komma åt gammal Imac 2006 HD

Permalänk
Medlem

komma åt gammal Imac 2006 HD

Hej,

Jag skulle vilja komma åt info i min gamla Imac HD från 2006. Jag har försökt koppla in den via USB men den dyker inte upp. Jag har en sådan där speciel kopplingsdosa för att koppla in min extra SSD exempelvis.

Jag misstänker att den här gamla HDn kräver nån form av extra strömmatnings som USBn inte klarar av. Vad har ni för förslag?

Tack på förhand
Jani

Visa signatur

Puska

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att då måste installera ett 3:e partsprogram på datorn för att komma åt disken, eller spinner disken inte ens upp nu?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Nä det händer faktiskt inget. Inget spinn som det brukar normalt bli. Det är bara dött helt enklet, men jag tror inte att HDn lagt av utan det var moderkortet eller annat som sa upp kontraktet på min gamla Imac. Har den inte kvar längre utan sparade enbart HDn.

Visa signatur

Puska

Permalänk
Medlem

Vad har du kopplat in den i? En annan apple dator? Windows 10 dator?

Permalänk
Medlem

Mac book pro 2012 mid

Visa signatur

Puska

Permalänk
Medlem

Du måste ha extern ström då 500ma inte räcker till.
Du har inget gammalt hd chassie liggandes?

Permalänk
Medlem

Nä tyvärr. Det är säkert svårt att få tag på...

Visa signatur

Puska

Permalänk
Medlem

Du bor lite långt bort annars hade du fått låna ett

Vad exakt är det för disk? Du kan nog mata ström rätt enkelt från en vanligt psu om du har en liggandes.
Edit: men då kan du ju inte koppla inte din adapter... Har inte adaptern en extra ingång för ström?
Som den här tex:
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbeh...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Du bor lite långt bort annars hade du fått låna ett

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbeh...

Det här ser intressant ut. En av dom vita pluggar(vet inte namnet) ser ut att passa i hårddisken. Ska se om jag kan få tag på en sån för att testa. Kanske svårt att hitta någon bättre lösning.

Visa signatur

Puska

Permalänk
Medlem

USB-docka om det är en SATA-disk - se dock till att få varianten med extra kraft i form av väggvårta.

du kommer inte att kunna se innehållet direkt under Windows utan kräver 3'-parts program då filsystemet är något annat än vad windows förstår - risken är stor att windows vill formatera disken med en popupp-ruta - gör absolut inte det!!!!

Krasst sett skulle jag nog hellre prova en lämplig linux och säkra en diskimage av disken innan jag ens vågade låta windows besudla disken - just för att windows kan vara 'farlig' och poppar upp rutor om att formatera om...

Nu vet jag inte hur bra Linux förstår Apples filstrukturer men om stödet finns så skulle jag hellre ta ut filerna via linux till en extern USB-disk än att försöka göra samma sak med windows och kanske någon betalprogramvara för att kunna läsa diskarna.

Permalänk
Medlem

Vill bara nämna att till alla er som tog tiden att svara på denna tråd att jag lämnade in min gamla HD till en kunnig person som hade en slags docka som man kunde koppla in HDn på. Men att den klarade inte av jobbet. Han kunde se mina filer men kunde inte öppna dom. De tog typ hela sommarn för at kolla upp detta. Han hade prio på viktigare saker och de här var bara en kompisgrej... Tipsade mig om att lämna in den hos en proffs men även om en liten del av infot är viktigt så kostar det mer än smakar. Det är några gamla låtar som jag så gärna hade fått tillabaka. tack alla för era råd.

Visa signatur

Puska