Från CD-skiva till datorn?

Permalänk
Medlem

Från CD-skiva till datorn?

Min fundering är om det på något vis går att överföra spel som man har på CD-skiva till datorn så att man kan spela. Har nämligen en dator utan optisk läsare och en hel del gamla spel på CD-skiva som jag såå gärna skulle vilja spela. Och nej de finns inte på steam. Ex på sådana spel är Zoo tycoon (1 och 2) och Star shine.

Permalänk
Medlem

Jag är inte särskilt insatt i området men det kanske går att skapa en ISO-fil av skivan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är inte så tekniskt kunnig så det du säger förstår jag inte alls hur man skulle kunna göra.
Skulle det kunna gå att typ lägga spelet från CD på ett USB?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skaffa en extern läsare/brännare om det inte finns plats för en inbyggd.

https://www.komplett.se/product/777911/datorutrustning/lagring/dvdblu-ray/dvd/asus-dvd-writer-sdrw-08d2s-u-lite#

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av Kasp:

Jag är inte så tekniskt kunnig så det du säger förstår jag inte alls hur man skulle kunna göra.

Jag vet inte vad du har för program på datorn, men i Linux kan du testa "dd if=/dev/cdrom of=filnamn.iso".