Ny stor lagringshårddisk

Permalänk
Medlem

Ny stor lagringshårddisk

Jag börjar få fullt på mina diskar och tänkte köpa en ny. Jag skall mest använda den till att lagra bilder och filmer men ickså en del program och spel som inte är förböttras avsevärt av att ligga på ssd. Jag tänkte köpa en 8 eller 10 tb och den får gärna vara lite tystare. Jag har läst en del och lutar åt Seagate Ironwolf 10 tb, är detta ett bra val för ändamålet eller finns det nån som passar bättre?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@f0rd:
Ironwolf diskarna är bra. Alternativen är HGST (har börjats fasas ut) och WD RED. Jag brukar köpa de som har lägst pris/GB.
Kom dock ihåg att inte glömma back-up! (och eventuell redundans om du så behöver.)

Här har du en testpilot som jag gjort på Ironwolf 10 TB.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av DavidtheDoom:

@f0rd:
Ironwolf diskarna är bra. Alternativen är HGST (har börjats fasas ut) och WD RED. Jag brukar köpa de som har lägst pris/GB.
Kom dock ihåg att inte glömma back-up! (och eventuell redundans om du så behöver.)

Här har du en testpilot som jag gjort på Ironwolf 10 TB.

Hur fungerar dessa diskar idag? Vi vet ju att vissa Seagate-modeller inte mådde så bra.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av tcntad:

Hur fungerar dessa diskar idag? Vi vet ju att vissa Seagate-modeller inte mådde så bra.

För 10 TB-disken kan jag inte svara då jag inte kör ett långtidstest. Det är en enhet tillhandahållen av tillverkaren till Testpilot-testet sedan skickar jag tillbaka disken till tillverkaren.

Däremot kör jag Ironwolf tre stycken 3 TB-diskar i min NAS vilka fungerar utmärkt. Har även ett gäng föregående modeller (Seagate NAS) som fungerar likvärdigt.

De diskar du syftar på är specifik 3 TB diskar som kommer från externa USB-kabinetter som körs i Server-miljö. Ett föga trovärdigt resultat att applicera på övriga modeller.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

I jämförelse med Ironwolf så tycker jag att RED diskarna låter mindre samt ger ifrån sig ett behagligare ljud. Är det viktigt att de är tysta så skulle jag rekommendera red.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av DavidtheDoom:

För 10 TB-disken kan jag inte svara då jag inte kör ett långtidstest. Det är en enhet tillhandahållen av tillverkaren till Testpilot-testet sedan skickar jag tillbaka disken till tillverkaren.

Däremot kör jag Ironwolf tre stycken 3 TB-diskar i min NAS vilka fungerar utmärkt. Har även ett gäng föregående modeller (Seagate NAS) som fungerar likvärdigt.

De diskar du syftar på är specifik 3 TB diskar som kommer från externa USB-kabinetter som körs i Server-miljö. Ett föga trovärdigt resultat att applicera på övriga modeller.

Trevligt ändå. Bla linustechtips kör ju med dem, själv är jag något skeptisk och använder WD RED men Ironwolf låter lovande ändå

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av tcntad:

Trevligt ändå. Bla linustechtips kör ju med dem, själv är jag något skeptisk och använder WD RED men Ironwolf låter lovande ändå

Det är ju dock väldigt svårt att dra någon slutsats om hur bra diskarna fungerar utifrån den begränsade urvalsgruppen. Det blir bara rena antaganden om vi bara tar oss två.

Jag skulle tro att RMA-andelarna bör vara väldigt snarlika mellan WD Red och Seagate Ironwolf då inget annat har sagt motsatsen. Med det sagt har jag ingen direkt affinitet med någon av tillverkarna utan skulle som sagt köpt den som kostar minst per lagringsutrymme och/eller finns i lager i butiken jag vill handla.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin