MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

För 99.999 % av alla mc-åkare finns det inga nackdelar med ABS-bromsar på allmän väg. Vill man köra grus kan man ofta stänga av det på moderna hojar. De som tror att de bromsar bättre utan har fel, om inte det är världens första hoj med ABS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Har kört hoj i många många år och kan säga att ABS räddat mig från några riktigt otäcka situationer minst en handfull gånger. Utan ABS hade jag varit med om minst ett par olyckor med tveksam utkomst. Självklart kan man tycka att man minsann skall kunna hantera en hoj utan ABS också, men när det är en så fundamental säkerhetsdetalj som kan vara skillnaden mellan liv och död så kan jag inte förstå varför man inte har det på sin absoluta kravlista.

"Kan du inte köra utan ABS så kanske du inte ska köra hoj?" eller liknande fina citat. Ofta från delar av den äldre skolan brukar jag höra det utan att dra alla över en kam 😁. Spännande ändå att vissa genuint tror att dom hinner släppa och trycka på bromsen upp till 15 gånger per sekund som en modern ABS klarar av.

Det är bra att det finns på iprincip alla mer moderna motorcyklar. Jag hade också det som krav när jag köpte min första hoj men det var ganska svårt att hitta någon som var på rimlig prisnivå. Många börjar ofta med en äldre hoj samt en billigare modell och då är det inte så jäklar vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Nu kliar det i hela kroppen. Vill ha lite mer värme och mindre grus på vägarna Nuuu.

Har beställt nytt custom säte från UK till hojen och en paketbox på 30L plus monteringskit för lite att få lite mer praktisk möjlighet när man ska nånstans. Detta kombinerat med två mjuka sidväskor sedan tidigare ger mig lite mer möjlighet till sommaren.

Vad är det gör sadel du köpt och från vart? Vad hamnade slutpriset på med frakt, tull etc?

Funderat ett tag att köpa en så jag kommer upp så mycket som möjligt men kostnaden jag sett är allt från 5-10k för bara tillverkningen. Vilket är svårt att motivera med min hoj som är värd typ 30k 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av xawiahn:

Vad är det gör sadel du köpt och från vart? Vad hamnade slutpriset på med frakt, tull etc?

Funderat ett tag att köpa en så jag kommer upp så mycket som möjligt men kostnaden jag sett är allt från 5-10k för bara tillverkningen. Vilket är svårt att motivera med min hoj som är värd typ 30k 😅

http://www.justbandits.com/sculptured-seat.html
Och ja, det blir dyrt till slut. 210 pund plus ca 30 frakt.
Sen tull på det.
Har ju inte fått varken säte eller faktura än men det blir ju några tusen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Sålde min hoj igår, köpare kom och köpte på fläcken utan att blinka eller pruta. Nu har jag fyllt min MC kassa rejält. It's shopping time my friends 😂 men jag vet inte vad jag ska köpa! 🥵 Villhöver begär på alla typer av hojar förutom mesiga och fula såna.

Upptäckte några vrålsexiga svarta Katana 1000 men mitt stånd dippade något när jag såg att de bara har 12 liters tank.... Wth

Samt ny hjälm på ingång, LS2 Explorer som ska testas först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

För 99.999 % av alla mc-åkare finns det inga nackdelar med ABS-bromsar på allmän väg. Vill man köra grus kan man ofta stänga av det på moderna hojar. De som tror att de bromsar bättre utan har fel, om inte det är världens första hoj med ABS.

Även offroad ABS är bra nu. Så det finns sällan någon anledning att stänga av ABS om man inte kör typ enduro på en hoj som antagligen inte var tänkt för det.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Sitter här nu med LS2 Explorer på hjässan, jag har ett sånt förbannat long oval huvud och hjälmen ska få sitta på i 1h så får det utvisa hur det känns.

Tidigare hade jag Schubert C3 (eller har fortfarande), passformen är sådär och det värker efter ett tag i pannan.

Storlek 2XL på LS2an och då har jag 61 cm runt skallen (ska vara då XL enligt LS2) men säkrade upp med ett storlek större. Första intrycket så passade hjälmen perfekt runt skallen däremot trångt med kinderna. Går säkert att ta lös kindkuddarna tror jag.

Shysst dock att de slängde med hjälmväska, påse samt pinlocks med på köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Sitter här nu med LS2 Explorer på hjässan, jag har ett sånt förbannat oval huvud och hjälmen ska få sitta på i 1h så får det utvisa hur det känns.

Tidigare hade jag Schubert C3 (eller har fortfarande), passformen är sådär och det värker efter ett tag i pannan.

Storlek 2XL på LS2an och då har jag 61 cm runt skallen (ska vara då XL enligt LS2) men säkrade upp med ett storlek större. Första intrycket så passade hjälmen perfekt runt skallen däremot trångt med kinderna. Går säkert att ta lös kindkuddarna tror jag.

Shysst dock att de slängde med hjälmväska, påse samt pinlocks med på köpet.

Det SKA vara trångt vid kinderna. Du ska kännas som en hamster. Annars sitter det för löst. Med tiden mjuknar kuddarna nämligen. Vid pannan ska du kunna få in ditt pekfinger utan att det är för tajt, men inte mer än det. Isåfall är det för löst och du får gå ner en storlek / annan passform.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det SKA vara trångt vid kinderna. Du ska kännas som en hamster. Annars sitter det för löst. Med tiden mjuknar kuddarna nämligen. Vid pannan ska du kunna få in ditt pekfinger utan att det är för tajt, men inte mer än det. Isåfall är det för löst och du får gå ner en storlek / annan passform.

Menar du mitt på pannan? Där får jag inte in pekfingret, ingen chans. vid höger och vänster sida om pannan får jag in pekfingret. Så XL hade inte passat mig alls. Gör inte ont vid pannan nu när jag har suttit 1h med hjälmen på och tittat på serier. Så det är kanon på det viset men får inte in något där mitt på pannan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Menar du mitt på pannan? Där får jag inte in pekfingret, ingen chans. vid höger och vänster sida om pannan får jag in pekfingret. Så XL hade inte passat mig alls. Gör inte ont vid pannan nu när jag har suttit 1h med hjälmen på och tittat på serier. Så det är kanon på det viset men får inte in något där mitt på pannan.

Så länge det inte gör ont vid pannan är det ok, iaf om du haft 1h utan problem.
Brukar vara en fin "tum"-regel för att ha bekväm hjälm som inte sitter fel.
Jag menar både på sidorna och mitt på. Schubert har ju rund passform i de flesta hjälmar, vet inte vad LS2 har.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Hitta rätt hjälm kan vara lite besvärligt och tidskrävande just med passformen, när du väl hittar ett fabrikat som fyller dina behov av kvalitet, funktioner och sitter riktigt bra så brukar övriga modeller av tillverkaren passa samt goda chanser att man får rätt passform direkt när man köper en ny, ingen garanti men tillverkare tycks ha en standard form de följer där asiatiska tillverkare ofta kommer med en lite rundare modell medans amerikanska och europeiska har lite mer oval form.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har rätt ovalt huvud så tog mig ganska bra tid att finna en bekväm hjälm. Den som tillslut passade bäst var HJC.

Förr fanns en modell av Arai som var gjord för just den huvudformen, men den säljs sedan några år tillbaka enbart i USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Jag har rätt ovalt huvud så tog mig ganska bra tid att finna en bekväm hjälm. Den som tillslut passade bäst var HJC.

Förr fanns en modell av Arai som var gjord för just den huvudformen, men den säljs sedan några år tillbaka enbart i USA.

Precis HJC är kända för att ha lite mer ovalpassform. Så ni med ägghuvuden testa en HJC!

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Jag har rätt ovalt huvud så tog mig ganska bra tid att finna en bekväm hjälm. Den som tillslut passade bäst var HJC.

Förr fanns en modell av Arai som var gjord för just den huvudformen, men den säljs sedan några år tillbaka enbart i USA.

Skrivet av Lehto:

Precis HJC är kända för att ha lite mer ovalpassform. Så ni med ägghuvuden testa en HJC!

Vad har ni för modeller av HJC? Skadar inte att jag prövar dem innan återlämningsfristen går ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Vad har ni för modeller av HJC? Skadar inte att jag prövar dem innan återlämningsfristen går ut.

Jag kör just nu RPHA11, men även RPHA70 passar mig bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Vad har ni för modeller av HJC? Skadar inte att jag prövar dem innan återlämningsfristen går ut.

Jag har en HJC FG-ST, men den har utgått. Tror att ersättaren var i70 som i år ersätts av i71

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Hedersmedlem

Kör RPHA-70. Den passar mig bra. Körde tidigare IS-17 tror jag den hette

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Vad har ni för modeller av HJC? Skadar inte att jag prövar dem innan återlämningsfristen går ut.

HJC RPHA 90 plus Sena 30K överflyttad från tidigare hjälm.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

HJC-klubben

Köpte en C70 för ett par år sedan.
Basic hjälm men har solvisir, 5 stjärnor i sharp, hyfsat tyst, och viktigast av allt satt den riktigt bra.

Hade en Suomy Vandal innan.

Mitt huvud är något smalt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Hitta rätt hjälm kan vara lite besvärligt och tidskrävande just med passformen, när du väl hittar ett fabrikat som fyller dina behov av kvalitet, funktioner och sitter riktigt bra så brukar övriga modeller av tillverkaren passa samt goda chanser att man får rätt passform direkt när man köper en ny, ingen garanti men tillverkare tycks ha en standard form de följer där asiatiska tillverkare ofta kommer med en lite rundare modell medans amerikanska och europeiska har lite mer oval form.

Tycker det är stämmer ganska bra bortsett från Shoei och Schuberth, neotech (1) passa mitt någorlunda ovala huvud väldigt bra medan Schubert c3 satt jävligt fel och var mer runt. Men nu med Neotech 2 och Schubert c5 tycker jag det är lite ombytta roller. Det fina med c5an dock är att man kan byta inredningen från standard för att passa ett mer ovalt eller runt huvud.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Lider av beslutsångest!

Fått fram riktigt bra deal på följande:

  • Suzuki Katana GSX-S 1000

  • KTM 890 Duke fullt utrustad

Det som talar för Suzukin är kvalite och herrejissesgaletfarliga 150HK
Det som talar för KTM är cruise control, låg vikt och 12000 kr billigare

Är rädd att jag blir besviken för
Suzukins bränsletank på bara 12 liter.
KTM's kvalite och trångboddhet.

Jag är 178 lång, 81cm från gren till fot.

Kan inte provköra då det finns ingen möjlighet för det = grisen i säcken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Lider av beslutsångest!

Fått fram riktigt bra deal på följande:

  • Suzuki Katana GSX-S 1000

  • KTM 890 Duke fullt utrustad

Det som talar för Suzukin är kvalite och herrejissesgaletfarliga 150HK
Det som talar för KTM är cruise control, låg vikt och 12000 kr billigare

Är rädd att jag blir besviken för
Suzukins bränsletank på bara 12 liter.
KTM's kvalite och trångboddhet.

Jag är 178 lång, 81cm från gren till fot.

Kan inte provköra då det finns ingen möjlighet för det = grisen i säcken

Kan bara säga att farsans KTM 890 duke R 2020 är riktigt kul att köra, går precis där man vill.

Har inte haft några kvalitetsfel på varken min nuvarande KTM 990 super duke(2008) eller min förra KTM 640 SM(2002).
990n hade en felande laddningsregulator som dödade en diod till soppa pumpen och kamaxel givaren innan den dog själv för 8år sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Lider av beslutsångest!

Fått fram riktigt bra deal på följande:

  • Suzuki Katana GSX-S 1000

  • KTM 890 Duke fullt utrustad

Det som talar för Suzukin är kvalite och herrejissesgaletfarliga 150HK
Det som talar för KTM är cruise control, låg vikt och 12000 kr billigare

Är rädd att jag blir besviken för
Suzukins bränsletank på bara 12 liter.
KTM's kvalite och trångboddhet.

Jag är 178 lång, 81cm från gren till fot.

Kan inte provköra då det finns ingen möjlighet för det = grisen i säcken

Brorsan äger en 690, där man verkat vart tydligt påverkade under konstruktion och design av maskinen. Kvaliten är ”sådär” som bäst.

Med det sagt hade jag fortfarande valt 890n, i min värld en så jäkla mycket roligare hoj att köra än Suzukin, som känns rätt tam och klumpig i jämförelse. (Vill också tro att kvalitén blivit bättre på senare år)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Lider av beslutsångest!

Fått fram riktigt bra deal på följande:

  • Suzuki Katana GSX-S 1000

  • KTM 890 Duke fullt utrustad

Det som talar för Suzukin är kvalite och herrejissesgaletfarliga 150HK
Det som talar för KTM är cruise control, låg vikt och 12000 kr billigare

Är rädd att jag blir besviken för
Suzukins bränsletank på bara 12 liter.
KTM's kvalite och trångboddhet.

Jag är 178 lång, 81cm från gren till fot.

Kan inte provköra då det finns ingen möjlighet för det = grisen i säcken

Varför inte provköra? Måste du köpa en idag? Finns inte möjlighet att vara utan hoj i nån månad och sen kunna provköra om det är vädret som stoppar?
Personligen hade jag nog valt KTMen av dem trots att jag gillar Suzuki mer.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Varför inte provköra? Måste du köpa en idag? Finns inte möjlighet att vara utan hoj i nån månad och sen kunna provköra om det är vädret som stoppar?
Personligen hade jag nog valt KTMen av dem trots att jag gillar Suzuki mer.

Någon annan kan sno någon av dessa hojar dessförinnan! :-/ det har varit sinnesjuk omsättning på hojar de senaste åren, de flesta säljs snabbt som f-n. Klokast är det såklart att vänta!

Permalänk
Medlem

Jag har 890 Duke R, har inte haft några problem och upplever inte heller några kvalitetsproblem *peppar peppar*
Lätt en av de roligaste gathojarna jag har kört.

Bästa är att inte grubbla så mycket, köp den du gillar och tycker är rolig.
Köper du en hoj du egentligen inte vill ha p.g.a rykten om någon annan hoj du hellre hade velat ha så kommer du ju inte ha lika roligt och förmodligen köra mindre 😎

Permalänk
Medlem

Hade också valt 890n framför suzukin. Lättare och smidigare hoj är i 9 fall av 10 mer användbart och roligare än större även om det kommer på bekostnad av några hästkrafter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Hade också valt 890n framför suzukin. Lättare och smidigare hoj är i 9 fall av 10 mer användbart och roligare än större även om det kommer på bekostnad av några hästkrafter.

Precis, är nästan övertygad om att 890 duke R dessutom känns mer kraftfull, är inte mycket skillnad i topp vridmoment och skulle man studera effektbandet så är det garanterat trevligare på 890n.

Givetvis en smaksak men de flesta gillar väl gött med bottenvrid och ett så rakt register som möjligt.

Permalänk
Medlem

Hej!

Har tittat på en förstahoj som jag lyckats pruta ner till 48.000 för en Honda CB500F (2019) som gått 700 mil.

Det enda jag blir lite orolig över är att de har servat den själva i de två åren de haft den, alltså inga stämplar i servicebok.
Är detta okej om jag ändå planerar på att lämna in den på service inom det närmsta? Något annat negativt att tänka på i detta?
Sjunker till ex. andrahandsvärdet om 100-milsservicen inte är gjord och "stämplad"?

Tacksam för all hjälp jag kan få då detta blir min första tunga MC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forzy:

Hej!

Har tittat på en förstahoj som jag lyckats pruta ner till 48.000 för en Honda CB500F (2019) som gått 700 mil.

Det enda jag blir lite orolig över är att de har servat den själva i de två åren de haft den, alltså inga stämplar i servicebok.
Är detta okej om jag ändå planerar på att lämna in den på service inom det närmsta? Något annat negativt att tänka på i detta?
Sjunker till ex. andrahandsvärdet om 100-milsservicen inte är gjord och "stämplad"?

Tacksam för all hjälp jag kan få då detta blir min första tunga MC.

Du tappar väl lite ersättning från försäkringsbolaget eller kanske tom kan bli nekad det om de är så att du skulle behöva nyttja maskinskadeförsäkring.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB