Intel "Coffee Lake" bristvara året ut – tillgång nära inpå AMD:s nästa generation

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sKRUVARN:

Kanske börjar bli dags att post lite benchmarksiffror? För att bara kunna boota till Windows med självmordsspänning känns väl rätt ointressant.

Kanske iof jag som missat något, men sist jag såg dig lägga upp "bevis" så låg du nästan på maxtemp i idle.

Edit.
Hoppas dock jag har fel, hatten av om du ens kan hålla 4.2 under maxlast.
Skickades från m.sweclockers.com

@sKRUVARN
Har ju postat tester med cinebench, firestrike och stresstester under full load @ 4.3GHz

Har inte gjort tester @ 4.4GHz än men har spelat varje dag under en vecka nu på den klocken utan problem.

Och när du validerar cpun https://valid.x86.fr/g5aaif så går den på max under ett antal sekunder först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

@sKRUVARN
Har ju postat tester med cinebench, firestrike och stresstester under full load @ 4.3GHz

Har inte gjort tester @ 4.4GHz än men har spelat varje dag under en vecka nu på den klocken utan problem.

Såpass! lust att peka mig i rätt riktning? Vad fick du i Cinebench r15?

Tvivlar inte på din klock! Dock mer skeptiskt till att den håller frekvensen konstant under belastning. Vilken vcore kör du nu med för att nå 4.4? Du körde väl redan över 1.6 för 4.3 så du börjar komma rätt duktigt över de rekommenderade 1.45v, fast klarar du kyla så är det väl bara att köra (är ju inte jobbigare än att köpa ny om det dör). Bara en fyi så ligger rekorde utan ln2 på hwbot på 4.1Ghz för Cinebench r15, så gillar du benchmarks så är det kanske dags att börja regga lite, du lär ju toppa de flesta listor utan ln2.

Permalänk
Medlem

Åhh herregud.. då får jag köpa Kaby Lake och uppgradera moderkort och prolle senare.. vill ju fan kunna spela CS:GO så någon jävla Ryzen blir det inte.

Visa signatur

"there is a crack in everything that's how the light gets in"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av molliz:

http://www.legitreviews.com/intel-core-i7-7700k-versus-amd-ry...

Om du kollar länken jag skickade då presterar 1700x identiskt med 7700k vid 1440p. Är det något jag missat eller?

Lustigt test minst sagt. Merparten av de där siffrorna beror nog på att de använder ett GTX970. Troligen grafikkortet som sätter begränsningarna i de där testerna.

Hade varit intressant att se belastningen på både CPU och GPU under testrundorna.

Permalänk
Medlem

Jobbigt blir att hänga på låset då med andra ord. Hoppas priset inte blir helt utlöst utan håller sig kring MSRP.
Orkar fan inte vänta längre på att uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av molliz:

http://www.legitreviews.com/intel-core-i7-7700k-versus-amd-ry...

Om du kollar länken jag skickade då presterar 1700x identiskt med 7700k vid 1440p. Är det något jag missat eller?

CPU showdown med ett 970

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4020337

Haha fyfan vad dom håller på.. från 2899:- till 3351:- på tex Dustin för 7700K. 452 spänn ökning över en dag.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

Det skulle ju inte vara en riktig Covfefe Lake utan lite inblandad covfefe så att säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Har ni tänkt på moderkortstillverkarna??? Dessa har massproducerat Z370 moderkort....och snart kommer Z390 ut.

Detta är ju en riktig fars alltså!!!

Fars vet jag inte, men helt klart tråkigt läge för moderkortstillverkarna. Först får de en massa osålda Z270-kort liggande som ingen vill köpa när alla väntar på Coffee Lake. Sen får de en massa osålda Z370 som blir liggande när ingen kan få tag i CPU, och när Z390 snart kommer med en massa nya finesser.... Sedan har du X299 som ska funka med allt från 16 till 44 PCI-E lanes och både quad och dual-channel minnen vilket kräver mer komplicerad design och testning.
Vet inte om AMD står så mycket högre i kurs hos dem dock. De rushade ju lanseringen av Ryzen så de inte fick tid att testa ordentligt (och därför kommer det nya BIOS-uppdateringar typ varannan vecka...)

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av molliz:

http://www.legitreviews.com/intel-core-i7-7700k-versus-amd-ry...

Om du kollar länken jag skickade då presterar 1700x identiskt med 7700k vid 1440p. Är det något jag missat eller?

1700x är indentisk med 2600k ihop med gtx 550. Har jag också missat något? Typ GPU flaskhals kanske?

Permalänk
Medlem

Det känns ju lite meningslöst att kontra Ryzen med att släppa Coffee Lake tidigare än väntat när vi som konsumenter, knappast kommer att kunna få tag på dessa processorer under detta året ändå. Nej det känns lite som att Intel skjuter sig själva i foten just nu.

Visa signatur

Om du svarar mig så citera gärna så jag hittar tillbaka, tack!
🌛
R5 3600 / DH-14 / ASUS PRIME B450 PLUS / Corsair Vengence 2x8 @ 3200 MHz / RTX 2060 6GB / Corsair TX650 650W / Crucial MX500 250GB / WD Blue 1TB 7200RPM

Permalänk
Medlem

Jag är ärligt väldigt nöjd med min Kaby Lake. Det var en redig uppgradering när man kom ifrån en 2500K helt klart. Jag hade ev gått på Ryzen ifall dom hade haft en lösning för M-itx i slutet av april.. Men det verkar som dom precis nyligen fått stöd för detta format och även nu är mobos rätt så begränsade. Att gå bakåt mot en M-atx eller Atx formfaktor fanns helt enkelt inte på min radar.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuPe96:

Det känns ju lite meningslöst att kontra Ryzen med att släppa Coffee Lake tidigare än väntat när vi som konsumenter, knappast kommer att kunna få tag på dessa processorer under detta året ändå. Nej det känns lite som att Intel skjuter sig själva i foten just nu.

Samma sas om Vega 56 men ändå så har det gått att få tag på ett kort man man varit beredd att vänta en vecka.

Permalänk
Inaktiv

Inget förvånar mig med Intel, de har medvetet stagnerat cpu utvecklingen och nu när de blev tagna fick de i all hast leverera en bristfällig produkt på flera sätt. När det dessutom dröjer innan dessa cpuer kommer kan man likaväl vänta till nästa generation.

Permalänk
Medlem

Jo Intel blev väl lite tagna på sängen när AMD Ryzen visade sig att va så bra som den är så de kände väl sig tvugna att få ut nya grejer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RPGWiZaRD:

Jag beställer ändå mina större uppgraderingar från Tyskland då det blir processor, moderkort och RAM byte (kanske GPU) och kanske lite annat smått o gått och är säker på att stora återförsäljare i Tyskland som Mindfactory, Drivecity osv kommer ha åtminstone någorlunda lagerstatus på dessa. Däremot i norden kan det bli betydligt sämre ställt.

Mindfactory har slutat sälja till Sverige. Sedan tycker jag AMD får lite mycket beröm av vissa användare här. Trasig ECC-hantering och dålig prestanda för musikskapande gentemot Intel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldanielsson:

Åhh herregud.. då får jag köpa Kaby Lake och uppgradera moderkort och prolle senare.. vill ju fan kunna spela CS:GO så någon jävla Ryzen blir det inte.

Ja gud nej, allt under 7 miljarder FPS i CSGO är ospelbart. Hua.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon114264:

Mindfactory har slutat sälja till Sverige. Sedan tycker jag AMD får lite mycket beröm av vissa användare här. Trasig ECC-hantering och dålig prestanda för musikskapande gentemot Intel.

Skickades från m.sweclockers.com

ECC problemet är dåligt, men jag ser lite som arkitekturen ändå var så ny så för det är ändå ingen cpu för kritiska laster.

Att AMD får så mycket beröm beror till stor del av att många inte gillar hur Intel beter sig emot kunder. De har släppt crapcpuer till konsumenter hur länge som helst som nästan bara duger att spela på.
*edit*
Ju dyare system ju högre ökas kravet på ECC, nu när konsumentcpuerna är så bra så är det många som ställer detta krav. Och för varje år blir det bara fler. (Apple, Lenevo etc går att köpa med ecc)

Permalänk
Avstängd

Kanske sagts innan, men ta en kaffepaus och köp en Ryzen.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon114264:

Mindfactory har slutat sälja till Sverige. Sedan tycker jag AMD får lite mycket beröm av vissa användare här. Trasig ECC-hantering och dålig prestanda för musikskapande gentemot Intel.

Skickades från m.sweclockers.com

Länkar?
Inget stöd för ECC från vissa moderkortstillverkare ser jag men många andra stödjer det, det är tillverkarna av moderkorts fel om stöd saknas inte AMDs.
Vissa problem med musikproduktion i våras, det är höst nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiggieLiten:

Då är ju den stora frågan om man ska vänta eller köpa Ryzen. Eller så får man va snabb på att rycka tag i en 8700k om priserna inte är allt för grova.

Det står i artikeln:

"Dessutom talar en av SweClockers kontakter om att ingen nordisk distributör fått de upplåsta Core i7-8700K, Core i5-8600K och Core i3-8350K, utan att säljstarten inleds med de låsta syskonmodellerna Core i7-8700, Core i5-8400 respektive Core i3-8100."

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk

@=)(=: Ja så detta betyder att dom inte får in någon upplåst alls innan början på 2018 då eller får dom in ett par stycken? Kanske beställer en på amazon.de om dom har några.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Länkar?
Inget stöd för ECC från vissa moderkortstillverkare ser jag men många andra stödjer det, det är tillverkarna av moderkorts fel om stöd saknas inte AMDs.
Vissa problem med musikproduktion i våras, det är höst nu.

Är amd lika bra som intel för musikproduktion nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 8700k. gtx 1070ti. 16gb ram

Permalänk
Medlem

Har haft min nuvarande CPU i snart 5 år. Hade varit skönt och kunna uppgradera nästa vecka, men jag överlever nog att behöva vänta någon månad till.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av byggadator03:

Är amd lika bra som intel för musikproduktion nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte, borde de vara, de har haft ett halvår på sig att lösa problemet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Vet inte, borde den vara, de har haft ett halvår på sig att lösa problemet.

Har inte amd alltid varit sämre för musikproducering, tror det har att göra med latency eller något sånt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 8700k. gtx 1070ti. 16gb ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiggieLiten:

@=)(=: Ja så detta betyder att dom inte får in någon upplåst alls innan början på 2018 då eller får dom in ett par stycken? Kanske beställer en på amazon.de om dom har några.

Som jag tolkar det kommer det inte finnas några upplåsta alls i någon butik i Norden nu i början av Oktober.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Tror jag nästan tar ett beslut. Ifall 8700K inte visar bättre single core prestanda än 7700K OCH att jag inte lyckas lägga vantarna på ett under oktober så blir det AMD istället. Sånt här beteende är så uselt ifall det stämmer att jag i det närmaste kommer bojkotta dem ett tag framöver.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk

@=)(=: Då är det väl amazon som gäller, eller Ryzen. Men med tanke på att jag mest spelar så är nog Intel bästa valet just nu. Hoppas bara amazon får dom i lager.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Finns inget pressmeddelande om VARFÖR tillgängligheten är ytterst begränsad? Beror allt detta på horribel värmeutveckling på de första exemplaren?

DET borde ni spekulera i istället för att jämra er om att Intel är idioter.

Visa signatur

Gammal gubbe