jag skulle vilja göra är att byta fläktdelen på mitt msi gaming X till noctua 120mm pwm fläktar istället.
(kylflänsen vill jag behålla)

Varför, kan frågas.
Jo, för att få ner ljudnivån. Min dator är så när som på ljudlös bortsätt från GPUn.
Och just gpu fläktar som är ganska små och går på höga varv låter ju en hel del som de flesta av er säkert vet.

Så det jag efterfrågar om någon sitter på info, blir inte alls förvånad då vi har mycket uppfinningsrika människor här, är:

1. Kommer grafikkortets vanliga fläktkontroll fungera?
2. vart (helst lokala butiker) hittar man en vga -> 4-pin pwm adapter.
3. Några andra aspekter jag missat att ta hänsyn till?

Jag har mixtrat en hel del med det du efterfrågar. Men frågan är om det inte bara är lättare att skapa en egen/ lägre fläktkurva för din nuvarande msi-kylare?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag har mixtrat en hel del med det du efterfrågar. Men frågan är om det inte bara är lättare att skapa en egen/ lägre fläktkurva för din nuvarande msi-kylare?

Bra förslag, men självklart har jag redan tänkt på och provat detta först.
Tyvärr så har de ett ganska högfrekvent ljud vid alla hastigheter som iaf för mig uppfattas som ganska jobbigt att lyssna på.
(Det är inte coil whine utan är relaterat till att fläktarna snurrar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Bra förslag, men självklart har jag redan tänkt på och provat detta först.
Tyvärr så har de ett ganska högfrekvent ljud vid alla hastigheter som iaf för mig uppfattas som ganska jobbigt att lyssna på.
(Det är inte coil whine utan är relaterat till att fläktarna snurrar)

Hm... Okej, jag tror att jag förstår vad du menar! Det första vi måste komma på är hur du ska montera på Noctua-fläktarna på kylflänsen?

EDIT: Vattenkylning med t.ex. Kraken G10/ G12 är inte ett alternativ då? Där får du ned ljudnivån rejält under load

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Hm... Okej, jag tror att jag förstår vad du menar! Det första vi måste komma på är hur du ska montera på Noctua-fläktarna på kylflänsen?

EDIT: Vattenkylning med t.ex. Kraken G10/ G12 är inte ett alternativ då? Där får du ned ljudnivån rejält under load

Gällande montering tänkte jag faktiskt bara använda buntband på lämpligt vis.
Eller ev. återanvända hålen som finns för montering av originalfläktarna och 3d-printa lämplig adapter för mina noctua.

Vad jag vet finns inte Kraken G12 att få tag på, och information om när det är möjligt har varit minst sagt luddig.
Annars så jo, det skulle väl kunna vara ett alternativ, men de jag sett kyler inte vrm alls. Kan detta vara ett problem?
(Det gör väl kylflänsen på gaming x. Vet iofs inte om det gäller mitt 1070 eller om det bara är på 1080ti modellen av kortet)

Permalänk
Testpilot

Vad är det du hoppas en PWM-fläkt ska göra? att det ska bli tystare?
En fläkt med PWM-styrning (en fjärde pinne i kontakten) behöver just PWM-signalen för att styras, utan den funkar det som en vanligt fläkt. Har ditt grafikkort ingen PWM-signal så ger det inget att sätta dit en fläkt som klarar PWM-styrning.

PWM betyder pulsbredsmodulering och ibland styrs redan fläkten via PWM fast inte via en separat PWM-signal utan via 12V-matningen, det är ett vanligt sätt att styra fläktar. Alternativt styrs fläkten genom att sänka spänningen men det brukar inte fungera ner i så låga hastigheter då fläktarna är gjorda för 12V.

En PWM-fläkt har en inbyggd fläktkontroller som tar signalen på PWM-pinnen och översätter den till procent av max rotationshastighet, det betyder att det kan finnas PWM-fläktar som är både tysta och högljudda på 100% hastighet.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Vad är det du hoppas en PWM-fläkt ska göra? att det ska bli tystare?
En fläkt med PWM-styrning (en fjärde pinne i kontakten) behöver just PWM-signalen för att styras, utan den funkar det som en vanligt fläkt. Har ditt grafikkort ingen PWM-signal så ger det inget att sätta dit en fläkt som klarar PWM-styrning.

