Mobilt bredband fungerar endast om nätverkskortet inaktiveras?

Permalänk
Medlem

Mobilt bredband fungerar endast om nätverkskortet inaktiveras?

Har ett skumt problem som inte är exklusiv till min stationära dator utan även laptopen i huset och båda använder sig av Windows 10.

Situation:
Just nu är mitt "riktiga" ADSL internet nere och därför får jag använda mig utav mobilt bredband istället som tillfällig lösning tills Telia fixat ADSL uppkopplingen.

Problem:
Det mobila bredbandet som är inkopplad via usb fungerar jättebra när lokala nätverkskortet är inaktiverat.
Så fort jag aktiverar det lokala nätverkskortet kopplad med nätverkskabel till en accesspunkt som saknar internetåtkomst väljer Windows att ignorera det mobila nätverket vilket resulterar i ingen internetåtkomst.

Jag misstänker att detta handlar om att Windows prioriterar att använda sig av trådbundet internet istället för det mobila men av någon anledning missar att det trådbundna nätverket saknar internetåtkomst. Hur löser jag detta?

OBS:
Att köra på utan accesspunkten inkopplad till datorn är inget alternativ då jag gärna vill dela det mobila nätverket via accesspunkten då jag inte är ensam i huset. Denna lösning har fungerat förut för ungefär 10 månader sedan utan problem när jag var nyinflyttad och vi blev tvungna att använda mobilt bredband första veckorna.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk

Kanske löser sig om du bryggar två nätverksadaptrar, bara att välja dem två och högerklicka.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 2060 6GB
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightwing:

Kanske löser sig om du bryggar två nätverksadaptrar, bara att välja dem två och högerklicka.

Windows ger inget alternativ till att brygga det mobila nätverket med nätverkskortet då det inte stöds.
Använder mig utav "dela" funktionen istället vilket fungerade för ca 10 månader sedan.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1