Hotad av företagsanställd efter kontakt med deras kundtjänst / Karlskrona

Permalänk
Medlem

Hotad av företagsanställd efter kontakt med deras kundtjänst / Karlskrona

Ska göra en lång historia kort. detta skedde hösten 2016. men har inte vågat gå vidare med stämning mot detta företaget. då man kan få betala dyrt för det inträffade.

Back to story 2016

Ringde in en företags bil till företagets """ kundtjänst """ för offensiv körning som pågått under 3 månader under 2016. svängt in rakt framför mig, samt kört om under dålig förhållanden, etc. Ringde in och uppgav regnummer på deras företagsbil samma kväll under 2016. Samma kväll kommer denna kille hem och är allmänt otrevlig och hotfull i sättet samt kallar mig en massa saker ( knyter nävarna när jag prata med vid min dörr= han kunde explodera när som helst under samtalet. men gjorde det aldrig. Samtalet vid min dörr pågår i 10-15 minuter. innan han åker hem, med samma företags bil jag rapporterade in.

Hur som helst. ringer jag upp företaget dagen efter, och får träffa deras " human resouce " person dagen efter , där dom beklagar sig för det inträffade. Och jag framför min begäran på kompensation för det inträffade. Då jag aldrig gav mitt tillåtande att dom fick ge ut mitt telefonnummer till denna person. men på något sätt fick denna person tag i mitt telefonnummer och kunde söka upp mig samma dag utan min tillåtelser.

2 veckor utan kontakt med företaget och jag får hem ett dokument från deras jurist, dom kallat in, då ja begärt ekonomisk kompensation för det inträffade. så nu har inget mera hänt sen 2016.

Men jag anser att företagets kundtjänst inte har framfört min begära om anonymitet, utan missbrukat den så jag har blivit onödigt utsatt av detta företaget. men företaget vill ändå inte ge mig ersättning för det som hänt. hot och kräkning.

https://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgif...

Utklipp från pul i länken

Om personuppgifter har behandlats i strid med personuppgiftslagen och detta har lett till skada eller kränkning av den personliga integriteten ska den personuppgiftsansvarige ersätta den registrerade. Den registrerade har inte bara rätt till ersättning för sakskada, personskada och ren förmögenhetsskada, utan kan även få kompensation för själva kränkningen.

Ska jag gå vidare med stämning mot företaget, eller har jag för hög chans att förlora i tingsrätten??

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Har vi någon jurist eller advokat som hänger i sweclockers hade det varit super bra om du kunde vara i denna fråga.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Varför inte en vanlig polisanmälan till att börja med?

Permalänk
Medlem

Du ger för lite info för att kunna ge något som helst svar, exakt hur var din anmälan gjord, vad exakt sa du etc.
PUL lär inte vara applicerbart, företaget lär du inte vinna mot men du kan eventuellt stämma personen som hota dig.

Företaget har ju onekligen agerat på din anmälan och personen jobbar inte längre där, anonymitet och PUL är inte samma sak och om de inte har en policy gällande anonyma anmälningar är det mycket troligt att de bara kört. Att personen sedan tar och hotar dig ligger ju på den och inte företaget, även detta agerande företaget snabbt på som det låter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@macbang: Du kommer inte ha en chans mot företaget. Uppenbarligen tog dem dig seriöst eftersom du fick en sådan reaktion från bilisten. Bilisten hade lika gärna kunnat blåneka och så var saken ur världen. Att du "kräver" anonymitet och inte vågar stå för att du berättade för bolaget ligger dig i fatet men det finns inget som är juridiskt hållbart i ditt önskemål - för det är vad det var.

Du kan anmäla personen för hot och/eller trakasserier (en normalt funtad person hade väl tänkt "aj fan, det här är mitt jobb och företag jag representerar, bäst att ta en chill pill") när han kom hem till dig - men det kommer gå som hörsägen och läggas ned. Vad du kräver kompensation för är utanför min förståelse, dessutom har det gått över ett år sedan händelsen, så jag tycker egentligen att du ska göra en "man up" och gå vidare och se det här som avklarat.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle vilja ha kompensation från Sweclockers då TS har slösat min tid i och med att jag läste denna tråden. Går det att fixa?

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter underligt att du ställer krav på ekonomisk kompensation från företaget och att du ändå inte polisanmälde händelsen och det lär ju knappast vara företaget som hotat dig utan den anställde som handlat som privatperson pga av att han blivit upprörd för att företaget faktiskt gjorde en kraftig markering mot honom.
Företaget har däremot varit lite klantiga då de lämnat ut dina uppgifter men de lär knappast ha handlat olagligt utan bara olämpligt för du har väl inget avtal med företaget som säger att du garanteras anonymitet ?
Du bör nog inte strida mot företaget för där lär du förlora, däremot kunde du ha polisanmält den som kom hem till dig för hot eller trakasserier beroende på vad som hände vid ert möte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kontakta en advokat på en gång, har fått uppfattningen av att många kan ge en inledande råd gratis (med förhoppning om att du om möjligt ska anlita dom).

Permalänk
Medlem

Vad är det du inte förstår? Det står ju att dom inget gör såvida du inte har lidit ekonomisk skada, och har du gjort det ska du höra av dig. Så vad väntar du på? Bollen ligger ju hos dig!

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Ska göra en lång historia kort. detta skedde hösten 2016. men har inte vågat gå vidare med stämning mot detta företaget. då man kan få betala dyrt för det inträffade.

Back to story 2016

Ringde in en företags bil till företagets """ kundtjänst """ för offensiv körning som pågått under 3 månader under 2016. svängt in rakt framför mig, samt kört om under dålig förhållanden, etc. Ringde in och uppgav regnummer på deras företagsbil samma kväll under 2016. Samma kväll kommer denna kille hem och är allmänt otrevlig och hotfull i sättet samt kallar mig en massa saker ( knyter nävarna när jag prata med vid min dörr= han kunde explodera när som helst under samtalet. men gjorde det aldrig. Samtalet vid min dörr pågår i 10-15 minuter. innan han åker hem, med samma företags bil jag rapporterade in.

Hur som helst. ringer jag upp företaget dagen efter, och får träffa deras " human resouce " person dagen efter , där dom beklagar sig för det inträffade. Och jag framför min begäran på kompensation för det inträffade. Då jag aldrig gav mitt tillåtande att dom fick ge ut mitt telefonnummer till denna person. men på något sätt fick denna person tag i mitt telefonnummer och kunde söka upp mig samma dag utan min tillåtelser.

2 veckor utan kontakt med företaget och jag får hem ett dokument från deras jurist, dom kallat in, då ja begärt ekonomisk kompensation för det inträffade. så nu har inget mera hänt sen 2016.

Men jag anser att företagets kundtjänst inte har framfört min begära om anonymitet, utan missbrukat den så jag har blivit onödigt utsatt av detta företaget. men företaget vill ändå inte ge mig ersättning för det som hänt. hot och kräkning.

https://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgif...

http://i68.tinypic.com/2ng4j21.jpg

Utklipp från pul i länken

Om personuppgifter har behandlats i strid med personuppgiftslagen och detta har lett till skada eller kränkning av den personliga integriteten ska den personuppgiftsansvarige ersätta den registrerade. Den registrerade har inte bara rätt till ersättning för sakskada, personskada och ren förmögenhetsskada, utan kan även få kompensation för själva kränkningen.

Ska jag gå vidare med stämning mot företaget, eller har jag för hög chans att förlora i tingsrätten??

Läst tråden och de är bra du rapporterar in när någon är vårdslös... Att denna person får reda på någon har klagat är hela poängen. Att han får reda på vem som klagat är kanske olyckligt från företaget. Men samtidigt är sverige inte ett land där domstolarna erbjuder möjligheten att stämma företag för det ena och de andra för några jättebelopp. Juristarvodena kommer vara mycket större än något skadestånd du skulle kunna få för detta.

