Är det värt att köpa en M2 SSD enhet? hjälp

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Här är en till:
https://www.inet.se/produkt/5406030/adapter-delock-pcie-m-2-p...

Tar en själv som användes till lika moderkort som TS har.

den adaptern från inet du länka får man bättre läs å skrivhastighet då om man jämnför med utan adaptern? eller skiljer det sig något från dom andra adaptrarna ni länkat?

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gamerfreak87:

driver du nu eller va? varför går inte det på haswell? isf får jag ringa till inet och fråga varför det inte går att boota ett sådant M2 för haswell om det nu stämmer?

Moderkortstillverkaren måste ha en kompatibel BIOS version med NVMe stöd, och det är upp till varje tillverkare att tillhandahålla detta.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Peppar2014:

Moderkortstillverkaren måste ha en kompatibel BIOS version med NVMe stöd, och det är upp till varje tillverkare att tillhandahålla detta.

sant! jag har ju den nyaste bios versionen så det borde ju funka samt med adaptern.

Har kollat på bios versionerna för moderkortet på asus hemsida och det finns en gamlare bios som är för nvme m2 och såhär står det -

Version 2601
Beskrivning
MAXIMUS VII HERO BIOS 2601
1. Implement 5th-Generation Intel Core Processors code
*Full support of the new CPU requires necessary driver updates.
2. Support ASUS USB 3.1 PCIE add-on card
3. Support NVMe
Filstorlek
5.53 MBytes
uppdatera

ska man flasha bios till gamlare bios då?

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk

@gamerfreak87: ja det är mycket värt efter som att det är sjukt mycket snabbare på allting!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gamerfreak87:

sant! jag har ju den nyaste bios versionen så det borde ju funka samt med adaptern.

Du kan skippa adaptern helt och hållet.

Nej, nyaste bios har alla äldre uppdateringar.

@Peppar2014

Varför påstod du att det inte gick när det gick?
Dum som jag var så fick jag för mig att du hade rätt och blev förvillelse för OP, inte bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PWR-RST:

Du kan skippa adaptern helt och hållet.
http://i.imgur.com/3Rqy7Ed.png

Jag kollade faktiskt innan men såg inte det då.
Peppar skapade lite drama här nästan.

har hittat på asus hemsida den biosen också och då måste jag alltså nedgradera bioset isf? och det kommer funka utan adapter med full speed också då? samt kommer grafikkortet köras på x8 istället för x16 `?

har nyare bios versioner äldre uppdateringar? är det inte tvärtom?

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gamerfreak87:

har hittat på asus hemsida den biosen också och då måste jag alltså nedgradera bioset isf? och det kommer funka utan adapter med full speed också då? samt kommer grafikkortet köras på x8 istället för x16 `?

Nyaste bios ska du köra in, den har alla äldre uppdateringar.
Ja, med tanke på att det bokstavligen står att det stödjer NVMe och att du kan ställa in det i bios.
Ber om ursäkt för all förvirring.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PWR-RST:

Nyaste bios ska du köra in, den har alla äldre uppdateringar.
Ja, med tanke på att det bokstavligen står att det stödjer NVMe och att du kan ställa in det i bios.
Ber om ursäkt för all förvirring.

Det är lugnt" så länge det inte spårar ur så är allt frid å fröjd

jag har denna version den nyaste -

Version 3201
Beskrivning
MAXIMUS VII HERO BIOS 3201
Improve system stability
Filstorlek
5.55 MBytes
uppdatera
 
Är det inte så att alla tidigare uppdateringar från tidigare bios versioner är med i denna bios 3201 ?

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gamerfreak87:

Det är lugnt" så länge det inte spårar ur så är allt frid å fröjd

jag har denna version den nyaste -

Version 3201
Beskrivning
MAXIMUS VII HERO BIOS 3201
Improve system stability
Filstorlek
5.55 MBytes
uppdatera
 

Då bör det bokstavligen bara vara att sätta in stickan och köra på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PWR-RST:

Då bör det bokstavligen bara vara att sätta in stickan och köra på.

okej jag gör en beställning och testar mig fram och gör som killen gör på Youtube klippet så får vi se jag skriver här nästa vecka då jag fått hem den om det uppstår problem haha

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

När jag startar t.ex Guild Wars 2, tog det upp till 5 minuter på en vanlig HDD förr i tiden.

Samma med Sniper Ghost Warrior 3 tog typ 5 minuter på vanlig hårddisk att starta, flytta till SSD gick bra mycket snabbare.

Så det är stor skillnad, M.2 är rocken kommer aldrig lämna M.2 SSD delen åtminstone inte tills de kommer något nytt format som kan ge ut ännu snabbare SSD.

Vore fett nice se Terraflopp i läshastighet det hade varit riktigt gött.

Vanliga 2.5" SSD ligger där mellan 300-700 MB typ tycker de är segt jämfört mot en M.2, nu hoppas man bara att Samsung släpper någon 970 Pro mer snabbare än 960 Pro är så blir det och byta SSD igen.

Skrivning är dock inte så viktigt för mig i hastighet men 800+ är väl nice, men den viktigast av dem alla är läsningen, för ju snabbare de läser ju bättre laddar den, läsning vill man ju ha så högt som möjligen.

Min 960 PRO 1TB
Ligger på 3500+ 2100+ mb kommer upp ibland i 3768/2340 när man gör tester på den så det är riktigt nice.

Och innan 960 Pro kom så körde man på bara en 950 Pro 256GB modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

den adaptern från inet du länka får man bättre läs å skrivhastighet då om man jämnför med utan adaptern? eller skiljer det sig något från dom andra adaptrarna ni länkat?

Beroende på i vilken slot du sätter den så får du x2 eller x4 (har jag för mig).
Tror det finns en slot som är annorlunda
Får den x4 dock så tvingar den ner grafikkortet till x8.

Permalänk
Medlem

Förstår inte folk som tror att det gör en EXTREM skillnad överallt med en nvme ssd.
Utvalda scenario, ja. På ALLT? lol.

http://techreport.com/review/29221/samsung-950-pro-512gb-ssd-...

För mina spel gör det 0 skillnad.
För photoshop, illustrator gör det 0 skillnad för mig.

Har du en nvme ex till video osv är det ju dock trevligt. Men tror inte så många använder dom till sådant.

Sen kan folk gärna sluta säga M.2 SSD som att dom skulle vara snabbare. M.2 är bara anslutningen, precis som SATA. En SSD med M.2 kan vara lika "långsam" som en SSD med SATA anslutning.

Placebo är dock alltid den bästa effekten
Eller om man gillar benchmarks, kul att se 3200+ osv första gången, sen betydde det inte mer efter det

Men kör man 2x NVME så kan man ju kopiera filer fort mellan 2 diskar, det är rätt kul

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Beroende på i vilken slot du sätter den så får du x2 eller x4 (har jag för mig).
Tror det finns en slot som är annorlunda
Får den x4 dock så tvingar den ner grafikkortet till x8.

okej då vet jag fast nu behövde jag ju inte ha någon adapter utan kan köra stickan direkt på moderkortet sa en annan kille vid tidigare inlägg då jag har dom uppdateringarna i bios i moderkortet.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Förstår inte folk som tror att det gör en EXTREM skillnad överallt med en nvme ssd.
Utvalda scenario, ja. På ALLT? lol.

http://techreport.com/review/29221/samsung-950-pro-512gb-ssd-...

För mina spel gör det 0 skillnad.
För photoshop, illustrator gör det 0 skillnad för mig.

Har du en nvme ex till video osv är det ju dock trevligt. Men tror inte så många använder dom till sådant.

Sen kan folk gärna sluta säga M.2 SSD som att dom skulle vara snabbare. M.2 är bara anslutningen, precis som SATA. En SSD med M.2 kan vara lika "långsam" som en SSD med SATA anslutning.

Placebo är dock alltid den bästa effekten
Eller om man gillar benchmarks, kul att se 3200+ osv första gången, sen betydde det inte mer efter det

Men kör man 2x NVME så kan man ju kopiera filer fort mellan 2 diskar, det är rätt kul

jag TS är mest ute efter mer lagringsutrymme då min samsung 850 pro 256gb är nästan full med win 10 på samt några spel och programmen så därför behöver jag en till med mer utrymme så för mig kvittar det igentligen om det inte blir snabbare uppstarter av windoows eller inte då jag redan har snabba uppstarter och går smidigt inne i windows med MED samsungs 850 pro. Som sagt ute efter mer lagring utrymme!.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

jag TS är mest ute efter mer lagringsutrymme då min samsung 850 pro 256gb är nästan full med win 10 på samt några spel och programmen så därför behöver jag en till med mer utrymme så för mig kvittar det igentligen om det inte blir snabbare uppstarter av windoows eller inte då jag redan har snabba uppstarter och går smidigt inne i windows med MED samsungs 850 pro. Som sagt ute efter mer lagring utrymme!.

Var inte menat åt dig specifikt utan mer allmänt

Jag har som sagt själv en 960. Var mest för 960 evo 250gb kostade 888:- på elgiganten, annars hade jag nog inte köpt

Kommer nog inte köpa fler M.2 NVME SSD dock, ser ingen direkt mening med det när jag får så mycket mer utrymme med SATA ssd för samma pris.

Och ja du ska kunna köra det direkt på moderkortet då Asus uppdaterat dom flesta av deras bios på äldre korten så det stöds direkt utan strul att installera OS på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Var inte menat åt dig specifikt utan mer allmänt

Jag har som sagt själv en 960.

Kommer nog inte köpa fler M.2 NVME SSD dock, ser ingen direkt mening med det när jag får så mycket mer utrymme med SATA ssd för samma pris.

Och ja du ska kunna köra det direkt på moderkortet då Asus uppdaterat dom flesta av deras bios på äldre korten så det stöds direkt utan strul att installera OS på.

nä jag vet tänkte bara berätta ändå att jag går inte å tror att det blir en jäkla skillnad från SSD då SSD går tillräckligt snabbt, tex jag kommer in i windows på 8 sec igår då jag tog tiden haha men nä jag tycker inte det är värt att slänga ut för mycket pengar på ett M2 för 500gb som kostar över 2000kr då jag hellre kan köpa en 850 evo 500gb för 1600kr.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

Har nu bestämt mig då jag har velat fram å tillbaka vilket jag ska ta mellan M2 och vanlig SSD hade nu tänkt att testa ett M2 och bara ha win 10 på och program på och spel på min nuvarande SSD jag har så har tittat på denna som det troligtvis blir ett köp på
https://www.inet.se/produkt/4300301/samsung-960-evo-250gb#mer... och har kollat om mitt moderkort har M2 uttag och det har det! har kollat på asus hemsida på moderkortet och på specifikationer så står det såhär på lagring - 1 x M.2 Socket 3, svart , with M Key, type 2260/2280 storage devices support (PCIE mode) och mitt moderkort är ett asus maximus vii hero! så det borde väl passa då?

Skrivet av gamerfreak87:

okej då vet jag fast nu behövde jag ju inte ha någon adapter utan kan köra stickan direkt på moderkortet sa en annan kille vid tidigare inlägg då jag har dom uppdateringarna i bios i moderkortet.

Läs nogranare, för du har en Haswell baserat system, som har en M.2 med 2x PCI-E 2.0 kontakt.
Mao... du får ca 950MB/s som max genom den kontakten. PCI-E 2.0 vs 3.0... mindre än halva hastigheten i praktiken. 2x vs 4x, halva hastigheten. Så du får 1/4 av prestandan en modern M.2 port kan ha och är totalt värdelös. Hade den varit 3.0 eller 4x kunde den varit okej... med lite förlust.

Enda chansen du har att ens få någon fördel alls är att offra en PCI-E 3.0 plats och sätta i en adapter, som i sin tur kommer ta 8x bandbredd från ditt grafikkort.

Allt detta, för som vi sagt.. som bäst marginell prestanda.

Jag sitter i samma båt på en maskin, och det är verkligen inte värt det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Läs nogranare, för du har en Haswell baserat system, som har en M.2 med 2x PCI-E 2.0 kontakt.
Mao... du får ca 950MB/s som max genom den kontakten. PCI-E 2.0 vs 3.0... mindre än halva hastigheten i praktiken. 2x vs 4x, halva hastigheten. Så du får 1/4 av prestandan en modern M.2 port kan ha och är totalt värdelös. Hade den varit 3.0 eller 4x kunde den varit okej... med lite förlust.

Enda chansen du har att ens få någon fördel alls är att offra en PCI-E 3.0 plats och sätta i en adapter, som i sin tur kommer ta 8x bandbredd från ditt grafikkort.

Allt detta, för som vi sagt.. som bäst marginell prestanda.

Jag sitter i samma båt på en maskin, och det är verkligen inte värt det.

hur vet du att det bara är pci-e 2.0 ? står inte ens på asus hemsida där jag tittar på specifikationer om moderkortet om det är 2.0 eller 3.0. Tittar man på asus hemsida så står det såhär om mitt m2 uttag (1 x M.2 Socket 3, svart , with M Key, type 2260/2280 storage devices support (PCIE mode)

Står inget om 2.0 eller 3.0 så hur kan du säga eller tro att det bara är 2.0 speed? hur som helst så lär jag få ut högre siffror med detta än mina vanliga SSD och får jag inte ut det som utlovas från samsung så köper jag en adapter självklart!.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gamerfreak87:

hur vet du att det bara är pci-e 2.0 ? står inte ens på asus hemsida där jag tittar på specifikationer om moderkortet om det är 2.0 eller 3.0. Tittar man på asus hemsida så står det såhär om mitt m2 uttag (1 x M.2 Socket 3, svart , with M Key, type 2260/2280 storage devices support (PCIE mode)

Står inget om 2.0 eller 3.0 så hur kan du säga eller tro att det bara är 2.0 speed? hur som helst så lär jag få ut högre siffror med detta än mina vanliga SSD och får jag inte ut det som utlovas från samsung så köper jag en adapter självklart!.

Läs manualen, det framgår där.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

hur vet du att det bara är pci-e 2.0 ? står inte ens på asus hemsida där jag tittar på specifikationer om moderkortet om det är 2.0 eller 3.0. Tittar man på asus hemsida så står det såhär om mitt m2 uttag (1 x M.2 Socket 3, svart , with M Key, type 2260/2280 storage devices support (PCIE mode)

Står inget om 2.0 eller 3.0 så hur kan du säga eller tro att det bara är 2.0 speed? hur som helst så lär jag få ut högre siffror med detta än mina vanliga SSD och får jag inte ut det som utlovas från samsung så köper jag en adapter självklart!.

Skrivet av Peppar2014:

Läs manualen, det framgår där.

Maximus VII HERO stöder PCIe 3.0x16 i 2 slots, de långa röda (rätt uppenbart).
PCIe 2.0x4 i en slot (svart och lång)
Och PCIe 2.0x1 i 3 slots (korta och svarta).

Övergången till PCIe 3.0 på moderkort skedde generationen innan med z87.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

hur vet du att det bara är pci-e 2.0 ? står inte ens på asus hemsida där jag tittar på specifikationer om moderkortet om det är 2.0 eller 3.0. Tittar man på asus hemsida så står det såhär om mitt m2 uttag (1 x M.2 Socket 3, svart , with M Key, type 2260/2280 storage devices support (PCIE mode)

Står inget om 2.0 eller 3.0 så hur kan du säga eller tro att det bara är 2.0 speed? hur som helst så lär jag få ut högre siffror med detta än mina vanliga SSD och får jag inte ut det som utlovas från samsung så köper jag en adapter självklart!.

och @Svensktiger

Därför att Z97 har bara 16 st 3.0 och dessa går till de två PCI-E 16 portarna direkt till CPUn.
Alla andra portar är 2.0 via moderkortet.

Där ser du de 3 alternativ som finns för PCI-E direkt från CPUn... 1*16x eller 2*8x eller 1*8x och 2*4x.

Tittar man på hemsidan så ser man följande:
2 x PCIe 3.0/2.0 x16 (x16 eller dubbla x8, röd)
1 x PCIe 2.0 x16 (x4äge, svart ) *1
3 x PCIe 2.0 x1 *2

Notera 3.0 placeringen. Detta moderkort stöder inte sista 1*8x + 2*4x, utan endast de två andra ovan.

Du ser också en (*1) efter den ena porten som kör i 4x 2.0 läge. Läser man detta får man svaret:

[i]*1: PCIe 2.0 x16-kortplats (PCIEX4_3) delar bandbredd med PCIe 2.0 x1- och M.2-kortplats.

Och eftersom den delar 4x bandbredd med både PCI-E platser och M.2 har du svaret på att det är en 2x plats.
Och tittar du på framsidan med specs på M.2 platsen, ser du bekräftelse av detta:
"Intel® Z97 Express-kretsuppsättning med M.2-stöd (upp till 10 Gb/s dataöverföring)" vilket är = 2.0 2x port i bandbredd. Dagens nyare har 40Gb/s bandbredd här.

@gamerfreak87 Tro mig jag önskar jag hade fel, för jag sitter som sagt också på Z97 moderkort på en maskin. Men det var först med Skylake som de gick upp, både med 4x port, och med 3.0. Hade de bara gjort 4x port på Z97 hade det räckt för en vettig anslutning, men de valde att snåla på PCI-E platserna istället

Som sagt, ditt enda alternativ är en adapter som du sätter i nedre PCI-E 16 3.0 platsen, tvingar ner grafikkortet till 8x (som beskrivet ovan i bilden), och kör din M.2 i den adaptern. Då får du full bandbredd till disken, men minskar grafikkortets. Typ som att offra nån enstaka fps för nån enstaka sekund i bästa fall, bättre laddningstid, är det värt det? Personligen tog jag maximal fps i spelen istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

och @Svensktiger

Därför att Z97 har bara 16 st 3.0 och dessa går till de två PCI-E 16 portarna direkt till CPUn.
Alla andra portar är 2.0 via moderkortet.

https://semiaccurate.com/assets/uploads/2014/05/z97-chipset-diagram.png
Där ser du de 3 alternativ som finns för PCI-E direkt från CPUn... 1*16x eller 2*8x eller 1*8x och 2*4x.

Tittar man på hemsidan så ser man följande:
2 x PCIe 3.0/2.0 x16 (x16 eller dubbla x8, röd)
1 x PCIe 2.0 x16 (x4äge, svart ) *1
3 x PCIe 2.0 x1 *2

Notera 3.0 placeringen. Detta moderkort stöder inte sista 1*8x + 2*4x, utan endast de två andra ovan.

Du ser också en (*1) efter den ena porten som kör i 4x 2.0 läge. Läser man detta får man svaret:

[i]*1: PCIe 2.0 x16-kortplats (PCIEX4_3) delar bandbredd med PCIe 2.0 x1- och M.2-kortplats.

Och eftersom den delar 4x bandbredd med både PCI-E platser och M.2 har du svaret på att det är en 2x plats.
Och tittar du på framsidan med specs på M.2 platsen, ser du bekräftelse av detta:
"Intel® Z97 Express-kretsuppsättning med M.2-stöd (upp till 10 Gb/s dataöverföring)" vilket är = 2.0 2x port i bandbredd. Dagens nyare har 40Gb/s bandbredd här.

@gamerfreak87 Tro mig jag önskar jag hade fel, för jag sitter som sagt också på Z97 moderkort på en maskin. Men det var först med Skylake som de gick upp, både med 4x port, och med 3.0. Hade de bara gjort 4x port på Z97 hade det räckt för en vettig anslutning, men de valde att snåla på PCI-E platserna istället

Som sagt, ditt enda alternativ är en adapter som du sätter i nedre PCI-E 16 3.0 platsen, tvingar ner grafikkortet till 8x (som beskrivet ovan i bilden), och kör din M.2 i den adaptern. Då får du full bandbredd till disken, men minskar grafikkortets. Typ som att offra nån enstaka fps för nån enstaka sekund i bästa fall, bättre laddningstid, är det värt det? Personligen tog jag maximal fps i spelen istället.

Okej då är det adapter till som gäller men varför påverkas grafikkortet ner till x8 speed istället för x16 ? Varför påverkas det från grafikkortet om jag även har adapter? Gör det någon märkbar skillnad att köra på x8 då man spelar istället för x16 ?

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

Okej då är det adapter till som gäller men varför påverkas grafikkortet ner till x8 speed istället för x16 ? Varför påverkas det från grafikkortet om jag även har adapter? Gör det någon märkbar skillnad att köra på x8 då man spelar istället för x16 ?

Därför som du ser i bilderna ovan, har konsumentplattformen och Z97 bara 16 st 3.0 PCI-E kanaler totalt från CPUn. Det påverkar för dessa 16st måste då fördelas mellan de två PCI-E platserna som både behöver bandbredd.

Skillnaden beror på spel och grafikkort. Vissa Nvidia kort verkar lite mer känsliga än andra, men i generella drag är det i dagsläget kanske 1% fps du mister. Du kan dock glömma allt vad SLI och dubbla GPUer är, men det har du kanske redan accepterat.

Som sagt, jag anser de fpsen mer värda än någon sekund kortare laddningstid i fåtal spel, men du kanske har annan prio. Sen vågar jag inte svara på hur detta påverkar spel i framtiden, för vi har mer och mer VRAM, mer och mer texturer och mer och mer bandbredskrav både på RAM och annat i spel, så 8x skillnaden kan mycket väl påverka mer i framtiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Därför som du ser i bilderna ovan, har konsumentplattformen och Z97 bara 16 st 3.0 PCI-E kanaler totalt från CPUn. Det påverkar för dessa 16st måste då fördelas mellan de två PCI-E platserna som både behöver bandbredd.

Skillnaden beror på spel och grafikkort. Vissa Nvidia kort verkar lite mer känsliga än andra, men i generella drag är det i dagsläget kanske 1% fps du mister. Du kan dock glömma allt vad SLI och dubbla GPUer är, men det har du kanske redan accepterat.

Som sagt, jag anser de fpsen mer värda än någon sekund kortare laddningstid i fåtal spel, men du kanske har annan prio. Sen vågar jag inte svara på hur detta påverkar spel i framtiden, för vi har mer och mer VRAM, mer och mer texturer och mer och mer bandbredskrav både på RAM och annat i spel, så 8x skillnaden kan mycket väl påverka mer i framtiden.

okej jag köpte ett M2 också för att få mer lagrings utrymme och för att det kunde vart kul att testa ett sådant. Jag vet inte om jag kommer köpa en adapter över huvudtaget då M2 kommer ge högre fart än vanliga SSD jag har oavsettt i datorn fast som du säger jag kommer inte få ut den fulla hastigheten från nvme M2. Vilka hastigheter pratar vi om tror du då? då den bara kommer köras på x2 speed.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Därför att Z97 har bara 16 st 3.0 och dessa går till de två PCI-E 16 portarna direkt till CPUn.

Det gäller väl inte alla Z97-kort? Jag är rätt så säker på att jag hade PCIE 3.0 x 4 på min M2-plats på mitt Z97-kort (Asus Maximus Impact VII).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Det gäller väl inte alla Z97-kort? Jag är rätt så säker på att jag hade PCIE 3.0 x 4 på min M2-plats på mitt Z97-kort (Asus Maximus Impact VII).

Nej, ditt kan gå i full hastighet då du enbart har 1st pci-express port.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Nej, ditt kan gå i full hastighet då du enbart har 1st pci-express port.

Förvisso men om det endast finns 16 kanaler så får jag inte ihop det. 16 till grafikkortet och 4 till min M2-disk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Peppar2014:

Nej, ditt kan gå i full hastighet då du enbart har 1st pci-express port.

och varför skulle impact moderkortet ha x4 3.0 om inte maximus vii hero kan det? är rog impact nyare än rog maximus hero? ska kolla upp det lite mer närmare om jag inte har x4 3.0 m2 på moderkortet!

EDIT: stämmer som ni säger ett ensamt M2 verkar bara köras i x2 speed.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5