Samlingstråd: Kryptominers (GPU-miners, Ethereum, Bitcoin etc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deriveh:

Någon mer än jag som förutom Ethereum kör med Siacoin? Är lite nyfiken på deras teknik, inte högt värde men går fint att dualmina tillsammans med ETH när man kör med Claymore.

Tja, Siacoin har dragit upp sig rejält nu de senaste veckorna. Från ~0,002$/siacoin till i skrivandets stund 0,0116$/siacoin. Med tanke på att det är ganska så många mynt man skrapar ihop (tusentals varje månad) så blev det en jäkla bump i värdet!

Helt klart spännande!

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deriveh:

Tja, Siacoin har dragit upp sig rejält nu de senaste veckorna. Från ~0,002$/siacoin till i skrivandets stund 0,0116$/siacoin. Med tanke på att det är ganska så många mynt man skrapar ihop (tusentals varje månad) så blev det en jäkla bump i värdet!

Helt klart spännande!

Vilken gpu minar du med?

Sitter själv och funderar på att dra ihop en rigg. Vet inte om jag ska satsa på 2x1060 eller 4x1060.. Har tillgång till gratis el, problemet är ju bara ljudet i en lägenhet.. Tips på att få ner volymen?

Annars kan jag sätta det på en vind, dock får jag betala för elen.. 🤔

Någon som har erfarenhet att få ner ljudet?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara vad mining egentligen gör?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk

Det surrar i datorns fläktar å så får man låssaspengar som kan säljas för riktiga pengat.

Permalänk
Medlem

Hade 0.14 BTC från 2011, konstaterade att mining var sjukt inte värt det efter en halv dags mining på mina två AMD Radeon HD6950 då 0.14 BTC med dess värde på 10 kronor inte ens kunde täcka elen...

Sålde förra veckan för 18700 spänn när jag plötsligt kom på att jag hade "lite bitcoins legandes någonstans som säkert kan köpa mig ett par påsar chips" HAHA Snacka om otippat, var som att hitta en tia i bakfickan, men istället 18700 kronor.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Vilken gpu minar du med?

Sitter själv och funderar på att dra ihop en rigg. Vet inte om jag ska satsa på 2x1060 eller 4x1060.. Har tillgång till gratis el, problemet är ju bara ljudet i en lägenhet.. Tips på att få ner volymen?

Annars kan jag sätta det på en vind, dock får jag betala för elen.. 🤔

Någon som har erfarenhet att få ner ljudet?

Köper du 1060 med bra kylare. Till exempel Asus Strix eller MSI Gaming. Så kommer du inte höra någonting. Sen ha dem 5-10 cm i från varandra.
Jag skulle köra på 6 kort. Då köper du en 1000w nätaggregat till det.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Hade 0.14 BTC från 2011, konstaterade att mining var sjukt inte värt det efter en halv dags mining på mina två AMD Radeon HD6950 då 0.14 BTC med dess värde på 10 kronor inte ens kunde täcka elen...

Sålde förra veckan för 18700 spänn när jag plötsligt kom på att jag hade "lite bitcoins legandes någonstans som säkert kan köpa mig ett par påsar chips" HAHA Snacka om otippat, var som att hitta en tia i bakfickan, men istället 18700 kronor.

Önskar att jag ens kände till Bitcoin/Kryptovalutor 2011.
Började mina direkt när jag fick reda på teknologin. Hade inte gjort annorlunda 2011.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Köper du 1060 med bra kylare. Till exempel Asus Strix eller MSI Gaming. Så kommer du inte höra någonting. Sen ha dem 5-10 cm i från varandra.
Jag skulle köra på 6 kort. Då köper du en 1000w nätaggregat till det.
Skickades från m.sweclockers.com

Tack.
Blev 2st 1050ti Strix från non. Tänkte jag börjar där sedan byggare vidare då vi har gratis el då de inte behöver låta för mycket.
Finns ju även asus dual 1060 3gb från elgiganten för 1888kr. Dock fundersam om inte de kommer låta en hel del.

Äger ett 650watt rm psu jag tänkte börja med.

