Sweclockers topplista över tidernas 50 bästa spel (sammanställd)

Permalänk

Sweclockers topplista över tidernas 50 bästa spel (sammanställd)

ÄNTLIGEN ÄR LISTAN SAMMANSTÄLLD!

Spelens poäng överlappade varandra, så det blev inte 100 poster tyvärr 50 fick det bli.
Här följer listan, listplacering, spelnamn och poäng är angivna (se nedan för en beskrivning för hur jag fick fram poängen).

-----------------------------------------------

50. Anarchy Online (31)
C&C: Generals (31)
Final Fantasy 10 (31)

49. Civilization 3 (32)

48. Fallout 1 (35)

47. Final Fantasy 6 (36)
Ultima Online (36)

46. Final Fantasy 8 (37)
Goldeneye (37)

45. Super Mario 1 (38)

44. Rollercoaster Tycoon (39)

43. Outcast (40)
Street Fighter 2 (40)
Zelda: Wind Waker (40)

42. Little Big Adventure (41)

41. Neverwinter Nights (42)

40. GTA3 (45)

39. Fallout 2 (48)

38. Xcom UFO: Enemy Unknown (49)

37. Unreal (51)
Zelda: Ocarina of Time (51)

36. Doom 1 (52)
Monkey Island 3 (52)

35. Age of Empires 2 (58)
Halo (58)

34. Chrono Trigger (59)

33. Metal Gear Solid (60)

32. Zelda 1 (61)

31. Super Mario World (62)
Super Metroid 1 (62)

30. Grand Theft Auto 1 (65)
Worms 1 (65)

29. Baldur's Gate 1 (66)
Medal of Honor: Allied Assault (66)

28. Civilization 1 (67)

27. Monkey Island 2 (71)

26. Sam & Max (73)

25. Grim Fandango (74)

24. Quake 2 (76)
Warcraft 3 (76)

23. Super Mario 3 (78)

22. Morrowind (81)

21. Duke Nukem 3D (82)
Heroes of Might and Magic 3 (82)
Warcraft 2 (82)

20. Transport Tycoon Deluxe (83)

19. Counterstrike (89)
Day of the Tentacle (89)
Unreal Tournament 2003 (89)

18. Diablo I (93)

17. Operation Flashpoint (99)

16. Quake 3 (116)

15. Battlefield1942 (118)

14. Max Payne (120)

13. Zelda 3: A Link to the Past (121)

12. Baldur's Gate 2 (125)

11. Command & Conquer (128)

10. Deus Ex (134)

9. C&C Red Alert 1 (150)

8. GTA: Vice City (156)

7. Mafia (159)

6. Final Fantasy 7 (162)

5. Unreal Tournament (170)

4. Quake 1 (177)

3. Starcraft (192)

2. Diablo II (244)

1. Half-life (483)

Hur jag sammanställde listan:
Jag gav ett spel som kommit på 1:a plats 12 poäng, ett på 2:a plats 11 poäng, ett på 10:e plats 3 poäng osv, därefter räknade jag ihop alltsammans.
OCH DET TOG HELA JÄVLA DAGEN
Började 8:43 och var klar 18:35, med korta pauser.
Herregud.

Medlemmar vars listor jag fick stryka: rsr, evrstr, Jaaeger, kenny_lex, sgt_D, sajfer, Gi][Gurra, Ca[[pp, amKo, Solo, Mastermind, Millhouse, Eson, yOhaneZ, Firkraag], Strong Grip, giz.
Möjligen var det även några till.

Kommentarer? Ta det längst bak i tråden

-----------------------------------------------

Min lista:
1. Diablo 2
För att det i grunden är en extremt simpel idé tagen till sin yttersta spets och därför levererar ett spelkoncept som är genialiskt dimensionsrikt, fenomenalt kul och nästan är omöjligt att tröttna på. Levelgainande, skillplacering och sökandet efter bättre och bättre utrustning är oslagbara som spelelement, och Diablo 2 tar det till fulländning.

2. Operation Flashpoint
För att det är ett extremt dimensionsrikt och mångsidigt spel. Kartorna är gigantiska och terrängen väldigt bra varierad. Spelstilen är väldigt realistisk, och speciellt med modden Conquer the Island även väldigt stämningsfull.
Ett plus också för att spelet är så lekvänligt (se signatur )

3. Age of Empires 2
Jag har spelat det här spelet i tre års tid med pappa och sedan några månader tillbaka även med min kusin och hans kompisar i Grekland, och det går fanimig inte att tröttna Spelet här ett enormt djup och jag upptäcker ännu nya aspekter på taktiker man kan tillämpa i spelet osv.

4. Baldur's Gate 2
Ett väldigt sofistikerat rollspel. Just att man styr 6 karaktärer för vilka man tar hand om utrustning och utvecklar färdigheter gör det extra intressant. Storyn är magnifik och likaså musiken.

5. Grim Fandango
Ett äventyrsspel med riktig klass och fantastisk humor. Storyn i spelet och spelets koncept är oslagbara. Stämningen är total.

6. Grand Theft Auto: Vice City
Spelet är väldigt träffsäkert filmiskt, mellansekvenserna är enormt välspelade, både röstmässigt men även animationsmässigt. Utvecklarna har använt sig av motion capture för att förhöja känslan.
Men spelets riktigt stora fördel är dess frihet och dess detaljrikedom. Alla små hemligheter, småuppdrag och humoristiska detaljer (men inte alltid bara detaljer), det otroliga soundtracket (inklusive reklamen och pratkanalerna), samt dess funktion som ett spel man verkligen kan hoppa in i närsomhelst i 15 minuter och hitta på nåt kul då man har lite tråkigt gör detta till en riktig höjdare.

7. Medieval: Total War
Utan tvekan är det såhär realtidsstrategi skall se ut. Inget annat RTS är så realistiskt som Medieval, och det är just det att man kan tillämpa riktiga slagfältstaktiker i spelet som gör det till en sådan fröjd.

8. Civilization 3
Civilization-spelen är med rätta riktiga klassiker. Och trean är det bästa spelet i serien. Spelet kan spelas om och om igen, och varje gång man startar ett nytt spel vattnas det i munnen av åsynen av dina små kolonisatörer och det orörda bördiga landskapet de är i färd att kolonisera.

9. Mafia
Ett utsökt stämningsfullt spel med fantastisk story, mycket bra röstskådespel, realistisk bilfysik, en gigantisk och otroligt detaljerad spelvärld (se t.ex. "Countryside"-miljöerna, som man bara lätt snuddar vid i huvudstoryn men som är otroligt vackra och genomarbetade.)
När man klarat kampanjen (med kanske det bästa slutet jag sett i ett spel) kan man även spela "Freeride Extreme", ett spelläge där man letar upp gubbar i staden som ger dig roliga små uppdrag av olika slag. Klarar man dessa så vinner man grymma bilar. Jag har lagt ner mer tid på detta spelläge än själva huvudstoryn.

10. Xcom UFO: Enemy Unknown
Ett makalöst stämningsfullt spel på grund av musiken och den mystiska stämningen.
Spelet har även en mäkta trevlig management-del, där man bl.a. kan forska om sina fiender (!) och dessutom utveckla vapen utifrån vad man hittat från dem.

Andra starka kandidater som inte kom med:

11. Planescape: Torment
Få spel har en sådan stark story som Planescape: Torment. Berättelsen om The Nameless Ones kamp med sin egen identitet och odödlighet är mörk, mystisk och otroligt originell. Spelet är väldigt filosofiskt, vilket verkligen tilltalade mig.
Ett väldigt djupt spel, det är som en riktigt, riktigt bra bok.