PWM betyder pulsbredsmodulering och ibland styrs redan fläkten via PWM fast inte via en separat PWM-signal utan via 12V-matningen, det är ett vanligt sätt att styra fläktar. Alternativt styrs fläkten genom att sänka spänningen men det brukar inte fungera ner i så låga hastigheter då fläktarna är gjorda för 12V.

En PWM-fläkt har en inbyggd fläktkontroller som tar signalen på PWM-pinnen och översätter den till procent av max rotationshastighet, det betyder att det kan finnas PWM-fläktar som är både tysta och högljudda på 100% hastighet.

Det jag hoppas, eller vet är att mina 120mm noctua fläktar är tystare och har ett snällare ljud vid samma lufttryck.

Vad jag vet så använder/är vga(mini pwm) just pwm, men det är här jag kan ha fel och söker bekräftelse.
Vill alltså att msi afterburner ska kontrollera mina noctua precis som den gör med originalfläktarna.

Permalänk
Testpilot

Har kontakten på ditt grafikkort 4 pinnar så är det troligtvis PWM men jag vet inte om alla grafikkort har 4 pinnar i sina fläktkontakter eller ens använder samma sorts kontakt. För att vara helt säker får du nog mäta på grafikkortet med typ oscilloskop, om du inte kan hitta specifikationerna för ditt grafikkort.

Inet har en adapter men jag vet inte vad du har för grafikkort för att kunna se om den kan passa på ditt.
https://www.inet.se/produkt/5322248/vga-pwm-adapter

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Har kontakten på ditt grafikkort 4 pinnar så är det troligtvis PWM men jag vet inte om alla grafikkort har 4 pinnar i sina fläktkontakter eller ens använder samma sorts kontakt. För att vara helt säker får du nog mäta på grafikkortet med typ oscilloskop, om du inte kan hitta specifikationerna för ditt grafikkort.

Inet har en adapter men jag vet inte vad du har för grafikkort för att kunna se om den kan passa på ditt.
https://www.inet.se/produkt/5322248/vga-pwm-adapter

Står högre upp i tråden, MSI 1070 Gaming X.
Nej, de använder ju som sagt inte vanlig pwm kontakt utan VGA, också ibland kallad mini-pwm.
Är dock inte 100% på att de fungerar helt lika.

Permalänk
Testpilot

Du glömde just "1070" i ditt urspungliga inlägg
Kortet ser ju ut att ha en 4-pinnarskontakt och då skulle jag utgå från att det är för just PWM-styrning men jag kan inte hitta nått när jag googlar så för att vara helt säker får du som sagt mäta.

Eftersom det har två fläktar skulle det teoretiskt kunna handla om två pinnar för varje fläkt istället för PWM-styrning men det borde du kunna bekräfta eller utesluta om du kollar på fläktarnas kablage.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Du glömde just "1070" i ditt urspungliga inlägg
Kortet ser ju ut att ha en 4-pinnarskontakt och då skulle jag utgå från att det är för just PWM-styrning men jag kan inte hitta nått när jag googlar så för att vara helt säker får du som sagt mäta.

Eftersom det har två fläktar skulle det teoretiskt kunna handla om två pinnar för varje fläkt istället för PWM-styrning men det borde du kunna bekräfta eller utesluta om du kollar på fläktarnas kablage.

Det stod i ett inlägg något längre ner

Jo, det låter ju rimligt, får väl helt enkelt öppna upp honom och se hur han ser ut under kjolen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Hej!

Kan låta galet och många kommentarer blir kanske, varför?

Men här kör vi iaf.
Någon som har tips eller kanske till och med provat att byta ut fläktarna på GPUn till pwm fläktar?
Det jag skulle vilja göra är att byta fläktdelen på mitt msi gaming X till noctua 120mm pwm fläktar istället.
(kylflänsen vill jag behålla)

Varför, kan frågas.
Jo, för att få ner ljudnivån. Min dator är så när som på ljudlös bortsätt från GPUn.
Och just gpu fläktar som är ganska små och går på höga varv låter ju en hel del som de flesta av er säkert vet.

Så det jag efterfrågar om någon sitter på info, blir inte alls förvånad då vi har mycket uppfinningsrika människor här, är:

1. Kommer grafikkortets vanliga fläktkontroll fungera?
2. vart (helst lokala butiker) hittar man en vga -> 4-pin pwm adapter.
3. Några andra aspekter jag missat att ta hänsyn till?

