Telenor och frisurfabonnemang

Permalänk

Telenor och frisurfabonnemang

Hej.

Fick ett sms den nionde från Telenor där de meddelar att mitt nuvarande abonnemang med frisurf upphör. Vid kontakt så ska tydligen bytet till nytt abonnemang ske den nionde. Mitt problem är att mitt nuvarande avtal löper från den andra till den första varje månad. Vill inte ha det nya avtalet och håller på att leta efter en ny operatör och abonnemang. Har ingen bindningstid kvar och en månads uppsägningstid. Kontaktade Telenor om detta dagen efter och sade att jag letar efter en ny operatör och att jag inte ville vara kvar hos Telenor.
Kan detta anses som rimligt från Telenors sida och kan mitt samtal den tionde anses som uppsägning även om jag ska portera mitt befintliga nummer. Kan jag i så fall starta det nya abonnemanget redan den 1 Maj och måste jag göra något speciellt?

Har hittat Halebop mellan med 8GB under 24 månader, där jag får 50% extra surf under 6 månader samt en Huawei P20 pro.
Halebop har dock inte så bra recensioner efter vad jag har hittat. Är Halebop verkligen så dåliga och bör jag i så fall vända mig till en annan operatör? Vill helst inte betala mer än 400 kronor/månad samt få mycket surfpott som möjligt. Ny telefon är en bonus och ej krav.

Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

Säg inte upp ditt nuvarande abb. innan du hittat nytt och krävt portering om du absolut vill behålla ditt nr. Själv betalar jag 99kr/mån för 5GB data och fria samtal, SMS och MMS hos Tele2.

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att kolla in Vimla.

Permalänk
Medlem

Tele2?

349:- i månaden för fri surf/samtal/sms.

Det är abonnemanget för 499:-, men du får 150:- rabatt om du är med i en kompisgrupp.
Bara skriva i den här tråden: https://swedroid.se/forum/threads/unlimited-together-tele-2.1...

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Du har ju alltid https://www.tele2.se/handla/mobilabonnemang/unlimited/unlimit...

Vet inte varför du ringer och beklagar dig hos Telenors kundtjänst, de har förmodligen inget system för att registrera dina åsikter vilket som, och de som tar emot samtalen jobbar inte ens hos Telenor. Du vet väl själv om du sade upp tjänsten eller inte.

Halebop är Telia, men med sin egna kundtjänst. Du behöver inte binda dig för att få 50 % extra surf i 6 månader. Köper du telefonen kontant och t.ex. ett abonnemang under 219 kr i månaden så slår du Halebops erbjudande.

Hur mycket surf/data du behöver är ju bara att ta och kika i din telefon. Klarar du dig på dig på 3 eller 4 GB så klarar du dig på 95-100 kr/m. 5 eller 8 GB för 145-149 kr/m o.s.v. Halebop, Hallon och Vimla kan du spara surf hos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vet inte varför du ringer och beklagar dig hos Telenors kundtjänst, de har förmodligen inget system för att registrera dina åsikter vilket som, och de som tar emot samtalen jobbar inte ens hos Telenor. Du vet väl själv om du sade upp tjänsten eller inte.

Jo, det finns system för att logga feedback. Senast jag hade insyn i det (2017) så besvarades alla samtal utav anställda på Telenor.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jo, det finns system för att logga feedback. Senast jag hade insyn i det (2017) så besvarades alla samtal utav anställda på Telenor.

Jag har ingen insyn i Telenor, det är väl bra om de registrerar feedback och gör något med den informationen däremot är det inte säkert det blev registrerat eller att personen i kundtjänst var anställd av Telenor, de har flera olika externa callcenters de använder sig av, och dessa tar dessutom in folk på bemanning. Vet inte vad du syftar på, självklart hade de helt inte egen kundtjänst 2017.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jag har ingen insyn i Telenor, det är väl bra om de registrerar feedback och gör något med den informationen däremot är det inte säkert det blev registrerat eller att personen i kundtjänst var anställd av Telenor, de har flera olika externa callcenters de använder sig av, och dessa tar dessutom in folk på bemanning. Vet inte vad du syftar på, självklart hade de helt inte egen kundtjänst 2017.

Jag jobbade åt Telenor mellan 2009 och 2017 och då var all kundtjänst intern, dvs av Telenor-anställda.
Det satt det flera hundra personer på kontoret i Kalmar som arbetade med kundtjänsten och inget var outsourcat.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jag jobbade åt Telenor mellan 2009 och 2017 och då var all kundtjänst intern, dvs av Telenor-anställda.
Det satt det flera hundra personer på kontoret i Kalmar som arbetade med kundtjänsten och inget var outsourcat.

De som sitter i Kalmar jobbar för Sykes. Sykes och Transcom (sista avtalet med Transcom sades väl upp under 2018) har väl drivit kundtjänsten sedan 2013. Sykes använder Uniflex för bemanning och rekrytering. Kundservice för mobiltjänster har väl bedrivits av Sykes i Kalmar och Göteborg sedan 2013.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De som sitter i Kalmar jobbar för Sykes. Sykes och Transcom (sista avtalet med Transcom sades väl upp under 2018) har väl drivit kundtjänsten sedan 2013. Sykes använder Uniflex för bemanning och rekrytering. Kundservice för mobiltjänster har väl bedrivits av Sykes i Kalmar och Göteborg sedan 2013.

Se där, jag måste gått och fått en släng av Alzheimers. Tiden går för fort och jag glömmer saker.

Jag läste nu att mång av de Telenor-anställda blev anställda utav Sykes istället, men jag vet inte om jag skulle se det som outsourcing när det i grund och botten är Telenoranställda (Samma gamla rävar).

Nu verkar ju största styrkan vara utomstående som du säger. Jag lärde mig iaf något nytt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk

Tar och slår ett slag för vimla här också. samma nät som telenor men till ett billigare pris, enda nackdelen är att man inte har någon telefonsupport om det är något då, men alla andra normala kontaktvägar finns så.

Billigare än halebop också, sen kan du bli tipsad/tipsa folk så du får rabatt på ditt abb också, för varje person som tipsas och har ett aktivt abb får du 10kr rabatt i månaden på och den som blir tipsad får också 10kr rabatt så har du minsta abbet ex och blivit tipsad och tipsad 9 andra så har du gratis telefonabb...

6gb fria samtal&mess 160kr månaden
15gb fria samtal&mess 210kr månaden

Du kan skicka ett pm om du vill ha min tipslänk så vi båda vinner på't

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Fick ett sms den nionde från Telenor där de meddelar att mitt nuvarande abonnemang med frisurf upphör.

Lite offtopic, men är det de gamla 3G-abbonnemanget med pott som senare fick 4G?
Nyfiken, offrade mitt i höstas men behöver kanske inte gräma mig över det då.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

@Json_81:
Precis, vilket Telenor du drar pluggen ur.

Övriga.
Den sista personen jag pratade med på kundtjänst förklarade att de i och med avstängningen av detta abonnemang, har de extra förstärkning i kundtjänst samt att det man pratar om antecknas.
Min fundering om detta kunde anses som uppsägning var att få reda om jag till exempel behövde skicka in en skriftlig uppsägning, samt om min uppsägningstid räknas från det datumet.

Tack för tipsen om Vimla och Tele2, ska kollas.

Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk

Får tacka för tipset om Tele2. Nästa månad är de min nya operatör.

Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Halebop har dock inte så bra recensioner efter vad jag har hittat. Är Halebop verkligen så dåliga och bör jag i så fall vända mig till en annan operatör?

Jag har Halebop och är helnöjd faktiskt. Aldrig haft problem med täckning och dylikt. Däremot har de bara chatt som kundservice vilket såklart kan ställa till det om nånting skulle inträffa. Inget jag råkat på dock. Lite dyrt sett till surfen man får jämfört med till exempel Tele2, men ändå acceptabelt.

Visa signatur

Chassi: Jonsbo U3 Moderkort: Asus z97 m-plus PSU: Fractal Design Newton R3 RAM: Kingston HyperX 4x4 1866mhz
CPU: Core i7 4790K GPU: Evga GTX 970 SC SSD: Crucial MX100 512GB + en H80i och lite fläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

@Json_81:
Precis, vilket Telenor du drar pluggen ur.

Övriga.
Den sista personen jag pratade med på kundtjänst förklarade att de i och med avstängningen av detta abonnemang, har de extra förstärkning i kundtjänst samt att det man pratar om antecknas.
Min fundering om detta kunde anses som uppsägning var att få reda om jag till exempel behövde skicka in en skriftlig uppsägning, samt om min uppsägningstid räknas från det datumet.

Tack för tipsen om Vimla och Tele2, ska kollas.

Freezer

Om du uttryckligen sagt att du vill säga upp det så räknas det som en uppsägning, annars inte.

Så allt handlar om vad exakt du sade i samtalet.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Jag har fått samma Sms från Telenor, inte för att jag använde fri surf, men det kändes skönt att ej nånsin behöva begränsa sig.
Nu undrar jag vilka abonnemang man skall välja istället, dom kommer ta 570kr med det nya?

Permalänk

@Yorg:
Kommer ej ihåg exakt vad jag sade, men den personen jag pratade med sist tog om jag förstod det rätt som en uppsägning och att jag skulle återkomma när jag hade hittat ett abonnemang. Vilket ska ske på Tisdag, eftersom det är påsk.

Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*