Transportstyrelsen fiasko - läckt information om militära uppgifter samt identitetsskyddade individer

Permalänk
Medlem

Älskar hur det överallt låter "dålig kommunikation". Med största sannolikhet så försökte ju inblandade tysta ned det hela?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Älskar hur det överallt låter "dålig kommunikation". Med största sannolikhet så försökte ju inblandade tysta ned det hela?

Ja de har ju inte haft för avsikt att informera riksdagen eller allmänheten om händelserna i alla fall.
SVT bekräftar nu att det handlar om hemliga informanter som tipsade redaktionen, så utan de tipsen så hade det inte kommit upp till ytan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Älskar hur det överallt låter "dålig kommunikation". Med största sannolikhet så försökte ju inblandade tysta ned det hela?

Mängder av info som är sekretess stämplat så det är inget som vi nånsin kommer få direkta svar på.
Men det finns ju indikationer att regeringen har gjort allt för att detta inte skulle uppdagas vilket gör de hela än värre.
Sen hurvida finansministern har varit pådrivande att inte vilja bryta upp låter jag vara osäkert tills de har kommit fram mer info.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

2017-07-27 Två av de tre ministrar som nu avgår går inte lottlösa 133.000kr i månaden " Stadsrådspension.
2015-05-11 En 23årig kvinna utsattes för en brutal våldtäkt av 3 killar. De unga " männen " fick mellan 6-9 månaders ungdomsvård.
Oavsett vilket parti man röstar på så måste ni väl ändå hålla med om att det måste göras nått.
Hur länge ska vi som inte tillhör eliten orka?
Hade detta varit ett land där man inte sticker huvudet i sanden och hoppas att allt löser sig , hade dessa personer suttit i ett fängelse utan vatten och mat.
Men det är ju bara att gratulera ministrarna , synd att man inte valde politiken framför smed yrket.

Avskiljs man från sin tjänst så kompenseras man ju. Det är vanligt inom privat och offentlig sektor, hur ofta hör du inte om att anställda köps ut (dvs, för inkompetenta för att vara kvar, men inte tillräckligt för avsked på grått papper eller uppsägning med hänvisning till arbetsbrist).

Jag ser inte riktigt kopplingen där mellan faktiskt, på samma sätt som folk försöker dra upp skadestånden i Piratebayrättsfallen och hävda att det är böter och att de här summorna ska gälla även GD i detta fall. Det är en enorm skillnad på ett civilrättsligt skadestånd och en straffrättslig prövning...

Annars så kanske jag ska plocka rättsfall där folk omkommit i trafiken och folk klarar sig undan utan något straff alls? Eller det fall där person som kört onykter/narkotikapåverkad gång på gång och fått bilen omhändertagen nu orsakat två dödsfall. Men så ser ju vår lagstiftning ut i vissa fall.

Skrivet av Bloopy:

Hur kan inte fängelse på obestämd tid vara skäligt för dom som direkt har varit kopplat till detta lagbrott som har helt kastat Svea rikes säkerhet åt slumpen?
Dom som har indirekt kopplingar men låtit det passerat ska obenhörligt få sparken samt ev bötesbelopp.
Det är inte nån lekstuga som ska bedrivas på toppen.

Sen att behöva tvångsinkalla folk.... det är ett land som dom styr, du SKALL finnas tillgänglig 24/7 oavsett PUNKT!

Jag har inget imot arvoden/löner etc men då ska de fanimig göras förtjänt av de också!

Att vara ovarsam med hemliga uppgifter är inte samma sak som att medvetet läcka dessa. Kan ju tycka att politikerarvodena är rimliga i staten, men inte alls i kommuner. Där pratar vi skyhöga arvoden för rätt lite verkstad.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Henrik21:

Avskiljs man från sin tjänst så kompenseras man ju. Det är vanligt inom privat och offentlig sektor, hur ofta hör du inte om att anställda köps ut (dvs, för inkompetenta för att vara kvar, men inte tillräckligt för avsked på grått papper eller uppsägning med hänvisning till arbetsbrist).

Jag ser inte riktigt kopplingen där mellan faktiskt, på samma sätt som folk försöker dra upp skadestånden i Piratebayrättsfallen och hävda att det är böter och att de här summorna ska gälla även GD i detta fall. Det är en enorm skillnad på ett civilrättsligt skadestånd och en straffrättslig prövning...

