Microsoft släpper Windows 10 Fall Creators Update

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hoppas bara den är mer korrekt än min 5,8Ghz 65W TDP i5a jag hade innan... var kul o se den flyga mot över 5Ghz i aktivitetshanteraren, cus Windows knows how it works.

Men det är ett fint tillägg bara den fungerar, helt klart.

@Brisse but can it run Crysis
j/k, rätt kul att så pass många spel fungerar.

GPU visade rättvisa siffror ändå när jag spelade senast vad jag kunde se

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Vet inte varför Microsoft envisas med sitt media creation tool fortfarande då dessa stora uppdateringar oftast kräver ominstallation för att få en stabil dator.
Majoriteten utav de som får problem och svär över hur kasst windows är de som bara kör uppdateringsverktyget.

Jag har väl uppgraderat sisådär 50-75 datorer från en W10-installation till en annan. Inställningarna har alltid funnits kvar, liksom programmen. Det enda problemet jag stötte på var att en användares ljud slutade fungera, och det kan väl mycket väl bero på själva uppgraderingen, men i övrigt har det flytit på.

Det hela känns kraftigt överdrivet alltså. På en del låter det som att en uppgradering från en W10-version till en annan är som en nyinstallation och så är det ju fan inte alltså. Program och inställningar, profiler, och allt sådant finns ju kvar. Det kan överhuvudtaget inte jämföras med att helt blåsa burken och installera om från scratch. Absolut inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Vet inte varför Microsoft envisas med sitt media creation tool fortfarande då dessa stora uppdateringar oftast kräver ominstallation för att få en stabil dator.
Majoriteten utav de som får problem och svär över hur kasst windows är de som bara kör uppdateringsverktyget.

Vad baserar du det antagandet på?

Permalänk

https://blogs.windows.com/windowsexperience/2017/10/17/get-wi...
"Beginning today at 10 a.m. P.T., the Windows 10 Fall Creators Update will start rolling out to Windows 10 PCs across the world in phases, starting with newer machines first."
10 a.m. P.T. betyder kl 19 hos oss som har CET.
Det är alltså samma klockslag som brukar gälla vid vanlig Patch Tuesday uppdatering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Haha, ja det där har ju blivit lite av ett internt skämt bland Linux-folket men för mig har detta faktiskt varit year of Linux

Hade precis spelat igenom Mass Effect Andromeda på Windows 10 Creators Update och jag var jättebesviken på spelet, precis som jag varit på de flesta andra moderna spel, med några undantag som exempelvis Doom, Witcher 3, GTAV. Hur som helst så tyckte jag inte det var värt att sitta kvar på Windows längre för det kommer väldigt sällan spel som verkligen ger skäl att köra Windows.

Det som är lite ironiskt är att efter jag gick över till Ubuntu har jag förmodligen spelat fler spel, och fler timmar än jag gjort på väldigt länge. Jag var knappast ny till Linux, men just hur bra det går att spela i Linux-världen idag tog mig lite med storm. Det var jag inte medveten om på förhand. Dessutom har det hjälpt mig att upptäcka många bra spel som jag förmodligen aldrig hade gett mig in på om jag fortfarande hade suttit på Windows.

Spel jag kört efter att ha gått över till Ubuntu på heltid:
Torchlight II
CS:GO
Kerbal Space Program
Half Life 2: Episode 1 & 2
Tomb Raider 2013
Civilization V
Metro 2033 Redux
Metro Last Light Redux
Total War: SHOGUN 2
Europa Universalis IV
Hotline Miami 1 och 2
Grim Fandango Remastered
The Talos Principle
Skyrim (Wine)
Age of Empires II: HD Edition (Wine)
HITMAN
Spec Ops: The Line
Bioshock Infinite (inklusive Burial at Sea)
Deus Ex: Mankind Divided
Rocket League
LIMBO
Shadowrun Returns
Mad Max
Tropico 5
Arma 3
Portal 1 & 2
Middle Earth: Shadow of Mordor
DiRT Rally
Alien: Isolation
Prey (Wine)
SWGEmu (Wine)

Visst, många av spelen har jag kört tidigare på Windows, men många är också spel som jag upptäckt tack vare att de är portade till Linux.

Sist jag försökte med Linux fanns inga drivrutiner till min ratt (Thrustmaster T150). Nu säger säkert Linux-fantaster att jag ska byta till en annan ratt och Thrustmaster är skit, men som slutanvändare har jag ingen lust lägga ca. 3000:- - 4000:- på nya tillbehör för att kunna byta OS.

Varför envisas med att köra Linux på desktop när det är det *enda* det fungerar så dåligt för? Jag kör Linux på NAS, router, nästan alla webbsajter du surfar till idag körs på Linux o.s.v. T.o.m. telefoner och surfplattor med Android kör en slags bastard-Linux. Men just när det gäller desktop och laptop OS fungerar fortfarande Windows bäst och alla försök jag gjort att bevisa motsatsen har misslyckats.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iFlaX:

Fast med Media Creation Tool kan du ju välja om du vill uppgradera, fixa bootable USB eller göra en ISO fil. Så Media Creation Tool funkar utmärkt för dom som vill göra ominstallation.

Förra stora uppgraderingen så gick det inte att få tag i den senaste versionen genom Media Creation Tool direkt vid release.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buio:

Vad baserar du det antagandet på?

På det oändliga antalet ostabila datorer jag åtgärdat problem hos och på olika forum där de testat allt utom just ominstallation.
Ominstallation är krångligt för en vanlig användare, spara filer etc som man vill ha kvar och saker man måste ladda ner igen.
Så de tar den snabba vägen och sedan blir resultatet därefter.

Permalänk
Inaktiv

Lyckas fortfarande inte ladda ner FCU via media creation tool. När man bootar om så står det konstant att filen senast ändrades 20/3-17 (1703). Var har ni som installerar rent hittat ISO filen?

Permalänk
Inaktiv

Fantastiskt att en nyhetstråd om en ny Windowsversion spårar ur i gerillamarknadsföring av Linux. Mer diskussion om uppdateringen är jag nog inte ensam om att vilja se.

Två timmmar kvar innan jag själv slutat för dagen och får börja testa. GPU-mätarna i aktivitetshanteraren ser jag fram emot mycket, gillades skarpt när dessa presenterades för bågon månad sedan.

Skrivet av Svantesson666:

Det här måste väl vara en av de allra största nyheterna?

  • Windows 10 now runs on ARM64 architecture.

Just detta är riktigt stort med. Inte hört något om Intels eventuella planer på stämning så förmodar att de sansat sig lite.

Hela budgetsegmentet är typ ARMs område om allt vill sig väl. Och lyckas de göra bättre kretsar så kan de ta sig längre upp i segmenten med om de vill och kan. Känns som om många inte ser hur stor förändring detta innebär. Men mer märkbart när produkter når marknaden troligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bassen87:

På det oändliga antalet ostabila datorer jag åtgärdat problem hos och på olika forum där de testat allt utom just ominstallation.
Ominstallation är krångligt för en vanlig användare, spara filer etc som man vill ha kvar och saker man måste ladda ner igen.
Så de tar den snabba vägen och sedan blir resultatet därefter.

Refreshfunktionen bör fler prova med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

På det oändliga antalet ostabila datorer jag åtgärdat problem hos och på olika forum där de testat allt utom just ominstallation.
Ominstallation är krångligt för en vanlig användare, spara filer etc som man vill ha kvar och saker man måste ladda ner igen.
Så de tar den snabba vägen och sedan blir resultatet därefter.

Det är schysst gjort. Men du får också tänka på att av alla som installerar Windows är det en stor majoritet som uppgraderar. Därför blir det också fler som får problem just på grund av att det är få som installerar på nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Vet inte varför Microsoft envisas med sitt media creation tool fortfarande då dessa stora uppdateringar oftast kräver ominstallation för att få en stabil dator.
Majoriteten utav de som får problem och svär över hur kasst windows är de som bara kör uppdateringsverktyget.

Att behöva installera om windows en gång i halvåret när en ny version släpps är helt oacceptabelt. Ska Microsoft släppa större uppdateringar så tätt måste de se till att uppdateringen genom windows update fungerar. Man kan inte lasta användarna för att de använder systemet så som det är tänkt att användas.

Uppdateringen i våras gjorde att alla filassociationer återställdes och jag fick ändra tillbaka dem manuellt. Jag hoppas de har löst det problemet till den här uppdateringen.

Permalänk
Snusfri

Installeras just nu på en av laptoparna, förhoppnings bör det inte bli några problem, men låter den vara försökskanin innan man installerar det på huvuddatorn.

Kanske skall ta och köra en komplett reinstall på den när man ändå håller på.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon78208:

Är det så konstigt? Massor med Windows-användare sitter och klagar på att ditten och datten fungerar dåligt och att uppdateringarna drar med sig problem och bloatware, och att de är påtvingade. Samtidigt är man helt omedveten om att det finns alternativ, så Windows och dessa uppdateringar är i själva verket något man utsätter sig för helt frivilligt. Tyvärr omedvetet frivilligt i många fall.

Personligen var jag länge Windows Insider och kan meddela att det väldigt sällan strulade med uppdateringarna för mig, men man läser mycket om problem på diverse forum.

Vi är många som testat, använt och lämnat Linux(-distros) för Windows och OS X. Linux har många brister och oanvändbart för de flesta mänskliga datoranvändare. Passar bättre i servrar, NASar och annan utrustning.

Funnits många gyllene tillfällen för Linux att ta marknadsandelar men det har sumpats bort varenda gång. Lär nog aldrig gå förbi 1% på desktop heller.

Bra att det finns alternativ förstås. Men farligt att förhärliga Linux som plattform. Windows är långt från perfekt men fortfarande den bästa plattformen för se flesta användare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Läste att där ska finnas en .iso tillgänglig, länk till den?

Permalänk
Inaktiv

Fungerar finfint. Lite fult gjort, men i och med att det ändå släpps idag och jag föredrar en ren-installation så får det bli så den här gången. Tackar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buio:

Det är schysst gjort. Men du får också tänka på att av alla som installerar Windows är det en stor majoritet som uppgraderar. Därför blir det också fler som får problem just på grund av att det är få som installerar på nytt.

Skrivet av BigMomma:

Att behöva installera om windows en gång i halvåret när en ny version släpps är helt oacceptabelt. Ska Microsoft släppa större uppdateringar så tätt måste de se till att uppdateringen genom windows update fungerar. Man kan inte lasta användarna för att de använder systemet så som det är tänkt att användas.

Uppdateringen i våras gjorde att alla filassociationer återställdes och jag fick ändra tillbaka dem manuellt. Jag hoppas de har löst det problemet till den här uppdateringen.

Tror ni missuppfattade det som om att jag försvarade Microsoft i det hela, tvärtom de borde inte ha släppt uppdateringsverktyget innan det fungerar felfritt.

Permalänk
Medlem

Har inte fått min ännu. Väntar fortfarande.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon78208:

Är det så konstigt? Massor med Windows-användare sitter och klagar på att ditten och datten fungerar dåligt och att uppdateringarna drar med sig problem och bloatware, och att de är påtvingade. Samtidigt är man helt omedveten om att det finns alternativ, så Windows och dessa uppdateringar är i själva verket något man utsätter sig för helt frivilligt. Tyvärr omedvetet frivilligt i många fall.

Personligen var jag länge Windows Insider och kan meddela att det väldigt sällan strulade med uppdateringarna för mig, men man läser mycket om problem på diverse forum.

Har inte heller haft några nämnvärda problem med W10 förutom det gamla vanliga etiska med spårningar och bloatware. Microsoft skulle ta en release break och istället enbart fokusera på att lösa buggar och lyssna till Windows community's önskemål till nästa release.

I övrigt stödjer jag helt och fullt öppen källkodsinitiativ som Linux, men det är det gamla vanliga med att för få spel finns som linux native även om det håller på och förbättras. Senast Deus Ex Humanity Divided. Kommer fler stora titlar till linux så får man se sig om för alternativ igen, för drivrutiner har jag aldrig haft några större besvär med förutom vid Fedora Workstation 25 då dom hade slagit om till Wayland. Blev något lurt som gjorde att man inte kunde boota in DE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hela budgetsegmentet är typ ARMs område om allt vill sig väl. Och lyckas de göra bättre kretsar så kan de ta sig längre upp i segmenten med om de vill och kan.

Hade inte sagt nej till en Snapdragon 835 i en Windows-platta.

http://weborus.com/snapdragon-835-intel-processors/

Min gamla Intel Atom x5-Z8300 presterar enligt följande i Geekbench 4:

Single-Core Score: ~700
Multi-Core Score: ~1750

Snapdragon 835 ligger på 2048/6565 så det är ett ordentligt lyft! Visst är det ingen desktopprestanda, men väl i linje med merparten Ultrabooks på marknaden idag.

Kan tillägga att Windows 10 redan flyter på bra på min Windows-platta, trots den långsamma processorn. Får se om allt fortfarande fungerar fint efter kvällens uppdatering

Permalänk

@mrbrix:
Om du läst ovan så hade du sett att utrullningen av Fall Creators Update börjar först kl 19 CET och då inte till alla användare samtidigt:
""Beginning today at 10 a.m. P.T., the Windows 10 Fall Creators Update will start rolling out to Windows 10 PCs across the world in phases, starting with newer machines first."
10 a.m. P.T. betyder kl 19 hos oss som har CET."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Tror ni missuppfattade det som om att jag försvarade Microsoft i det hela, tvärtom de borde inte ha släppt uppdateringsverktyget innan det fungerar felfritt.

OK, då förstår jag vad du menar, och jag håller med

Permalänk
Bildexpert 📺

Har dolt en del tramsinlägg och smågnabbande. Försök hålla er till ämnet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

Hade inte sagt nej till en Snapdragon 835 i en Windows-platta.

http://weborus.com/snapdragon-835-intel-processors/

Min gamla Intel Atom x5-Z8300 presterar enligt följande i Geekbench 4:

Single-Core Score: ~700
Multi-Core Score: ~1750

Snapdragon 835 ligger på 2048/6565 så det är ett ordentligt lyft! Visst är det ingen desktopprestanda, men väl i linje med merparten Ultrabooks på marknaden idag.

Kan tillägga att Windows 10 redan flyter på bra på min Windows-platta, trots den långsamma processorn. Får se om allt fortfarande fungerar fint efter kvällens uppdatering

Precis, verkar oväntat kompetent med tanke på vad det ändå är för SoC och vad den är ämnad till. Kan bli riktigt intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Varit Insider i över 1 år. Slow ring. Inte ett enda problem någonsin. Så trött på anti W10 tugget.
Sitt kvar på W7 och sprid virus istället.

Jag har haft något som gått sönder för nästan varje uppdatering. Det brukar vara småsaker, förvisso, men det har konstant varit två steg framåt och ett bakåt.

Senaste uppdateringarna har exempelvis tangentbordet strulat. Det är exempelvis fördröjning på att trycka alt+2, dvs @. I några IRC-program har jag ingen input alls.

Så har det varit fram och tillbaka. Ganska typiskt för Windows uppdateringar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Jag har haft något som gått sönder för nästan varje uppdatering. Det brukar vara småsaker, förvisso, men det har konstant varit två steg framåt och ett bakåt.

Senaste uppdateringarna har exempelvis tangentbordet strulat. Det är exempelvis fördröjning på att trycka alt+2, dvs @. I några IRC-program har jag ingen input alls.

Så har det varit fram och tillbaka. Ganska typiskt för Windows uppdateringar.

Låter som det där klassiska Asus-felet, någon av deras mjukvaror som använder knappkombinationen. Finns minst en tråd i forumet om problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Andylindy:
Ok. Tack. Läste inte så noga.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

går det se vilken version av windows 10 det är på usbn?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Låter som det där klassiska Asus-felet, någon av deras mjukvaror som använder knappkombinationen. Finns minst en tråd i forumet om problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant, det ska jag kolla upp!

Permalänk
Snusfri
Skrivet av walkir:

Hade inte sagt nej till en Snapdragon 835 i en Windows-platta.

http://weborus.com/snapdragon-835-intel-processors/

Min gamla Intel Atom x5-Z8300 presterar enligt följande i Geekbench 4:

Single-Core Score: ~700
Multi-Core Score: ~1750

Snapdragon 835 ligger på 2048/6565 så det är ett ordentligt lyft! Visst är det ingen desktopprestanda, men väl i linje med merparten Ultrabooks på marknaden idag.

Kan tillägga att Windows 10 redan flyter på bra på min Windows-platta, trots den långsamma processorn. Får se om allt fortfarande fungerar fint efter kvällens uppdatering

Hade gärna sett en "RPI-Klon" med Snapdragon 835, 4-8GB RAM, Gbit ethernet, USB3, HDMI 2.0 4K@60Hz, M.2 plats för lagring för runt 1000:-

Skulle kunna bli en grym desktopdator/htpc.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro