Permalänk
Medlem

Laptop för programmering.

Jag arbetar som utvecklare och behöver en lätt dator jag kan arbeta på när jag reser (tåg, hotellrum etc). Behöver kunna köra 1-2 instanser av Visual studio på den. Behöver inget nämnvärt gällande grafik, hade kanske varit ett plus om det gått o köra lite små spel på den med dock. Viktigt att den har ett bra tangentbord och windows på den. Finns ingen nämnvärd budget att gå efter, men hade helst velat att den låg runt 10k.

Krav:
16gb ram (8gb kan nog funka med)
256 GB SSD
Lätt att ta med sig.
Bra tangentbord.

Permalänk
Medlem

Denna känns grymt prisvärd med 16GB RAM och 512GB SSD. Har inte så bra koll på tangentbordet men Lenovo brukar inte göra bort sig.

https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/264831-...

Recension (av en äldre konfiguration):
https://www.notebookcheck.net/Lenovo-IdeaPad-710S-13ISK-Core-...

Permalänk
Medlem

@Weiman:
Hmm den kanske kan vara intressant. 13" display är lite i underkant men kan nog gå bra ändå.

Jag har kikat lite på denna. Är dock bara 8GB ram men kan nog räcka ändå. Den har iaf ett tangentbord som jag vet att jag är bekväm med... Vad tycker du om den i jämförelse?
http://cdon.se/hemelektronik/asus-zenbook-ux530ux-fy024t-barb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rzll:

Jag arbetar som utvecklare och behöver en lätt dator jag kan arbeta på när jag reser (tåg, hotellrum etc). Behöver kunna köra 1-2 instanser av Visual studio på den. Behöver inget nämnvärt gällande grafik, hade kanske varit ett plus om det gått o köra lite små spel på den med dock. Viktigt att den har ett bra tangentbord och windows på den. Finns ingen nämnvärd budget att gå efter, men hade helst velat att den låg runt 10k.

Krav:
16gb ram (8gb kan nog funka med)
256 GB SSD
Lätt att ta med sig.
Bra tangentbord.

Vad får det kosta?

Permalänk
Medlem

@improwise:
Runt 10k helst.

Funderar o lägga en beställning på denna..
http://cdon.se/hemelektronik/asus-zenbook-ux530ux-fy024t-barb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rzll:

@improwise:
Runt 10k helst.

Funderar o lägga en beställning på denna..
http://cdon.se/hemelektronik/asus-zenbook-ux530ux-fy024t-barb...

Om du kan leva med dual core så är det väl rätt ok. För egen del tycker jag Visual Studio är segt som tusan stundtals och skulle aldrig göra det, men så länge du inte har allt för stora projekt eller ska göra för mkt som kräver designern så ska det nog gå bra. Jag använder dock alltid min bärbara, även stationärt så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Om du kan leva med dual core så är det väl rätt ok. För egen del tycker jag Visual Studio är segt som tusan stundtals och skulle aldrig göra det, men så länge du inte har allt för stora projekt eller ska göra för mkt som kräver designern så ska det nog gå bra. Jag använder dock alltid min bärbara, även stationärt så att säga.

Det projekt jag huvudsakligen kommer arbeta i är ett stort gammalt legacy projekt, vilket innebär en del arbete i designern med. Kommer dock stänga av codelens och en del andra saker i studion som ger overhead. Skulle du rekommendera ett annat köp än den jag länkade? Gillar tangentborden på den laptopen, har knappar på samma ställe som min stationära så slipper trycka fel för kortkommandon hela tiden.

Alternativet är att jag går upp några tusen och köper denna.. Lenovo Carbon x1 thinkpad
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3997561

Permalänk

En Macbook med visual studio är uteslutet? Det ska vara windows? Går ju i å för sig köra windows med på macbook men ska det bara vara windows kanske det är onödigt. Jag har provat många laptops och aldrig varit så nöjd med något som med Macbook air eller pro beroende på vad man ska göra. Känns mycket mer kvalite och skönare att jobba med än hp och asus laptops som jag provat via jobbet. Då har det ändå varit kraftiga grejer. Nu har jag dock inte provat datorn du länkar till så den kan jag inte säga något om.

Nu kör jag en Surface Pro 4 men den kanske har för liten skärm för dig? Anledningen till det är att jag ville ha en 2-i-1 dator som kunde agera surfplatta med. Väldigt skönt på tåg om man ska läsa något. Jag gillar tangentbordet men har hört att många tycker det är konstigt.

Men jag saknar verkligen min macbook då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rzll:

Det projekt jag huvudsakligen kommer arbeta i är ett stort gammalt legacy projekt, vilket innebär en del arbete i designern med. Kommer dock stänga av codelens och en del andra saker i studion som ger overhead. Skulle du rekommendera ett annat köp än den jag länkade? Gillar tangentborden på den laptopen, har knappar på samma ställe som min stationära så slipper trycka fel för kortkommandon hela tiden.

Alternativet är att jag går upp några tusen och köper denna.. Lenovo Carbon x1 thinkpad
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3997561

Om Legacy innebär Webforms så skulle jag aldrig köra dual core, Winforms var det så länge sen jag körde att jag inte minns, men tror inte problem är lite påtagliga där iom att det väl eg är den usla interna webbläsaren som är problemet.

Lenovo ThinkPad X1 är en riktigt fin dator men bara dual core den också, annars hade jag nog köpt en sån istället för XPS15. Tidigare har jag kört MacBook Pro med Windows men Apple fick som bekant solsting när dom designade senaste modellen.

Permalänk
Medlem

@Weiman:

+1 För den Lenovon. Har själv varit och känt på den och tangentbordet är nog det bästa jag har känt på en windowslaptop i alla fall.

@Rzll

Den Asus laptopen har ett extremt flexigt plastigt tangentbord. Kan inte rekommendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koffelito:

En Macbook med visual studio är uteslutet? Det ska vara windows? Går ju i å för sig köra windows med på macbook men ska det bara vara windows kanske det är onödigt. Jag har provat många laptops och aldrig varit så nöjd med något som med Macbook air eller pro beroende på vad man ska göra. Känns mycket mer kvalite och skönare att jobba med än hp och asus laptops som jag provat via jobbet. Då har det ändå varit kraftiga grejer. Nu har jag dock inte provat datorn du länkar till så den kan jag inte säga något om.

Nu kör jag en Surface Pro 4 men den kanske har för liten skärm för dig? Anledningen till det är att jag ville ha en 2-i-1 dator som kunde agera surfplatta med. Väldigt skönt på tåg om man ska läsa något. Jag gillar tangentbordet men har hört att många tycker det är konstigt.

Men jag saknar verkligen min macbook då och då.

Men en budget på 10 000 kr gör det genast svårare att köpa en potent MacBook Pro, men annars har jag själv kört MacBook Pro med Windows i många år men i år så fick Apple fnatt och dessutom begränsade RAM till 16 GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koffelito:

En Macbook med visual studio är uteslutet? Det ska vara windows? Går ju i å för sig köra windows med på macbook men ska det bara vara windows kanske det är onödigt. Jag har provat många laptops och aldrig varit så nöjd med något som med Macbook air eller pro beroende på vad man ska göra. Känns mycket mer kvalite och skönare att jobba med än hp och asus laptops som jag provat via jobbet. Då har det ändå varit kraftiga grejer. Nu har jag dock inte provat datorn du länkar till så den kan jag inte säga något om.

Nu kör jag en Surface Pro 4 men den kanske har för liten skärm för dig? Anledningen till det är att jag ville ha en 2-i-1 dator som kunde agera surfplatta med. Väldigt skönt på tåg om man ska läsa något. Jag gillar tangentbordet men har hört att många tycker det är konstigt.

Men jag saknar verkligen min macbook då och då.

Japp en Mac är helt uteslutet. Gillar dem inte öht.

Skrivet av improwise:

Om Legacy innebär Webforms så skulle jag aldrig köra dual core, Winforms var det så länge sen jag körde att jag inte minns, men tror inte problem är lite påtagliga där iom att det väl eg är den usla interna webbläsaren som är problemet.

Lenovo ThinkPad X1 är en riktigt fin dator men bara dual core den också, annars hade jag nog köpt en sån istället för XPS15. Tidigare har jag kört MacBook Pro med Windows men Apple fick som bekant solsting när dom designade senaste modellen.

Det innebär WinForms så det är inte så farligt egentligen.
Kanske lutar lite mot Thinkpad X1 isåfall.. Dustin har lite snabbare leverans än CDON med. Vilken är denna XPS15 modellen du pratar om? En mac är inte ett alternativ för mig.

Skrivet av l4nky:

@Weiman:

+1 För den Lenovon. Har själv varit och känt på den och tangentbordet är nog det bästa jag har känt på en windowslaptop i alla fall.

@Rzll

Den Asus laptopen har ett extremt flexigt plastigt tangentbord. Kan inte rekommendera.

Ah.. Om den Asusen har ett dåligt tangentbord så vill jag skippa den direkt. Tangentbordet är väldigt viktigt för min del. Enda jag gillade med ASUSen var att den hade CTRL/ALt tangenterna på samma ställe som min stationära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rzll:

Kanske lutar lite mot Thinkpad X1 isåfall.. Dustin har lite snabbare leverans än CDON med. Vilken är denna XPS15 modellen du pratar om? En mac är inte ett alternativ för mig.

Dell XPS15, är det närmaste jag kommit en MacBook Pro på PC sidan. Då får du dessutom Quad Core. Sen bytte jag ut SSDn mot en Samsung 960 Pro 2 TB och man har nog gjort allt man kunnat för att få vart på Visual Studio. Men då till en kostnad klart högre än 10 papp ska sägas.

Permalänk
Medlem

Jag röstar på en lämplig Lenovo thinkpad.
Gärna med åtminstone 16GB RAM (8GB om du sedan uppgraderar med ytterliggare 1 sticka), quad core processor och en lagom stor ssd.
För då kan du virtualisera eventuella dev miljöer och liknande, som kan vara väldigt användbart som programmerare.

Även ett relativt stort batteri kan vara bra, om man är mycket på språng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Jag röstar på en lämplig Lenovo thinkpad.
Gärna med åtminstone 16GB RAM (8GB om du sedan uppgraderar med ytterliggare 1 sticka), quad core processor och en lagom stor ssd.
För då kan du virtualisera eventuella dev miljöer och liknande som kan vara väldigt användbart som programmerare.

Även ett relativt sort batteri kan vara bra om man är mycket på språng.

Tyvärr är det få ThinkPads som går in under 10 000 kr och med Quad Core tror jag det är typ ingen om det inte ändrats sen senaste jag kollade.

Permalänk
Medlem

@improwise: Fast jag tyckte att han sa att han kunde sträcka sig ett par tusaenlappar till, my bad i såfall.
Jag kan tycka att det oftast är värt att lägga till några tusenlappar för att verkligen få det man är ute efter.
Särskilt som det verkar att han ska nyttja den i arbetssyfte, då ska det bara flyta på i mitt tycke, tid är pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

@improwise: Fast jag tyckte att han sa att han kunde sträcka sig ett par tusaenlappar till, my bad i såfall.
Jag kan tycka att det oftast är värt att lägga till några tusenlappar för att verkligen få det man är ute efter.
Särskilt som det verkar att han ska nyttja den i arbetssyfte, då ska det bara flyta på i mitt tycke, tid är pengar.

Ja, resonerar likadant själv men om nu TS sagt att budgeten är 10 000 kr så får vi väl förhålla oss till det. Fast det är klart, folk brukar ju rekommendera en stationär dator till den som frågar om en bärbar så

Permalänk
Medlem

Jag beställde denna idag och ska hänta den i concept store imorgon.
https://www.dustinhome.se/product/5011020699/thinkpad-x1-carb...
Jag kan återkomma hur den är!
Men jag har läst på väldigt mycket och det här känns som den enda som inte stöter på problem (tex Dell coil whine, asus konstanta fläkt/keyboard flex).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rzll:

Jag arbetar som utvecklare och behöver en lätt dator jag kan arbeta på när jag reser (tåg, hotellrum etc). Behöver kunna köra 1-2 instanser av Visual studio på den. Behöver inget nämnvärt gällande grafik, hade kanske varit ett plus om det gått o köra lite små spel på den med dock. Viktigt att den har ett bra tangentbord och windows på den. Finns ingen nämnvärd budget att gå efter, men hade helst velat att den låg runt 10k.

Krav:
16gb ram (8gb kan nog funka med)
256 GB SSD
Lätt att ta med sig.
Bra tangentbord.

Kan inte uttala mig om tangentbordet med det är extrapris på denna just nu - 9 990kr - https://www.inet.se/produkt/1960861/asus-gl553vd-i5-12gb-256gb-ssd-gtx-1050#specs

Permalänk
Medlem

Frågar i denna tråd istället för att öppna en ny.

Vad tycker ni om denna dator för programmering och surfning?
Och hur vet jag om det är en quadcore? Står inget.

https://www.dustinhome.se/product/5011020695/thinkpad-t570

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av V.Rossi:

Frågar i denna tråd istället för att öppna en ny.

Vad tycker ni om denna dator för programmering och surfning?
Och hur vet jag om det är en quadcore? Står inget.

https://www.dustinhome.se/product/5011020695/thinkpad-t570

Skickades från m.sweclockers.com

i5-7200U, så det är dual cire. Jag skulle satsa på en coffee lake-dator om jag var du! Nya xps15 verkar najs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McEdvin:

i5-7200U, så det är dual cire. Jag skulle satsa på en coffee lake-dator om jag var du! Nya xps15 verkar najs.

Xps15 känns inte lika robust som lenovo thinkpad men å andra sidan har xps bättre specs. Varför har inte thinkpad quadcore?
Man får gå upp till 17000 för att få quadcore vilket är överdrivet mycket.

Funkar dualcore bra?

Jag är sugen på thinkpad t580 för 13.000 men vet inte om det är värt pengarna. Thinkpad är stabil och går inte sönder det passar mig som är rätt grovkornig.

Skickades från m.sweclockers.com