Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Byta flik i cirkulation, vad gäller?

Permalänk

Byta flik i cirkulation, vad gäller?

Hej!
Var ute och övningskörde idag med farsan och stötte på ett problem. Som ni ser på första bilden så missade jag att på skylten stod det stockholm i vänsterfilen och högerfilen får endast köra rakt fram mot Viksjö/veddesta. Jag körde ut på högerfilen och där den röda bilen är på andra bilden ungefär så öppnade jag blinkers och bytte till det inre körfältet, alltså vänsterfilen. Min fråga är; om jag vet att jag kört in fel i cirkulationen, får jag byta från högerfilen till vänsterfilen eller är det inte tillåtet?

Bilder: http://imgur.com/a/8Xctu

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Helst undvika det men ifall det inte är heldragen linje i rondellen och förutsatt att du kan byta fil säker ser jag inte varför det inte är tillåtet.

Googlade enkelt å lägger till vad jag fick fram.

"6. BYTA FIL.
Byter du fil inne i en cirkulationsplats och gör detta utan att ta hänsyn (eller upptäcka) ett annat fordon i filen intill – då åker du på 1.000 kronor i böter. Filbyte är bådas ansvar och man får inte hindra någon från att byta fil. Men en cirkulationsplats är i juridisk mening inte en korsning, utan en enkelriktad väg (med en eller två filer). Om ett fordon i vänster fil kör över i höger fil och det blir en sammanstötning är det alltid fordonet i vänsterfilen som är vållande till 100 procent. Flera domar från Högsta Domstolen har slagit fast detta."

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20170...

Ser man en rondell som enkelriktad väg och den har ej heldragen linje, ja då är det lagligt.

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Skrivet av Naque:

Helst undvika det men ifall det inte är heldragen linje i rondellen och förutsatt att du kan byta fil säker ser jag inte varför det inte är tillåtet.

Googlade enkelt å lägger till vad jag fick fram.

"6. BYTA FIL.
Byter du fil inne i en cirkulationsplats och gör detta utan att ta hänsyn (eller upptäcka) ett annat fordon i filen intill – då åker du på 1.000 kronor i böter. Filbyte är bådas ansvar och man får inte hindra någon från att byta fil. Men en cirkulationsplats är i juridisk mening inte en korsning, utan en enkelriktad väg (med en eller två filer). Om ett fordon i vänster fil kör över i höger fil och det blir en sammanstötning är det alltid fordonet i vänsterfilen som är vållande till 100 procent. Flera domar från Högsta Domstolen har slagit fast detta."

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20170...

Ser man en rondell som enkelriktad väg och den har ej heldragen linje, ja då är det lagligt.

Jo hittade det också men vart lite osäker då jag inte visste om det gällde höger till vänsterfil.

Permalänk
Medlem

Med risk att få en douchebag stämpel så tänker jag alltid såhär vad gäller cirkulationsplatser.

Kör alltid i yttre filen så är det bara att blinka ut och man kan heller aldrig bli vållande till ev. olycka då det är den som kör i inre/vänster filen som ALLTID anses som vållande till en olycka i cirkulationsplats.

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20160...

Citat:

Finns det två körfält i en rondell och det sker en sammanstötning mellan två fordon är det alltid den som ligger till vänster som är 100 procent vållande till olyckan. Detta har Högsta domstolen slagit fast och det spelar ingen roll vad polisen säger, vad påbudsskyltarna pekar mot eller din körskollärare lärt ut eller någon annan tycker. Ligger du till höger i en tvåfilig rondell är du säker – rent juridiskt.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naque:

Helst undvika det men ifall det inte är heldragen linje i rondellen och förutsatt att du kan byta fil säker ser jag inte varför det inte är tillåtet.

Googlade enkelt å lägger till vad jag fick fram.

"6. BYTA FIL.
Byter du fil inne i en cirkulationsplats och gör detta utan att ta hänsyn (eller upptäcka) ett annat fordon i filen intill – då åker du på 1.000 kronor i böter. Filbyte är bådas ansvar och man får inte hindra någon från att byta fil. Men en cirkulationsplats är i juridisk mening inte en korsning, utan en enkelriktad väg (med en eller två filer). Om ett fordon i vänster fil kör över i höger fil och det blir en sammanstötning är det alltid fordonet i vänsterfilen som är vållande till 100 procent. Flera domar från Högsta Domstolen har slagit fast detta."

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20170...

Ser man en rondell som enkelriktad väg och den har ej heldragen linje, ja då är det lagligt.

Trist när man ligger i innerfilen och ska svänga av och måste då passera ytterfilen, dööh, så är det ett pucko som kört in i rondelen och ligger i ytterfilen så man kör på denne. Det suger ju en del.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@Behappypro: Använde främst den punkten då de säger "Men en cirkulationsplats är i juridisk mening inte en korsning, utan en enkelriktad väg". Och på en enkelriktad väg utan heldragen linje är du fri att byta till vilket körfält du vill så länge du kör det säkert.

@fragwolf: Mm visst kan det va jobbigt men jag försöker alltid (som artikeln sa) lägga mig i högraste filen (i god tid) när jag går ut. Ibland när det inte går kan man också behöva ta ett extra varv i rondellen, bara ligga i innerfilen och köra runt en gång till.

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Medlem

@Naque:
Speciellt om det är 2 filigt. Och man ska rakt. Så kommer det en jäppe från höger och kör in som också ska rakt. så när jag svänger ut så kör jag in i denne. Är väl inget jätteproblem dock ... Här i Norge vet de inte vad blinkers är så jag är förvånad att det inte hänt tidigare.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av FireFox:

Med risk att få en douchebag stämpel så tänker jag alltid såhär vad gäller cirkulationsplatser.

Kör alltid i yttre filen så är det bara att blinka ut och man kan heller aldrig bli vållande till ev. olycka då det är den som kör i inre/vänster filen som ALLTID anses som vållande till en olycka i cirkulationsplats.

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20160...

Mitt problem var att högra körfältet fick endast köra framåt och inte runt i rondellen. Så jag hade två alternativ, köra ut ur rondellen eller byta fil mot den inre för att kunna åka runt i rondellen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Behappypro:

Hej!
Var ute och övningskörde idag med farsan och stötte på ett problem. Som ni ser på första bilden så missade jag att på skylten stod det stockholm i vänsterfilen och högerfilen får endast köra rakt fram mot Viksjö/veddesta. Jag körde ut på högerfilen och där den röda bilen är på andra bilden ungefär så öppnade jag blinkers och bytte till det inre körfältet, alltså vänsterfilen. Min fråga är; om jag vet att jag kört in fel i cirkulationen, får jag byta från högerfilen till vänsterfilen eller är det inte tillåtet?

Bilder: http://imgur.com/a/8Xctu

Tack på förhand!

Jag skulle vilja påstå att både vänster och höger körfält går till Vicksjö. Ska du till Sthlm ska du ta den andra avfarten.

Men ja. Du får byta fil hur mycket du vill och i vilken ordning du vill, så länge du kan göra säkra filbyten. Vilket i sig kan vara en utmaning i det här landet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Skrivet av LoseMyMind:

Jag skulle vilja påstå att både vänster och höger körfält går till Vicksjö. Ska du till Sthlm ska du ta den andra avfarten.

Men ja. Du får byta fil hur mycket du vill och i vilken ordning du vill, så länge du kan göra säkra filbyten. Vilket i sig kan vara en utmaning i det här landet.

Skickades från m.sweclockers.com

Låt säga att man har en uppkörning och gör detta fel och hamnar i högerfil. Är det lämpligast att köra ut mot viksjö eller försöka byta fil om det inte är för många bilar i rondellen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Behappypro:

Låt säga att man har en uppkörning och gör detta fel och hamnar i högerfil. Är det lämpligast att köra ut mot viksjö eller försöka byta fil om det inte är för många bilar i rondellen.

Om höger fil endast går mot Viksjö så skulle jag nog fortsatt mot Viksjö och försökt vända på första bästa avfart. Säkra före det osäkra då vissa uppkörningslärare (?) kan vara ganska nitiska.

Om det däremot är en 2-filig rondell hela vägen runt så tycker jag man bör ligga kvar i högerfilen då det som sagt är fullt lagligt och rätt så vanligt, om än en aning irriterande för medtrafikanter. Ska du byta fil från höger till vänster när du redan är inne i rondellen är det mycket irriterande för medtrafikanter, speciellt när du dessutom ska byta tillbaka till höger fil igen efter 15-20 meter. Garanterat störst risk för krock. Du bör däremot vara lite extra uppmärksam då de flesta förväntar sig att man ska åka till höger eller rakt fram ifall man ligger i högerfilen.

En sak som kan vara bra att tänka på under en uppkörning, ifall du kommer på att du gör ett fel medans ni är ute och kör nämn det då, för då förstår läraren att du förstått reglerna. Alla gör fel då och då.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Med risk att få en douchebag stämpel så tänker jag alltid såhär vad gäller cirkulationsplatser.

Kör alltid i yttre filen så är det bara att blinka ut och man kan heller aldrig bli vållande till ev. olycka då det är den som kör i inre/vänster filen som ALLTID anses som vållande till en olycka i cirkulationsplats.

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20160...

Jag var med om en trafikolycka för ett antal år sen där jag ansågs vara vållande. Situationen var som så att jag såg en bil komma in i rondellen på motsatt sida (rondell modell större) och körde då samtidigt in i rondellen för att fortsätta rakt fram. Bilen som kom körandes låg i innerfilen och svängde ut utan blinka, rakt i bakre vänstersidan på min bil när vi båda var inne i rondellen. Sikten var inte heller skymd och vi hade båda uppsikt över varandra och körde jämsides en kort bit innan kollisionen.

Föraren av den andra bilen blinkade inte alls vilket jag så klart tolkade som att han skulle rakt fram i rondellen men blinkers användes inte heller när han skulle svänga ur rondellen. De anslutande vägarna upp- och nerifrån på bilden är dubbelfiliga och det går alltså att svänga ut i båda filer då vägen delar sig en bit längre fram.

(Blått visar våra positioner vid infart, rött vid kollision)

Försäkringsbolaget ansåg att jag var vållade och hävdade att jag hade väjningsplikt mot all trafik i rondellen (vilket så klart stämmer). Omständigheterna spelade tydligen ingen som helst roll och de vek sig inte en tum så att man alltid är vållande när man ligger i innerfilen stämmer inte alltid (men oftast), även i detta fall där det helt uppenbart rörde sig om en ouppmärksam bilist och skadorna tydligt visade att höger sida av hans främre kofångare tryckts in i bakdelen av min bil, precis framför baklyktorna.

Det var visserligen lite av ett undantagsfall men det är alltid jobbigt att tjafsa med försäkringsbolag när ord står mot ord. I det här fallet kunde händelseförloppet tydligt bekräftas av skadorna men de hävdade in i det sista att jag var vållande med ett väldigt otrevligt och anklagande bemötande och efter det var det tack och hej för alla mina försäkringar hos det bolaget. Precis som med all annan form av kundtjänst ser man inte deras riktiga sida förrän problem uppstår men mitt nuvarande FB har i alla fall varit väldigt trevliga och tillmötesgående hittills.

Jag delar dock ditt synsätt och gör samma sak även om jag ska byta fil direkt efter att ha kört ur rondellen just för att jag inte ska kunna anses vara vållande till en olycka genom att ha svängt ut från innerfilen. Ovanstående var som sagt ett 'worst case scenario' men jag ville ändå dela med mig av min erfarenhet så att andra bilister förhoppningsvis slipper hamna i samma situation.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz