Nytt dator bygge = no signal på skärmen

Permalänk

Nytt dator bygge = no signal på skärmen

Tjena Sweclockers!

Nu är det så att jag har hjälpt, eller rättare sagt, försökt att hjälpa en polare att bygga ihopa en dator idag. När vi byggt klart och startar upp den funkar allt som det ska (vi testade att starta den först utan att koppla in skärmen för att se så att den gick igång). När vi sen kopplade den till hans skärm så stod det no signal. Då körde vi en hdmi sladd från gpu'n till skärmen. Vi testade även att knappa rundor på skärmen så att den verkligen stod i rätt input vilket den gjorde.
Efter många timmars huvudvärk och felsökande så kom polaren på att han hade ett gammalt grafikkort liggandes. Så vi provade att montera i detta istället då vi hade möjligheten att testa både vga och hdmi kabel på detta kortet. Fortfarande no signal med det gamla grafikkortet.
Vi har testat att köra korten i båda slotsen, både uppe och nere, köra hdmi sladd direkt in i moderkortet, köra utan grafikkort, byta plats på ram minnena, plocka ut ett ram minne, koppla om kablarna bak på psu'n och även testat koppla datorn till en annan sladd och även med en annan hdmi sladd. Inget har hjälpt.
Notera att det är INGET FEL på skärmen då vi använde den tidigare till att köra hem LAN drivers på hans gamla dator o lägga över på ett usb.

Är det någon som har någon aning om vad detta kan bero på? Själv tror jag att han har fått ett moderkort som inte fungerar som det ska, vad tror ni? vill ju inte att han ska behöva koppla ut allt och köra och byta moderkort om det nu inte är det som är felet.

Alla tips uppskattas!

tack på förhand

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk
Hedersmedlem

Något som kan hjälpa är om du kopplar i en PC-högtalare i moderkortet. Pipkoderna du får ut kan hjälpa dig få ett hum om vad som händer.

Också bra att veta vilket moderkort du har.

Permalänk
Medlem

^^^^^^^^^^
Låter som ett problem med moderkortet. Håller med personen ovan, pipkoderna kan ge ett definitivt svar på problemet.

Permalänk

Speccs:

CPU: AMD Ryzen 7 - 2700X
GPU: ASUS GeForce GTX1080 Strix A Gaming
PSU: Corsair RM750X 750W
Moderkort: ASUS PRIME X370-PRO
Ram: Corsair Vengeance LPX 2X8GB 3200 Ryzen
SSD: Samsung 850 EVO Series 500GB
Kylare: Fractal Design Celsius S24 Water cooling

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk

Update: Han har testat o koppla in högtalare till moderkortet nu men där kom inga pipkoder.

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk
Medlem

Trippelkolla att allt är rätt kopplat.
Kolla manualen så att ni monterat RAM:et på rätt platser. Om det är två ramstickor, prova ta ut den ena.

Jag tror inte detta har med skärmen alls att göra. Burken har något grundläggande fel som gör att den aldrig kommer så långt som att inititialisera skärmen.
Den kan ju vara något fel på moderkortet, men kolla andra uppenbara grejer enligt ovan först.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Kan vara att moderkortets BIOS måste uppdateras för att bli kompatibel med processorn. Dessvärre måste du ha en kompatibel processor för att uppdatera BIOS.

Permalänk

@Roger W: Vi har testat att byta plats på ramen och även endast köra med ett i. Vi satt dem enligt moderkortets manual, A2 och B2. men även testat att byta plats och att köra med ett.

Vi har nu även testat att ta ut batteriet på moderkortet för att nollställa det. Ingen skillnad

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk

@dunis90: hmm, då är det kanske enklast att bara byta ut moderkortet mot ett annat kort? Alla delar är köpta på netonnet så vi kan ta oss dit imorgon och byta det mot ett annat moderkort. Isåfall, finns det något kort på deras hemsida (som finns i lager i HELSINGBORG) som ni hade kunnat rekommendera? max 2k

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk
Medlem

se sida 2-15 på pipkoder, och om allt är OK ska det komma en kort pip annars kommer det andra koder.

