Köpråd - budget 20k gärna mindre - Stationär micro vs Laptop?

Permalänk
Medlem

Köpråd - budget 20k gärna mindre - Stationär micro vs Laptop?

Hej alla,

Är villrådig och hoppas på goda råd

Min gamla gaming laptop har kajkat ihop och jag behöver helt sonika köpa nytt. (På tiden med tanke på att det var ett gammalt ati 7970m kort i).

Jag sitter dock i ett litet dilemma, där jag är osäker på hur jag skall tänka.

Min första spontana tanke var att köpa en ny bärbar då jag inte har någon faktiskt plats att ha en dator uppställd. Jag har kollat lite och hittat en Omen som går att lösa ut. Har en budget på 20k men vill väldigt gärna komma ner under det om möjligt.

https://www.dustin.se/product/5011012124/omen-17-gtx-1070

Har en 17 tums skärm, I7 processor och 1070 grafikkort - för 16 000 vilket får anses vara väldigt prisvärt om jag förstått rätt.

Men när jag började fundera lite så finns ju även möjlighetenatt trycka in en liten stationär dator i tv bänken, koppla den till tv´n för generellt fix och trix, och kanske även lite spel? Samt komplettera med en skärm när jag skall sitta mer dedikerat.

I så fall kan man kanske köra trådlös mus/tng bord och ha en dvi/hdmi kabel liggande som man drar fram till skärmen när jag vill sitta vid köksbordet (ca 2 meter).

Kan det vara en lösning som fungerar hyffsat smidigt?

Har kollat på MSI Trident samt ASUS ROG G20 som borde få plats i tv bänken?
Finns det något annat förslag?

Fördelen är ju dels att man får stationära kompnenter samt även större skämt, kan ju köpa en 24 tums eller nått att komplettera med. Nackdelen är att de är snordyra för att vara staitonära.

Hittade en MSI trident med I7 processor och 1060 grafikkort för 12500
https://www.dustinhome.se/product/5011006724/trident-3

Eller en uppgraderad version med I7 och 1070 grafikort för 17 000 ungefär.

Min känsla är dock att det är exakt samma problem med dessa som med laptops, de är extremt svåra att uppgradera efterhand. Stämmer?

Hur bör jag tänka runt Stationärt vs laptop idag? Är det stor skillnad mellan motsvarande komponent?
Är det värt att lägga till de extra tusenlapparna för att få ett 1070 grafikkort istället för 1060?

I5 processor vs I7 ? går man ner på en I5 så kan man kanske få till 1070 grafikkort till lite bättre pris

Rent prismässigt så blir det ju typ samma summa om jag går på laptop eller en mindre stationär där jag köper till monitor och trådlös mus/tng bord.

Jag vill såklart kunna spela så tekniskt avancerade spel som möjligt och att det skall hålla så länge som möjligt (så naturligtvis är 1070 ett bättre köp). Men är det värt det eg?

Skulle ni gå på stationär eller bärbar lösning med mina förutsättningar?

Finns det något intressant alternativ till MSI Trident som får plats i tv bänken?

Många frågor, hoppas på att få några frågetecken uträtade här 

Tack på förhand!

Mvh
Magnus

Permalänk
Medlem

Ett ytterligare alternativ kan vara en small tower modell (mindre än 20 cm) som kan få plats mellan tvbänk och skåp. Inte optimalt ur design synpunkt men kanske markant större möjligheter att bygga själv till rimligt pris samt kunna uppgradera på sikt?

Permalänk
Medlem

Oh, ytterligare en fråga.

En USB förlängingskabel samt en USB hubb som jag kan koppla in mus, tng bord och hörlurar. Kan det fungera?

Permalänk
Hedersmedlem

Hej! Tänk på att Dustin listat priset exkl moms. Med moms är du uppe i 20k.

Jag har svårt att se lösningen med att använda TV:n som datorskärm framför mig, men rent generellt tycker jag det brukar fungera rätt dåligt av olika anledningar, allt från input lag, till att det inte blir riktigt bra med bildskärmen för långt bort...

För en framtidssäker dator hade jag rekommenderat något med minst 4 kärnor och 8 trådar. För en bärbar dator så är det bara i7:an som gör detta. Har inte stenkoll på de mobila processorerna, men den processorn som sitter i datorn du länkat är en processor från förra generationen (i7-6700HQ). Om skillnaden mellan 6700 och 7700 är lika liten i mobilvärlden som i desktopvärlden så är dock inte detta något problem över huvud taget. Kolla dock gärna först! Att gå ner på en i5:a är inte värt det om det är spel i framtiden du är ute efter. Ryzen är ett alternativ för en stationär dator, men mobilversionen av Ryzen har ju inte kommit ut ännu, så där blir det inget alternativt.

Tänk även på att luftflödet kan bli lidande om du trycker in allt i en TV-bänk...

Att köra tangentbord, mus, lurar bakom en USB-hubb är inget problem alls, om du skulle vilja det.

Permalänk
Medlem

Denna dator jag lagt ihop på inet har ungefär samma storlek som msi trident datorn på dustin men har mycket kraftfullare grafikkort https://www.inet.se/kundvagn/visa/10675349/

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

Stort tack för att ni tar er tid att svara

Hmm, hur blir värmeutveckling i den datorn tror du?

Jag är lite inne på att köpa en microtower och ställa bredvid tv bänken nu. På så sätt borde jag få mer möjlighet till att uppgradera på sikt, eller?

Att köra spelmål tv kommer inte vara prio, men kan vara juste att kunna köra mindre fpa kräsna spel där. Borde funka? Huvudtanken är att köra en monitor som jag tar fram när det är aktuellt att spela.

Hur står sig rayzen mot intel? Verkar vara mycket prisvärda processorer idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@Hutter: Ryzen kommer prestera bättre, men tillgången på mITX moderkort är sanslöst dålig. Så i detta fallet skulle jag byggt ett Intel baserat system.

Grafikkort får du välja efter tycke och smak, https://www.inet.se/kundvagn/visa/10675979/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Kan detta vara något att bygga vidare på?
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10676097/

Permalänk
Medlem

tack för ytterligare förslag!

Jag är sugen på ett 1080 kort, är det kastade pegnar i sjön?

Hittade ett moderkort som bör funka med Ryzen? Har jag fel, är det dåligt moderkort?

Har även lagt till andra delar som jag behöver baserat på betyg på Inets hemsida. kommer behöva läsa på om skärm och så vidare ytterligare. 27 kanske är overkill om man skall släpa den fram och tillbaka

Osäker på nätagg om det passar och funkar med.

Annars, ser det ok ut?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10676592/

Skall kolla vidare på era förslag med! tack ytterligare en gång!

Edit: kommer ta hjälp att bygga ihop datorn. Vidare är ljudnivå av vikt eftersom den kommer stå i kombinerat TVrum/kök/sovrum

Permalänk
Medlem

@Hutter: Om ett 1080 kort är värt det eller ej beror väl på hur mycket du prioriterar ditt spelande, vad du spelar och upplösning/fps etc som du vill kunna köra? Annars om du specificerar lite mer så kan säkert killarna här komma med något vettigt minimum krav på kortet. Ljudnivån sist men inte minst som @Peppar2014 skriver om nedan.

Inte för att jag är någon gamer själv längre men rent logiskt?

Permalänk
Avstängd

@Hutter: Grafikkort med blower kylare är det sista du ska kolla på om ljudnivån är viktig.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

tack för svar

Jag spelar i dagsläget CIV, Planetside, CS, lite WOW och Warhammer. DVS, jag behöver inte ett 1080 kort. ÅT andra sidan så klänns det som att om jag köper ett 1080 TI så kommer det hålla rätt många år för mig, samt att det ger mig möjlighet att köra vilket spel jag vill. Hade varit trevligt att ha möjligheten

@Peppar - Stort tack för det! Om jag vill ha ett bra, tyst 1080 TI alt 1080 vanligt kort, Vilket skall jag välja?

Permalänk
Avstängd

@Hutter: Kör på ett vanligt GTX 1080, det kommer vara fullt tillräckligt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

sparar ju lite pengar på det helt klart.... Vad bör man välja för kort i så fall? Märke menar jag...

HUr bör jag tänka när jag köper skärm till, är det 144 hetz eller vad gäller?

ursäkta alla dumma frågor, men var väldigt länge sedan jag spanade datorer

Permalänk
Avstängd

@Hutter: Gigabyte GTX 1080 8GB Gaming G1 är en bra kandidat.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

kollar, tack

Permalänk
Medlem

Halloj,

Har fortsatt kika och landat i följande setting för tillfället.
Vad tror ni? Anl till webhallen är att jag har en ev kontakt där.

Osäker på moderkort, om ramminnen är kompatibla mer Ryzen samt skärm. Annars känns det spontant rätt ok! Tankar mottages tacksamt.

Grundtanke är litet och tyst med så bra prestanda som möjligt. Finns spelmån i budgeten men vill inte att det skall springa iväg för mycket.

Jag kommer vilja koppla förlängningssladd till monitorn. Hur får jag bild/ljud samt även USB som finns i skärmen? Kan jag använda en och samma kabel för det, i så fall vilken anslutning bör jag kika på?

https://www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/199641

Permalänk
Hedersmedlem

Just 3200 MHz-varianterna av Corsairs Vengeance LPX brukar vara ordentligt kinkiga med Ryzen. 3000 MHz-varianten funkar för de flesta, dock, även om vissa rapporterat problem.

Permalänk
Medlem

haha, tack för påpekandet! Jag var osäker då jag läst om flera som strular. Om jag skulle vilja upp i 3200 MHz, vilka rekomenrerar du? försökt söka runt lite men inte hittat något tillförlitligt. Kanske helt onödigt att köra på 3200 med...?

Permalänk
Medlem

Ny uppdaterad varukorg som jag funderar runt.

Vad tror panelen ?

jag hade gärna köpt en monsterskärm, men känner att 5000+ känns lite väl i dagsläget. Tror inte jag kommer märka någon större skillnad med. Om så är fallet så får jag helt enkelt sälja av skärmen billigt och komplettera med bätte på sikt. Tänker jag snett?

www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/199709

Permalänk
Medlem

@Hutter: ser bra ut, men tror att en 1440p-skärm hade varit perfekt

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Tackar!

hmm, ok... fan... Vad jag förstår det som så är 1440 inte uberviktigt på en 24 tums?

Vad föreslår du för skärm i så fall? Antar att jag behöver gå upp iallafall 2500 till för att få nått vettigt? Då kanske det blir en 27 tums dock ?

Stör mig även lite på att Gsynk skärmar är så dyra.... Vissa säger att det gör all skillnad, medan en kompis säger att det bara är "försäljningssnack".

Permalänk
Medlem

@Hutter: Kan faktiskt inte ge någon input på om g-sync är bra eller inte, har det inte själv
den här borde fungera https://www.inet.se/produkt/2205362/acer-27-predator-xg270hu#...
det är ju dyrare än en 1080p, men inte farligt

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hutter:

Tackar!

hmm, ok... fan... Vad jag förstår det som så är 1440 inte uberviktigt på en 24 tums?

Vad föreslår du för skärm i så fall? Antar att jag behöver gå upp iallafall 2500 till för att få nått vettigt? Då kanske det blir en 27 tums dock ?

Stör mig även lite på att Gsynk skärmar är så dyra.... Vissa säger att det gör all skillnad, medan en kompis säger att det bara är "försäljningssnack".

Din kompis har "fel", det är en fruktansvärt stor skillnad. Gå gärna till en butik där du kan få se skillnaden med egna ögon.

Permalänk
Medlem

Så, uppdatedad kundvagn.

Funkar allt ihop? Tänker jag fel på något sätt? Predator skärmen springer iväg i pris, och utan G-synk. Men en G-synks skärm(24 tums) går på ytterligare en tusenlapp drygt. För att få 27 tums är vi uppe i över 6k. någon hejd måste det vara känns det som...

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10691941/

Permalänk
Medlem

Angående minnena så beror det på i vilken MHz du vill köra dem i samt i vilka timings.

Får enbart mina CMK16GX4M2B3000C15 (samma som du valt) helt stabila i 2800MHz, inte högre fast jag har å andra sidan inte pillat så mycket med värdena (kör så mycket auto som möjligt i bios).

Slutsats: Vill du gå högre än 2800MHz så välj absolut andra minnen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hutter:

Så, uppdatedad kundvagn.

Funkar allt ihop? Tänker jag fel på något sätt? Predator skärmen springer iväg i pris, och utan G-synk. Men en G-synks skärm(24 tums) går på ytterligare en tusenlapp drygt. För att få 27 tums är vi uppe i över 6k. någon hejd måste det vara känns det som...

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10691941/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10691941/

Väldigt många fläktar, hur tänkte du koppla dessa? Moderkortet har nämligen bara 1st fläktplats, utöver den för cpu-kylaren.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Alternativt kan du köpa rx Vega 56/64 och en Freesync monitor. Freesync är bra och kostar betydligt mindre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Angående 56 och 64 så är frågan hur högljudda de egentligen här? (56'an dock bättre) Men det kanske går att modda, inte vet jag.
http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

"Simply put, the RX Vega 64 is excessively loud and when that’s combined with the heat being thrown out the back of its I/O shield, I can’t recommend buying this card. Well, you could buy it but make sure your room is well ventilated and you have very good noise cancelling headphones.

The RX Vega 56 is another matter altogether. While still loud, it is relatively tame when compared against its big brother. As a matter of fact, I have to credit AMD’s design team for effectively managing this thing’s heat in such a way that it’s infinitely easier to live with. "

Permalänk
Medlem

Tack för input!

Minnen - någon som har koll vilka som fungerar? Hur stor praktisk skillnad är det på 2800 och 3000?

Fläktar - ha! Jag läste bara om fläktplatser i kabinettet. Var rätt billiga så köpte ett gäng. Skippar dem då kanske

Vega kort - nej. Det får vara. Vad jag förstår så ligger de långt efter, så finns inte någon idé att köpa. Är ju Inter gratis direkt kanske siktar på en 24 tims 144 MHz skärm ändå. Och uppgraderar senare.... osäker. Beror på vad priset hamnar på i slutändan

Skickades från m.sweclockers.com