Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Är det värt att köpa en M2 SSD enhet? hjälp

Permalänk
Avstängd

Är det värt att köpa en M2 SSD enhet? hjälp

Tjena! jag undrar är det värt det att köpa en M2 ssd enhet? tänkte på denna och ha windows 10 på denna samt några spel se länk https://www.inet.se/produkt/4300301/samsung-960-evo-250gb#com... har vanlig 2.5 ssd idag och undrar om M2 SSD är så mycket snabbare? Med vänlig hälsning gamerfreak87.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

Tjena! jag undrar är det värt det att köpa en M2 ssd enhet? tänkte på denna och ha windows 10 på denna samt några spel se länk https://www.inet.se/produkt/4300301/samsung-960-evo-250gb#com... har vanlig 2.5 ssd idag och undrar om M2 SSD är så mycket snabbare? Med vänlig hälsning gamerfreak87.

Hej.

Jag har haft min 960 Pro i flera veckor nu.

Denna disk är mycket snabb vid vissa användningsområden där stora filer hanteras.

Sitter du och arbetar med stora bilder eller mediafiler så kan jag rekommendera den detta normalt klassas som sekvensiell läs/skriv.

Gällande spel och vanlig surf märker jag ingen skillnad alls mot en vanlig snabb SSD (SATA), detta klassas normalt som random läs/skriv. Exempelvis att starta datorn eller ladda spel går alltså inte märkbart snabbare.

Läsvärt:

What is 4K random read speed?
4K random read is a disk access pattern whereby small (4K) blocks of data are read from random locations on the surface of the
device being tested. The term is used primarily within the context of benchmarking and the speed which it is usually measured in, MBps,
can be thought of as how effective a device is at quickly retrieving small pieces of data from random locations. This type of access pattern
is very common during operating system startup, where lots of configuration and driver files must be read from the disk.
Drives that are used to host operating systems will perform much better if they are able to sustain high random read speeds.
As a rule of thumb approximately 20% of a typical users overall disk access on a PC will consist of random reads.

What is 4K random write speed?
4K random write is a disk access pattern whereby small (4K) blocks of data are written to random locations on the surface of a
storage device. The term is used primarily within the context of benchmarking and the speed which it is usually measured in, MBps,
can be thought of as how effective a device is at quickly saving small pieces of information to random locations on the disk.
This type of access pattern is common when running applications from a disk and also when copying large application directories.
All else being equal drives that are used to host operating systems will perform much better if they are able to sustain high random write speeds.
As a rule of thumb approximately 25% of a typical users overall disk access on a PC will consist of random writes.

What is sequential read speed?
Sequential read is a disk access pattern whereby large contiguous blocks of data are read from adjacent locations
on the surface of a device. The term is used primarily within the context of benchmarking and the speed is usually measured in MBps.
This type of access pattern is common when reading large files such as video, music and images. As a rule of thumb
approximately 50% of a typical users disk access on a PC will consist of sequential reads and writes. Drives that are used primarily
for large multimedia files or backups should have relatively high sequential read speeds. When manufacturers quote speeds for devices
such as flash drives, hard drives and SSD's, unless specified otherwise, they are referring to the sequential speed.
Other types of read speed include random 4k and deep queue

What is sequential write speed?
Sequential write is a disk access pattern whereby large contiguous blocks of data are written to adjacent locations on the surface of a device.
The term is used primarily within the context of benchmarking and the speed is usually measured in MBps. This type of access pattern is common
when writing large files such as video, music and high definition images. As a rule of thumb approximately 50% of typical disk access on a PC
will consist of sequential reads and writes. Drives that are used primarily for large multimedia files or backups should have relatively
high sequential write speeds. When manufacturers quote speeds for devices such as flash drives, hard drives and SSD's, unless otherwise
specified, they are referring to the sequential speed. Other types of write speed include random 4k and deep queue depth.

Permalänk
Medlem

Hej igen

Några tester jag själv gjorde när jag skaffade min 960.

Test 1 – här glänser 960 Pro som är ca 350% snabbare än vanlig SSD
Kopiera 17GB som 7ZIP file inom samma disk
Inom 960 Pro: 20 sek
Inom SSD EVO 500GB: 90 sek
Inom mekanisk HDD 7200 rpm aka 3TB: 420 sek

Test 2 – Ungefär lika snabba
Söka igenom alla filer efter en viss sträng med Agent Ransack, 17GB av blandade filer
För 960 Pro med 16st trådar: 3.11 min (med 1 st tråd 35 min)
För SSD EVO 500GB med 16st trådar: 3.07 min (med 1 st tråd 34 min)
För mekanisk HDD 7200 rpm aka 3TB: 6.13 min

Test 3 – 960 Pro ca 120% snabbare än vanlig SSD
Packa en katalog på 17GB till en 7Zip fil
För 960 Pro: 39 sek
För SSD EVO 500GB: 88 sek
För mekanisk HDD 7200 rpm aka 3TB: 290 sek

Test 4 – 960 Pro ca 100 % snabbare än vanlig SSD
Packa upp 17GB.7zip till en katalog
För 960 Pro: 43 sek
För SSD EVO 500GB: 89 sek
För mekanisk HDD 7200 rpm aka 3TB: 424 sek

Test 5 – Tydligt att begränsningen inte ligger i disken för denna uppgift utan i CPU.
Konvertera 203 st jpeg bilder på ca 16MP till 0.6MP med Ryzen 1700X där 16st trådar användes.
För 960 Pro: 67 sek
För SSD EVO 500GB: 67 sek
För mekanisk HDD 7200 rpm aka 3TB: 70 sek

Permalänk
Medlem

@Multithread: Grym information! Vilken SSD EVO är det du testat på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av waswasd:

@Multithread: Grym information! Vilken SSD EVO är det du testat på?

Kul att du gillade det

Denna disk är det
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk/ssdsata...

Permalänk
Medlem

@Multithread: Ok tackar! Har du fått chans att prova skillnaderna mellan 960 PRO och 960 EVO? Känns som priset endå är ett stort kliv uppåt om man kollar på skillnaderna i läs/skrivhastighet.

Permalänk
Medlem

M.2 med sata interface är väl inte mycket snabbare än en vanlig Sata port. Har du PCIe interface däremot...

Permalänk
Medlem
Skrivet av waswasd:

@Multithread: Ok tackar! Har du fått chans att prova skillnaderna mellan 960 PRO och 960 EVO? Känns som priset endå är ett stort kliv uppåt om man kollar på skillnaderna i läs/skrivhastighet.

Nej jag har inte testat en 960 EVO.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Multithread:

Hej igen

Några tester jag själv gjorde när jag skaffade min 960.

Test 1 – här glänser 960 Pro som är ca 350% snabbare än vanlig SSD
Kopiera 17GB som 7ZIP file inom samma disk
Inom 960 Pro: 20 sek
Inom SSD EVO 500GB: 90 sek
Inom mekanisk HDD 7200 rpm aka 3TB: 420 sek

Test 2 – Ungefär lika snabba
Söka igenom alla filer efter en viss sträng med Agent Ransack, 17GB av blandade filer
För 960 Pro med 16st trådar: 3.11 min (med 1 st tråd 35 min)
För SSD EVO 500GB med 16st trådar: 3.07 min (med 1 st tråd 34 min)
För mekanisk HDD 7200 rpm aka 3TB: 6.13 min

Test 3 – 960 Pro ca 120% snabbare än vanlig SSD
Packa en katalog på 17GB till en 7Zip fil
För 960 Pro: 39 sek
För SSD EVO 500GB: 88 sek
För mekanisk HDD 7200 rpm aka 3TB: 290 sek

Test 4 – 960 Pro ca 100 % snabbare än vanlig SSD
Packa upp 17GB.7zip till en katalog
För 960 Pro: 43 sek
För SSD EVO 500GB: 89 sek
För mekanisk HDD 7200 rpm aka 3TB: 424 sek

Test 5 – Tydligt att begränsningen inte ligger i disken för denna uppgift utan i CPU.
Konvertera 203 st jpeg bilder på ca 16MP till 0.6MP med Ryzen 1700X där 16st trådar användes.
För 960 Pro: 67 sek
För SSD EVO 500GB: 67 sek
För mekanisk HDD 7200 rpm aka 3TB: 70 sek

mycket snabbare alltså, mycket snabbare än en SSD disk samt bra inlägg ser bra ut :)! men jag som mest bara spelar och surfar märken man ens någon skillnad då från en SSD till M2 disk och har spelen installerat på just den M2 disken?

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

M.2 med sata interface är väl inte mycket snabbare än en vanlig Sata port. Har du PCIe interface däremot...

hur menar du nu? den är ju inte kopplad till sata ett M2. Man kan väl inte köpa ett M2 som kopplas till PCIe? Såg nu föresten att gränssnittet är PCIe gen 3-4x och är inte det snabbare än sata?

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gamerfreak87:

Tjena! jag undrar är det värt det att köpa en M2 ssd enhet? tänkte på denna och ha windows 10 på denna samt några spel se länk https://www.inet.se/produkt/4300301/samsung-960-evo-250gb#com... har vanlig 2.5 ssd idag och undrar om M2 SSD är så mycket snabbare? Med vänlig hälsning gamerfreak87.

Har en Samsung 960 Pro 1TB som OS sticka.
Är extremt nöjd, känns mycket rappare, stabilare jämfört mot en sata SSD.
Kör även 2st Samsung 850 Pro 512GB för spel.

Skrivet av Baxtex:

M.2 med sata interface är väl inte mycket snabbare än en vanlig Sata port. Har du PCIe interface däremot...

Varför ens nämner du detta? Då Samsung 960 Pro/Evo är NVMe.

Skrivet av waswasd:

@Multithread: Ok tackar! Har du fått chans att prova skillnaderna mellan 960 PRO och 960 EVO? Känns som priset endå är ett stort kliv uppåt om man kollar på skillnaderna i läs/skrivhastighet.

Pro använder bättre chip som tål mer, mer GB, snabbare.
Skulle aldrig få för mig att köpa Evo. Endast Pro för mig.

Skrivet av gamerfreak87:

PCIe gen 3-4x och är inte det snabbare än sata?

Jo.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PWR-RST:

Har en Samsung 960 Pro 1TB som OS sticka.
Är extremt nöjd, känns mycket rappare, stabilare jämfört mot en sata SSD.
Kör även 2st Samsung 850 Pro 512GB för spel.
Varför ens nämner du detta? Då Samsung 960 Pro/Evo är NVMe.
Pro använder bättre chip som tål mer, mer GB, snabbare.
Skulle aldrig få för mig att köpa Evo. Endast Pro för mig.
Jo.

Okej tack för svar på frågan men den jag länka om på mitt första inlägg är en 960 evo och då görs det inte mycket skillnad alls eller då jag bara surfar och spelar mest? är det en pro variant som gäller isf? den har ju ett antal högre läs och skrivhastighet än en SSD och jag har samsung 850 pro nu 256GB ssd som har läs å skriv nått på 500 i läs och skriv.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk

Köpte en Samsung PM961 och jävlar vilken skillnad det är från SSD. Allt lagrat på den startar så snabbt man hinner aldrig ta en klunk kaffe mellan klicken.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gamerfreak87:

Okej tack för svar på frågan men den jag länka om på mitt första inlägg är en 960 evo och då görs det inte mycket skillnad alls eller då jag bara surfar och spelar mest? är det en pro variant som gäller isf? den har ju ett antal högre läs och skrivhastighet än en SSD och jag har samsung 850 pro nu 256GB ssd som har läs å skriv nått på 500 i läs och skriv.

Jag kan endast rekommendera pro men vad du väljer är givetvis upp till dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

Okej tack för svar på frågan men den jag länka om på mitt första inlägg är en 960 evo och då görs det inte mycket skillnad alls eller då jag bara surfar och spelar mest? är det en pro variant som gäller isf? den har ju ett antal högre läs och skrivhastighet än en SSD och jag har samsung 850 pro nu 256GB ssd som har läs å skriv nått på 500 i läs och skriv.

Spelar och surfar du endast lär du inte märka någon större skillnad på en NVMe eller M.2 mot en vanlig sata 6gbit disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

Hej igen

Några tester jag själv gjorde när jag skaffade min 960.

Test 1 – här glänser 960 Pro som är ca 350% snabbare än vanlig SSD
Kopiera 17GB som 7ZIP file inom samma disk
Inom 960 Pro: 20 sek
Inom SSD EVO 500GB: 90 sek
Inom mekanisk HDD 7200 rpm aka 3TB: 420 sek

Test 2 – Ungefär lika snabba
Söka igenom alla filer efter en viss sträng med Agent Ransack, 17GB av blandade filer
För 960 Pro med 16st trådar: 3.11 min (med 1 st tråd 35 min)
För SSD EVO 500GB med 16st trådar: 3.07 min (med 1 st tråd 34 min)
För mekanisk HDD 7200 rpm aka 3TB: 6.13 min

Test 3 – 960 Pro ca 120% snabbare än vanlig SSD
Packa en katalog på 17GB till en 7Zip fil
För 960 Pro: 39 sek
För SSD EVO 500GB: 88 sek
För mekanisk HDD 7200 rpm aka 3TB: 290 sek

Test 4 – 960 Pro ca 100 % snabbare än vanlig SSD
Packa upp 17GB.7zip till en katalog
För 960 Pro: 43 sek
För SSD EVO 500GB: 89 sek
För mekanisk HDD 7200 rpm aka 3TB: 424 sek

Test 5 – Tydligt att begränsningen inte ligger i disken för denna uppgift utan i CPU.
Konvertera 203 st jpeg bilder på ca 16MP till 0.6MP med Ryzen 1700X där 16st trådar användes.
För 960 Pro: 67 sek
För SSD EVO 500GB: 67 sek
För mekanisk HDD 7200 rpm aka 3TB: 70 sek

Härliga tester, men folk måste notera en viktig sak.... detta är EVO vs PRO.
En 960 EVO begränsas av samma SLC cache som 850 EVO i många av de tester du visar ovan, tex där den "glänser". SLC cachen tar slut på 3 sekunder på mindre 960 EVO... så du får 3 sekunder snabbt, och sen resterande minut+ av 17GB kopieringen i 300-600MB/s beroende på om det är 250 eller 500GB modell.

Men det finns helt klart ställen där M.2 Pro disk gör nytta. Men du måste dock köpa en större SSD (eller PRO) för att verkligen kunna använda det.

Permalänk
Medlem

Enkla svaret är att nej, det är inte värt för spel och surf.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Härliga tester, men folk måste notera en viktig sak.... detta är EVO vs PRO.
En 960 EVO begränsas av samma SLC cache som 850 EVO i många av de tester du visar ovan, tex där den "glänser". SLC cachen tar slut på 3 sekunder på mindre 960 EVO... så du får 3 sekunder snabbt, och sen resterande minut+ av 17GB kopieringen i 300-600MB/s beroende på om det är 250 eller 500GB modell.

Men det finns helt klart ställen där M.2 Pro disk gör nytta. Men du måste dock köpa en större SSD (eller PRO) för att verkligen kunna använda det.

Vadå "får 3sek sekunder snabbt..."? Får inte ihop den meningen alls.

Självklart har 256GB-modellen mindre SLC-cache. Hälften än den på 512GB-modellen om jag inte har fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Vadå "får 3sek sekunder snabbt..."? Får inte ihop den meningen alls.

Självklart har 256GB-modellen mindre SLC-cache. Hälften än den på 512GB-modellen om jag inte har fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Nu har jag inte test data från just 500GB, men enligt denna sidan så har du 22GB, vs 13GB på 250GB, så lite under dubbla på 500GB vs 250GB.

Du har enligt samma spec ovan en 1,8GB/s sekventiell skrivprestanda på 500GB, mot denna cache. Så matte ger oss 22GB/1.8 = ca 12 sekunders "snabb" prestanda. Hans test ovan tog ändå 20 sekunder vilket innebär att du kommer gå ner på TLC prestanda efter dessa 12 sekunder på ca 600MB/s, vilket är typ SATA 3 prestanda, och din "vinst" krymper.

250GB är betydligt värre:

Notera 1TB 850 EVO vs 960 EVO 250GB... (Och jag kan bekräfta att TLC prestandamässigt är 500GB 850 EVO också kapabel till samma prestanda som 500GB 960 EVO, då det är samma NAND)

Min poäng? Att M.2 också begränsas av disken du sätter där, och de glädjesiffrorna kan göra dig besviken om du inte vet vad de betyder egentligen. Testerna som har gjorts av @Multithread ovan är gjorda med en 960 PRO, vilket spelar en hel del roll i varför han har så bra siffror i sekventiella testerna. De visar mao bästa fall scenariot mellan en budget SATA och en premium M.2 disk.

Lägg till att M.2 endast ger nytta i testerna med 17GB stora filerna ovan, och typ ingen i övriga tester... så kan du göra en dålig affär genom att köpa M.2 till högre pris vs en större SATA version istället. Därför säger också en hel del personer, inkl han själv i första svaret... att för vanlig användning gör det ingen skillnad. ("Gällande spel och vanlig surf märker jag ingen skillnad alls mot en vanlig snabb SSD (SATA)...")

Kommer du upp i 1TB 960 EVO dock, så är prestandan även i TLC sekventiellt läge, samt cachen stor nog att hjälpa betydligt mer.

typo
Permalänk
Medlem

Märker 0 skillnad på min 960 evo m.2 nvme 250gb och min samsung 850 evo 500gb.
Varken i spel, program load som photoshop osv.
Meningslöst imo om man inte vill ha det för sakens skull eller spara plats.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Märker 0 skillnad på min 960 evo m.2 nvme 250gb och min samsung 850 evo 500gb.
Varken i spel, program load som photoshop osv.
Meningslöst imo om man inte vill ha det för sakens skull eller spara plats.

Tack för svar! jag är mest ute efter mer lagring då mina två samsung 850 256GB pro samt samsung 840 basic 250GB är redan fulla men som ni redan sagt så är det inte värt uppgradering till M2 Nvme och känner då att man lika gärna kan köpa en samsung SSD EVO 500GB för mer plats i datorn. Samsungs EVO 500GB SSD är billigare än att köpa ett M2 med 500GB från samsung! så känns ett bättre val än att lägga flera hundra kr mer för något som inte kommer märkas av i snabbhet ifrån en redan snabb SSD!.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Avstängd

Har nu bestämt mig då jag har velat fram å tillbaka vilket jag ska ta mellan M2 och vanlig SSD hade nu tänkt att testa ett M2 och bara ha win 10 på och program på och spel på min nuvarande SSD jag har så har tittat på denna som det troligtvis blir ett köp på
https://www.inet.se/produkt/4300301/samsung-960-evo-250gb#mer... och har kollat om mitt moderkort har M2 uttag och det har det! har kollat på asus hemsida på moderkortet och på specifikationer så står det såhär på lagring - 1 x M.2 Socket 3, svart , with M Key, type 2260/2280 storage devices support (PCIE mode) och mitt moderkort är ett asus maximus vii hero! så det borde väl passa då?

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem

Kört Samsung 950 Pro NVMe tills man köpte Samsung 960 Pro NVMe kör också bara windows standard program, och vissa spel som har långa laddningstider på SSD.

Riktigt nice är det, skulle aldrig gå tillbaka på en SSD med 500MB eller så man vill ju ligga på 3000+ i läsning gör en jäkla skillnad i vissa laddnings tider på vissa extremt optimerade spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

mycket snabbare alltså, mycket snabbare än en SSD disk samt bra inlägg ser bra ut :)! men jag som mest bara spelar och surfar märken man ens någon skillnad då från en SSD till M2 disk och har spelen installerat på just den M2 disken?

Nej, sitter du redan på en bra SATA SSD så kommer du knappast att märka skillnad om du byter till en m.2 NVMe disk (notera att det även finns m.2 SATA diskar).
Benchmarks visar oftast på enorma skillnader, men faktiska laddningstider i spel m.m. skiljer sig inte nämnvärt.
Rena kopieringar går såklart snabbare, men hur ofta kopierar man runt massor av gigabyte med data på samma disk ?

Det är även en stor risk för en placebo effekt när man byter systemdisk.
För oftast installerar man ju även om sitt OS i samma veva, och som alla vet så är framförallt windows betydligt trevligare när det är nyinstallerat =).

Techreport har test med just disken du fungerar på:
http://techreport.com/review/30993/samsung-960-evo-ssd-review...
m.2 NVMe diskarna ligger ju i topp, men de bra SATA diskarna är väldigt nära vad gäller boot-tider (boota windows 3% snabbare, woop !).

Så jag skulle inte reka en m.2 NVMe disk för att snabba upp ett system som redan har en SSD.
Skall man ändå byta disk för att få en större och det dyrare priset inte spelar roll så visst, varför inte satsa på nånting som faktiskt är lite bättre.
Men i stort skulle jag istället reka en större 2.5" disk.
För det är ju så att får du inte plats med vad du vill använda på din SSD så hamnar det ju kanske på en mekanisk disk i stället, och det vill vi ju inte

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av UMJ:

Kört Samsung 950 Pro NVMe tills man köpte Samsung 960 Pro NVMe kör också bara windows standard program, och vissa spel som har långa laddningstider på SSD.

Riktigt nice är det, skulle aldrig gå tillbaka på en SSD med 500MB eller så man vill ju ligga på 3000+ i läsning gör en jäkla skillnad i vissa laddnings tider på vissa extremt optimerade spel

Nyfiken på vilka "extremt optimerade spel" du syftar på och hur du mätt upp skillnaden i laddtider! Allt jag läst och sett på nätet tyder snarare på att laddtiderna inte alls påverkas av en snabbare SSD.

Vore kul att höra vilka spel som kan dra nytta av en snabbare SSD.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av UMJ:

Kört Samsung 950 Pro NVMe tills man köpte Samsung 960 Pro NVMe kör också bara windows standard program, och vissa spel som har långa laddningstider på SSD.

Riktigt nice är det, skulle aldrig gå tillbaka på en SSD med 500MB eller så man vill ju ligga på 3000+ i läsning gör en jäkla skillnad i vissa laddnings tider på vissa extremt optimerade spel

du kände av att det blev lite snabbare med M2 SSD från en vanlig SSD?

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gamerfreak87:

du kände av att det blev lite snabbare med M2 SSD från en vanlig SSD?

JA! Det är extrem skillnad.

Folk som påstår att man inte märker skillnad på spel ljuger.
Antingen har dom ingen M.2 NVMe eller så har dom inte testat spel som faktiskt drar nytta av snabb hastighet.

När jag startar t.ex Guild Wars 2, tog det upp till 5 minuter på en vanlig HDD förr i tiden.
Med en SSD tar det väl 1-2 minuter men på min Samsung 960 pro 1TB M.2 NVMe startas/laddas det instant.
Mina 2st Samsung 850 Pro 512GB känns slöa nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Nej, sitter du redan på en bra SATA SSD så kommer du knappast att märka skillnad om du byter till en m.2 NVMe disk (notera att det även finns m.2 SATA diskar).
Benchmarks visar oftast på enorma skillnader, men faktiska laddningstider i spel m.m. skiljer sig inte nämnvärt.
Rena kopieringar går såklart snabbare, men hur ofta kopierar man runt massor av gigabyte med data på samma disk ?

Det är även en stor risk för en placebo effekt när man byter systemdisk.
För oftast installerar man ju även om sitt OS i samma veva, och som alla vet så är framförallt windows betydligt trevligare när det är nyinstallerat =).

Techreport har test med just disken du fungerar på:
http://techreport.com/review/30993/samsung-960-evo-ssd-review...
m.2 NVMe diskarna ligger ju i topp, men de bra SATA diskarna är väldigt nära vad gäller boot-tider (boota windows 3% snabbare, woop !).

Så jag skulle inte reka en m.2 NVMe disk för att snabba upp ett system som redan har en SSD.
Skall man ändå byta disk för att få en större och det dyrare priset inte spelar roll så visst, varför inte satsa på nånting som faktiskt är lite bättre.
Men i stort skulle jag istället reka en större 2.5" disk.
För det är ju så att får du inte plats med vad du vill använda på din SSD så hamnar det ju kanske på en mekanisk disk i stället, och det vill vi ju inte

nä jag har en samsung 850 pro 256gb redan i datorn som redan är väldigt snabb men tanken var också att jag skulle skaffa mer lagring också då det är brist på det

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gamerfreak87:

Har nu bestämt mig då jag har velat fram å tillbaka vilket jag ska ta mellan M2 och vanlig SSD hade nu tänkt att testa ett M2 och bara ha win 10 på och program på och spel på min nuvarande SSD jag har så har tittat på denna som det troligtvis blir ett köp på
https://www.inet.se/produkt/4300301/samsung-960-evo-250gb#mer... och har kollat om mitt moderkort har M2 uttag och det har det! har kollat på asus hemsida på moderkortet och på specifikationer så står det såhär på lagring - 1 x M.2 Socket 3, svart , with M Key, type 2260/2280 storage devices support (PCIE mode) och mitt moderkort är ett asus maximus vii hero! så det borde väl passa då?

Du kan ha den som lagringsenhet, men du kommer inte kunna boota ifrån den.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PWR-RST:

JA! Det är extrem skillnad.

Folk som påstår att man inte märker skillnad på spel ljuger.
Antingen har dom ingen M.2 NVMe eller så har dom inte testat spel som faktiskt drar nytta av snabb hastighet.

När jag startar t.ex Guild Wars 2, tog det upp till 5 minuter på en vanlig HDD förr i tiden.
Med en SSD tar det väl 1-2 minuter men på min Samsung 960 pro 1TB M.2 NVMe startas/laddas det instant.
Mina 2st Samsung 850 Pro 512GB känns slöa nu.

Okej låter väldigt bra! jag spelar ju mest bara Battlefield 1 och hade tänkt att ha bara win 10 och program och battlefield 1 på den M2 från samsung. Hur som helst får jag ju mer ledig lagring så det är ju inte ett fy skamm att investera en sån ändå kanske?

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5