[Köpråd] Ljudkort Toslink utgång

Permalänk
Avstängd

[Köpråd] Ljudkort Toslink utgång

Tjo,

Behöver ett ljudkort som ska funka bra med Logitech z-5500 då många ljudkort inte funkar bra med Logitech z-5500 då man får problem med "no digital data" så är det någon som ha koll på vilken som funkar?

Vad tror ni om denna kabel https://www.inet.se/produkt/8900350/audio-kabel-toslink-tosli... dock så behöver jag inte 10 meter utan ca 5 meter?

Priset så lite som det går.

Annans får jag köpa ett https://www.komplett.se/product/943908/datorutrustning/pc-kom....

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

Skulle tippa på dassig kabel eller dåligt hanterad kabel framför att det skulle vara något fel på random ljudkort.

det är en fiberkabel som där med är extremt känsligt för veck och böjar vilket kan bryta av fiberkabeln man ska inte böja kabeln mindre än omkretsen på en handboll ungefär för att va på den säkra sidan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

Skulle tippa på dassig kabel eller dåligt hanterad kabel framför att det skulle vara något fel på random ljudkort.

det är en fiberkabel som där med är extremt känsligt för veck och böjar vilket kan bryta av fiberkabeln man ska inte böja kabeln mindre än omkretsen på en handboll ungefär för att va på den säkra sidan.

När jag inte har något ljud igång så kommer felet upp men när jag har ljud då kommer det inte upp kan detta beror på kabel?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av superegg:

När jag inte har något ljud igång så kommer felet upp men när jag har ljud då kommer det inte upp kan detta beror på kabel?

du var lite otydlig i ditt första inlägg, nej det är nog inte kabeln eller ljudkortet.

Googlade lite och problemet verkar ligga i Z5500 inte ljudkortet

problemet är att den går ner i nått viloläge om den inte får någon signal från ljudkortet på x antal sekunder.

ända lösningen jag hittade som löste problemet verkar vara något program någon snickrat ihop ett litet program som ligger i bakgrunden och loopar en 1hz ljudsignal till högtalarna för att hålla dem vid liv.

https://www.zecil.com/2008/04/19/continuous-silence/

nackdelen är att du kommer tappa viloläge på datorn om du använder det då den kommer hindra datorn från att gå i viloläge.

kanske finns ljudkort som kan fixa detta i hårdvaran men verkar vara ren djungel vilka som fungerar och inte ihop med z5500.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

du var lite otydlig i ditt första inlägg, nej det är nog inte kabeln eller ljudkortet.

Googlade lite och problemet verkar ligga i Z5500 inte ljudkortet

problemet är att den går ner i nått viloläge om den inte får någon signal från ljudkortet på x antal sekunder.

ända lösningen jag hittade som löste problemet verkar vara något program någon snickrat ihop ett litet program som ligger i bakgrunden och loopar en 1hz ljudsignal till högtalarna för att hålla dem vid liv.

https://www.zecil.com/2008/04/19/continuous-silence/

nackdelen är att du kommer tappa viloläge på datorn om du använder det då den kommer hindra datorn från att gå i viloläge.

kanske finns ljudkort som kan fixa detta i hårdvaran men verkar vara ren djungel vilka som fungerar och inte ihop med z5500.

Ah, Har nu beställt ASUS Xonar DGX och få se om den funkar annans får jag köpa något annat.

Min dator går aldrig i viloläge har stängt av sånt.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av superegg:

Min dator går aldrig i viloläge har stängt av sånt.

Jag tror att Rouge menade att den digitala utgången slutar sända efter en stunds tystnad. Jag hade lite strul med det när jag satte upp ljudet hemma, men det gick att lösa i...ljudkortsdrivrutinenPulseAudio (modulen "module-suspend-on-idle", närmare bestämt)
i linux, om jag minns rätt. Rouges lösning att alltid ha ett ohörbart ljud i gång funkar oberoende av plattform.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Jag tror att Rouge menade att den digitala utgången slutar sända efter en stunds tystnad. Jag hade lite strul med det när jag satte upp ljudet hemma, men det gick att lösa i...ljudkortsdrivrutinenPulseAudio (modulen "module-suspend-on-idle", närmare bestämt)
i linux, om jag minns rätt. Rouges lösning att alltid ha ett ohörbart ljud i gång funkar oberoende av plattform.

Jo det förstår jag men visa ljudkort har inte det problemet.

Har haft det problemet sen runt 2006 men gav upp och sen när jag hade flyttat och köpte nytt moderkort då funkar allt utan några problem.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666