Rödspättafile fläckig/pricking ätbar?

Permalänk

Rödspättafile fläckig/pricking ätbar?

Hej,
Jag köpte hem en låda med fryst rödspättafile. Nu när jag öppnar dessa upptäckte jag att vissa av dessa hade svarta fläckar/prickar på sig.
Vad tror ni, är det bara äta och se glad ut?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag skulle undvika att äta dem iaf, kan det vara någon typ av mögel? Kan vara svårt att känna av någon avvikande doft i så fall, så även om filéerna luktar ok kan de fortfarande vara dåliga.

Permalänk
Medlem

Frysskador, skjuten med hagel, vem vet...?
Jag skulle fråga på familjeliv.se i stället för här. Där lär du få hur många husmorsrekommendationer som helst och inte tips från överklockare...

Permalänk

@Mackey:
Den hade lite lukt när jag öppnade förpackning. Jag kastar skiten.
Tack för snabba svar! Få gå hungrig idag

Permalänk
Medlem

lmgtfy

https://www.quora.com/What-are-the-black-spots-on-fish-meat-I...

TL;DR

Fullt ätbart, ser lite äckligt ut.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Så prickarna kommer från en typ av parasit som införts i vattnet genom fågelskit, jag skulle då fan inte äta filéerna trots att personen hävdar att det inte är någon fara. Har aldrig sett prickigt fiskkött så redan där ryggar iaf jag tillbaka. Hade du ätit det?

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det är larver eller någon parasit, eftersom det varit fryst och ska tillagas så är det ingen fara att äta, men oaptlitligt.
Det är dock för jävligt likt prickarna rödspättan har på kroppen, men de ska inte gå igenom in i köttet

Näst intill all färsk torskfilé har parasiter i sig, känns inte jättefräscht närt man filéar en torsk och det kryper runt djur i.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackey:

Så prickarna kommer från en typ av parasit som införts i vattnet genom fågelskit, jag skulle då fan inte äta filéerna trots att personen hävdar att det inte är någon fara. Har aldrig sett prickigt fiskkött så redan där ryggar iaf jag tillbaka. Hade du ätit det?

Aja men då är det ju bara lite parasiter

*Haha, nää knappast att den förklaringen gjorde det bättre!

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackey:

Så prickarna kommer från en typ av parasit som införts i vattnet genom fågelskit, jag skulle då fan inte äta filéerna trots att personen hävdar att det inte är någon fara. Har aldrig sett prickigt fiskkött så redan där ryggar iaf jag tillbaka. Hade du ätit det?

Ja, vi får dagligen i oss massor med skit, om du ska slänga fullt duglig mat för att du är äckelmagad gällande vilka djur du råkar få veta att du får i dig så blir det enorm resursslöseri.

Du borde nog inte googla runt gällande alla kvalster och insekter vi får i oss..

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är någon typ av pigment från fisken. Vet att skrubba har liknande fläckar på blindsidan vet dock inte om det går in i köttet. Kanske inte är rödspätta? Jag hade käkat. Kollar man black spot fisk parasite på nätet så nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Frysskador, skjuten med hagel, vem vet...?
Jag skulle fråga på familjeliv.se i stället för här. Där lär du få hur många husmorsrekommendationer som helst och inte tips från överklockare...

Fiskclockers

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Ja, vi får dagligen i oss massor med skit, om du ska slänga fullt duglig mat för att du är äckelmagad gällande vilka djur du råkar få veta att du får i dig så blir det enorm resursslöseri.

Du borde nog inte googla runt gällande alla kvalster och insekter vi får i oss..

Det finns det säkert och det har jag inga problem med men jag har som sagt aldrig varit med om prickig fiskfilé hittills, är det ett vanligt fenomen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Jag tror att det är någon typ av pigment från fisken. Vet att skrubba har liknande fläckar på blindsidan vet dock inte om det går in i köttet. Kanske inte är rödspätta? Jag hade käkat. Kollar man black spot fisk parasite på nätet så nej.

Rödspätta har fått sitt namn efter sina bronsröda fläckar på "översidan". Dessa ska dock inte gå ner i köttet, det är enbart skinnet som ska ha, ev. skulle det kunna gå igenom om man filéar riktigt nära skinnet, men då borde det funnits vita rester kvar.

skrubba och andra plattfiskar kan ha liknande tendenser, men inte alls lika kraftigt, bara små antydningar till dessa. Detta är för deras kamouflage.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Rödspätta har fått sitt namn efter sina bronsröda fläckar på "översidan". Dessa ska dock inte gå ner i köttet, det är enbart skinnet som ska ha, ev. skulle det kunna gå igenom om man filéar riktigt nära skinnet, men då borde det funnits vita rester kvar.

skrubba och andra plattfiskar kan ha liknande tendenser, men inte alls lika kraftigt, bara små antydningar till dessa. Detta är för deras kamouflage.

Jag pratar om undersidan, den är inte alltid vit. http://tyda.se/search/rödspätta tror att prickarna på undersidan är samma som ts har hittat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Jag pratar om undersidan, den är inte alltid vit. http://tyda.se/search/rödspätta tror att prickarna på undersidan är samma som ts har hittat.

Mjoo, men dessa pigmentfläckar bör ändå inte gå igenom in i köttet, de sitter i skinnet. Det är det jag tycker är konstigt.

Till TS. Fråga på Fiskesnack.com, det är betydligt fler fiskeintresserade där. är också intresserad över vad det kan vara.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Rödspätta: Tvekar du om rödspättan är färsk eller ej kan du steka den.
En färsk rödspätta krymper i pannan.