Fördelen är att jag kan skicka In det i ett chassi jag har nu och förhoppningsvis få nee ljudet. Dock kanske bättre körs med öppen lösning?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Hade 0.14 BTC från 2011, konstaterade att mining var sjukt inte värt det efter en halv dags mining på mina två AMD Radeon HD6950 då 0.14 BTC med dess värde på 10 kronor inte ens kunde täcka elen...

Sålde förra veckan för 18700 spänn när jag plötsligt kom på att jag hade "lite bitcoins legandes någonstans som säkert kan köpa mig ett par påsar chips" HAHA Snacka om otippat, var som att hitta en tia i bakfickan, men istället 18700 kronor.

Jag minade också 2012, men tyvärr vet jag inte var jag har dem längre.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Tack.
Blev 2st 1050ti Strix från non. Tänkte jag börjar där sedan byggare vidare då vi har gratis el då de inte behöver låta för mycket.
Finns ju även asus dual 1060 3gb från elgiganten för 1888kr. Dock fundersam om inte de kommer låta en hel del.

Äger ett 650watt rm psu jag tänkte börja med.

Fördelen är att jag kan skicka In det i ett chassi jag har nu och förhoppningsvis få nee ljudet. Dock kanske bättre körs med öppen lösning?

Okej. Vet faktiskt inte vad jag ska säga. Jag skulle inte göra något av det du gjort. Dock är det en väldigt bra deal det där på 1060. Men det kanske är en bra start för dig. Vet inte hur din ekonomiska situation ser ut heller. Men kör hårt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Okej. Vet faktiskt inte vad jag ska säga. Jag skulle inte göra något av det du gjort. Dock är det en väldigt bra deal det där på 1060. Men det kanske är en bra start för dig. Vet inte hur din ekonomiska situation ser ut heller. Men kör hårt!

Skickades från m.sweclockers.com

Vad tänker jag gör fel?
Pengar är väl inte problemet, utan mer var jag ska sätta grejerna.

Eventuellt skulle jag kunna köpa lite större rig och sätta på ett loft. Behöver dock hålla koll på elen så jag betalar ägarna för elen. 🤔🙂

Sedan är ju alltid en orolig marknad med att få tillbaka pengarna tillbaka.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Regel nr 1 borde vara att man inte läser något som finns på Aftonbladet.

Permalänk
Avstängd

Tjena tänkte köpa/bygga en data med 2x rx 560 kort i och undrar mest hur mycket pengar man får in i månaden av att minea? (Efter el och andra utgifter (om det finns fler än el?)
Kommer bara göra det för kul så kommer väl inte ha den igång hela tiden.

Permalänk
Avstängd

Och bör man isåfall överklocka? Tänkte köpa strix kort så de har ju bra kylare iaf

Permalänk
Medlem

ingen som har någon info om threadripper och cpumining? kanske är helt värdelöst men är i funderingar på att köpa en och vill veta om den kan betala av sig själv inom en "snar" framtid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragl3ss:

ingen som har någon info om threadripper och cpumining? kanske är helt värdelöst men är i funderingar på att köpa en och vill veta om den kan betala av sig själv inom en "snar" framtid

Saxat från gandalph3000.com
For comparison:

Intel Core i9-7900X (10 cores, 3.3 GHz): ~470 CryptoNight Hashes/s
AMD Ryzen Threadripper 1950X (16 cores, 3.4 GHz): ~1080 CryptoNight Hashes/s
Nividia Geforce GTX-1080TI: ~900 CryptoNight Hashes/s
The AMD Radeon RX Vega can crunch more than 1900 CryptoNight hashes per second with a power consumption of 150 watts.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa en USB ASIC Miner av billigare modell, för att låta en Raspberry Pi minea Bitcoins. Mest för skojs skull, kul att se hur det funkar.
Finns det någon svensk sida där man kan köpa miner eller är det typ Ebay/Tradera som gäller? (Vill inte lägga allt för mycket pengar på det, har sett dem gå på Tradera för 500-500kr)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Måns97:

Jag funderar på att köpa en USB ASIC Miner av billigare modell, för att låta en Raspberry Pi minea Bitcoins. Mest för skojs skull, kul att se hur det funkar.
Finns det någon svensk sida där man kan köpa miner eller är det typ Ebay/Tradera som gäller? (Vill inte lägga allt för mycket pengar på det, har sett dem gå på Tradera för 500-500kr)

Waste of money. Kolla på youtube där de testar dessa så förstår du varför.

Permalänk
Medlem

Någon mer här som minar/minat intensecoin?
Känner mig ganska nöjd då jag för några månader sedan tjänade 10000-20000 ITNS/dygn med mina 4,5 kH/s cryptonight. Sålde av en del runt 260 satoshi för att täcka kostnaderna för hårdvaran och el jag köpt under året och resten får bli bonus då jag tror de går upp mera i kurs framöver

Ska man satsa på en rigg med Volta nör de släpps? Elker bara trading? Har köpt några masternoder och det går ganska bra, mest för att de gått upp i kurs. Den jag gillar bäst är Monoeci XMCC som ökar reward med 2,5 gånger om ett par dagar. Den har kevererat som en klocka och kursen tredubblats. Gjorde en miss när jag sålde min interzone nod häromveckan (kursen tredubblades sedan) och jag köpte chaincoin istället men vi får se, kanske inte blir så dumt ändå framöver.

Hur som helst mining och sedan trading ned mininginkomsterna har varit mycket lönsammare för mig än jag trodde det skulle bli. Kanske blir det en krash och bubblan spricker men det gör inget eftersom jag nu täckt alla kostnader jag haft. Framöver blir det bara som en bonus om jag tjänar mera.

Permalänk

Räcker ett 1000W corsair nätagg av modell HX om man vill ha 6st GTX1070 kort?
Jag har sett att många köper 2st 750W, men jag tycker det är ungefär samma pris för ett kraftfullare nätagg med platinum certifiering, fast det är klart att 2st skulle täcka mera.

Sedan undrar jag också om någon som provat GTX 1070 Ti i förhållande till GTX 1070?

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Nu när det börjar bli lite svalare ute har jag dragit igång mining på ett gammalt Sapphire HD7950 kort som får hjälpa till att mina Hush. I övrigt har jag ett GTX 1060 3GB och ett GTX 1070. De minar också Hush. Eftersom jag har direktverkande elvärme hemma så känner jag att det inte spelar så stor roll om jag bränner kWh i elementen eller i datorn när det är kallt ute. HD7950 ger ungefär 250 Sol/s. Har inte moddat bios men klockat litegrann. Köpte den för 600 kr på Tradera så det kanske jag tjänar in snart och andrahandsvärdet minskar nog inte mycket heller om det inte går sönder. Mitt GTX 1060 ger ungefär samma hashrate som 7950 men med mycket lägre strömförbrukning. GTX 1070 ger ca 430 Sol/s men där har jag inte optimerat något för Equihash (kör samma inställningar som jag hade för ethereum innan). Borde kunna komma upp i totalt 1 kH/s om jag optimerar alla korten.

HUSH är roligt att mina. Nyligen halverades kursen (när bitcoin rasade) och vips så minskade svårighetsgraden så jag fick nästan dubbelt så många hush per dag som jag brukar. Sedan dubblerades kursen igen till samma som före kursfallet och vips fick jag hälften så många hush per dag som innan kursändringarna. Nu verkar det nästan ha gått tillbaka till det normala igen :-). Jag tjänade ju bra då många andra flyttade sina miners till annat eftersom jag fick fler coins den perioden. Nu när många flyttat sina miners till Hush efter att det lågt högt på whattomine så tjänar jag mindre. Så det verkar bättre göra tvärtemot whattomine :-). Det är väl för att det totala hashraten är ganska låg som det blir stora ändringar. Folk ser att man kan tjäna pengar och då när de börjar mina så tjänar de inga pengar och slutar mina o.s.v. Svängningarna går snabbare än man hinner med att justera för så bästa är att bara köra på hela tiden.

Jag minar också burstcoin med hårddiskar. Tjänar inte mycket på det men eftersom jag hade ledigt utrymme i servern så fick det mina lite. Sedan hade jag några gamla diskar över som jag drog igång också. Hade två maskiner igång och minade burst men tyckte det gav så lite så jag stängde av ena häromdagen. Och vips vann jag ett block på den andra dagen efter. Har tjänat 5700 burst på ca 3 månader med kanske 15 TB i snitt. Det blir ca 9 kr / TB per månad. Så ROI blir väl 3 år eller något och då har hårddiskarna ändå slitits ut så det känns inte så meningsfullt till dagens kurs på burst och man kan lika gärna köpa burst direkt istället för pengarna i så fall. Men det var kul att prova på. Får hoppas att kursen på burstcoin går upp så kanske det ändå var värt besväret.

Funderar på om jag ska testa storj eller Sia istället på hårddiskarna. Men det lär ska vara ännu sämre än burst efter vad jag hört. Filecoin kanske kan bli intressant så småningom men det tar nog tid innan det blir färdigt.

Har funderat på att börja mina XMR Monero nu när jag köpt en Ryzen 7 1700. Den ska nog kunna ge uppåt 500 H/s. Har även en FX-8350 som ska kunna ge 300 H/s som jag kanske kan dra igång någon kall vinterdag. Kanske finns något lämpligt begagnat grafikkort som kan få hjälpa till.

Men egentligen är det knappt värt besväret med mining sett till inkomsterna. Är mer som en rolig hobby.

Det finns en kille som heter Crypto Dave på YouTube som har hållit på med Burst mining. Sedan han började har han tjänat ihop kostnaden för sin rigg, men så klart så hade han nog fått bättre valuta för pengarna om han köpt en till GPU rigg istället. Det handlar ju också om ett intresse och om man tycker det är roligt så är det inte så viktigt det andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av greenbarret:

Det finns en kille som heter Crypto Dave på YouTube som har hållit på med Burst mining. Sedan han började har han tjänat ihop kostnaden för sin rigg, men så klart så hade han nog fått bättre valuta för pengarna om han köpt en till GPU rigg istället. Det handlar ju också om ett intresse och om man tycker det är roligt så är det inte så viktigt det andra.

Jag har lagt ner Burst då det knappt gav något när kursen föll och svårighetsgraden ökade. Precis som du skriver så måste man tycka det är roligt men jag tröttnade lite på det. Har kvar diskarna för backuper. Såg att priset gått upp på Burst men jag har tyvärr sålt dem. Vissa saker går bra och andra dåligt.

Permalänk
Avstängd

Köp råd

Ska lägga 12k den 18:e Mars så vilket är det bästa som ger mest vinst?

Jag har kollat på denna moderkort Asus B250 Mining Expert.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Det är lixom en ganska volatil marknad det här, så återkom med den frågan den 18e mars

Jag var dryg istället för konstruktiv
Permalänk
Avstängd
Skrivet av theailer:

Det är lixom en ganska volatil marknad det här, så återkom med den frågan den 18e mars

Får återkomma då.

Jo jag vet att det ändras nästan vare dag.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv

Skulle jag kunna minea?

Hej, ber om ursäkt på förhand om jag postar i fel tråd och uppskattar i så fall om någon pekar ut rätt riktning. Är helt grön på mineing men har lite koll på Blockchain teknologin.. Det jag undrar är om ni tror att det skulle gå och vara värt för mig att minea lite ETH med min nuvarande PC(se nedan), som jag egentligen satte ihop för att gamea på?

Operativsystem: Microsoft Windows 10
Processor: Intel Core i5 6600K
Processorkylare: be Quiet Pure Rock
Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII Alpha
Minne: Corsair DDR4 3300Mhz (4x4GB) - som står med i moderkortets QVL
Grafikkort: ASUS GTX1060 Strix
Hårddisk: Toshiba OCZ TR150 240GB SSD samt Toshiba P300 1TB HDD
Nätaggregat: Evga Supernova G2
Övrig kylning: 2 fläktar i chassit

Jag har ett elpris som just nu ligger på ca 38-43 öre/kWh.

Ställer lite nybörjarfrågor också;
- När man minear, behöver man aktivt sitta vid sin dator?
- Vilka tjänster och pooler osv bör man använda som är säkra och "enkla"?
- Tror ni att det är värt?
- Kan man minea alla kryptovalutor?

Uppskattar all hjälp! Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon264926:

Hej, ber om ursäkt på förhand om jag postar i fel tråd och uppskattar i så fall om någon pekar ut rätt riktning. Är helt grön på mineing men har lite koll på Blockchain teknologin.. Det jag undrar är om ni tror att det skulle gå och vara värt för mig att minea lite ETH med min nuvarande PC(se nedan), som jag egentligen satte ihop för att gamea på?

Operativsystem: Microsoft Windows 10
Processor: Intel Core i5 6600K
Processorkylare: be Quiet Pure Rock
Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII Alpha
Minne: Corsair DDR4 3300Mhz (4x4GB) - som står med i moderkortets QVL
Grafikkort: ASUS GTX1060 Strix
Hårddisk: Toshiba OCZ TR150 240GB SSD samt Toshiba P300 1TB HDD
Nätaggregat: Evga Supernova G2
Övrig kylning: 2 fläktar i chassit

Jag har ett elpris som just nu ligger på ca 38-43 öre/kWh.

Ställer lite nybörjarfrågor också;
- När man minear, behöver man aktivt sitta vid sin dator?
- Vilka tjänster och pooler osv bör man använda som är säkra och "enkla"?
- Tror ni att det är värt?
- Kan man minea alla kryptovalutor?

Uppskattar all hjälp! Tack på förhand!

Jovisst kan du mina med din dator.
Har själv ett GTX 1060 och ett GTX 1070 och tycker de funkar bra.

- Nej du behöver inte aktivt sitta vid datorn när ditt miningprogram startats. Bäst är om man kan köra det som en service så det autostartar ifall det skulle råka crasha. Kör själv Linux men det borde funka på Windows också.

- Välj en hyfsad känd pool. Viktigare att den är stabil än att avgiften är låg för när en pool är nere så tjänar man inget. Behöver inte vara den största poolen men jag brukar undvika de minsta eftersom de ofta krånglar mera (oerfarna administratörer som ställer till det).

- Ja det kan vara värt men det är svårt att veta. Man får testa sig fram och hårdvaran har du redan så det är mer elkostnaden du behöver tjäna in vilket inte är så svårt. Just nu är det hyfsat bra att köra mining.

- Det är inte alla kryptovalutor som går att mina med din hårdvara (med lönsamhet). Vissa kräver ASIC. Andra kör inte proof-of-work alls utan går på proof-of-stake vilket är mera som ränta på insatt kapital. Själv kör jag även masternoder men det är nog lite överkurs som nybörjare. Men det finns jättemånga kryptovalutor som funkar att mina och speciellt med grafikkortet du har då. Det finns en miner som heter ccminer som kan hantera ganska många valutor. Du skulle kunna testa gå in på en pool såsom https://altminer.net/ och där ser man vilket krypto som ger mest i deras pool. Just nu verkar det vara neoscrypt. Gå in på neoscrypt-poolen så ser man att kryptovalutan GoByte verkar hyfsat bra just nu men även Trezarcoin och Crowdcoin (olika varje dag vad som är bäst). Så ladda ner gobyte wallet och ccminer så har du något att testa. Jag körde Gobyte för några veckor sedan och det gav bra resultat.

När jag ska börja mina gör jag följande.

1) Ladda ner walletprogrammet för din coin, installera och starta upp det.
2) Vänta tills blockkedjan synkat (kan ta lång tid).
3) Generera en mottagaradress som kopieras till lämpligt ställe.
4) Nu kan du stänga ner din wallet, den behöver inte köras mera förrän det är dags att sälja det du minat.
5) Installera minerprogramvara och konfigurera enligt anvisningar för poolen du valt och med din mottagaradress för inkomsterna.
6) Låt det köra på.

För Gobyte på altminer.net kör du kommandot
ccminer -a neoscrypt -o stratum+tcp://eu1.altminer.net:10000 -u <WALLET_ADDRESS> -p c=GBX
(ersätt <WALLET_ADDRESS> med mottagar-adressen du genererade i din wallet)

Det kan ta någon dag innan det börjar trilla in kryptovaluta i din wallet. Låt det gå en vecka innan du funderar på om det verkar vara värt det eller inte.

Någon annan kanske kan tipsa om hur man gör med ethereum, det är flera månader sedan jag körde detta men visst det är hyfsat lönsamt det också. Principen är densamma. Wallet - generera adress - kör lämplig miner mot lämplig pool. Testa vad som funkar bäst med dina prylar. Finns många olika versioner av minerprogram och man kan tweaka GPU en hel del. Ett allmänt tips är att dra ner Power limit på GPU en del så det inte drar lika mycket ström samt dra upp fläkthastigheten något så det går svalare.

Det finns också alternativ som nicehash men de har väl sådär säkerhet (någon stal 540 miljarder kr från dem nyligen). Konstigt att de är igång igen...

Permalänk
Medlem

@ronnylov: Du som verkar ha hyfsad koll
Jag kör idag enbart ETH men vad jag förstår så påverkas inte prestandan av att dualmina ETH och t ex Siacoins.
Är det så enkelt att bara byta till Claymore (eller vad man nu kan tänkas föredra) och fortsätta gräva ETH i den poolen jag kör nu och sen dra igång en SIA plånbok och gräva SIA dit?

Ponera att jag sen vill överföra mina ETH och SIA till en BC plånbok? Coinbase som gäller? Jag ska bara "förvara" mina BC och göra överföringar till andra BC wallets - men om lönsamheten håller i sig övertid kan det bli intressant att plocka ut dem i SEK. Men det får bli en framtidsfråga. Huvudsyftet är lagring och överföringar till andra människor/företag som accepterar BC som betalning.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

@ronnylov: Du som verkar ha hyfsad koll
Jag kör idag enbart ETH men vad jag förstår så påverkas inte prestandan av att dualmina ETH och t ex Siacoins.
Är det så enkelt att bara byta till Claymore (eller vad man nu kan tänkas föredra) och fortsätta gräva ETH i den poolen jag kör nu och sen dra igång en SIA plånbok och gräva SIA dit?

Ponera att jag sen vill överföra mina ETH och SIA till en BC plånbok? Coinbase som gäller? Jag ska bara "förvara" mina BC och göra överföringar till andra BC wallets - men om lönsamheten håller i sig övertid kan det bli intressant att plocka ut dem i SEK. Men det får bli en framtidsfråga. Huvudsyftet är lagring och överföringar till andra människor/företag som accepterar BC som betalning.

Det har nyligen kommit ASIC till Sia så jag tror inte det är så lönt att mina Sia så länge till på GPU. Jag har inte kört dualmining men det borde ju vara så att man anger två plånboksadresser, en för varje coin. Osäker på om man kör två olika miningprogram samtidigt eller om det går att kombinera två algoritmer i samma program. Har för mig det finns program som kan kombinera.

Du behöver en särskild SIA-plånbok för Siacoin. Jag testade att köpa/sälja lagring med Sia och då för ett halvår sedan fanns det en plånbok till datorn som man förutom att lagra sina siacoins i också kunde hyra och hyra ut hårddiskutrymme. Har inte kollat på sistone men då var det inte lönsamt att hyra ut sina diskar så jag lade ner det och sålde mina Sia. Då sålde jag dem till BTC på bittrex. Föredrar man ETH tror jag man kan sälja Sia direkt till ETH på bittrex.

Samma sak med ETH, du har en särskild plånbok till ETH. Finns i och för sig någon mobil plånbok med massor av olika valutor i men tekniskt är det olika plånböcker i bakgrunden. Coinomi heter den. Men jag föredrar att ha separata på min dator och enbart officiella plånböcker.

Din bitcoin-plånbok kan du endast ha bitcoin i. Du kan förstås växla Sia på någon Exchange till bitcoin men man ska aldrig mina direkt till en plånbok i en Exchange (dels stödjer de inte detta och dels så vill man inte ha sina coins på en Exchange längre än nödvändigt då det innebär vissa risker). Om du ska förvara och inte sälja är det bättre att ha en egen plånbok, helst offline. Överför bara till coinbase om du tänker växla, förvara inget där någon längre tid.

Själv har jag en lokal Litecoin-plånbok. Brukar växla BTC till Litecoin innan jag överför från Exchange. Så om jag t.ex. ska sälja Sia så säljer jag till BTC på bittrex och köper sedan LTC för BTC innan jag gör överföringen av LTC till mig själv. Anledningen är att få lägre avgifter för överföringarna (det är dyrt att skicka bitcoin). LTC går att växla till EUR på coinbase och sedan kan man skicka EUR till sitt bankkonto (då växlar banken till SEK).