Microsoft släpper Windows 10 Fall Creators Update

Permalänk
Inaktiv

Det är roligt med nytt gränssnitt, frågan är dock hur länge man använder windows på sin terminal/klientdator.

För windows har förändrat sig under åren.

I början så var det ett operativsystem för de som arbetade, spel var det inget höjdare på jämfört emot Amiga. Men allteftersom växte det till att bli ett fullväxt operativsystem för den stora skaran, nästan oavsett vad man jobbade som så var Windows ett starkt alternativ.

Idag håller Windows bli ett operativsystem för folk som främst har datorn som en mediaunderhållningsmaskin och gör lite enklare svenssonjobb på den. Detta med att komma med megastora uppdateringar hela tiden som ändrar allt fungerar ej för mer professionellt bruk.

Men utvecklingen är molnet, det folk gör på sin privata dator idag minskar för varje år. Fler utvecklare har gått över till att de inte ens får utveckla på deras egen dator. Detsamma växer webben, folk gör webblösningar för allt och då fungerar det i princip likabra att köra google chrome från Linux som windows.

Där Windows förr används så används mycket oftare Windows server idag, detta av bl.a licensregler då det ibland är billigare att köra med serverversionen. Windows server håller för den delen också på att bli crap, jag tänker på alla uppdateringar som man inte har full kontroll över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Dumpade Windows helt strax efter förra Creators Update. Definitivt inget man ångrar. Tråkigt att den stora massan inte har en aning om att det finns alternativ och att Windows inte alls behöver vara den "självklarhet" det är för många.

Du får gärna upplysa den stora massan. Det hjälper att skriva ut vilka alternativ det finns när du gör ett sådant uttalande

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Du får gärna upplysa den stora massan. Det hjälper att skriva ut vilka alternativ det finns när du gör ett sådant uttalande

Sen kommer den stora massan fråga om man kan spela PUBG på det och svaret blir nej

Permalänk
Medlem

Jaha det var därför jag fick ställa in associationer till olika fil typer på nytt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon78208:

Dumpade Windows helt strax efter förra Creators Update. Definitivt inget man ångrar. Tråkigt att den stora massan inte har en aning om att det finns alternativ och att Windows inte alls behöver vara den "självklarhet" det är för många.

Den stora massan idag köper en dator på våra elkedjor, sönderbloatad är windows som bara den. Antal program som de installerar är 0st, även om personer som har tekniska bekanta ibland hjälper dem att installera ett antivirusprogram.

Sedan finns det en skara som är väldigt stor bland ungdomar som spelar, men inte mycket heller gör de flesta av dessa. Det räcker att installera steam och liknande och sedan körs alla installationer därifrån.

Så vi som använder windows till något vettigt är inte stor, jag skulle tro att en minoritet i tråden ens har konfigurerat DCOM mellan 2 appar eller liknande i windows. Och då stött på lite problem där man undrar, finns det inte något bättre operativsystem på klientsidan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vart kan jag få tag på den redan nu? Har testat https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10 men den är ju gammal?

Snälla hjälp mig. Jag är så sjukt pepp och taggad som fan på det här. Jag älskar varje gång jag i princip får ett nytt fräscht Windows utan att betala en enda krona.

Det är rätt sida, men MS har inte uppdaterat än. Filen för att skapa iso/uppdatera har version 15063 just nu, när en ny postas bör det vara för Fall Creators Update.

Någon på Reddit har gjort ett PS script som kollar den filen via ett PS skript här. Obs! Använd på egen risk.
https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/76tnat/this_stupi...

Annars håll koll på den subben.

Permalänk
Hjälpsam

Undrar var Strejf tog vägen, är han avstängd på livstid?

Själv tänker jag inte forcera en uppgradering men inte heller försena den, WU får ta den när det blir dags.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vart kan jag få tag på den redan nu? Har testat https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10 men den är ju gammal?

Snälla hjälp mig. Jag är så sjukt pepp och taggad som fan på det här. Jag älskar varje gång jag i princip får ett nytt fräscht Windows utan att betala en enda krona.

kommer nog dyka upp mot kvällen skulle jag gissa.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Micro stutter buggen som Creators update orakade för vissa användare ska vara löst i denna uppdatering.