Även:
Monkey Island 2
Heroes of Might and Magic 3
Worms 1
Starcraft
Commandos 2
Tetris

Permalänk
Avstängd

1. Halo
2. Star Craft
3. Little Big Adventure
4. Quake 3
5. Half Life
7. Diablo 2
8. Quake
9. Heroes 3
10. Diablo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
1. Halo

Enbart PC-spel hade jag tänkt mig! Glömde säga det, sorry.
EDIT: Näj för fan, jag ändrade mig, vi kör på konsolspel också

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andreasdr
Enbart PC-spel hade jag tänkt mig! Glömde säga det, sorry.

ok, då tar vi bort den och lägger till warcraft längst ner (och flyttar upp alla andra)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
ok, då tar vi bort den och lägger till warcraft längst ner (och flyttar upp alla andra)

Läs ovanstående edit
Hehe.

Permalänk
Medlem

1. Ultima Online
2. Day Of The Tentacles
3. Sam'n Max Hit The Road
4. The Dig
5. Simon The Sorcerer 1
6. War III
7. Battlezone
8. Lords Of The Realms (Tror det va tvåan)
9. CS
10. Quake III

Ägd top 10

Permalänk
Medlem

Kul tänkte jag.....tills jag såg att skräpiga console-spel skulle vara med också.
Är så trött på att det alltid ska blandas, för mig har pc-spel inte ett dugg med barnsliga sugiga consoler att göra, fan det enda dom gör är ju förstör för oss pc-gamers. Nej usch vad jag ogillar consoler hehe

Min alldeles egna uppfattning och alla andra tycker säkert tvärtom som vanligt men nu har jag iallafall fått det sagt, struntar i att lista mina favoriter här.

Edit: Varför inte ta med gameboy-spel, eller mobiltelefon-spel, eller kortspel kanske, poker är ju rätt kul om man är några stycken tex

Permalänk

1. Quake 2
2. The Elder Scrolls III: Morrowind
3. Civilization 1
4. Heroes of Might & Magic III
5. GTA: Vice City
6. Warcraft 2
7. Doom 2
8. Tony Hakw's Pro Skater 2
9. Diablo 2
10. Worms 2

Min lista går ganska långt efter hur mycket jag spelat spelen, varför inga äventyrsspel riktigt rymdes med. Hoppas att jag inte glömde någon goding

Permalänk
Medlem

Började fylla i lite på pc-gamer-listan men det är ju för svårt när man ska rangordna 10 spel, och inte bara hur kul dom är idag utan de bästa genom tiderna.
Nej det går ju bara inte....ok att man kan skrapa ihop de 5-10 bästa spelen men att sedan rangordna....
Hur värderar man tex ett gammalt gammalt spel som (om nu C64 är med vilket det väl måste vara om tv-spel är det) Paradroid som var hur jävla bra som helst....eller första gången man såg Doom och tappade hakan totalt, hur värderas det mot tex Morrowind eller något annat nyare storspel???

Vilket kommer först??? Inte vet jag iallafall

Edit: Om det BARA ÄR PC-SPEL så är de 10 bästa genom tiderna EJ RANGORDNADE antagligen:

Den Längsta Resan
Morrowind
NOLF 2
Starcraft
Doom
Operation Flashpoint
Aliens vs Predator 1 (OBS INTE tvåan )
Civ 3
Sim City 2000
Nåt bilspel, kanske NFS 4/5 om jag inte glömt nåt annat.

Har ju ändå inte rangordnat så det räknas inte men ville ändå visa upp mina 10 favoriter efter inte alltför mycket eftertanke

Permalänk
Medlem

1. Deus Ex
2. Star Craft
3. Quake
4. Half-Life
5. Quake II
6. Red Alert
7. Heroes III
8. Rainbow Six
9. Outlaws
10. Pacman

Permalänk

1 Civilization 1
2 Heroes III
3 CM
4 Age of Empire
5 Tetris
6 Civilization 3
7 SimCity 2000
8 SimCity 4
9 Need for Speed
10 Solider of Fortune

Visa signatur

E2140 1600@2666, 2 GB Corsari 800MHz 2 GB Kingston 667 MHz, MSI P35 NEO-F, 8800 GTS 320 Mb, 74GB Raptor, 500 Gb samsung, 250 GB Maxtor

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rsr
Började fylla i lite på pc-gamer-listan men det är ju för svårt när man ska rangordna 10 spel, och inte bara hur kul dom är idag utan de bästa genom tiderna.
Nej det går ju bara inte....ok att man kan skrapa ihop de 5-10 bästa spelen men att sedan rangordna....
Hur värderar man tex ett gammalt gammalt spel som (om nu C64 är med vilket det väl måste vara om tv-spel är det) Paradroid som var hur jävla bra som helst....eller första gången man såg Doom och tappade hakan totalt, hur värderas det mot tex Morrowind eller något annat nyare storspel???

Vilket kommer först??? Inte vet jag iallafall

Man får ju resonera lite så att man tittar på det som är bäst för sin tid. Inte vilka spel som står sig än idag.
Gå på känsla!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rsr
Kul tänkte jag.....tills jag såg att skräpiga console-spel skulle vara med också.
Är så trött på att det alltid ska blandas, för mig har pc-spel inte ett dugg med barnsliga sugiga consoler att göra, fan det enda dom gör är ju förstör för oss pc-gamers.

Men ha inte med dem på listan då!
Så enkelt är det

Permalänk
Medlem

1. Quake
2. Baldurs Gate
3. Baldurs Gate 2
4. Dark Age of Camelot
5. Monkey Island 2
6. Monkey Island 1
7. GTA Vice City
8. GTA3
9. NeverWinterNights
10. Counter-Strike (*host*)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andreasdr
Men ha inte med dem på listan då!
Så enkelt är det

Ja men det är inget kul att rösta när de första 10 platserna innehas av löjliga barnspel man aldrig hört talas om.....är som om du älskar skräckfilm och ska rösta med en skräckfilmslista, och så kommer nån på att "nej men vi tar med löjliga komedier också", hur kul blir den listan då för dig när den är färdigställd och förstaplatsen innehas av något du aldrig sett och aldrig kommer att se heller???

Men men det är bara min åsikt, de flesta verkar hålla på din linje att pc och console passa ihop som handen i handsken

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rsr
Ja men det är inget kul att rösta när de första 10 platserna innehas av löjliga barnspel man aldrig hört talas om.....är som om du älskar skräckfilm och ska rösta med en skräckfilmslista, och så kommer nån på att "nej men vi tar med löjliga komedier också", hur kul blir den listan då för dig när den är färdigställd och förstaplatsen innehas av något du aldrig sett och aldrig kommer att se heller???

Men men det är bara min åsikt, de flesta verkar hålla på din linje att pc och console passa ihop som handen i handsken

Det är inte riktigt nån giltig jämförelse det där, skulle jag vilja börja med att säga.

Sedan var anledningen till att jag accepterade konsolspel att titeln på tråden är "tidernas bästa spel", det lät så universellt att jag kände mig tvungen att tillåta även konsolspel. (även om inget av dem kommer i närheten av min lista)
Mobiltelefonspel och liknande kan man väl också ta med om man vill, fast de är ju alla baserade på gamla PC-spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andreasdr
Det är inte riktigt nån giltig jämförelse det där, skulle jag vilja börja med att säga.

Sedan var anledningen till att jag accepterade konsolspel att titeln på tråden är "tidernas bästa spel", det lät så universellt att jag kände mig tvungen att tillåta även konsolspel. (även om inget av dem kommer i närheten av min lista)
Mobiltelefonspel och liknande kan man väl också ta med om man vill, fast de är ju alla baserade på gamla PC-spel.

Jo, jag var kanske aningen ironisk, men det är bara det att jag så starkt ogillar consoler så jag vill på inget sätt blanda dem med pc-spel. Ska sluta tjafsa, jag har skrivit ner mina 10 favoriter UTAN rangordning eftersom det är för svårt.....tror inte någon här inne är helt säker på sin listas placeringar, går inte att jämföra spel så för dom är ju så olika. Vad ska tex värderas högst utav ren skär kortvarig glädje ála Vice City och långvarig lycka som i Morrowind....sug på den ni

Nej men du förstår vad jag menar, svårt som fan att placera, precis som med musik....ingen ide att göra nån topp 10 med bästa låtar i rätt ordning för det är för svårt (enligt mig)

Sluttjafsat!

Permalänk
Medlem

1; Transport Tycoon (Deluxe med Patchen)
2; System Shock
3; System Shock 2
4; Delta Force 1
5; Delta Force: Land Warrior
6; Heroes 3
7; Red Faction
8; Sim City 3000
9; Master of Orion
10; Masters of Magic

Visa signatur

¤Hakuna Matata¤
# Ibland försvinner 'j', 'å', 'ä' och 'ö'...
Signatur redigerad av GAPa. I textstorlek tre får man bara ha en rad.

Permalänk
Medlem

1. Grand Prix Legends
2. Fallout 1
3. Deus Ex
4. The Elder Scrolls II: Daggerfall
5. Grim Fandango
6. Baldurs Gate 2
7. NASCAR Racing 2003 Season
8. Arcanum
9. System Shock 2
10. The Elder Scrolls III: Morrowind

Permalänk
Medlem

1. The Longest Journey
2. Morrowind
3. Fallout 2
4. Gothic
5. Monkey Island 3
6. Planescape: Torment
7. Anachronox
8. Baldur's Gate 2
9. Neverwinter Nights
10. Arcanum

Nåt i den stilen, jävligt svård att rangordna.
Jag gillar RPG's förresten.

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 2.66GHz | Corsair Dominator 8GB @ 1600MHz | ATI Radeon HD 5870 1GB

Permalänk
Medlem

1. Final fantasy 7
2. Diablo
3. Diablo 2
4. Resident evil
5. Alien vs predator
6. Discworld
7. Rainbow six
8. Outcast
9. Sudden strike
10. Morrowind elder scrolls

Permalänk
Medlem

Rawis du är min hjälte :):):)
Första och andraplatsen alltså, resten är inget jag spelat förutom Monkey Island som ju var rätt kul.

Permalänk
Medlem

1. Deus Ex
2. Half-Life
3. Outcast
4. Mafia
5. Porsche Unleased (NFS 5)
6. Unreal Tournament
7. Worms
8. Command & Conquer: Generals
9. Starcraft
10. GTA III

Fasen, jag vill ju ha med fler spel..:)

En liten ändring bara...:)

Permalänk
Medlem

Nej...

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk

alla glömmer half-life(förrutom hipshot) och unreal tournament(vanliga och 2003).

jag är inge vidare bra på att sätta ihop listor men hl och ut är ett måste det är allt.

Visa signatur

Arsenal FC

Permalänk
Medlem

01. Quake!
02. Final fantasy 7
03. Half-life
04. Warcraft 2
05. Starcraft
06. C&C: Red Alert
07. Max Payne
08. Worms
09. Quake 2 (CTF)
10. GTA3

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hipshot

#02 Daikatana

*HOST* VA!?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

#1 Operation Flashpoint (resistance och allra bäst CTI)
#2 Neverwinter nights "Online på RPG moduler" (väger mellan Baldurs Gate också)
#3 X-com Enemy Unknown
#4 Transport tychoon Deluxe
#5 GTA3 Vice city
#6 Day of the tentacle
#7 Commandos 2
#8 Command & conquer
#9 Resident evil (för utmärkt skräck upplevelse)
#10 Need for speed 2

Visa signatur

Spela Arma II i Plutonstruktur
ARMA II - SWEDISH STRATEGIC GROUP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nuker
*HOST* VA!?

Du... grabben...

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

01. Unreal Tournament
02. Half-Life
03. Medal of Honor: Allied Assault/Spearhead
04. Dogs of War
05. Duke Nukem 3D
06. No One Lives Forever
07. Need For Speed 2
08. Worms Reinforcements
09. Wolfenstein 3D
10. Monkey Island

Som ni ser så var det ett tag sedan jag verkligen var insatt i det här med spel. För protokollet så är två av spelen här ovan till Atari

Visa signatur

Old math teachers never die, they just tend to infinity.