Sen är företaget inte ansvarig för sin anställdas hot som den utfärdar på fritiden. Så för den biten kan du inte få något skadestånd från dem. Enda du kan få skadestånd är att de råkat säga vem som klagat... och den skadan är bara den skada du upplevt om personen inte kommit hem till dig och varit arg utan bara lämnat ett irriterat brev i brevlådan typ. Så tyvärr inget att stämma för.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Allt är anmält naturligtvis.. Personen som besökte mig blev anmäld. Men polisen ta inte upp anmälningar med privatperson mot företag.

Det som gör mig mest arg är företaget inte tog min rapport på allvaret gav ut ut mina personuppgifter utan min vetskap eller godkännande. Just det stör mig oerhört mycket. Samt att bli ignorerad efter det som hänt gör mig mest arg. Och sen då få detta dokument i ansiktet. Och bara säga " förlåt det var inte meningen det vi gjorde"

Tror inte ni förstår den besvikelsen jag känner mot företaget. Att ringa in och tipsa om denna föraren och förväntar mig att bli behandlad med respekt. Framför allt Anonymt och med respekt. Istället få jag hembesök samma kväll. ??

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Inaktiv

Jag blir alltid lite misstänksam och faktiskt skamsen när folk vrålar om skadestånd för känslomässig sveda & värk, kränkning etc. Ja företaget klantade sig av närmast bibliska proportioner, men den personen jobbar inte heller kvar. Det står att denne själv slutade, men vi kan nog lugnt räkna med att han fick gå på plats när det hela uppdagades.

Var glad att han inte kommer utsätta någon annan för det du blev utsatt för, och att han får riktigt dåliga referenser om han nu har mage att be om sådana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Läst tråden och de är bra du rapporterar in när någon är vårdslös... Att denna person får reda på någon har klagat är hela poängen. Att han får reda på vem som klagat är kanske olyckligt från företaget. Men samtidigt är sverige inte ett land där domstolarna erbjuder möjligheten att stämma företag för det ena och de andra för några jättebelopp. Mäklararvodena kommer vara mycket större än något skadestånd du skulle kunna få för detta.

Sen är företaget inte ansvarig för sin anställdas hot som den utfärdar på fritiden. Så för den biten kan du inte få något skadestånd från dem. Enda du kan få skadestånd är att de råkat säga vem som klagat... och den skadan är bara den skada du upplevt om personen inte kommit hem till dig och varit arg utan bara lämnat ett irriterat brev i brevlådan typ. Så tyvärr inget att stämma för.

Vet du det eller gissar du bara?

TS, prova att ställa din fråga här istället
http://www.lawline.se/ask_a_question
Jag hade också ställt mig frågande till ett företags agerande om ett klagomål kan leda till att enskilda anställda gör ”hembesök”. Det är individen som kränkt dig men det är företaget som försatte dig i situationen. Sedan har jag 0hp juridik, så i frågan om rättslig tolkning säger jag inget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Vet du det eller gissar du bara?

TS, prova att ställa din fråga här istället
http://www.lawline.se/ask_a_question
Jag hade också ställt mig frågande till ett företags agerande om ett klagomål kan leda till att enskilda anställda gör ”hembesök”. Det är individen som kränkt dig men det är företaget som försatte dig i situationen. Sedan har jag 0hp juridik, så i frågan om rättslig tolkning säger jag inget.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt. Det var företagets kundtjänst jag ringde till. Inte direkt till personen som framförde fordonet. Med andra ord han hade inte tillgång till min kontaktuppgifter förens efter samtalet med kundtjänst. Deras ansvar att behandla min uppgifter korrekt och med respekt.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Vet du det eller gissar du bara?

TS, prova att ställa din fråga här istället
http://www.lawline.se/ask_a_question
Jag hade också ställt mig frågande till ett företags agerande om ett klagomål kan leda till att enskilda anställda gör ”hembesök”. Det är individen som kränkt dig men det är företaget som försatte dig i situationen. Sedan har jag 0hp juridik, så i frågan om rättslig tolkning säger jag inget.

Skickades från m.sweclockers.com

Juridikt är en bedömning. De står inte uttryckligen i lagen vilket straff man ska få om lämnar ut ens uppgifter... Så jag gissar absolut

Dessamma gäller arvoden till jurister, vet så klart inte vilka arvoden de skulle bli i detta fall. Men vet att svenska rättsystemet inte dömmer ut några stora skadestånd i allmänhet. Och här är det oklart vilken skada företaget är ansvarigt för att orsaka eftersom det är en privatperson som tappar fattningen.

Hittade exempel från brottsoffermyndigheten gällande skadestånd...

"Misshandel och rån av mindre grovt slag, 5 000 – 10 000 kr
Exempel: Ett par, tre slag i ansiktet och mot kroppen eller ett par, tre inte alltför hårda sparkar mot kroppen när någon står. Även vid rånhot utan fysiskt våld."

Och detta är då från personen som rånade och misshandlade dig. Skadeståndet från den som råkade säga var du bor är nog inga jättepengar i relation till detta...

Det är betydligt lättare att ersättning om något fysikt som kostar något går sönder... men upplevelser är knappt värt något alls.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Inaktiv

Du fick brevet hem till dig för 1,5 år sedan? Och inte gjort något än, då har du på sätt och vis redan gjort dit val.

Om företaget var någon av jättarna och du hade haft videokamera, så hade du kunnat visa detta för skvallerblaskan Aftonbladet och då skulle företaget helt plötsligt agera annorlunda.

Nu saknar du väl videomaterial och de har redan bladat in en advokat som kanske tog 2000kr för att skriva ihop detta brev, vilket ungefär är den summa som de kunde ha gett dig och alla vore nöjda.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av macbang:

Det som gör mig mest arg är företaget inte tog min rapport på allvaret gav ut ut mina personuppgifter utan min vetskap eller godkännande. Just det stör mig oerhört mycket. Samt att bli ignorerad efter det som hänt gör mig mest arg. Och sen då få detta dokument i ansiktet. Och bara säga " förlåt det var inte meningen det vi gjorde"

Tror inte ni förstår den besvikelsen jag känner mot företaget. Att ringa in och tipsa om denna föraren och förväntar mig att bli behandlad med respekt. Framför allt Anonymt och med respekt. Istället få jag hembesök samma kväll. ??

Med tanke på vad som står i brevet från advokatfirman:

Citat:

Ett bolag kan inte lagligen utge ersättning för att få någon att avstå från att begå en handling/ar av den karaktär som du påtalat att du kommer utföra.

Låter det som att du själv hotat företaget, gissningsvis någonting åt hållet "Får jag inte ersättning går jag till polisen/media/facebook" och det är därmed inte det minsta underligt att företaget överlåtit vidare kommunikation med dig åt sin advokat. Du bäddade den sängen själv, så att säga.

Företaget har uppenbarligen tagit emot din kritik gällande den anställde och agerat därefter, vilket också är företagets ansvar. Att du tycker dig blivit respektlöst behandlad är däremot ditt eget ansvar, inte deras.
Att dina uppgifter lämnats vidare till den argsinte anställde är naturligtvis rent ut sagt skit, men det här är knappast en händelse företaget ifråga är vana vid och har välutvecklade rutiner för. Kontaktar du en dagstidning som anonym källa kan du förvänta dig en viss vana vid att handskas med sådant, men att förvänta sig detsamma i detta fall är tämligen naivt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Tycker det gått på tok för lång tid för att agera på detta. Men om du fortfarande tycker det är värt mödan så ta kontakt med en riktig jurist.

"Hanteringen av personuppgifter kan vara straffbar enligt andra lagar än personuppgiftslagen, till exempel då personuppgifter förekommer i samband med olaga hot, förtal eller ofredande."

Nog detta man får titta på isf. För jag tror inte de har agerat felaktigt enligt PUL. Du kunde ringt in med dolt nummer om du ville vara helt säker på din anonymitet. Och såvida du inte själv är kund hos företaget så har de heller inga uppgifter på dig som direkt skyddas av PUL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Allt är anmält naturligtvis.. Personen som besökte mig blev anmäld. Men polisen ta inte upp anmälningar med privatperson mot företag.

Det som gör mig mest arg är företaget inte tog min rapport på allvaret gav ut ut mina personuppgifter utan min vetskap eller godkännande. Just det stör mig oerhört mycket. Samt att bli ignorerad efter det som hänt gör mig mest arg. Och sen då få detta dokument i ansiktet. Och bara säga " förlåt det var inte meningen det vi gjorde"

Tror inte ni förstår den besvikelsen jag känner mot företaget. Att ringa in och tipsa om denna föraren och förväntar mig att bli behandlad med respekt. Framför allt Anonymt och med respekt. Istället få jag hembesök samma kväll. ??

Har du inte skyddade personuppgifter är det inget du kan kräva. Stå för ditt agerande istället, bevisligen gjorde företaget det. Du har noll sympatier från mitt håll.

Skrivet av macbang:

Exakt. Det var företagets kundtjänst jag ringde till. Inte direkt till personen som framförde fordonet. Med andra ord han hade inte tillgång till min kontaktuppgifter förens efter samtalet med kundtjänst. Deras ansvar att behandla min uppgifter korrekt och med respekt.

Absolut inte deras ansvar - ta lite eget ansvar i ditt liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Har du inte skyddade personuppgifter är det inget du kan kräva. Stå för ditt agerande istället, bevisligen gjorde företaget det. Du har noll sympatier från mitt håll.

Absolut inte deras ansvar - ta lite eget ansvar i ditt liv.

Okej. Så att jag ringde in till deras företag och rapporterade hans framfart på vägen för han upprepade ggr kört in framför mig. Som tack för min goda gärning. Ta förtaget och ge ut mina uppgifter utan min vetskap eller godkännande så jag hembesök.

Så jag har inte tagit ansvar tycker du? Intressant. Jag har inte gjort något fel. Men ens privatliv verka vara mindre värt än om jag hade kört på en parkerad bil. Då ska folk ha ersättning direkt av företaget eller privatpersonen. Men när mitt privatliv bli lidandes för en god gärning. Få man inget som plåster på såren.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Okej. Så att jag ringde in till deras företag och rapporterade hans framfart på vägen för han upprepade ggr kört in framför mig. Som tack för min goda gärning. Ta förtaget och ge ut mina uppgifter utan min vetskap eller godkännande så jag hembesök.

Så jag har inte tagit ansvar tycker du? Intressant. Jag har inte gjort något fel. Men ens privatliv verka vara mindre värt än om jag hade kört på en parkerad bil. Då ska folk ha ersättning direkt av företaget eller privatpersonen. Men när mitt privatliv bli lidandes för en god gärning. Få man inget som plåster på såren.

Fast du kan ju få "plåster på såret" men inte av företaget! Du måste stämma personen som faktiskt hotade dig, de är ju inte ansvariga för hans agerande och dessutom så kunde de inte veta att personen skulle åka hem till dig etc. och exakt hur han fått reda på det vet du ju inte, du antar.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Att du kräver ekonomisk kompensation i tidigt skede, sänker dej i mångas ögon.
Först ring och klaga hos företaget, vars namn står på bilen. "Check!"
Klantigt av företaget att lämna ut dina uppgifter direkt till marodören. Men du har lämnat ut uppgifterna utan skriftligt på hur de skall behandla dina uppgifter. De väljer en inte så bra väg.
Efter NNs hembesök hos dej, skulle du gjort en polis anmälan. Exakt brotts rubricering vet jag inte. Men det är absolut inte OK att dyka upp hemma hos dej, NN hade säkert ditt telefon nummer också, vilket hade varit fem nivåer lämpligare.

Om det har gått två år. Vad får dej att ta upp ärendet här och nu? Lite sent kan man tycka?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Fast du kan ju få "plåster på såret" men inte av företaget! Du måste stämma personen som faktiskt hotade dig, de är ju inte ansvariga för hans agerande och dessutom så kunde de inte veta att personen skulle åka hem till dig etc. och exakt hur han fått reda på det vet du ju inte, du antar.

Jag pratade med förarens förman dagen efter hembesöket samt hans högsta chef ( HR chefen ) . Där förmannen sa att dom hade som policy att ge ut personuppgifter till den anställde. Varav HR chefen blev förbannad och skickade ut honom ur rummet. Detta är sanning. Sen när jag och HR chefen var ensamma började allt om förlåtelse och misstag från deras sida. Att det skulle ändras i deras policy. Samt då la jag fram en begäran om ersättning för det inträffade. Och efter mötet. Hörde jag inget förens jag fick det dokumentets i första inlägget.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Såna här trådar bli aldrig bra, det blir så mycket känslor inblandat.
Håll saker och ting professionellt, och att skapa trådar om det här ämnet på Sweclockers kan iallafall jag anse bara vara ett sätt för dig att försöka fiska empati till din sfär.
Det finns forum som är betydligt bättre lämpade för såna här allvarliga situationer, speciellt när du själv inte verkar vara så väl bevandrad i ämnet.
http://juridiskrådgivning.nu

http://www.kalaskompaniet.se/images/2.118622/snoflinga-silver...

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Att du kräver ekonomisk kompensation i tidigt skede, sänker dej i mångas ögon.
Först ring och klaga hos företaget, vars namn står på bilen. "Check!"
Klantigt av företaget att lämna ut dina uppgifter direkt till marodören. Men du har lämnat ut uppgifterna utan skriftligt på hur de skall behandla dina uppgifter. De väljer en inte så bra väg.
Efter NNs hembesök hos dej, skulle du gjort en polis anmälan. Exakt brotts rubricering vet jag inte. Men det är absolut inte OK att dyka upp hemma hos dej, NN hade säkert ditt telefon nummer också, vilket hade varit fem nivåer lämpligare.

Om det har gått två år. Vad får dej att ta upp ärendet här och nu? Lite sent kan man tycka?

Känner mig bara så enormt sviken av ett stort företag. Så va tvungen att ventilera mig någonstans. Låter kanske löjligt men så är det.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att du inte har något att vinna i tinget eftersom Aggromannen inte har kommit hem till dig fler gånger, samt att företaget gjort vad dom kan. Dom har hanterat det väl med tanke på att han fick en skriftlig varning direkt. Vår(min arbetsgivares) policy är att ge en muntlig varning först. En skriftlig varning innebär att den får sparken vid upprepning.

Du ringer in.
HR ger Aggromannen en chans att be om ursäkt till dig personligen.
Aggromannen är en arg person och gör hembesök.
Du åker till deras kontor och ber om ekonomisk kompensation för hot/kränkning.
Varken HR eller AL är jurister så jurist måste kopplas in.
Juristen ger dig chans att ta fram bevis.
Du väntar 1½ år.

Något som tål att sägas igen är att alla inblandade är människor. Fel händer och kundtjänst hade inte kunnat veta att Aggromannen var en så arg person eftersom det är ett stort företag. Företaget har gjort vad dom kan för att göra rätt i min mening.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Avstängd

Ja, du borde ha kontaktat polisen om personen i fråga hotat dig och riktat det direkt mot dennes agerande i så fall, inte mot själva företaget.

Väldigt litet användbar information i första stycket för övrigt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Har bara snabbläst tråden men sett till att personen i fråga rimligtvis besökte dig som privatpersone och inte som representant för sitt företag lär det inte vara något som arbetsgivaren har något ansvar för, däremot skulle du väl kunna driva talan mot personen i fråga även om det nog är lite sent. Företaget har agerat oväntat snabbt utifrån vad som beskrivs och även kraftfullt, förmodligen för att personen var "känd sen tidigare", kanske till och med att man från arbetsgivarhåll letade efter en bra ursäkt att genomföra det vilken du då gav dom.

Hur företag hanterar denna typ av uppgifter är nog tveksamt om det regleras på så sätt, antar att du inte uppgav ditt personnummer eller liknande utan att det var mer av "Hej, jag heter NAMN och är missnöjd. Jag kan nås på TELEFONNUMMER" vilket räckte för att personen skulle hitta dig.

Sen kan jag ha all förståelse för att man blir stressad och rädd om någon kommer hem till en och hotar en (så tolkar jag iaf beskrivningen av vad som hänt), är nog rätt få av oss här inne som till vardags upplever det.

Ang. ekonomisk kompensation tror jag det är utsiktslöst, utan att känna till exakta detaljer. I synnerhet från företaget om dom inte på något sätt uppmuntrade personen att göra detta vilket jag tvivlar på utifrån vad du i övrigt beskrivit. Sen tenderar företag överlag vara försiktiga med att ge ut kompensation för något som kan antas upprepas frekvent om det blir känt att det går att få pengar så. T.ex. får en person kompensation för att dom bränt sig på McDonalds kaffé och det blir känt så är risken stor att antalet bränskadade ökar markant trots att det omvända borde ske. Om det ändå sker brukar det vara med krav på att mottagaren av kompensationen inte får prata om det, men det kanske inte alltid är möjligt beroende på vad det är för företag.

Permalänk
Skrivet av Vasadu:

Juridikt är en bedömning. De står inte uttryckligen i lagen vilket straff man ska få om lämnar ut ens uppgifter... Så jag gissar absolut

Dessamma gäller arvoden till jurister, vet så klart inte vilka arvoden de skulle bli i detta fall. Men vet att svenska rättsystemet inte dömmer ut några stora skadestånd i allmänhet. Och här är det oklart vilken skada företaget är ansvarigt för att orsaka eftersom det är en privatperson som tappar fattningen.

Hittade exempel från brottsoffermyndigheten gällande skadestånd...

"Misshandel och rån av mindre grovt slag, 5 000 – 10 000 kr
Exempel: Ett par, tre slag i ansiktet och mot kroppen eller ett par, tre inte alltför hårda sparkar mot kroppen när någon står. Även vid rånhot utan fysiskt våld."

Och detta är då från personen som rånade och misshandlade dig. Skadeståndet från den som råkade säga var du bor är nog inga jättepengar i relation till detta...

Det är betydligt lättare att ersättning om något fysikt som kostar något går sönder... men upplevelser är knappt värt något alls.

Skadestånd delas in i två delar. Det ena är sveda och värk, det andra är kränkningsdelen. I dagens ekonomi så är det minsta som döms ut 5 000 kronor /per del.
Sveda o värk baseras på trafikskadeersättningen varav den andra är individuell och beror på om du brukar vara ute och boxas eller om du är från en "fin familj" (pun intended).
Rån tillhör dessutom brottsbalken och fängelsestraffet räknas även in när skadestånd ska bestämmas.
Vilket för mig in på nästa del som är att man samtidigt med stämningen begär att motparten står för advokatkostnader mm. Så även kränkningsdelens minimum skulle bli ett rejält fredagsmys

OT:
Ingen aning. Känns som att det är tudelat och inte värt energin det kostar. Att förlora skulle inte vara kul då du får betala för Paula också.
Du har ju själv begärt att de ska spara uppgifterna, det är PUL enligt mig, att klanta sig med uppgifterna är en annan sak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Känner mig bara så enormt sviken av ett stort företag. Så va tvungen att ventilera mig någonstans. Låter kanske löjligt men så är det.

Jo, ibland behöver man bara få det ur sig.
Tycker du har fått ganska sak riktiga svar också. Tråden har inte spårat ur.
Iom att det är såpass lång tid sedan, kanske du bör fundera på att lägga det bakom dej, släppa det?
Jag vet att en del grejer kan vara djävulusiskt svåra att släppa.
Att snubben stod vid din ytterdörr, kan jag förstå driver upp det flera steg från att köra aggressivt i trafiken, vilket troligtvis ändå var den farligare biten. Aggressiv i trafiken och nu står han hemma hos dej???

Jag hoppas för din skull att du kan släppa det, för alla andra alternativ jag kan se, betyder att du måste fortsätta. Att anmäla honom är troligtvis inte för sent. (Se till "MeToo" vågen som rullar över världen.) Men vad förväntar du dej uppnå?
I bästa fall kan du få vederbörande dömd. 20 dagsböter kommer inte göra honom mindre arg på dej.
Kan du lära vederbörande någonting med ditt vidare agerande?

Möjligen i så fall försöka spåra och söka upp, prata. Han lär väl inte vara upprörd som när det hände om du söker upp honom nu.
Kan vara ett alternativ om det fortsätter att gnaga i din själ.

Försök att släppa det !

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!