Permalänk
Medlem

Du måste ha minst bios version 3803 för att boota en 2700X, troligtvis har du inte det.

Permalänk

@Dunde: okej. Hur löser man detta om man nu inte kan få igång datorn.. eller det är totalt kört? finns det annars något moderkort på netonnet som har en bios version som klarar att boota denna cpun? eller det är kanske svårt att säga..

Herregud va onödigt krångligt det blev att köra en AMD cpu..,

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk
Medlem

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med ditt problem, men jag tänkte bara nämna att jag precis just nu KAN ha exakt samma problem. Bygger en liten hobby PC till lillebrorsan med ett ASRock Z77 Pro3 och I5 2500K till det.

Försökt med lite allt möjligt men inte fått igång det än. Kanske är BIOS ändå?? Får fortsätta kolla.

Lycka till, hoppas det ordnar sig ASAP!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Howardflynn:

@Dunde: okej. Hur löser man detta om man nu inte kan få igång datorn.. eller det är totalt kört? finns det annars något moderkort på netonnet som har en bios version som klarar att boota denna cpun? eller det är kanske svårt att säga..

Herregud va onödigt krångligt det blev att köra en AMD cpu..,

Kolla din bios version. Står på bios, en klisterlapp.
Du har några alternativ:
-be butiken uppdatera bios.
-Skicka efter ett "boot-kit" från AMD. De skickar en låne-CPU.
-Vissa moderkort kan uppdatera bios utan CPU, jag tror iofs inte det går på ditt MK.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nkewk:

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med ditt problem, men jag tänkte bara nämna att jag precis just nu KAN ha exakt samma problem. Bygger en liten hobby PC till lillebrorsan med ett ASRock Z77 Pro3 och I5 2500K till det.

Tror inte det är BIOS. Ditt Z77 moderkort är nyare än din processor och borde klara den gamla processorn utan problem.
(2500K släpptes med H67, P67 och Z68 osv)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag antar att detta moderkort inte har en liten display med bootkoder på själva moderkortet själv. Men jag tror du måste ansluta 4-pin högtalare direkt till moderkortet för att få ut pip-koderna. Enligt manualen ser det ut som så.

Asus har crashfree bios vilket gör det möjligt att återställa eller uppdatera bios utan att gå genom ett interface.
Detta görs genom USB minne ansluten till en specifik port på moderkortet. ( TROR det skall vara FAT32 formaterat kommer ärligt talat inte ihåg)

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/PRIME_X370-PR...
Läs : 3.11.3

BIOS filen du laddar ner från ASUS skall döpas om till X370PRO.CAP (åter igen, står i manualen! ) och ska ligga direkt i rooten på USB minnet om jag inte missminner mig.

Sen skall man trycka igång systemet med typ bios reset knappen. Men jag hittar ingen info om detta på just moderkortet ni har tyvärr..
När man gör detta ryck ur ALLT utom 24-pin kontakten till moderkortet. VISSA ska man kunna köra helt utan CPU och RAM men vissa inte... Det är lite olika tyvärr och asus tycker jag har dålig information om detta och hur man använder denna funktion.

Sen såklart, fippla med bios görs på egen risk.

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Howardflynn:

finns det annars något moderkort på netonnet som har en bios version som klarar att boota denna cpun? eller det är kanske svårt att säga..

Alla moderkort med styrkrets från 400-serien fungerar ur kartong med Ryzen 2000-serien. D.v.s. moderkort med X470 eller B450.

Permalänk

Update: vi bytade ut moderkortet och körde på Intel istället. Så vi bytte moderkortet processorn och ram minnena. Nu fungerar allt som det ska.

Tack för alla toppen råd!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.