Annars så kanske jag ska plocka rättsfall där folk omkommit i trafiken och folk klarar sig undan utan något straff alls? Eller det fall där person som kört onykter/narkotikapåverkad gång på gång och fått bilen omhändertagen nu orsakat två dödsfall. Men så ser ju vår lagstiftning ut i vissa fall.

Då ska jag förklara tankebanan för dig!

Folk kritiserar systemet som tillåter (vad många anser vara) grova överträdelser, inkompetens, o s v. De är alltså medvetna om att det inte fungerar som de tycker att det bör. Men vart skulle världen vara utan att någon ifrågasatte makthavares idéer? Nu ser vi att det är många som är rejält skeptiska till att detta system ska fortsätta vara i bruk. Folket önskar en ombyggnation utav detta. Där man inte får något, för att göra ett extremt dåligt arbete t ex. Kanske rent av skita i folkets lagstadgade rättigheter, som i det här fallet gjorts. Det är enligt mig själv inte ett acceptabelt system. De har skitit i att upprätthålla våra rättigheter. Varför får dessa inget faktiskt straff? Hur illa skulle det inte vara om det gjordes utav någon utanför politikersläkten?

Edit: Liknelsen med privata aktörer är inte direkt så bra. Detta är våra skattepengar.. Det är inte att likställa med ett företag.

Skrivet av Henrik21:

Att vara ovarsam med hemliga uppgifter är inte samma sak som att medvetet läcka dessa. Kan ju tycka att politikerarvodena är rimliga i staten, men inte alls i kommuner. Där pratar vi skyhöga arvoden för rätt lite verkstad.

Nja, det är inte samma sak som att medvetet läcka dem. Det som hänt är att medvetet riskera det däremot. Detta då alla säkerhetsinstanser satt ned foten, men inte tagits på allvar. Varför har de säkerhetsansvariga på TS om ingen lyssnar på dessa? De har medvetet ignorerat lagstiftningen, som är där av en anledning. Den anledningen är att dessa saker inte ska inträffa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dekkan:

Vad är skillnaden egentligen? Ni får inte använda Win10 / O365.
Vi i Sverige får men under lagar och regler som ska förhindra läckande av personuppgifter?
Vi i Sverige kan väl också få fängelse vid missbruk och läckande av personuppgifter. Eller har jag missat något?

Men vissa kan tydligen få en bot som motsvarar en halv lön och kan gå vidare i livet.

Foliehatt, papper och penna så kan man nästan gå tryggt.

Rent teoretisk bör regler vara liknande baserat på EU lagar men Tyskland har egna väldigt strikta lagar med som efterlevs. Så jag är inte helt hundra på att det är lika stort brott i Sverige. I vilket fall som helst tycker jag inte att det är min rätt att anmäla folk I Sverige då jag inte bor där. Jag kan skriva min åsikt men ändringar får de som bor där ta tag i så att landet blir som de vill ha den. Här i Tyskland skulle jag definitivt anmäla då jag uppskattar skyddet lagen ger och vill att den respekteras.

Permalänk
Medlem

Ygeman resonerar ungefär som han skulle vara utsatt för en konspiration av borgarna. Han inser nog inte allvaret med att vara inblandad i en av Sveriges värsta haverier... det är väl snarare ett förlåt till svenska folket som är på plats.

Citat:

– Jag hoppas kunna fortsätta bidra till svensk politik och föra landet framåt. De borgerliga partier som hade hoppats att bli av med mig får vänja sig vid att de ändå får möta mig i debatter i framtiden, säger han.

https://www.hd.se/2017-07-27/ygeman-nu-far-jag-ga-vidare

Permalänk
Medlem

Konstigt att transportstyrelsen gick vidare med affären med IBM när IBM sa att dom skulle använda sig av en serbisk firma med ryssvänliga före detta serbiska militärer! Visst är det märkligt? Korkade akademiker uppenbarligen.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Konstigt att transportstyrelsen gick vidare med affären med IBM när IBM sa att dom skulle använda sig av en serbisk firma med ryssvänliga före detta serbiska militärer! Visst är det märkligt? Korkade akademiker uppenbarligen.

Jag har ifrågasatt det tidigare i tråden. Tycker de kommer undan för lätt med tidigare generaldirektör Maria Ågren som syndabock. Man ska tänka på att hon började på TS bara en månad innan avtalet var klart, ett avtal som innan henne hållit på i 1,5 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Då ska jag förklara tankebanan för dig!

Folk kritiserar systemet som tillåter (vad många anser vara) grova överträdelser, inkompetens, o s v. De är alltså medvetna om att det inte fungerar som de tycker att det bör. Men vart skulle världen vara utan att någon ifrågasatte makthavares idéer? Nu ser vi att det är många som är rejält skeptiska till att detta system ska fortsätta vara i bruk. Folket önskar en ombyggnation utav detta. Där man inte får något, för att göra ett extremt dåligt arbete t ex. Kanske rent av skita i folkets lagstadgade rättigheter, som i det här fallet gjorts. Det är enligt mig själv inte ett acceptabelt system. De har skitit i att upprätthålla våra rättigheter. Varför får dessa inget faktiskt straff? Hur illa skulle det inte vara om det gjordes utav någon utanför politikersläkten?

Edit: Liknelsen med privata aktörer är inte direkt så bra. Detta är våra skattepengar.. Det är inte att likställa med ett företag.

Nja, det är inte samma sak som att medvetet läcka dem. Det som hänt är att medvetet riskera det däremot. Detta då alla säkerhetsinstanser satt ned foten, men inte tagits på allvar. Varför har de säkerhetsansvariga på TS om ingen lyssnar på dessa? De har medvetet ignorerat lagstiftningen, som är där av en anledning. Den anledningen är att dessa saker inte ska inträffa.

Återigen, vi har en viss skyddslagstiftning för anställda. Sedan kan man vid brottsliga handlingar i tjänsten ibland avskiljas från sin tjänst, ibland via uppsägning, andra gånger via avsked och tredje möjligheten genom att AG betalar X månadslöner för att AT ska lämna tjänsten.

Återigen, skadestånd enligt SkL är något helt annat än dagsböter för en brottslig gärning, det verkar folk ha otroligt svårt att hantera.

Liknelsen med privata aktörer är ju precis det den ska vara, vi har en viss anställningstrygghet att vi inte ska kunna förlora tjänsten hur som helst. Uppsåtlig brottslighet i tjänst => avsked i de allra flesta fallen. Det här skulle leda till samma bestraffning om det var någon lägre tjänsteman/kvinna/hen som gjort det, dock med lägre slutsumma då dagsböterna är inkomstbaserade. Inkompetens är normalt sett inte straffbart. Vem vill arbeta inom offentlig sektor med lägre löner, risken att sparkas vid en dålig upphandling etc? Då är det dags att offentlig sektor kompenserar de som väljer denna anställningsform, men det går inte för då blir man lönedrivande. Kompetent personal kostar, men stat/landsting/kommuner har traditionellt inte valt att betala. Men det är väl tack och lov på väg att ändras då man vet vad det kostar att INTE ha kompetent personal.

Det intressanta är ju vad som står i FU:t som TS lämnat ut i upphandlingsförfarandet, redan där så skulle ju det här med säkerhetsklassningen funnits med och IBM som inte verkar klarat av att offerera det skulle strukits som anbudsgivare vid öppning då man inte är kvalificerade. Vet att det är den här typen av utredning som görs http://www.sakerhetspolisen.se/sakerhetsskydd/sakerhetsprovni...
Klass 3 är inte alls lika omfattande och handlar mest om personens ekonomiska förhållanden, straffregister mm. I de högre klasserna så blir även din omgivning innefattad av den här undersökningen. Så är du sambo med en straffad person så kan du ryka pga riskerna för utpressning.

Skrivet av Buio:

Jag har ifrågasatt det tidigare i tråden. Tycker de kommer undan för lätt med tidigare generaldirektör Maria Ågren som syndabock. Man ska tänka på att hon började på TS bara en månad innan avtalet var klart, ett avtal som innan henne hållit på i 1,5 år.

Här kan jag bara hålla med dig, visst är det MÅ som beslutat om att gå vidare med dessa undantag från lagstiftning, men det är knappast hon som kommit på den idén från första början. En kopia på FU:t vore intressant att få se, inte minst för att där står alla kraven med, och det man läser sig till så verkar det som att avstegen gjordes senare (dvs efter anbudsöppning och om ett anbud inte uppfyller kraven som ställs i FU ska det ju förkastas). Upphandlingsavdelningen verkar inte gjort sin läxa alls, och sen eskalerar det högre upp där GD får fatta beslut som står i stäv med lagstiftning för att myndigheten överhuvudtaget ska ha ett IT-system.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det är rättsväsendet som betett sig extremt märkligt genom att åklagaren gett Ågren ett strafföreläggande när det gäller ett mycket grovt brott. Eftersom Ågren accepterat strafföreläggandet hindras en offentligt rättsprocess.

Medan media allt mer varit upptagna med att hylla regeringen och Hultqvist för att ta ansvar!? så börjar de nu inse att det är rättsröta.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artike...
https://www.svd.se/aklagarens-hantering-av-agren-fallet-ifrag...

Fildelningsbrott ger som sagt fängelse, men att fildela statshemligheter ger strafföreläggande. Tänkvärt...

Permalänk
Medlem

Vilket ansvar har IBM?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Det har inte framkommit att IBM gjort något brottsligt i denna härva.
Det har heller inte framkommit att de inblandade spridit någon information vidare (om så är fallet, lär vi aldrig få reda på).
IBM anställer säkert inga idioter, men de har nog heller ingen anledning att säkerhetspröva deras anställda så de uppfyller svensk säkerhetsklass... det var GDs jobb.

Permalänk
Medlem

Då måste nästa fråga bli, har svensk myndighet rätt att kräva att ett privat företag lämnar ut fullständiga uppgifter om sina anställda? Rent spontant bör det vara så men ibland är saker & ting inte så enkelt.

GDs jobb, vilken av dem? Den förra eller MÅ?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Det är en komplex fråga, man upprättar ett säkerhetsskyddsavtal mellan IBM och TS. Svenska IBM uppfyllde sin del av avtalet medan man hade svårigheter att utföra registerkontroll av de utländska. Själva brottet utgörs av att MÅ gör avsteg från lagen vilket beskrivs i följande dokument:
"Beslut om avsteg från gällande lagstiftning och Transportstyreisens riktlinjer för åtkomst till säkerhetsskyddad och sekretessbelagd information"
TS var i tidsnöd och eftersom (regeringen?) inte ville att hela Sverige skulle stanna upp 2018 beslutade man för att kringgå lagen.
Jag talar hela tiden brott... att IBM har affärsmässigt eller moraliskt ansvar i denna härva stämmer säkert, men själva lagbrottet att kringgå lagen beror på GD. Att outsourca och att genomföra en "dålig" outsourcing är inget brott.

Permalänk
Medlem

Där ser man hur det går när man blandar in multinationella företag i statliga angelägenheter, bättre att hålla i det själv i sverige då.

Edit: Kan man tycka alltså.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Medan media allt mer varit upptagna med att hylla regeringen och Hultqvist för att ta ansvar!? så börjar de nu inse att det är rättsröta.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artike...
https://www.svd.se/aklagarens-hantering-av-agren-fallet-ifrag...

Fildelningsbrott ger som sagt fängelse, men att fildela statshemligheter ger strafföreläggande. Tänkvärt...

Du förstår vad som menas med uppsåt?

Permalänk
Medlem

Som jag skrev tidigare, även en anställd på TS kan läcka information. Höga behörigheter till databaser ska begränsas kraftigt, och naturligtvis inte ges till någon som inte kontrollerats.
Även svenska medborgare är spioner...

Permalänk
Inaktiv

@Henrik21: Hela poängen med texten var att förklara att vi vet att det är så det ser ut. Samtidigt som jag ställer frågan: Är det något bra? När det gäller skattefinansierade saker så är jag tveksam. Där skulle jag vilja kräva högre kvalite. Men ja, jag förstår vad du försöker driva för poäng.
Jag håller dock fortfarande inte med om jämföreslen med privata aktörer. Dessa kan jag välja om jag vill finansiera. Det kan jag ej med skatten. Vet jag att politiker, komuner, o s v, håller på med galenskap så är det att fly landet, eller göra uppror, som gäller. Jag slipper gärna båda. Och genom att ha lagstiftning som pressar dem att inte vara idiotiska as så skulle jag det..
Hoppas du hänger med nu. Jag försöker inte säga att du har fel. Endast att jag inte uppskattar nuläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Du förstår vad som menas med uppsåt?

När en myndighet upprättar en riskanalys där det klart och tydligt står att avsteg från lagen görs och GD undertecknar alla handlingar så är det svårt att inte hävda uppsåt. Hon har dessutom erkänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Medan media allt mer varit upptagna med att hylla regeringen och Hultqvist för att ta ansvar!? så börjar de nu inse att det är rättsröta.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artike...
https://www.svd.se/aklagarens-hantering-av-agren-fallet-ifrag...

Fildelningsbrott ger som sagt fängelse, men att fildela statshemligheter ger strafföreläggande. Tänkvärt...

Uppsåt?

Skrivet av anon186252:

@Henrik21: Hela poängen med texten var att förklara att vi vet att det är så det ser ut. Samtidigt som jag ställer frågan: Är det något bra? När det gäller skattefinansierade saker så är jag tveksam. Där skulle jag vilja kräva högre kvalite. Men ja, jag förstår vad du försöker driva för poäng.
Jag håller dock fortfarande inte med om jämföreslen med privata aktörer. Dessa kan jag välja om jag vill finansiera. Det kan jag ej med skatten. Vet jag att politiker, komuner, o s v, håller på med galenskap så är det att fly landet, eller göra uppror, som gäller. Jag slipper gärna båda. Och genom att ha lagstiftning som pressar dem att inte vara idiotiska as så skulle jag det..
Hoppas du hänger med nu. Jag försöker inte säga att du har fel. Endast att jag inte uppskattar nuläget.

Återigen, ställer motfrågan är det bra oavsett om det är skattefinansierat eller ej? Sen så har stat/kommun/landsting inte gjort sig kända för bra förmåner för anställda eller bra ersättning. Bra och kompetent personal kostar pengar, men det är ju inte rätt att lägga pengarna på kompetent personal när man istället kan "lösa" det genom (ännu) dyrare konsulter. Du kan ju även välja att flytta så finansierar du inte vissa delar med dina skattemedel. Det jag finner är intressant är ju att vi har kyrkoavgift via skatteverket om man inte klivit ur... Vilken annan förening har det så förspänt? Sen, vill man förändra LAS mm till den grad du skulle önska så ser jag ju som sagt gärna att det avspeglas i lönekuvertet (ordentligt). 45-50% högre lön vore inte alls ett orimligt krav sett till de krav du ställer.

Därutöver så har vi en annan intressant aspekt då det gäller kommunerna, kärnverksamheten (skola/vård och omsorg), den verkar ingen ha problem med att finansiera. När vi då pratar de omkringliggande investeringarna så som badhus, ishallar, båthamnar? Det finns ju en stor mängd kommuner som har blivit påtvingade båthamnar då båtägare är fina röster. Men är det ett kommunalt intresse att ha båthamnar? Vi har ju lagstiftning som säger att du inte får göra vissa saker, men att vara inkompetent är en helt annan sak.

Skrivet av Bozzeta:

När en myndighet upprättar en riskanalys där det klart och tydligt står att avsteg från lagen görs och GD undertecknar alla handlingar så är det svårt att inte hävda uppsåt. Hon har dessutom erkänt.

Fast uppsåtet är inte att dessa uppgifter ska hamna flytande fritt, tuan uppsåtet MÅ haft är ju att myndigheten ska ha en fungerande IT-verksamhet.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Som jag skrev tidigare, även en anställd på TS kan läcka information. Höga behörigheter till databaser ska begränsas kraftigt, och naturligtvis inte ges till någon som inte kontrollerats.
Även svenska medborgare är spioner...

Spelar ingen roll, privata intressen ska inte hantera svenska databaser av nationellt intresse. Svenska databaser av nationellt intresse ska vara lokaliserade i sverige.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Henrik21:

Återigen, ställer motfrågan är det bra oavsett om det är skattefinansierat eller ej? Sen så har stat/kommun/landsting inte gjort sig kända för bra förmåner för anställda eller bra ersättning. Bra och kompetent personal kostar pengar, men det är ju inte rätt att lägga pengarna på kompetent personal när man istället kan "lösa" det genom (ännu) dyrare konsulter. Du kan ju även välja att flytta så finansierar du inte vissa delar med dina skattemedel. Det jag finner är intressant är ju att vi har kyrkoavgift via skatteverket om man inte klivit ur... Vilken annan förening har det så förspänt? Sen, vill man förändra LAS mm till den grad du skulle önska så ser jag ju som sagt gärna att det avspeglas i lönekuvertet (ordentligt). 45-50% högre lön vore inte alls ett orimligt krav sett till de krav du ställer.

Därutöver så har vi en annan intressant aspekt då det gäller kommunerna, kärnverksamheten (skola/vård och omsorg), den verkar ingen ha problem med att finansiera. När vi då pratar de omkringliggande investeringarna så som badhus, ishallar, båthamnar? Det finns ju en stor mängd kommuner som har blivit påtvingade båthamnar då båtägare är fina röster. Men är det ett kommunalt intresse att ha båthamnar? Vi har ju lagstiftning som säger att du inte får göra vissa saker, men att vara inkompetent är en helt annan sak.

Ugh.. Vill inte ta en sådan diskussion, då den är så jävulskt jobbig, men aja..

Massiv vägg..

Nej, det är självklart dåligt i alla fall. Men jag anser det värre när det kommer till sådant jag har svårt att undvika att bidra till. Också betydligt värre när det handlar om tjänster jag ej kan undvika som medborgare. Visst, jag diggar inte företag som t ex Google, men när det handlar om en myndighet jag ej kan undvika.. Då är något väldigt fel. Google kan jag skita fullständigt i, även om det nu är en av de absolut svåraste. Körkortet blir svårt att hitta någon lösning på. Det är nämligen något som är väldigt bra att ha, även utan bil. Men jag skulle såklart kunna åka till tyskland och ta det där istället.. (tveksam om ens det skulle lösa problemet)

Bra ersättning.. Ehm.. De har det bra mycket bättre än mig. Och jag skulle då gå med på att få deras jobb, och avtal. Även om jag behövde följa lagstiftning, och lyssna på experter. Det är faktiskt inte så svårt att lyssna på folk, och läsa lagen. Men då är jag ju inte den typiska ledaren som aldrig kan ha fel, och kräver extrem lön

Visst kostar det med konsulter/experter. Men de har ju dessa redan. Var ju det som var så ofattbart. Alla som hade koll sa "Nej, detta är inte ok". Ändå körde de vidare på det. De outsourcade t o m, vilket är bra mycket dyrare i längden. Nej, det argumentet vet jag inte hur jag ska ta i tyvärr..

Förvisso, flytta går. Men det är ju lite som att ta körkort i tyskland för att slippa riskera kapad identitet. Blir lite väl absurt.

Kyrkan.. Jo, jag predikar gärna för att det inte är via skatt. Lika så predikar jag gärna mot att skatt går till välgörenhet (finns fler områden jag har svårt för). Det är något man ska finansiera om man vill, och har pengar till det. Enligt mig såklart. Yes, jag inser att det nog skulle göra mig nytta att flytta från landet..

40-50% mer lön för det.. Sure. Det mesta rullar tillbaka i skatt ändå. Tror inte direkt det gör jobbet mer attraktivt. Men vad vet jag.
Säger dock som så att man kan jämföra med andra lagar. T ex våldtäckt. Skulle man bara få dagsböter, om man erkände och hävdade att man inte kände till lagstiftningen? Tveksam på det. Jag skulle nog vilja påstå att politiker är väl medvetna om detta fina kryphål de skapat sig själva.

Båthamnarna vet jag inte hur mycket de kostar, men.. Jag kan tänka mig att de blir knepigare att få till sådana som privata ägare, i alla fall nu mera (knepigt att få alla tillstånd). Och jag skulle väl vilja påstå att sådant ska få finnas. Om det är nära inpå omöjligt att ordna privat, och komunen inte sköter det.. Ja.. Då blir det ju nästan lite likt att båtar är förbjudna. Men nog föredrar jag om det är privata aktörer för detta.
Absolut, skola, vård, o s v, tror jag nog är betydligt fler som stödjer. Skulle bli förvånad om mindre än 75% av befolkningen var för det. Jag gillar tanken, men är lite kluven. Speciellt nu i dessa dagar, när de fungerar rätt dåligt.

Detta är en debatt som kan pågå in i oändligheten. Så jag hoppas du nöjer dig med detta Hade vi mötts på krogen(eller något liknande) så hade jag däremot gärna babblat vidare. Blir bara lite tröligt vid tangentbordet. Samt att jag inte är så förtjust i det över nätet. Blir sån jädra grej av varje missförstånd, person som inte läser, och jada jada..

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Spelar ingen roll, privata intressen ska inte hantera svenska databaser av nationellt intresse. Svenska databaser av nationellt intresse ska vara lokaliserade i sverige.

Databaserna har aldrig lämnat sverige. Det finns inga större problem med att privata företag hanterar databaser, däremot ska de styrande inte lämna ut behörighet till höger och vänster...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Fast uppsåtet är inte att dessa uppgifter ska hamna flytande fritt, tuan uppsåtet MÅ haft är ju att myndigheten ska ha en fungerande IT-verksamhet.

Så det är ok att bryta mot lagen om man har "gott" uppsåt? Ja man har ju hört mycket konstigt i sina dagar...
Att hävda att man bröt mot lagen pga nöd, för något som kan hända i framtiden vore en sund inställning om man nu inte var tappad i golvet som liten.
Det är här är en ickefråga som sagt eftersom hon erkänt.

För att förtydliga. Att skriva under handlingen är uppsåt. Man kan inte hävda något annat dessutom efter att haft flera möten med säkerhetspolisen som varnat om konsekvenserna. Däri ligger början till rättsrötan...

Permalänk
Medlem

Är det inte dags att man tar och skapar en egen myndighet som sköter all infrastruktur och drift för all typ av statlig verksamhet.

Eftersom det kommer handla om en sån stor miljö så har jag svårt att man skulle spara pengar på vanlig svensk outsourcing.

Skulle bli en stor miljö iallfall

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av raGGGe:

Är det inte dags att man tar och skapar en egen myndighet som sköter all infrastruktur och drift för all typ av statlig verksamhet.

Eftersom det kommer handla om en sån stor miljö så har jag svårt att man skulle spara pengar på vanlig svensk outsourcing.

Skulle bli en stor miljö iallfall

Är det inte vad statens servicecenter är tänkt att vara? Det kommer säkert fler delar som ska till SSC allteftersom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Så det är ok att bryta mot lagen om man har "gott" uppsåt? Ja man har ju hört mycket konstigt i sina dagar...
Att hävda att man bröt mot lagen pga nöd, för något som kan hända i framtiden vore en sund inställning om man nu inte var tappad i golvet som liten.
Det är här är en ickefråga som sagt eftersom hon erkänt.

För att förtydliga. Att skriva under handlingen är uppsåt. Man kan inte hävda något annat dessutom efter att haft flera möten med säkerhetspolisen som varnat om konsekvenserna. Däri ligger början till rättsrötan...

Uppsåt till vilket brott? Vad borde påföljden vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Uppsåt till vilket brott? Vad borde påföljden vara?

Brott mot personuppgiftslagen, offentlighets- och sekretesslagen och säkerhetsskyddslagen. Påföljd är böter eller fängelse.
Läs som sagt FUP, allt står i klartext i handlingarna som TS upprättat själva, mailkorrespondens inom TS mellan styrelse och internrevision etc, och samtal med säkerhetspolisen.
Åklagaren skulle aldrig utfärdat strafföreläggande för ett grovt brott...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Databaserna har aldrig lämnat sverige. Det finns inga större problem med att privata företag hanterar databaser, däremot ska de styrande inte lämna ut behörighet till höger och vänster...

Jag skulle varit tydligare det är mina subjektiva åsikter & enligt den skall inga privata intressen hantera svenska statliga databaser.
Det ska vara Säpo som hanterar behörig personal & godkänner personal ingen annan.

Men som sagt det är min subjektiva åsikt!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless