Samlingstråd: Kryptominers (GPU-miners, Ethereum, Bitcoin etc)

Permalänk
Medlem

Prestandan påverkas helt klart. mer eller mindre beroende på vilket coin du väljer att dualmina och vilka kort du har. Rent generellt är det i princip inte lönsamt OM du inte bara har rx570 eller rx580 kort.

R9 390x, tar en dipp på nästan 6 MH/s
290x ungefär densamma
GTX 10606gb ca 2MH/s men å andra sidan får du ungefär en fjärdedels kapacitet mot AMD i 2nd coin

Räknar du på det är dippen i eth mer kostsam än vad du tjänar på ditt andra coin, även DCR är relativt olönsamt OM du inte har rx570/580 som dippar väldigt lite.

Sen får du räkna med en marginellt höjd elförbrukning. mellan 40-100watt/h beroende på antal kort jämfört med single mining

Skrivet av Vapo:

@ronnylov: Du som verkar ha hyfsad koll
Jag kör idag enbart ETH men vad jag förstår så påverkas inte prestandan av att dualmina ETH och t ex Siacoins.
Är det så enkelt att bara byta till Claymore (eller vad man nu kan tänkas föredra) och fortsätta gräva ETH i den poolen jag kör nu och sen dra igång en SIA plånbok och gräva SIA dit?

Ponera att jag sen vill överföra mina ETH och SIA till en BC plånbok? Coinbase som gäller? Jag ska bara "förvara" mina BC och göra överföringar till andra BC wallets - men om lönsamheten håller i sig övertid kan det bli intressant att plocka ut dem i SEK. Men det får bli en framtidsfråga. Huvudsyftet är lagring och överföringar till andra människor/företag som accepterar BC som betalning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det har nyligen kommit ASIC till Sia så jag tror inte det är så lönt att mina Sia så länge till på GPU. Jag har inte kört dualmining men det borde ju vara så att man anger två plånboksadresser, en för varje coin. Osäker på om man kör två olika miningprogram samtidigt eller om det går att kombinera två algoritmer i samma program. Har för mig det finns program som kan kombinera.

Du behöver en särskild SIA-plånbok för Siacoin. Jag testade att köpa/sälja lagring med Sia och då för ett halvår sedan fanns det en plånbok till datorn som man förutom att lagra sina siacoins i också kunde hyra och hyra ut hårddiskutrymme. Har inte kollat på sistone men då var det inte lönsamt att hyra ut sina diskar så jag lade ner det och sålde mina Sia. Då sålde jag dem till BTC på bittrex. Föredrar man ETH tror jag man kan sälja Sia direkt till ETH på bittrex.

Samma sak med ETH, du har en särskild plånbok till ETH. Finns i och för sig någon mobil plånbok med massor av olika valutor i men tekniskt är det olika plånböcker i bakgrunden. Coinomi heter den. Men jag föredrar att ha separata på min dator och enbart officiella plånböcker.

Din bitcoin-plånbok kan du endast ha bitcoin i. Du kan förstås växla Sia på någon Exchange till bitcoin men man ska aldrig mina direkt till en plånbok i en Exchange (dels stödjer de inte detta och dels så vill man inte ha sina coins på en Exchange längre än nödvändigt då det innebär vissa risker). Om du ska förvara och inte sälja är det bättre att ha en egen plånbok, helst offline. Överför bara till coinbase om du tänker växla, förvara inget där någon längre tid.

Själv har jag en lokal Litecoin-plånbok. Brukar växla BTC till Litecoin innan jag överför från Exchange. Så om jag t.ex. ska sälja Sia så säljer jag till BTC på bittrex och köper sedan LTC för BTC innan jag gör överföringen av LTC till mig själv. Anledningen är att få lägre avgifter för överföringarna (det är dyrt att skicka bitcoin). LTC går att växla till EUR på coinbase och sedan kan man skicka EUR till sitt bankkonto (då växlar banken till SEK).

Aha. Okey, cool. Tack

Jag ska prova single eller dual-mining. Köra igång i helgen och sen optimera nästa vecka när jag har mer tid.
https://bitcointalk.org/index.php?topic=1433925.0

Skrivet av Eth-Dec:

Prestandan påverkas helt klart. mer eller mindre beroende på vilket coin du väljer att dualmina och vilka kort du har. Rent generellt är det i princip inte lönsamt OM du inte bara har rx570 eller rx580 kort.

R9 390x, tar en dipp på nästan 6 MH/s
290x ungefär densamma
GTX 10606gb ca 2MH/s men å andra sidan får du ungefär en fjärdedels kapacitet mot AMD i 2nd coin

Räknar du på det är dippen i eth mer kostsam än vad du tjänar på ditt andra coin, även DCR är relativt olönsamt OM du inte har rx570/580 som dippar väldigt lite.

Sen får du räkna med en marginellt höjd elförbrukning. mellan 40-100watt/h beroende på antal kort jämfört med single mining

Jag har ett 480, ett 570 och ett 580.

580'n sitter i en egen burk men som villaägare får man styra sitt värmebehov lite för att kompensera för ökad energiförbrukning från "riggarna". Än så länge har det varit en väldigt mild vinter så jag ligger (rejält) på plus vad det gäller förväntad kostnad i uppvärmning.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

Du kommer ligga runt 2400-2500 (8gb minne) med moddade bios och lite fix i afterburner om du kör decred vilket ger 0.8 dollar per dag.. Whattomine stämmer bra i detta fallet. Så man blir inte rik på 2nd coin nu när sia fått ASIC. LBRY går du i princip back på. Pascal har jag inte testat

Sen får du räkna in minst 40W extra, ökat slitage på kort pga högre värme osv...så ja.. Du får väl kolla om du tycker det är värt

Skrivet av Vapo:

Jag har ett 480, ett 570 och ett 580.

580'n sitter i en egen burk men som villaägare får man styra sitt värmebehov lite för att kompensera för ökad energiförbrukning från "riggarna". Än så länge har det varit en väldigt mild vinter så jag ligger (rejält) på plus vad det gäller förväntad kostnad i uppvärmning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eth-Dec:

Du kommer ligga runt 2400-2500 (8gb minne) med moddade bios och lite fix i afterburner om du kör decred vilket ger 0.8 dollar per dag.. Whattomine stämmer bra i detta fallet. Så man blir inte rik på 2nd coin nu när sia fått ASIC. LBRY går du i princip back på. Pascal har jag inte testat

Sen får du räkna in minst 40W extra, ökat slitage på kort pga högre värme osv...så ja.. Du får väl kolla om du tycker det är värt

Som du säger. Verkar i dagsläget inte värt att höja energiförbrukningen/ljudnivå/slitage för att köra 2nd coin. Då löser det 'problemet' med att byta miner. Jag kör vidare på ETH

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eth-Dec:

Prestandan påverkas helt klart. mer eller mindre beroende på vilket coin du väljer att dualmina och vilka kort du har. Rent generellt är det i princip inte lönsamt OM du inte bara har rx570 eller rx580 kort.

R9 390x, tar en dipp på nästan 6 MH/s
290x ungefär densamma
GTX 10606gb ca 2MH/s men å andra sidan får du ungefär en fjärdedels kapacitet mot AMD i 2nd coin

Räknar du på det är dippen i eth mer kostsam än vad du tjänar på ditt andra coin, även DCR är relativt olönsamt OM du inte har rx570/580 som dippar väldigt lite.

Sen får du räkna med en marginellt höjd elförbrukning. mellan 40-100watt/h beroende på antal kort jämfört med single mining

Använd kommando -dcri i claymore eller använd +/- tangenterna medan claymore körs för att ställa in hur mycket krut som läggs på ETH respektive den andra krypton. Testa dig fram till det bästa läget.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D
// Asus Maximus VI Gene // Intel i5 4670k @ 4.6GHz H100i // GTX 1070TI // Corsair Vengeance 8GBx2 // Corsair AX760 //Samsung 860 Evo 2TB//
_________________________________________________________________________________________