Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Minne till Gammal Leo Designote 3

Permalänk
Medlem

Minne till Gammal Leo Designote 3

Hej !

Jag fastnade som alltid på detta forum där det var massa retrosnack. Kvista ut i förrådet och hittade min gamla Leo Designote 3 486 sx 33 med matteprocessor !

Provade lite disketter med den lät bara illa, så jag rev isär diskettstation och smörjde motor och bytte drivbandet mot ett gummiband. Nu startade diskettstationen men den kan inte läsa disketterna utan vill formatera alla, och lyckas inte med det heller. Skit på huvudet ?

Så ja har några frågor. Hur kan jag installera prylar på den utan diskettstation bla ? Kan ju inte installera drivrutiner för tex pcmcia nätverkskort.

Och är det någon som vet vad minnet heter i den om man vill uppgradera. Såg att den kan ha totalt 20mb och den har 4mb internt. Sitter även en 160mb disk i. Vad är max ?

Nu kör den Dos 6.20 och windows 3.11. härliga tider

Permalänk
Medlem
Skrivet av s_o_n_y:

Och är det någon som vet vad minnet heter i den om man vill uppgradera. Såg att den kan ha totalt 20mb och den har 4mb internt.

Mest troligt är att den har EDO minne.
De är jätte svåra att hitta idag, och om man skulle hitta ngn butik som säljer är de snuskigt dyra.
Man kan inbland hitta beg. på sidor typ Tradera.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Har drösvis med EDO om det skulle vara så. Dock är det nog SIMM till din 486a.

Lägg upp några bilder vettja

Permalänk
Medlem

Angående vad den klarar för max disk storlek, skulle jag tippa att det är 504 MB / 528 MB.
Hard Drive Size Limitations and Barriers

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Åhh tack för svar !
En sån här pärla är det
https://www.youtube.com/watch?v=ZVCUv7zp6n8&t=509s
Ska även kolla om jag kan lägga upp bilder.

Var även hos min syrra idag och gled in på det ämnet. Då nämnde hon att jag gett henne en gammal laptop när hon skulle göra examensarbete. Så hon rotade i förrådet och drar fram en IBM Thinkpad 760e

Det hade jag helt förträngt. Så fränt, när man öppnar skärmen fälls liksom tangentbordet fram i vinkel. Har inte tittat närmre men jag tror det är en Pentium 133 med typ 12mb ram. blir super som en retrogaming maskin. Samma där. Skulle vilja ha minne till den.

Permalänk
Medlem

Jag brukar skicka över filer via seriekabel när floppy inte fungerar.

USB till RS232 och sen nollmodemkabel. Kör terminalen i Windows 3.11 så kan man skicka filer från Windows 10 också.

Tror inte din floppy fungerar med drivremmen utbytt mot gummiband, är remmen inte tandad orginal ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s_o_n_y:

Har inte tittat närmre men jag tror det är en Pentium 133 med typ 12mb ram. blir super som en retrogaming maskin. Samma där. Skulle vilja ha minne till den.

Här kan du se information om den:
IBM ThinkPad 760

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Har 3st 760 av olika slag, och en 755cx. Härliga gamla maskiner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Jag brukar skicka över filer via seriekabel när floppy inte fungerar.

USB till RS232 och sen nollmodemkabel. Kör terminalen i Windows 3.11 så kan man skicka filer från Windows 10 också.

Tror inte din floppy fungerar med drivremmen utbytt mot gummiband, är remmen inte tandad orginal ?

Den driver på gummisnodden, men verkar inte kunna läsa riktigt. Sitter ingen tandad där original, utan en svart tunn rem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av elixyr:

Har 3st 760 av olika slag, och en 755cx. Härliga gamla maskiner!

Det är en EL såg ja med 48mb ram och 1gb disk. Det sjuka är att det är ca 1tim batteritid på den också 🤤

Dock hittade ja ett belkin pcmcia wlan kort med Rätta drivare. Men får de fasiken inte att funka ändå :/ ??
Hittar inga drivar som den godtar ?

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: läste lite nu att vissa har problem med wlankort och äldre datorer pga 16/32bitars standard. Kan det va så att mitt Belkin är ett 32bitars som inte IBM tar ?

Ingen som har två 32mb minnen till IBMen ?

Permalänk
Medlem

@s_o_n_y:
Modellbetäckning på Belkin kortet?

Har själva använt ett och hade inga problem.
Dock så var min dator nyare än din då det var en Thinkpad R32.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Belkin F5D7010 version 3000uk

Permalänk
Medlem

@s_o_n_y:
Har du provat med de man kan ladda ner här:
Belkin F5D7010 802.11g Driver

Hittade faktigst mitt Belkin kort, det är ett Belkin F5D8010, så förmodligen nyare än ditt, dock så om jag inte minns fel, så är det trasigt (en polare tappade det på ett sten golv..).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Näe, jag provade denna. Är det samma tro ?
Plus originalskivan som jag otroligt nog hade kvar och även en annan drivrutin.
http://www.belkin.com/us/support-article?articleNum=5162

Ajdå, stengolv är relativt dåliga för elektronik :/

Permalänk
Medlem

Sidan jag länkade till har "nyare & äldre" än den Belkin har på sin sida, någon av dem kanske fungerar bättre.

Nu är detta tagit ur minnet, så är inte 100 på det.
Men jag har för mig att min Thinkpad R32 hade "två PCMCIA kontakter" och mitt Belkin kort fungerade bara i den ena, så det kan faktigst ligga ngt i det du nämnde om 16/32bit.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Jag hittade även en tysk sida som beskriver att Pc card slottarna inte har IRQ styrning aktiverat som standard utan man måste ta hem IBM Utility Program och aktivera detta stöd.

Sagt å gjort gjorde jag detta och den hittade kortet direkt. Dock får ja det inte att fungera ändå. Det är en lite spricka höljet som sticker ut ur den så jag det kan vara trasigt. Jag budade hem ett Dlink GW 650 istället som tysken sa skulle fungera till denna maskin. Vi håller tumman