Permalänk
Medlem

ASUS , Bloatware.... ?

Hej !

Har fått överta en ASUS Lap-Top och har gjort en fullständig ominstallation
enligt ASUS's instruktioner så nu är datorn typ som NY så att säga.
Men då har ju också en massa Bloatware dykt upp på datorn och jag har inte en aning
om vilka saker man kan ta bort och vilka som måste vara kvar...

Följande saker som för mig är helt okända dyker upp på skrivbordet efter ominstallationen:
* ASUS Turbo 33
* ASUS LifeFrame
* ASUS ControlDeck
* ASUS UL-experience
* ASUS Access
* ASUS AP Bank
* Boingo Installer
* Windows DVD maker ( Lap-Top'en har ingen intern DVD spelare ! )
* AIUSB.exe

Någon som kan hjälpa mig ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2stroke:

Hej !

Har fått överta en ASUS Lap-Top och har gjort en fullständig ominstallation
enligt ASUS's instruktioner så nu är datorn typ som NY så att säga.
Men då har ju också en massa Bloatware dykt upp på datorn och jag har inte en aning
om vilka saker man kan ta bort och vilka som måste vara kvar...

Följande saker som för mig är helt okända dyker upp på skrivbordet efter ominstallationen:
* ASUS Turbo 33
* ASUS LifeFrame
* ASUS ControlDeck
* ASUS UL-experience
* ASUS Access
* ASUS AP Bank
* Boingo Installer
* Windows DVD maker ( Lap-Top'en har ingen intern DVD spelare ! )
* AIUSB.exe

Någon som kan hjälpa mig ?

Köp en Windows 10 Licens på ebay för 50:- och ladda ner Windows 10 med Microsoft Media Creation Tool och installera med det. När du installerade om med datorns restore avbildning så installerade du en skräddarsydd som Asus har låtit göra, där deras bloatware ingår. Med den du laddar ner med microsoft media creation tool så får du enbart microsofts "rena" version och inget av asus.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Köp en Windows 10 Licens på ebay för 50:- och ladda ner Windows 10 med Microsoft Media Creation Tool och installera med det. När du installerade om med datorns restore avbildning så installerade du en skräddarsydd som Asus har låtit göra, där deras bloatware ingår. Med den du laddar ner med microsoft media creation tool så får du enbart microsofts "rena" version och inget av asus.

Behöver man köpa en nyckel när datorn kommer med en?
Den borde ju vara låst till laptopen moderkort eller om han kunde logga in med ert microsoft konto.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ExcZist:

Behöver man köpa en nyckel när datorn kommer med en?
Den borde ju vara låst till laptopen moderkort eller om han kunde logga in med ert microsoft konto.

Nej, det behöver man inte. Räcker att fixa ett USB och göra om installationen på riktigt istället för någon sorts fabriksåterställning. Med det sagt @2stroke, vill du inte göra om installationen igen hade jag tagit väck allt du listade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Nej, det behöver man inte. Räcker att fixa ett USB och göra om installationen på riktigt istället för någon sorts fabriksåterställning. Med det sagt @2stroke, vill du inte göra om installationen igen hade jag tagit väck allt du listade.

Nej jag menar det. Man borde ju bara behöva installera om den som på en PC så ska nyckeln finnas kvar.

Permalänk
Medlem

Datorn har Windows-7

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

När du installerade om med datorns restore avbildning så installerade du en skräddarsydd som ASUS har låtit göra, där deras bloatware ingår.
Med den du laddar ner med Microsoft media creation tool så får du enbart microsofts "rena" version och inget av ASUS.

Hur gör jag detta ?

Skrivet av ExcZist:

Behöver man verkligen köpa en Windows nyckel när datorn kommer med en ?
Den borde ju vara låst till laptopen/moderkortet.

Datorn har Windows-7
och det sitter en sån där Windows nyckel på undersidan av Lap-Top'en.

Skrivet av Andreaz1:

Nej, det behöver man inte.
Räcker att fixa ett USB och göra om installationen på riktigt istället för någon sorts fabriksåterställning.
Med det sagt @2stroke, vill du inte göra om installationen igen hade jag tagit väck allt du listade.

Hur gör jag detta ?

Permalänk
Medlem

Du kan använda windows 7 nyckeln för att aktivera windows 10.