Vilket gaming X mitt 1070 är väldigt tyst.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

@Cerb
Man får bäst hjälp om all väsentlig info står i trådstarten Alla läser inte allt, speciellt om tråden blir lång. Och tråden tenderar att bli lång när det fattas delar och blir missförstånd. Bara se inlägget ovan mitt. Uppdatera gärna

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

@Cerb
Man får bäst hjälp om all väsentlig info står i trådstarten Alla läser inte allt, speciellt om tråden blir lång. Och tråden tenderar att bli lång när det fattas delar och blir missförstånd. Bara se inlägget ovan mitt. Uppdatera gärna

Jo du verkar ha rätt i det.
Blir till att redigara så slipper vi fler missförstånd och onödiga frågor.

Permalänk
Medlem

@Cerb

Jag 3D-printade en adapter och satte in två 120mm PWM-fläktar. Se här: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1416738-min-3d-printade...

Gjorde inga mätningar på temp eller ljud, men min subjektiva uppfattning är att de är tystare vid samma temperatur. Dock blir ett 290x aldrig annat än supervarmt ändå men...

Permalänk
Medlem

Kör en gigantisk kylfläns till mitt grafikkort (alpenföhn något något), tillsammans med två 140mm PWM-fläktar kopplade i varsin pin på moderkortet. Därefter har jag confat Speedfan så grafikkortet kör helpassivt till en viss temp. Funkar fint det!

Visa signatur

Close the world, txEn eht nepO.

Permalänk
Medlem

1 tanke som säkert någon mer pwm kunnig kan svara på.
Är det möjligt att plocka ström från moderkortet med en 3pin till moderkortets 4pin pwm header och endast plocka kontrollsignalen för styrning från GPUns header?

Permalänk
Medlem

@Cerb: Du borde kunna använda något liknande den här: http://gelidsolutions.com/thermal-solutions/accessories-pwm-1...

Vad jag kan se så tar den styrsignal från en PWM-kontakt och ström från nätagget. Tänk på att många grafikkort använder mini-PWM så du behöver en adapter däremellan också.

Permalänk
Medlem

@Cerb Du kan utan problem köra vanliga pwm-fläktar via grafikkortet om du kör med adapter eller skarvar sladdarna själv.
Det funkar också utmärkt att ta strömmen från annan källa och enbart snappa upp pwm-signalen.

Just nu bråkar jag med ett msi r9 290 kort som överhettar så har slängt på 2st gentle typhoon 1850rpm istället för originalfläktarna.
Krävs dock en konverter som omvandlar 4pin pwm till 3pin dc för att kunna styra fläktarna via grafikkortet, men det funkar utmärkt.
Kan fixa bilder om det underlättar, bjuder på denna till att börja med:
http://i.imgur.com/FfARuZs.jpg

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.
Dags att plocka isär och modellera innan skrivaren får gå på högvarv.
Har tänkt mig först en adapter för monteringen, sedan ett skal som jag polerar för att få högblank svart(likt pianolack).

Uppdaterar lite löpande för de som ev. är intresserade.

Permalänk
Medlem

@Cerb låter intressant, skulle gärna vilja ha en 3dskrivare jag med.
Men med tanke på att man allt som oftast kommer på alla lustiga idéer mitt i natten så vetefan om man hade haft tålamod till en slö skrivare

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

1 tanke som säkert någon mer pwm kunnig kan svara på.
Är det möjligt att plocka ström från moderkortet med en 3pin till moderkortets 4pin pwm header och endast plocka kontrollsignalen för styrning från GPUns header?

Går går säkert, men som jag skrev i mitt förra inlägg så kan du sköta all styrning via moderkortet istället. Detta är förstås en mjukvarulösning med SpeedFan, och således kommer fläktarna gå på högvarv utanför Windows (säg i BIOS t.ex)... Lösningar till *nix finns säkert också, inget jag kan gå i god för dock.
Man måste dock ställa in SpeedFan på några olika vis, och jag minns inte exakt hur... Men det borde finnas info om det om man googlar.
Såhär ser min konfig ut:

(Jag har ett GTX670 för övrigt som throttlar vid 62 grader iirc, därav den extremt aggressiva kurvan).
Så AUX är en moderkortsheader
GPU tar temperaturen från grafikkortet

där ovan ser du även gpu1 och gpu2. Detta är alltså fläkt 1 och fläkt 2. Båda är konfigurerade på samma sätt med enda skillnaden på AUX, då jag tar från två olika headers (eller pins eller vad portar eller vad vi nu vill kalla det).
Jag har också en för CPU där som styr min phanteks ph tc14pe fläktar.
Anledningen var för att BIOS inte tillät mig att köra helpassivt till en viss temperatur.

Nackdelen är att om man har på datorn i flera dagar så kraschar ibland SpeedFan ovetandes... Något man bör uppmärksamma innan man sätter sig och lirar (har hänt alldeles för många gånger och varit rädd att bränna gpun).

Visa signatur

Close the world, txEn eht nepO.

Permalänk
Medlem

@lain det där känns ju inte helt 100, då hade jag hellre plockat fram lödkolven och krympslang eller en 'sockerbit'.
Eller helt enkelt köpt en pwm-mini -> pwm konverter och Y-splitter.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Arbete påbörjat.

Det blev att påbörja designen av den första adaptern.

Att plocka bort originalfläktar och "chassi" var lätt så när som på att kontakterna för RGB och VGA(mini pwm) var lite svåråtkomliga.

Steg ett är som sagt att prova koncept genom att få på mina noctua fläktar som jag för tillfället har för avsikt att koppla på moderkortet med ett fast varvtal för att kolla prestandan. Fungerar det fint, vilket jag inte har någon anledning att tro något annat, så beställer jag en vga -> pwm adapter och koppla fläktarna direkt på GPUn samt designar ett nytt chassi för at bli av med den värsta "hemmapul-looken".

Nedan följer lite bilder.
http://imgur.com/u46IB4a
http://imgur.com/BJyC7q1

Permalänk
Medlem

Om det är i framförallt låg last kan du kansk biosmodda kortets fläktkurva lite.
Det har jag gjort på mitt ena Gigabyte 970 windforce 3 kort. Sänkt min hastigheten med 200 varv då kortet ändå var kallt nog med standard minsta hastigheten.
Gjorde flera dBa vid idle.

Permalänk
Medlem

Koncept klart.

Konceptmässigt verkar allt fungera fint.
Fläktarna är monterade och kyler just nu grafikkortet.

Kylförmågan är lite svår att jämföra rakt av då det inte alls är samma temperatur i rummet idag som det var när jag tog temperaturen med originalfläktarna. Men uppskattningsvis så skulle jag säga att grafikkortet nu håller samma temperatur som förut med en fläkthastighet som är 200-300 varv lägre.

Just nu är allt bara kopplat för att hålla en statisk hastighet från pwm på moderkortet, men en adapter för att låta grafikkortet styra hastigheten är beställd.

Ang. detta, mina noctua är ratade 0,05A input och original är ratade 0,40A kan det verkligen stämma att det skulle vara sådan skillnad?
Och någon pwm expert får gärna bekräfta att gå ner i amp ska ju vara lugnt för båda pwm headern och fläktarna?

Nu återstår att försöka designa något chassi som iaf ser ok ut för att ta bort den värsta auran av fulmek.

(Lite bilder)
http://imgur.com/SC9Wlki
http://imgur.com/H0hw3NG

Permalänk

Att gå ner i amp är helt lugnt sålänge allt fungerar som det ska.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cerb:

Konceptmässigt verkar allt fungera fint.
Fläktarna är monterade och kyler just nu grafikkortet.

Kylförmågan är lite svår att jämföra rakt av då det inte alls är samma temperatur i rummet idag som det var när jag tog temperaturen med originalfläktarna. Men uppskattningsvis så skulle jag säga att grafikkortet nu håller samma temperatur som förut med en fläkthastighet som är 200-300 varv lägre.

Just nu är allt bara kopplat för att hålla en statisk hastighet från pwm på moderkortet, men en adapter för att låta grafikkortet styra hastigheten är beställd.

Ang. detta, mina noctua är ratade 0,05A input och original är ratade 0,40A kan det verkligen stämma att det skulle vara sådan skillnad?
Och någon pwm expert får gärna bekräfta att gå ner i amp ska ju vara lugnt för båda pwm headern och fläktarna?

Nu återstår att försöka designa något chassi som iaf ser ok ut för att ta bort den värsta auran av fulmek.

(Lite bilder)
http://imgur.com/SC9Wlki
http://imgur.com/H0hw3NG

Varför kopplar du inte in fläktarna i grafikkortets kretskort? Enkelt fixat

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Varför kopplar du inte in fläktarna i grafikkortets kretskort? Enkelt fixat

Jo, det är ju tanken, därav att jag beställt en VGA(mini pwm) -> PWM adapter

Permalänk
Medlem

nvm, pallar inte.

Visa signatur

Close the world, txEn eht nepO.