Vilken 1440p 144hz skärm skall jag köpa?

Permalänk
Medlem

Vilken 1440p 144hz skärm skall jag köpa?

Hej på er!

Har beslutsångest ang vilken skärm jag skall köpa...
Skärmen kommer att användas till gaming!
Kraven är 1440p, 144hz & IPS/VA panel. Storleksmässigt satsar jag på 27" och MAX 5000kr.

Har 3 st skärmar som jag har kikat lite på:

Acer XF270HUA (IPS)
Samsung C27JG50 (VA)
MSI Optix MPG27CQ (VA)

Är det någon som kan säga något om dessa skärmar?
Vilken hade ni valt?
Eller har ni en annan skärm att rekommendera istället?

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Har du grafikkort från AMD eller Nvidia? Tänker på om G-sync/FreeSync är ett kriterium. (Med det sagt tror jag inte det finns några bildskärmar enligt ovan under 5000 kr med G-sync.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Har du grafikkort från AMD eller Nvidia? Tänker på om G-sync/FreeSync är ett kriterium. (Med det sagt tror jag inte det finns några bildskärmar enligt ovan under 5000 kr med G-sync.)

Sitter på ett Nvidia kort, men G-sync blir för dyrt. Kanske blir ett AMD-kort i framtiden så freesync skadar inte.

Permalänk
Medlem

@Robinev: Jag tror vi letar efter samma sak, dock har jag även lagt märke till 31.5 tummare. Jag köpte Acer XF270HUA här om dagen och kan tyvärr inte rekommendera den. Bild kvalite är riktig bra, även utan någon större kalibrering. Men den har galet mycket BLB, känns som man köpte en 27 tum ips men fick 24tum ips + 3tum skit på kanter. Kanske blir inte like illa om du sitter i ett ljust rum. Samt jag läste att själva tillverkningskvalitet är inte särskild bra.

Eftersom du är ute efter en 27tum så är det kanske värd att vänta 1 månad och köpa den här: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5008145 Den har 10bit ips panel och (förhoppningsvis) har Acer lärt sig att göra skärmkanter som inte blöder ljus.

MSI LED modellen är ganska meh enligt recensionerna.
Samsung kan du kolla på, många tycker att den är värd sina pengar.

Ps: sen om Thomas har inte recenserat något, kan du kolla på tftcentral. Dem har väldigt detaljerade och objektiva recensioner på många modeller.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjeck:

@Robinev: Jag tror vi letar efter samma sak, dock har jag även lagt märke till 31.5 tummare. Jag köpte Acer XF270HUA här om dagen och kan tyvärr inte rekommendera den. Bild kvalite är riktig bra, även utan någon större kalibrering. Men den har galet mycket BLB, känns som man köpte en 27 tum ips men fick 24tum ips + 3tum skit på kanter. Kanske blir inte like illa om du sitter i ett ljust rum. Samt jag läste att själva tillverkningskvalitet är inte särskild bra.

Eftersom du är ute efter en 27tum så är det kanske värd att vänta 1 månad och köpa den här: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5008145 Den har 10bit ips panel och (förhoppningsvis) har Acer lärt sig att göra skärmkanter som inte blöder ljus.

MSI LED modellen är ganska meh enligt recensionerna.
Samsung kan du kolla på, många tycker att den är värd sina pengar.

Ps: sen om Thomas har inte recenserat något, kan du kolla på tftcentral. Dem har väldigt detaljerade och objektiva recensioner på många modeller.

Satan också! Var mest sugen på Acer skärmen... Kanske får vänta eller så klipper jag Samsung skärmen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Har du testat den själv?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robinev:

Satan också! Var mest sugen på Acer skärmen... Kanske får vänta eller så klipper jag Samsung skärmen!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har haft Acer XF270HUA i ett och ett halv år och jag är jättenöjd så tror det kan vara lite turbaserat vilket det känns som det är på de flesta IPS skärmarna. Har även en polare som har kört med en sen i typ ett år och även han är nöjd med den. Jag skulle rekommendera den stark för det priset som är just nu.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

Har Acer XF270HUA och har inget BLB (skiljer sig självklart mellan exemplaren som alltid) Dock är det IPS glow över hela skärmen men det är nog svårt att komma bort från. Men den är jämn över hela skärmen och känns som att den är så bra den kan vara för priset jag betalade. 4500~

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Har Acer XF270HUA och har inget BLB (skiljer sig självklart mellan exemplaren som alltid) Dock är det IPS glow över hela skärmen men det är nog svårt att komma bort från. Men den är jämn över hela skärmen och känns som att den är så bra den kan vara för priset jag betalade. 4500~

Skrivet av zather:

Jag har haft Acer XF270HUA i ett och ett halv år och jag är jättenöjd så tror det kan vara lite turbaserat vilket det känns som det är på de flesta IPS skärmarna. Har även en polare som har kört med en sen i typ ett år och även han är nöjd med den. Jag skulle rekommendera den stark för det priset som är just nu.

Kommer nog slå till på den skärmen ifall den reas ut på mellandagsrean!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robinev:

Kommer nog slå till på den skärmen ifall den reas ut på mellandagsrean!

Skickades från m.sweclockers.com

4390:- är ett bra pris, lägst någonsin tror jag? Får du ett bra exemplar tror jag nog du blir nöjd

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!