Frågor om bolån? Hit me!

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Spelar ingen roll om man kör försäkring eller andra tjänster i LF, har precis haft den dialogen med dom och Bank och Försäkring är helst separerade.
LF är rätt jobbiga att ha att göra med när det gäller lån, håller man inte koll så försvinner rabatter och dom ligger ofta över en bra bit över Stabelo, Skandiabanken eller andra internetbanker även med deras ränterabatt.

Är på väg att flytta mina lån därifrån, man får gråa hår på deras stenålders tänk.

Upplever samma sak. Känns som de börjar ta efter storbankerna mer och mer. För två år sedan ville vi låna på huset pga av renovering. Inga problem, men de upplyste inte om att de börja ta ut en uppläggningsavgift på 700:-
Inte mycket men sniket när man är helkund. Samma sak med årsavgift för bankkort och internetbank. Nu kostar det 250:-/år från och med 2022, tidigare kostnadsfritt för guldkunder.
Jag har skickat ett mejl till min bankman nu. Kan de inte matcha Landshypotek blir det att be om ett amorteringsunderlag.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Skrivet av b-fire:

Upplever samma sak. Känns som de börjar ta efter storbankerna mer och mer. För två år sedan ville vi låna på huset pga av renovering. Inga problem, men de upplyste inte om att de börja ta ut en uppläggningsavgift på 700:-
Inte mycket men sniket när man är helkund. Samma sak med årsavgift för bankkort och internetbank. Nu kostar det 250:-/år från och med 2022, tidigare kostnadsfritt för guldkunder.
Jag har skickat ett mejl till min bankman nu. Kan de inte matcha Landshypotek blir det att be om ett amorteringsunderlag.

Kan bara hålla med. Sen att dom bara har 75% i bottenlån... Topplånet på 10% tog dom 3000:- i uppläggningsavgift....

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Fråga. Har nu meddelat vår banktjänsteman via Swedbanks app under 2 veckor om att sänka vår amortering till miniminivå (för vår senaste värdering), enligt den så har vi lån på runt 55% på vår bostad och värderingen är 4 år gammal. Så att sänka till 1% måste väl vara helt ok eller får jag inte göra ändringar alls under 5 år på mina lån? (amorterar nästan 4% idag). Får inget svar av banken...

Edit: Den s.k. värderingen höftades fram av en av deras egna mäklare i samband med tillägslån pga renovering och var i lägsta laget.

Edit 2: Har rörlig 3mån ränta.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Fråga. Har nu meddelat vår banktjänsteman via Swedbanks app under 2 veckor om att sänka vår amortering till miniminivå (för vår senaste värdering), enligt den så har vi lån på runt 55% på vår bostad och värderingen är 4 år gammal. Så att sänka till 1% måste väl vara helt ok eller får jag inte göra ändringar alls under 5 år på mina lån? (amorterar nästan 4% idag). Får inget svar av banken...

Edit: Den s.k. värderingen höftades fram av en av deras egna mäklare i samband med tillägslån pga renovering och var i lägsta laget.

Utgångsläget på ett bundet lån är väl att villkoren är samma under bindningstiden, dvs att såväl ränta som amortering är låst?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blunden:

SBAB ger ca 2,77% rörligt (beror på belåningsgrad etc.) senast jag kollade, Hypoteket också ca 2,80%, så de andra som också brukar ligga bra till utan förhandling kan det i alla fall.

Tidigare har det gått att få samma eller lägre ränta hos vissa av storbankerna än Stabelo etc., men har inte varit tillfälle för mig att förhandla om räntan nu i närtid så har svårt att svara på om så fortfarande är fallet. Nästa gång blir tyvärr precis efter ett av Riksbankens möten.

När jag tittade nu är SBABs lägsta 2.97%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

När jag tittade nu är SBABs lägsta 2.97%.

Men det var det inte när du ställde din fråga, utan då var det som angivet.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Har bundit räntan på 1,25% tills slutet på januari, ser ut att bli trevlig höjning tills dess så lär få betala iaf 20 papp i månaden i ränta innan avdraget.

Ja det ser onekligen som om vad riksbanken gör spelar mindre roll. Banken lånar knappast in till 1,7% och ut till 1,25%. Men alla räntelösa konton däremot.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Utgångsläget på ett bundet lån är väl att villkoren är samma under bindningstiden, dvs att såväl ränta som amortering är låst?

Kanske skulle lagt till att lånet är rörligt, dvs INTE bunden ränta. Det är amorteringen jag vill minska.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Ja det ser onekligen som om vad riksbanken gör spelar mindre roll. Banken lånar knappast in till 1,7% och ut till 1,25%. Men alla räntelösa konton däremot.....

Ja om RB höjer mer i november (vilket ser väldigt troligt ut) så lär det bli de dryga 3,5% innan avdrag som jag räknade med att få betala när bindingstiden tar slut i slutet av januari. Frågan är väl vad som händer därefter och var toppen hamnar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Kanske skulle lagt till att lånet är rörligt, dvs INTE bunden ränta. Det är amorteringen jag vill minska.

Då skall det inte vara några problem att ändra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Utgångsläget på ett bundet lån är väl att villkoren är samma under bindningstiden, dvs att såväl ränta som amortering är låst?

Ja, även om vissa banker låter en justera amortering under bindningstiden också. Är upp till varje bank/långivare.

Skrivet av first:

När jag tittade nu är SBABs lägsta 2.97%.

Ja, de verkar ha höjt igen (trots att de redan hade höjt den 22/9 eller nåt sånt). Hypoteket är fortfarande billigare, ner till 2,69% som lägst om man har ett lite större lån.

Skrivet av Greyguy1948:

Banken lånar knappast in till 1,7% och ut till 1,25%.

Banken finansierar bundna lån för motsvarande tidshorisont redan när dessa tecknas. Därmed styrs de mer av räntemarknaden snarare än mer direkt av styrräntan. Banken går med andra ord alltid plus på de bundna lånen, förutsatt att du fortsätter betala räntan.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Gick precis in och kollade LF - 3,03 i 3 månader efter att rabatten är applicerad. 1/3 bunden i ett år till....

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det med vinstskattsberäkning om man gjort en bodelning och där ena parten köpt ut den andra.

Låt säga att:
- År 1: Ett hus byggs för 1mkr
- År 5: Ena parten köper ut den andra med ett satt marknadsvärde på 2mkr
- År 10: Ägaren vill sälja huset, marknadsvärde 3mkr

Räknas då vinstskatten på diffen mellan nuvarande marknadsvärde och marknadsvärdet vid utköpet? Dvs 30% på 1mkr.
Eller är det fortsatt på kostnaden för byggandes, dvs 30% på 2mkr?

Vill minnas att man fick betala någon form av vinstskattskompensation vid utköpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Hur fungerar det med vinstskattsberäkning om man gjort en bodelning och där ena parten köpt ut den andra.

Låt säga att:
- År 1: Ett hus byggs för 1mkr
- År 5: Ena parten köper ut den andra med ett satt marknadsvärde på 2mkr
- År 10: Ägaren vill sälja huset, marknadsvärde 3mkr

Räknas då vinstskatten på diffen mellan nuvarande marknadsvärde och marknadsvärdet vid utköpet? Dvs 30% på 1mkr.
Eller är det fortsatt på kostnaden för byggandes, dvs 30% på 2mkr?

Vill minnas att man fick betala någon form av vinstskattskompensation vid utköpet.

Du räknar ut hur mycket vinst och sen är det 30% på det.

År 10 har ägaren gjort 1.5M kronor vinst (500K mellan år 1-5 och ytterliggare 1M mellan 5-10) och därmed blir det 500K skatt.

Har du betalat skatt när du köpte ut ägaren år 5, då ni gjorde 500k vinst var, så är det redan betalt, i slutändan blir det sak samma för totala skatten som skall in är 500k.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Du räknar ut hur mycket vinst och sen är det 30% på det.

Är det inte 22%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är det inte 22%?

Mer exakt är det väl 30% på 22/30-delar av vinsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är det inte 22%?

Skrivet av Dhanjel:

Mer exakt är det väl 30% på 22/30-delar av vinsten.

Ah, glömde bort 22/30 delen. Kvittar ändå poängen är bara att totala vinsten skall skattas på i slutänden, så det är inte svårare än att räkna ut vinsten och sen skatta på den.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Det är i princip alltid dumt att dela lånet då det minskar förhandlingsutrymmet. Hade varit ännu bättre för er om allt var låst nu inte sant?

Alltid lätt att vara efterklok jag ville helst inte binda alls, frugan ville det. Men jag läste lite olika förslåg då man läste runt på forum och detta kändes som en okej kompensation. Efter 5 år har vi nåt under gränsen för amorteringskravet och vi får en lite mindre känslig kurva fram tills dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Gick precis in och kollade LF - 3,03 i 3 månader efter att rabatten är applicerad. 1/3 bunden i ett år till....

Länsförsäkringar, gifta, 36 år gamla, 50000 & 44000 bruttolöner.
2 534 500kr lån, hus värderat till 5 000 000kr, dvs ~50.7% belåningsgrad.
3.04% rörligt med 1.25% rabatt.

Har frågat vår bankman om <50%-gränsen gör nåt på rabatten; han skulle återkomma.

Läste även om de som fick otroliga 1.7% rabatt hos LF, att det var frågan om pensionärer med mycket små lån.

Nu verkar ju ICA-banken med flera kunna erbjuda 2.6-2.7% rörligt, vilket ligger i paritet med LF-pensionärernas rabatterade bolån... "Ja ork int å byt, ja ä int bitter!"

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

Länsförsäkringar, gifta, 36 år gamla, 50000 & 44000 bruttolöner.
2 534 500kr lån, hus värderat till 5 000 000kr, dvs ~50.7% belåningsgrad.
3.04% rörligt med 1.25% rabatt.

Har frågat vår bankman om <50%-gränsen gör nåt på rabatten; han skulle återkomma.

Läste även om de som fick otroliga 1.7% rabatt hos LF, att det var frågan om pensionärer med mycket små lån.

Nu verkar ju ICA-banken med flera kunna erbjuda 2.6-2.7% rörligt, vilket ligger i paritet med LF-pensionärernas rabatterade bolån... "Ja ork int å byt, ja ä int bitter!"

En bekant till oss är ensamstående och fick 1,6 i ränta hos LF. Tror banken har lite fingertoppskänsla och inser att kalkylen för henne går åt skogen om de jävlas med rabatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

En bekant till oss är ensamstående och fick 1,6 i ränta hos LF. Tror banken har lite fingertoppskänsla och inser att kalkylen för henne går åt skogen om de jävlas med rabatten.

Oj vad snällt; men då går dom ju back på hennes lån då styrräntan är 1.75 och räntan som LF får av riksbanken är än värre (Likviditetsfacillitetsräntan?) Eller menade du 1.6%-rabatt?

Fick svar av vår banksnubbe nu.
Mera lån = mer rabatt (kanske de flesta i denna tråd redan insett : ) Strävan efter lägre belåningsgrad kvittar tydligen...

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

Oj vad snällt; men då går dom ju back på hennes lån då styrräntan är 1.75 och räntan som LF får av riksbanken är än värre (Likviditetsfacillitetsräntan?) Eller menade du 1.6%-rabatt?

Fick svar av vår banksnubbe nu.
Mera lån = mer rabatt (kanske de flesta i denna tråd redan insett : ) Strävan efter lägre belåningsgrad kvittar tydligen...

Stämmer inte helt man får oftast bättre ränta ifall man har lägre belåningsgrad runt 50-70% är oftast den nivå bankerna gillar mest då man fortfarande tjänar bra pengar men risken är minimal för banken.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

Oj vad snällt; men då går dom ju back på hennes lån då styrräntan är 1.75 och räntan som LF får av riksbanken är än värre (Likviditetsfacillitetsräntan?) Eller menade du 1.6%-rabatt?

Fick svar av vår banksnubbe nu.
Mera lån = mer rabatt (kanske de flesta i denna tråd redan insett : ) Strävan efter lägre belåningsgrad kvittar tydligen...

Ja, i ränta. Ett ord extra glömde jag visst 🙈

Permalänk
Medlem

Funderar på att flytta mitt Bolån från Danske som erbjuder mig 3.49% i rörlig till SBAB som erbjuder mig 3.05% i rörlig.
Ser även att Ikano erbjuder mig 2.75% i rörlig, men är det ett problem om jag har provanställning när det kommer till Ikano? Tänker att det är dumt att söka för då blir det en extra UC om man vet att Ikano ändå inte är ok med provanställningar.
SBAB var okej med det iallafall.

Permalänk
Medlem

Någon som har en erfarenhet av hur det fungerar vid flytt av bolån mellan aktörer och värdering av fastighet? Skall ny göras? Accepterar de den förra i närtid, även om marknaden ändrats snabbt?
Villkoren blir ju ganska beroende av det med tanke på aktuella fluktuationer på marknaden. Lite svårt att shoppa runt.

Permalänk
Skrivet av walp:

Oj vad snällt; men då går dom ju back på hennes lån då styrräntan är 1.75 och räntan som LF får av riksbanken är än värre (Likviditetsfacillitetsräntan?) Eller menade du 1.6%-rabatt?

Fick svar av vår banksnubbe nu.
Mera lån = mer rabatt (kanske de flesta i denna tråd redan insett : ) Strävan efter lägre belåningsgrad kvittar tydligen...

Jag rekommenderar SBAB för alla som vill slippa slemmiga försäljare på banken.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit ett bort ett semi off topic-sidospår som inleddes med "idioterna/torskarna", kan man inte formulera sig på ett vettigt sätt är det bara att logga ut från Swec.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att Stabelo, Hypoteket och SBAB alla nu börjat erbjuda allt från dålig till vedervärdigt dålig rörlig ränta?

Exempelvis Stabelo ligger nästan 0,9 procentenheter högre än min ränta från Handelsbanken omförhandlad nyligen. Vissa av storbankerna höjde dock aldrig listräntan efter senaste höjningen från Riksbanken dock, så troligen delvis därför.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Är det bara jag som tycker att Stabelo, Hypoteket och SBAB alla nu börjat erbjuda allt från dålig till vedervärdigt dålig rörlig ränta?

Exempelvis Stabelo ligger nästan 0,9 procentenheter högre än min ränta från Handelsbanken omförhandlad nyligen. Vissa av storbankerna höjde dock aldrig listräntan efter senaste höjningen från Riksbanken dock, så troligen delvis därför.

Jag har ingen bra förklaring gällande SBAB men det kan ju vara så att mindre aktörer har svårare att finansiera sig nu i dessa tider, jämfört med de stora drakarna. Kanske en förklaring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Jag har ingen bra förklaring gällande SBAB men det kan ju vara så att mindre aktörer har svårare att finansiera sig nu i dessa tider, jämfört med de stora drakarna. Kanske en förklaring?

Ja, så kan det vara. Tänkte att det kunde vara värt att diskutera oavsett, då det innebär att de inte alls är lika konkurrenskraftiga som de varit historiskt. Den stående rekommendationen att vända sig till dem för en bra ränta, eller ens som referenspunkt gäller tillsynes inte helt längre. Det är synd.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q