Truecrypt - Går inte att avkryptera efter Windows uppdatering

Permalänk
Medlem

Truecrypt - Går inte att avkryptera efter Windows uppdatering

Har kört på med truecrypt länge nu, inte blivit av att byta till något annat.. Igår efter en windows 10 uppdatering går det inte längre att avkryptera hårddiskarna, truecrypt säger fel lösenord eller inte en truecrypt volym.
Jag har två stycken olika datorer jag använder truecrypt på, samma lösenord på båda. Det konstiga är att när det hänt på ena datorn så testar jag att avkryptera på den andra datorn ifall jag fått hjärnsläpp med lösenordet - funkar. Jag testar då att flytta en hårddisk från andra datorn och sätter i - igen hårddisk går längre att avkryptera.

Någon som har en idé på vad som hänt eller jag kan göra?

Permalänk
Medlem

http://truecrypt.sourceforge.net/

Gör backup å migrera till någon annan kryptering..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har egentligen ingen aning, men jag skulle testa Veracrypt (vilket har kompatibilitetsläge för Truecrypt) och se om det lyckas.

@Garmzon Hur ska han kunna ta backup om det inte går att komma åt filerna?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

@Garmzon: Men jag måste väl kunna avkryptera hårddisken först för att kunna göra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

@Garmzon Hur ska han kunna ta backup om det inte går att komma åt filerna?

Han sa ju att det fungerade på den andra datorn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Thomas: Har testat veracrypt också och klickat i truecrypt mode men vill sig inte

Permalänk
Medlem

@Garmzon: Skrev nog lite otydlig

"Jag testar då att flytta en hårddisk från andra datorn och sätter i - igen hårddisk går längre att avkryptera."

Alltså flyttar från den datorn där det inte fungerade till den som fungerade - då funkar ingen på den datorn längre heller. Så när jag satt i den disken så gjorde den någonting. Min andra teori är att när jag stängde av datorn för att koppla in den hårddisken installerades någon uppdatering också..

Permalänk
Hedersmedlem

Om den teorin stämmer så har du ju åtminstone en nödlösning: installera Windows 10 på en annan HDD, installera inte några uppdateringar (kör utan internetåtkomst?) och kopiera av datan den vägen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Går att dekryptera trueceypt i andra OS oxå

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Om den teorin stämmer så har du ju åtminstone en nödlösning: installera Windows 10 på en annan HDD, installera inte några uppdateringar (kör utan internetåtkomst?) och kopiera av datan den vägen.

Testade det för en stund sedan, men fungerade inte. Vet inte om uppdatering kan ha ändrat något på diskarna..

Skrivet av Garmzon:

Går att dekryptera trueceypt i andra OS oxå

Skickades från m.sweclockers.com

Testade nu att köra VeraCrypt på min linux server men samma där, går inte att avkryptera. Får testa att installera truecrypt också men lär ge samma resultat.