Är du säker på detta och var finns källa i så fall?

Enda anledningen till jag inte uppdaterat till Creator Update är dessa problemen, jag vet ju iofs att det släpptes en "fix" till detta i fast ring för ett tag sedan som verkade fungera.
Men innan jag uppdaterar vill jag vara 100 så man inte sitter med en massa stutter vid spel.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

För att få tag på ISO till diverse windows 10 versioner för att göra en nyinstallation så måste ni använda verktyg som gör att hemsidan känner av er som "icke-windows" för annars får ni bara valet att ladda hem det med Media Creation Tool som inte alltid har den senaste versionen.

User-Agent Switcher till chrome är vad jag använde till förra stora uppdateringen för att komma åt ISO filerna på:
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10IS...

Med tillägget så väljer ni tex att köra med en Android profil som lurar sidan och ni får åtkomst till iso filerna.

Permalänk
Skrivet av Oneone:

kommer nog dyka upp mot kvällen skulle jag gissa.

Det kanske blir kl 19 svensk tid (motsvarande kl 10 i Seattle) som är vanligt när uppdateringar släpps på en Patch Tuesday.
Jag har pausat automatiska uppdateringar vilket man kan göra i Pro-versionen under max 35 dagar för jag tycker det är säkrare att använda manuell uppdatering med iso-filen.
Och så gör jag uppdatering av patchar efter installationen gått klart för annars brukar den hänga sig.
Lär finnas en första patch till 16299.15 kallad 16299.19.

Permalänk
Medlem

@Emilushen: Det har börjats att släppas något liknande med den förra updateringen. Om du har den och tar upp kalkylatorn så kan du se hur den ser ut.

Permalänk
Medlem

Läser man noterna i
https://www.windowscentral.com/fall-creators-update
ser det ut att vara en trevlig uppdatering. Sen kommer man inte använda 98% av de nya funktionerna men de finns där iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

För att få tag på ISO till diverse windows 10 versioner för att göra en nyinstallation så måste ni använda verktyg som gör att hemsidan känner av er som "icke-windows" för annars får ni bara valet att ladda hem det med Media Creation Tool som inte alltid har den senaste versionen.

User-Agent Switcher till chrome är vad jag använde till förra stora uppdateringen för att komma åt ISO filerna på:
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10IS...

Med tillägget så väljer ni tex att köra med en Android profil som lurar sidan och ni får åtkomst till iso filerna.

Tack, funkade perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Dumpade Windows helt strax efter förra Creators Update. Definitivt inget man ångrar. Tråkigt att den stora massan inte har en aning om att det finns alternativ och att Windows inte alls behöver vara den "självklarhet" det är för många.

Öhm, ok, vad har detta med höstuppdateringen till Win 10 att göra? Vi vet nu att du kör Linux och tycker det är bra. Kul för dig. Men vi som kör Windows 10 är högst troligt inte på jakt efter ett nytt OS när vi går in och läser kommentarerna till "Fall creators update". Inte på Sweclockers i alla fall. Sån propaganda är bättre du basunerar ut på mindre PC-relaterade forum i så fall.

Permalänk
Avstängd

Vet inte varför Microsoft envisas med sitt media creation tool fortfarande då dessa stora uppdateringar oftast kräver ominstallation för att få en stabil dator.
Majoriteten utav de som får problem och svär över hur kasst windows är de som bara kör uppdateringsverktyget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av altair4:

Tack, funkade perfekt.

Verkar inte som om de släppt det än, ISO-filen jag fick nerladdat var version 1703 vilket är creators update och inte fall creators update som ska vara 1709.

Permalänk
Skrivet av Bassen87:

Verkar inte som om de släppt det än, ISO-filen jag fick nerladdat var version 1703 vilket är creators update och inte fall creators update som ska vara 1709.

https://techjourney.net/create-bootable-windows-10-fall-creat...
gör så och få senaste.

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem

Trevligt
Suttit på den ett tag nu via Windows Insider. Detta förklarar varför det bara kommit kommutativa uppdateringar och inga nya builds på ett tag.

Har fungerat bra för mig, men jag hade inga problem med 1703 heller.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Lol "sista windows" står det i ärtikeln, är MS välgörenhet nu? nä du, Win11 och vidare kommer komma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Japp, jag har haft ett helvete med Creators Update och har fått fiffla mer än Mona Sahlin med spelfiler och windowsinställningar för att kunna spela utan katastrofala fps drops och stutter.

Nu har jag stängt av windows update och tänker läsa om folks erfarenheter innan jag testar skiten...

I samma sists som du, men jag kör 1607 på en disk och som insider på en annan, så jag tänker testa om denna senaste build hjälper något eller om man fortfarande inte lyckats hos ms.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det här måste väl vara en av de allra största nyheterna?

  • Windows 10 now runs on ARM64 architecture.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vart kan jag få tag på den redan nu? Har testat https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10 men den är ju gammal?

Snälla hjälp mig. Jag är så sjukt pepp och taggad som fan på det här. Jag älskar varje gång jag i princip får ett nytt fräscht Windows utan att betala en enda krona.

Håller med. Är också peppad. Ska fixa efter jobbet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Vet inte varför Microsoft envisas med sitt media creation tool fortfarande då dessa stora uppdateringar oftast kräver ominstallation för att få en stabil dator.
Majoriteten utav de som får problem och svär över hur kasst windows är de som bara kör uppdateringsverktyget.

Fast med Media Creation Tool kan du ju välja om du vill uppgradera, fixa bootable USB eller göra en ISO fil. Så Media Creation Tool funkar utmärkt för dom som vill göra ominstallation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

Det kanske blir kl 19 svensk tid (motsvarande kl 10 i Seattle) som är vanligt när uppdateringar släpps på en Patch Tuesday.
Jag har pausat automatiska uppdateringar vilket man kan göra i Pro-versionen under max 35 dagar för jag tycker det är säkrare att använda manuell uppdatering med iso-filen.
Och så gör jag uppdatering av patchar efter installationen gått klart för annars brukar den hänga sig.
Lär finnas en första patch till 16299.15 kallad 16299.19.

tankar ner iso nu wieee finns på VLSC inte msdn ännu.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Vet inte varför Microsoft envisas med sitt media creation tool fortfarande då dessa stora uppdateringar oftast kräver ominstallation för att få en stabil dator.
Majoriteten utav de som får problem och svär över hur kasst windows är de som bara kör uppdateringsverktyget.

Problemet ligger ju i att inte alla vill behöva installera om var 6:e månad. Det var något man gjorde på Win 9x tiden... varför måste vi hoppa 20 år bak i utvecklingen nu?

Men visst... tyvärr är det så att uppgraderingarna är boven till en hel del problem. Vad föreslår du man ska göra som oteknisk hemanvändare då? Ska man anlita något att installera om allt 2 gånger om året för 500-1000kr/timme? Ska du göra tekniskt support och göra det gratis?

De flesta vill nämligen bara ha något som fungerar... dag ut... och dag in. Varje dag... utan något extra jobb.

Permalänk
Medlem

Något som Microsoft har lagt in är man kan se GPU under aktivitetshanteraren som man inte har kunnat se innan.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ-SAAB:

Något som Microsoft har lagt in är man kan se GPU under aktivitetshanteraren som man inte har kunnat se innan.

https://i.gyazo.com/6991c7f38968f4ca4dfb886f5147addc.png

Hoppas bara den är mer korrekt än min 5,8Ghz 65W TDP i5a jag hade innan... var kul o se den flyga mot över 5Ghz i aktivitetshanteraren, cus Windows knows how it works.

Men det är ett fint tillägg bara den fungerar, helt klart.

@anon78208 but can it run Crysis
j/k, rätt kul att så pass många spel fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

I samma sists som du, men jag kör 1607 på en disk och som insider på en annan, så jag tänker testa om denna senaste build hjälper något eller om man fortfarande inte lyckats hos ms.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du testar så får du gärna berätta hur det gick. Citera gärna mig igen så jag hittar ditt inlägg!

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W