Permalänk

Ny dator, vad tycker ni?

Är som sagt på jakt efter en ny dator & nu med alla nya releaser osv blir man lite fundersam.

Med tanke på att nya versioner av Ryzen 3xxx kommer att släppas senare under året bör man köra på en 5 2600x för gaming, för att sedan uppgradera till dom nya när tiden är kommen - med tanke på att dom kommer gå att köra på samma moderkort?

Har en budget på 14,000:- och vill självklart spendera dom så framtidssäkert & bra som möjligt.

Tänkte då para ihop en 5 2600x med ett av dom nykommande Rx 2060 för att sedan invänta nya generationen - sounds like a plan?

Bör man vänta på "1160-1180" (?) Inte hört något av dessa dock förutom ryktesväg.

Har just nu ingen dator alls & känner inte för att vänta ~ 6 månader till.

Spel som kommer spelas mest till en början är Fortnite, Overwatch, Counterstrike, League & Black Ops 4.

Också sugen på att testa nya Battlefield samt nya speltitlar framöver.

Uppskattar åsikter om hur jag bäst ska gå tillväga

Permalänk
Medlem

Vad har du för dator idag och hur ser budgeten ut idag?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Vad har du för dator idag och hur ser budgeten ut idag?

Det står om du läser lite

Permalänk

Ryzen 3xxx och Ryzen 2600 går båda på AM4 sockeln så båda kommer gå att köra på samma moderkort. Den nya generationen Ryzen kommer dock att stöjda PCI-Express 4.0 vilket kan vara svårt att få tag i på dagens moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imtottson:

Det står om du läser lite

Oj... läste en vända till. Måste haft en semi-stroke samtidigt som jag läste.
X)

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

@Goatwhopper: Är inte 3xxx den nya generationen?

Ska jag isåfall försöka köra på en bräda som möjligtvis har PCI-Express 4.0 redan idag, om det nu finns (?)

Permalänk

@Imtottson: Exakt, Ryzen 3xxx är den nya generationen

Permalänk

Tänkte ju isåfall uppgradera från 5 2600x eller 7 2700x till dåkommande 5 3600x eller 7 3700x

Eller hur de nu blir

Permalänk
Skrivet av Goatwhopper:

@Tadoe: Exakt, Ryzen 3xxx är den nya generationen

Jomen på hur de framfördes skulle man ju kunna köra nya generationen på samma bräde?
Varför krävs/behövs denna PCI-Express 4.0 som du nämnde?

Permalänk

@Imtottson: Man kan köra den nya generationen på samma bräde som den gamla. Det är bara att man inte kan utnyttja den bandbredden som PCI-E 4.0 tillhandahåller. Du borde inte märka någon större skillnad än på ett bra tag om du inte kör riktigt extrem gaming.

Permalänk

@Goatwhopper: Så angående allt, tycker du detta är the way to go?

Verkar inte vara många som kommer med åsikter

Permalänk
Medlem

Om du ska byta till 3xxx i juni kan du ju köra nått i denna stilen så får du starkt på allt utom prollen https://www.inet.se/kundvagn/visa/12219462

om du orkar vänta på 2060 tillgänglighet så är de bara välja den istället för vegan men jag tror det kommer ta ett bra tag innan den finns i stock i Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk

@AndersBlomdahl:

Hörde/läste om PCI-Express 4.0 som ska komma till dom nya x570 moderkorten vilket får mig att tveka igen, får nog bli ett halvår till utan dator ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imtottson:

Är som sagt på jakt efter en ny dator & nu med alla nya releaser osv blir man lite fundersam.

Med tanke på att nya versioner av Ryzen 3xxx kommer att släppas senare under året bör man köra på en 5 2600x för gaming, för att sedan uppgradera till dom nya när tiden är kommen - med tanke på att dom kommer gå att köra på samma moderkort?

Har en budget på 14,000:- och vill självklart spendera dom så framtidssäkert & bra som möjligt.

Tänkte då para ihop en 5 2600x med ett av dom nykommande Rx 2060 för att sedan invänta nya generationen - sounds like a plan?

Bör man vänta på "1160-1180" (?) Inte hört något av dessa dock förutom ryktesväg.

Har just nu ingen dator alls & känner inte för att vänta ~ 6 månader till.

Spel som kommer spelas mest till en början är Fortnite, Overwatch, Counterstrike, League & Black Ops 4.

Också sugen på att testa nya Battlefield samt nya speltitlar framöver.

Uppskattar åsikter om hur jag bäst ska gå tillväga

2600X och 2060 låter vettigt. Du kommer nog inte behöva uppgradera processorn i sommar om du köper dessa två, de borde fungera bra för spel i några år.

Skickades från m.sweclockers.com