Ställa in frys och kylskåp, snälla hjälp

Permalänk
Medlem

Ställa in frys och kylskåp, snälla hjälp

Har en kyl och frys som har ett kombinerat reglage för båda. Den går från 1 (varmast) till 5 (kallast). Vet att man ska ha cirka 5-8 i kylen och minus 18 i frysen men det går typ inte. Ställer jag in på det kallaste är det precis minus 18 i frysen MEN då är det cirka 0 i kylen = ägg, mjölk och grönsaker fryser. Äggen fryser sönder och spricker. :'(. Men höjer jag tempen så att det blir bättre i kylen så blir det cirka minus 13-15 i frysen.

Har ni några kloka råd? Blir matvaror dåliga om jag har cirka minus 13 i frysen? Det är ohållbart att ha nollgradigt i kylen. Men har oftast mina frysvaror i frysen väldigt länge och vill kunna lagra och bunkra utan att de blir dåliga.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hur gammal är skiten först och främst?

Permalänk

Enligt Livsmedelsverket så skall temperaturen i ett kylskåp vara 4-5 grader.

8 grader hade man typ på 90-talet

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem

Jo men väljer jag att ha minus 18 i frysen är det nollgradigt i kylen och då fryser mina ägg sönder, bl.a. Men har jag cirka 3-4 i kylen är det bara minus 13 i frysen. :/ blir fel hur jag än gör. 😔

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Hur gammal är skiten först och främst?

Skåpet är en vecka gammalt. Fick nytt pga att den gamla skiljde sig 10 grader från högst upp till längst ner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är alltid en viss temperaturskillnad mellan topp och botten på kylskåp om det är klassisk sort med kall baksida i skåpet och utan fläkt i kylskåpsutrymmet.

Ägg placeras ofta i dörr (med ofta medskickade speciella plasthållare av tillverkaren) av anledningar det är något varmare där, annars placera äggen och det som inte tål nära 0-grader högt upp och se till att det inte ligger emot bakväggen eller kyldelen där, och det som tål kyla bättre långt ned och längre in och nära mot vägg i kylskåpet - dock låt aldrig något ligga tryckt direkt mot bakvägg.

Nya kyl/frys är också ofta lite väl kalla i kylskåpsdelen medans efter något år och gummilisterna satt sig i dörrarna så är det bättre balans i sådana här 1-kompressor-kyl/frysskåp.

och som tidigare skrivet, 8 grader C är varmt och varmt nog för bakterietillväxt i matvaror i ganska hög takt (som tex malet kött och köttfärs) medan är man under 4 grader C så har bakterietillväxt nästa upphört och det är istället mögel och svamp som är största 'farorna'

att förvara vid nära 0 grader C ökar förvaringstiden väldigt mycket gentemot 8 grader C vid samma försämringsgrad.

Just ägg är en 'naturligt' förpackad livsmedel med sina egna skyddsmekanismer mot att förfaras i förtid och kan förvara i rumstemperatur till det datumet som står på förpackningen (och mer därtill) och är inte någon krävande kylvara - dessa kan förvaras i sval/skafferi lika gärna, men har de fryst det minsta lilla en gång så tål de inte längre förvaring i varmare miljö.

Betänk att förr i bondesamhällen tog äggen som inte 'tar sig' hos ruvande hönor till hushållet och frukostäggen där typ och då har dessa ägg bott under hönan i ca 37 grader C över en vecka tid...

så nej, ägg är inte speciellt ömtåliga eller kylkrävande så länge skalet är oskadat.

Permalänk
Medlem

Är det en vecka gammalt så låter det helt klart som att det är felaktigt och ett garantiärende. Håller inte frysen temperaturen trots att du också har så kallt i kyldelen så att saker fryser sönder i kylen är det inte okej.

Det är krav på att frysen ska klara -18 annars försämras hållbarheten och alla hållbarhetsrekommendationer för hur länge mat håller i frysen är baserat på -18 grader.

Att stadigt ha kallare än -18 i längden å andra sidan ökar inte hållbarheten så mycket men det går åt mer energi.

Förutom inför infrysning av större mängder då man vill att det ska gå så snabbt som möjligt med nedfrysningen då kan man sänka temperaturen tillfälligt. Det är det infrysningsknappen gör om man har en sådan, att kompressorn får gå kontinuerligt för max kyla.

En temp i frysen på bara -13 till -15 är definitivt inte godkänt och är så pass varmt att man väl i princip kan räkna med halverad förvaringstid om det inte bara rör sig om några timmar under infrysning enbart.

(under infrysning brukar befintliga redan ordentligt djupfrysta varor inte hinna öka mycket i temperatur pga trögheten av lagrad kyla i de redan djupfrysta varorna)

Visst har man just stoppat in en massa mat för nedfrysning kan man råka ut för dessa temperaturer utan att det är onormalt då dessa kombiskåp har liten infrysningskapacitet och även i bättre frysar stiger temperaturen om man fryser in stor mängd men det ska inte vara så när det väl har hunnit kyla ned varorna.

Däremot är det så att infrysningskapaciteten på enkla kombiskåp mer är tänkt för ett halvkilo köttfärs och inte många kilo det är inte något för dem som fryser stora mängder samtidigt utan mer att det ska kunna förvara redan fryst mat.

Sedan har moderna skåp som dels ska vara energisnåla (läs klenare kapacitet på kompressorn men mer isolering istället vilket gör att det tar längre tid att kyla ner varma varor) och dessutom numera använder butan och isobutan R600 och R600a till köldmedium som i princip är gasol vilket är miljövänligare än de tidigare starka växthusgaserna men kanske lite mindre effektivt och dessutom är brandfarligt istället.

Den stora höghusbranden i England där många dog eftersom fasadmaterialet var baserat på brandfarlig cellplast startade just i ett kylskåp med brandfarligt köldmedium.

Permalänk
Medlem

Ägg kan du ha i rumstemperatur, många affärer förvarar det inte i någon kyl.
Förövrigt verkar det aningen korkat att inte har två reglage, en för frys och en för kyl. Jag själv skulle lämnat tillbaka/bytt till en annan modell.

Permalänk
Medlem

Kyl/frys med en kompressor kan man inte reglera så bra, de har ofta bara en termostat typ i kylskåpsdelen och frysdelen blir så kall som den blir, och är kyldelen för bra isolerad så blir inte frysdelen tillräckligt kall. Dyrare 1-kompressor kyl/frys kan ha ventiler och den vägen styra kylan bättre dit den behövs, men det lär knappast hända att det är en dyrare modell av vitvaran om det är en hyresvärd som ställer in den nya vitvaran som ersättning för den gamla från 80-talet typ.

En fråga är frysdelen tom eller fylld, temperaturen variera mycket mer om den är tom och blir mer jämn om den har ett antal kilo frysta varor i sig. Hur mäter du temperaturen i frysdelen ??

Jag gissar att det är temperaturen i den frysta varan på en viss vikt som räknas , inte att sensorn ligger inslängd lite löst i frysutrymmet... - men det finns säkert mätstandarder även här och tillverkaren gör inte en millimeter mer än vad som precis behövs för att klara de olika kraven om det är lågprismodell av vitvaran..

Permalänk
Medlem

Frysen är smockfull. Har en ganska nyinköpt termometer, dem stämde med de mätningarna de gjorde på min förra kyl och frys så den går att lita på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasp:

Har en kyl och frys som har ett kombinerat reglage för båda. Den går från 1 (varmast) till 5 (kallast). Vet att man ska ha cirka 5-8 i kylen och minus 18 i frysen men det går typ inte. Ställer jag in på det kallaste är det precis minus 18 i frysen MEN då är det cirka 0 i kylen = ägg, mjölk och grönsaker fryser. Äggen fryser sönder och spricker. :'(. Men höjer jag tempen så att det blir bättre i kylen så blir det cirka minus 13-15 i frysen.

Har ni några kloka råd? Blir matvaror dåliga om jag har cirka minus 13 i frysen? Det är ohållbart att ha nollgradigt i kylen. Men har oftast mina frysvaror i frysen väldigt länge och vill kunna lagra och bunkra utan att de blir dåliga.

Hej, jag jobbar på ELON och installerar vitvaror också. 6c kyl och 19c frys brukar jag rekommendera. Vad är det för modell på ditt skåp? Mvh

Permalänk
Rekordmedlem

Frysen är väl ändå rätt liten så det handlar väl inte om att långtidsförvara mycket mat utan mest om sånt som relativt snabbt kommer att förbrukas ?
Blir det verkligen nått verkligt problem pga temperaturen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

-18 C i kylen är egentligen för varmt för att få bra hållbarhet på varorna, -25 C eller kallare är att föredra. Samtidigt så är ju 4-5 C i kylen är helt lagom, så du bör ta kontakt med återförsäljaren angående dåliga temperaturer.

Anledningen till att det är just -18 C i frysen är ju för att det är ju det samma som 0 F, dock är det något för varmt, så ju kallare ju bättre.

Permalänk
Medlem

Om frysen har tre eller fyra stjärnor så skulle jag säga att skåpert är defekt eller felkonstruerat. En sådan ska klara av att hålla minst -18 och det är förstås inte rimligt att det krävs att matvarorna i kylen fryser för att åstadkomma det. En och tvåstjärniga frysfack/"frysar" blir däremot inte ordentligt kalla (-6 eller -12 som varmast).

Tillägg:
De kyl/frysar jag haft har blivit under -20 när jag ställt kylen så att den hållt runt +4, även om det ju blir något kallare och något varmare beroende på var i kylen man mäter, särskilt utan fläkt, så det brukar vara svårt att köra kallare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Om frysen har tre eller fyra stjärnor så skulle jag säga att skåpert är defekt eller felkonstruerat. En sådan ska klara av att hålla minst -18 och det är förstås inte rimligt att det krävs att matvarorna i kylen fryser för att åstadkomma det. En och tvåstjärniga frysfack/"frysar" blir däremot inte ordentligt kalla (-6 eller -12 som varmast).

Tillägg:
De kyl/frysar jag haft har blivit under -20 när jag ställt kylen så att den hållt runt +4, även om det ju blir något kallare och något varmare beroende på var i kylen man mäter, särskilt utan fläkt, så det brukar vara svårt att köra kallare.

Har 4 stjärnor på frysen. Har kontaktat hyresvärden nu och nu ska de lägga in mätare i frysen och kylen. Så jag hoppas de kommer fixa det fort fort och smidigt.
Tack för alla svar.

Skickades från m.sweclockers.com