Värdering av Gameboy och NES

Permalänk
Medlem

Värdering av Gameboy och NES

Föräldrarna tröttnade på att förvara mina spel så nu står kartongen hos mig istället. Jag är inte så sugen på att behålla grejerna utan har tänkt att sälja alltsammans. Jag har ett företag som köper rubbet men de undrar också vad jag vill ha för allt. Har försökt att kolla lite själv men hittar alla möjliga priser. Finns det någon här som möjligtvis har lite koll?

Det är detta jag har:

https://photos.app.goo.gl/kqTftiZJZr7yteV76

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk

Snabb koll på Tradera ger dessa riktpriser, så klart inte huggit i sten. Endast kollat avslutade auktioner där budgivning har förekommit. Är spelen kompletta så tror jag att du får bra betalt om du säljer de styckvis och utgångspris på 1kr. Samlade mycket på spel tidigare och har köpt och sålt en del NES spel,

Metal Gear - ca 250 - 350kr
Trojan - 150 - 250kr
Kabuki Quantum Fighter - 150 - 200kr
Captain Planet - 150 - 250kr
Trick Shooting - ca 200kr
Star Wars - ca 200 - 300kr
Festers Quest - ca 350kr
Snakes Request - Verkar vara eftertraktat med kartong - ca 400kr
Sword Master - ca 350kr
Journey to Silius - Verkar också gå för en del - ca 600kr
To the Earth - ca 400kr
Batman 100 - 200kr

Ingen koll på Gameboy så vågar inte uttala mig.

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem

@[¿]Gangster: Tack för snabbt svar! NES-spelen är kompletta med manualer förutom Captain Planet som saknar manual av någon anledning. Har noterat att Silius är grymt åtråvärt! Blocket verkar inte vara någon höjdare då jag har svårt att jämföra med spel utan kartonger och manualer. Förstår att jag kan få en hel del via Tradera, frågan är om jag orkar gå den vägen, vill nog ha en Quick fix. Men visst man vill ju ha lite för grejerna ändå.

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Skrivet av Creutz:

@[¿]Gangster: Tack för snabbt svar! NES-spelen är kompletta med manualer förutom Captain Planet som saknar manual av någon anledning. Har noterat att Silius är grymt åtråvärt! Blocket verkar inte vara någon höjdare då jag har svårt att jämföra med spel utan kartonger och manualer. Förstår att jag kan få en hel del via Tradera, frågan är om jag orkar gå den vägen, vill nog ha en Quick fix. Men visst man vill ju ha lite för grejerna ändå.

Ja, förstår dig, lite dyrgt är det allt att packa och skicka Det beror ju så klart på vad företaget vill betala.
Hade jag vart du hade jag lagt ut det på Tradera. Ordna lådor och emballage innan, knäpp bilder så allt syns. Lägg ut vid 19:30 - 20:30 på kvällen, verkar vara sweetspot. (Iaf för mig) Kort annons.

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem

@[¿]Gangster: Tack för tipsen, ska verkligen ta en funderare. Men vad tror du är en rimlig summa att begära för hela NES-paketet om jag skulle gå den vägen?

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Skrivet av Creutz:

@[¿]Gangster: Tack för tipsen, ska verkligen ta en funderare. Men vad tror du är en rimlig summa att begära för hela NES-paketet om jag skulle gå den vägen?

Jadu svårt att säga. Är det ett företag som kommer sälja det vidare vill de ju såklart gå med vinst. Jag tror du kan få mellan 4000-6000kr på Tradera.

Vänd på frågan istället, be dem ge dig ett bud.

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem

finns en grupp på facebook som heter game over, jag skulle lägga upp det där och låta folk buda. Då får du bud från entusiaster

länk här:
https://www.facebook.com/groups/1486954291614317/?ref=share

Permalänk
Skrivet av Creutz:

@[¿]Gangster: Tack för tipsen, ska verkligen ta en funderare. Men vad tror du är en rimlig summa att begära för hela NES-paketet om jag skulle gå den vägen?

Har man koll på sina NES-spel så ser man direkt att Journey to Silius sticker ut. Jag har själv varit på jakt efter det men aldrig kommit till skott.

Även Batman är ju intressant. Främst för att det är så j*kla bra musik. Alla spel från Sunsoft har grym musik, och jag ser fler spel från dem där i samlingen.

Men ja, Journey to Silius är ju en klar pärla som bör övervägas att plockas upp.

Visste ni att det först skulle vara ett Terminator-spel men Sunsoft fick inte licensen, som gick till leksakstillverkaren LJN?

(Och ja, jag blev medlem för att skriva detta meddelande)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Redbluespot:

Har man koll på sina NES-spel så ser man direkt att Journey to Silius sticker ut. Jag har själv varit på jakt efter det men aldrig kommit till skott.

Även Batman är ju intressant. Främst för att det är så j*kla bra musik. Alla spel från Sunsoft har grym musik, och jag ser fler spel från dem där i samlingen.

Men ja, Journey to Silius är ju en klar pärla som bör övervägas att plockas upp.

Visste ni att det först skulle vara ett Terminator-spel men Sunsoft fick inte licensen, som gick till leksakstillverkaren LJN?

(Och ja, jag blev medlem för att skriva detta meddelande)

Skickades från m.sweclockers.com

Snyggt!

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Redbluespot: Välkommen till forumet, se till att stanna kvar nu bara!

@Creutz:
Jag hade bett om bud från företaget, de jobbar ju med detta och bör ge en marknadsmässigt rimlig nivå. Annars kan man gott lägga ut grejerna på Tradera eller lämpligt retrospelsforum med användare som brinner för detta. Att skicka grejer är inte så jobbigt förutsatt man har tillgång till skrivare och ser till att köpare är beredd på att man avvaktar att skeppa flera paket samtidigt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag har sålt några gamla SNES-spel på tradera. Jag sålde alla var för sig och erbjud samfrakt för den som köpte flera. Det blev ett väldigt budande och jag fick bättre betalt än jag trodde. Tiden då du lägger ut kan vara viktig, jag la ut söndag kväll och så slutade det söndag kväll en vecka senare. Då är det många som har möjlighet att buda

Som @DavidtheDoom skriver så är det inte jobbigt att skicka med tradera. Om du i annonsen väljer att skicka med tex Schenker så fyller tradera automatiskt i både köparens och ditt namn och adressuppgifter på en fraktsedel. Bara att skriva ut, riktigt smidigt!

Permalänk
Medlem

@Redbluespot: Jo jag minns att jag bandade musiken från Batman haha. Fatta sicken kvalitet va!

Jag har mailat tillbaka till företaget och kollat vad de kan tänka sig. Jag ska dock överväga Tradera. Skak kolla in den där facebook-gruppen också.

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk

Om mina åsikter är värda något:

Sword Master är grymt underskattat också. Det är väldigt imponerande grafiskt till NES med prallax scrolling och stora sprites. Jag ägde flera av spelen där.

Varför Snakes Revenge är eftertraktat har jag ingen aning om, men så är det. Det är dock mycket bättre än NES-ettan men inte i närheten av de riktiga Metal Gear spelen till MSX.

Om jag skulle sälja de spelen skulle jag sälja Silius och Snakes Revenge separat. Men det är bara jag.

Game Boy har jag lite sämre koll på. Jag vågar inte uttala mig 100% men jag tror inte det finns något direkt sällsynt samlarobjekt där.

Däremot anser jag själv att Gargoyles Quest bör ingå i allas GB-samling. Det är unikt och en fantastisk spinn off på Ghosts n Goblins-serien. Även Radar Mission är helt suveränt och underskattat. Har man inte dessa så är det värt att plocka upp bara för dessa, anser jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag menar inte att jag på något sätt har en guldgruva här. Inget är i mint condition heller. Det var farsan som kom med lådan med alla spel och jag insåg att detta måste ha något värde iaf då jag har både kartonger och manualer till spelen.

All hjälp jag kan få uppskattas innerligt!

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Medlem

Jag fick precis ett pris på 3500:- för alltihopa, dvs både NES och Gameboy. Ska kolla med lite andra företag också. Jag har inte hunnit funktionstesta så mycket ännu heller. Ska försöka göra det imorgon. Bland annat är själva Gameboy:et i ganska dåligt skick men fungerande. Främst spelen som håller kvalitet.

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Skrivet av Creutz:

Jag menar inte att jag på något sätt har en guldgruva här. Inget är i mint condition heller. Det var farsan som kom med lådan med alla spel och jag insåg att detta måste ha något värde iaf då jag har både kartonger och manualer till spelen.

All hjälp jag kan få uppskattas innerligt!

Okej, ett tips ska du få ett tips av mig.

Kolla priserna på spelet Sword Master du har.

Det är inte världens bästa spel men det är tekniskt imponerande och inte helt lätt att få tag på heller. Det kom ut sent i NES (1993 i europa) vilket gjorde att få köpte det (Super Nintendo släpptes året innan) och det har därför blivit ett samlarobjekt, precis som vissa andra spel.

* Ta och kolla priset på ett komplett Sword Master och avgör om du vill behålla eller sälja det. Jag låter dig själv se priset. Du kan tacka mig sen.

* Sälj Journey till Silius separat (600-700 kr) för komplett.

* Sälj Snakes Revenge (300-400 kr) för komplett.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Redbluespot: Också det spel som är i bäst skick av alla faktiskt. Kartongen ser orörd ut.

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Skrivet av Creutz:

@Redbluespot: Också det spel som är i bäst skick av alla faktiskt. Kartongen ser orörd ut.

Förstår det. Spelet är inte jättekul. Så det tenderar nog att inte användas så mycket.

Permalänk
Medlem

@Redbluespot: Fanns någon enstaka på Tradera som hamnade runt 1000:-. Sen har jag hamnat på en sida som heter pricecharting.com där man kan se vad spelen gått för på Ebay. Där ligger snittet för ett komplett Sword Master på $248.

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Skrivet av Creutz:

@Redbluespot: Fanns någon enstaka på Tradera som hamnade runt 1000:-. Sen har jag hamnat på en sida som heter pricecharting.com där man kan se vad spelen gått för på Ebay. Där ligger snittet för ett komplett Sword Master på $248.

Vet inte om det är någon skillnad på efterfrågan på EU och US?
PAL-regionerna brukar inte vara så attraktiva spelmässigt (eftersom de är så slöa med 50 Hz) men ur samlarsynpunkt så lär Sword Master (EU) vara extremt sällsynt för en PAL-samlare.

Det sista NES-spelet (Mr Gimmick) släpptes i Skandinavien i Maj 1993, och är ett extremt tufft samlarobjekt för de som vill kompletta sin samling eftersom det finns så få kompletta exemplar i omlopp. Sword Master släpptes bara tre månader tidigare i EU (Januari 1993).

Är det en PAL-samlare så lär Sword Master vara en raritet.

Gjorde även en Googling:

http://www.racketboy.com/retro/the-rarest-and-most-valuable-n....

Och Sword Master fanns med där för den Amerikanska marknaden. Kan tänka mig att det borde gälla för PAL också då, i synnerhet när vi fick det ett år senare, långt efter Super Nintendo lanserats och nästan alla gått vidare.

Avgör hur du vill göra, men jag tycker inte att du ska släppa det för under 1000 kr, i synnerhet om det är komplett och i bra skick.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

3500:- känns snålt. Rekomenderar facebookgruppen "loppis vilda västern" där många samlare håller till.
Finns även en bra värderingsgrupp, vad den nu hette, där du kan kolla av innan

Permalänk
Medlem

@insane88: Ja det känns snålt, gick faktiskt med i den gruppen just denna minut😀

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Medlem

Jag får 5000:- av ett annat företag nu. Är det ett värdigt bud? Inväntar värdering från andra håll också.

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Medlem

Tror gruppen på fejan heter "värderingsgruppen". Du kan nog få bra svar där om troligt värde. Du har en del godbitar

Permalänk
Skrivet av Creutz:

Jag får 5000:- av ett annat företag nu. Är det ett värdigt bud? Inväntar värdering från andra håll också.

Mina egna åsikter är:
Jag tycker inte du ska sälja Journey to Silius och Sword Master till ett företag. Sälj dem privat istället på Blocket eller Tradera så en engagerad person som specifikt är ute efter den titeln får den.

Tänk att du drar av minst 1500 på de 5000 kr. Du får alltså 3500 kr för allt utom Journey to Silius och Sword Master. Är det ett bra pris? Jag vet inte.. kanske?

Men tycker du ska se om Sword Master och Journey to Silius kan få ett bra hem.

Det är bara mina åsikter, för vad de nu är värda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Redbluespot: Jo jag har också insett det. Jag kommer lägga ut spelen styckvis på en stor facebookgrupp. Har redan inhandlat emballage. Det hänger bara entusiaster där så då vet jag att spelen kommer tas om hand.

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Medlem

En vän till mig värderar det till cirka 10000 allt som allt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

@saturday_sun: Det verkar vara där folk säger att värdet ligger ungefär vid försäljning styckvis. Jag har börjat förbereda försäljning spel för spel nu via en facebookgrupp för retrospel.

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad* I forumet kan man ställa frågor om värderingar, köp och sälj tas i Marknaden.