Permalänk
Medlem

970 strix låter illa

Hej!
Mitt geforce 970 strix OC har börjat låta ganska illa senaste dagarna. Det är inte coilwhine utan det låter mera som om en av fläktarna har börjat ge upp. När jag sätter kortet i 0db mode via asus gpu tweak försvinner ljudet helt.
Kännt på den bakre fläkten och den känns väldigt ranglig. Provade att dra åt alla skruvar på själva inserten men utan resultat.
Läst lite inlägg om folk som smort upp fläktar för att senare va problemfria. Så jag tänkte att detta är nästa steg då min garanti har gått ut. Om ingen sitter på en länk med nya fläkt då jag gått bet på att hitta en.
Frågan är alltså om det är någon som har erfarenhet av att smörja upp gpu fläktar eller har någon annan lösning ?

Mvh Bekymrad

Visa signatur

Den dagen, den sorgen

Permalänk
Medlem

Du kanske kan ha tur och hitta någon som har ett 970 som är trasigt fast med hel kylare som du kan få eller köpa billigt? Eller om någon har vattenkylning på sitt så den inte behöver standardkylaren
Ingen aning om vart du ska leta, men bara en idé

Permalänk
Medlem
Skrivet av flipp3n:

Hej!
Mitt geforce 970 strix OC har börjat låta ganska illa senaste dagarna. Det är inte coilwhine utan det låter mera som om en av fläktarna har börjat ge upp. När jag sätter kortet i 0db mode via asus gpu tweak försvinner ljudet helt.
Kännt på den bakre fläkten och den känns väldigt ranglig. Provade att dra åt alla skruvar på själva inserten men utan resultat.
Läst lite inlägg om folk som smort upp fläktar för att senare va problemfria. Så jag tänkte att detta är nästa steg då min garanti har gått ut. Om ingen sitter på en länk med nya fläkt då jag gått bet på att hitta en.
Frågan är alltså om det är någon som har erfarenhet av att smörja upp gpu fläktar eller har någon annan lösning ?

Mvh Bekymrad

Finns en del fläktar här.
https://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=ASUS+STRIX+GTX960%2FGTX...

Permalänk

Du kan också höra med Asus direkt, du kan möjligtvis köpa/få en fläkt av dem. Annars bör det veta någon som säljer dem.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem

När köpte du kortet?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem tror jag, köpte kortet av en polare som säger att han kör med hörlurar så han hörde aldrig något konstigt. Vill sälja kortet (för att jag ska flytta utomlands) men vet inte hur det bör påverka priset.

Permalänk

Smörja fläktlager kanske?:) Mvh

Permalänk

Är det som ett ringande ljud typ? Resonans vid vissa RPM? För jag har nämligen det problemet med mitt kort som är ett Strix 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av flipp3n:

Hej!
Mitt geforce 970 strix OC har börjat låta ganska illa senaste dagarna. Det är inte coilwhine utan det låter mera som om en av fläktarna har börjat ge upp. När jag sätter kortet i 0db mode via asus gpu tweak försvinner ljudet helt.
Kännt på den bakre fläkten och den känns väldigt ranglig. Provade att dra åt alla skruvar på själva inserten men utan resultat.
Läst lite inlägg om folk som smort upp fläktar för att senare va problemfria. Så jag tänkte att detta är nästa steg då min garanti har gått ut. Om ingen sitter på en länk med nya fläkt då jag gått bet på att hitta en.
Frågan är alltså om det är någon som har erfarenhet av att smörja upp gpu fläktar eller har någon annan lösning ?

Mvh Bekymrad

Jag har smörjt upp ett flertal fläktar med gott resultat. Det är oftast smörjmedlet som börjat stelna och bli segt. Det är lite pilligt demontera utan att skada nåt så man behöver lite fina verktyg. Tvätta bort så mycket av den gamla oljan som möjligt. Sen gäller det att ha en bra olja som tex symaskinsolja så det kan hålla ett par år till.

Ett annat alternativ är att köpa ett beg kort som säljs som defekt. Osannolikt att båda fläktarna på det är trasiga.