Skadar coold reboot servern?

Permalänk
Medlem

Skadar coold reboot servern?

Hej,
Kör en server med Windows Server 2016, jag vet inte riktigt vad som hände men när jag körde en reboot så blev det "svart" inte ens iLO visade någon video så efter ca 10 min så körde jag en coold reboot genom iLO är det något som har skadat min server?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Körde tillbaka till igår kl 11 genom Windows server backup gick riktigt smidigt allt som allt tog det ca 30min.

Så gott råd, ha backup så slipper man oroa sig

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Avstängd

@Calby:

Man ska göra backup vare dag och ta bort dom som är mer en månad gammal är det bästa.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

@Calby:

Man ska göra backup vare dag och ta bort dom som är mer en månad gammal är det bästa.

Eller så arkiverar man så pass länge som man behöver, Tex 1 år.

Permalänk
Medlem

Ett gott råd är alltså att ha backup på en server? No kiddin'... Vad blir nästa banbrytande tips, någon form av redundans?

Nej, det är väldigt få gånger som det blir faktiska problem. Enda gången man behöver bli lite orolig är om det skulle bli något fel som gör att man är tvungen att tvångsstänga av den när den håller på med en windows-uppdatering. Ska du starta om en server skulle jag nog alltid rekommendera att köra med kommandot "shutdown /f /r /t 0" för att minimera risken att den fastnar när den försöker avsluta windows.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Eller så arkiverar man så pass länge som man behöver, Tex 1 år.

Jag har 8TB som servern backar upp mot och sedan när den är full så raderar den det äldsta.
Ingen aning hur länge det skulle räcka men det duger för ett bra tag bakåt iaf.

Ska ändå blåsa om servern inom kort för att kunna lägga om säkerheten m.m har dock inget speciellt på den som jag behöver vara rädd om så det är ingen större fara mer än att det tar ca 8-10h att konfigurerar om hela servern vilket är tämligen drygt.
Så jag låter den tugga lite nu tills man får tid över att blåsa om den

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

@Calby:
Gällande hurvida kallomstart skadar servern så är svaret: Kanske. Det beror helt på vad för server det är och vad den gör precis då. Händer det något gång bara så är det sällan det blir fel. Bra med backup
Men man bör ju undvika kallomstart om det går. Står bara servern och idlar så är det mindre risk att det blir krasch. Än om du håller på med updates eller har några serverfunktioner igång.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@Calby:
Gällande hurvida kallomstart skadar servern så är svaret: Kanske. Det beror helt på vad för server det är och vad den gör precis då. Händer det något gång bara så är det sällan det blir fel. Bra med backup
Men man bör ju undvika kallomstart om det går. Står bara servern och idlar så är det mindre risk att det blir krasch. Än om du håller på med updates eller har några serverfunktioner igång.

jag pillade med nätverket och satte upp l2tp VPN och så funkade allt så gjorde jag reboot och så låste sig precis allt.
Verkar vara någon conf som inte vill med sig i reboot.
Men rollade tillbaka till min backup och sen löste sig allt

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

@Calby:
Mm de e bra med backup Men fick du igång vpnen sedan?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@Calby:
Mm de e bra med backup Men fick du igång vpnen sedan?

Ja, men jag verkar ha "gjort bort" mig på något vis mitt nätverk är helt konstigt dvs settings m.m i routern så funderar på att installera om den från grunden eller rolla tillbaka till första backupen.

Vet inte riktigt vad som har hänt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

@Calby:
Om du inte har för avancerade regler så gör om det. Minskar risken att det ligger något skitsak nånstans och spökar och förstör för dig.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@Calby:
Om du inte har för avancerade regler så gör om det. Minskar risken att det ligger något skitsak nånstans och spökar och förstör för dig.

Funderar på att blåsa om servern, nej då inte så avancerat.
Får upp servern igen på ca 4h är Windows updates som strular oftast bara.

Eller så rullar jag tillbaka backupen men dum som man är så har man inte noterat när allt är uppdaterat osv med Windows update.
Så vet inte last good config så att säga.

Får se hur man gör, kanske blåser om allt och sen skriver upp datum osv när senaste bra config var osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Stora problemet med cooldboots är om den skriver data från cache som förloras då cachen går strömlös. Nu förtiden har alla raidcontrollers med RAM cache ett eget cachebatteri för att förhindra detta från att ske.

Ligger datan i RAM så är du dock körd.

Givetvis är även systemuppdateringar som avbryts mitt i ett stort problem. Detta brukar dock vara ganska snabbt löst.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA