Sweclockers topplista över tidernas 50 bästa spel (sammanställd)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hipshot
Den som sätter sig ner och spelar igenom det seriöst märker att spelet är underbart bra (man kanske måste komma förbi första episoden för att inse detta med, kanske), kanske inte grafiskt sett då, quotar recensenten på gamespy

'The graphics may be dated, but it's the most fun I've had in a single-player first person shooter since Half-Life.'

mitt möte med diakatana:
startar spelet, skriker av smärta pga. grafiken och slänger spelet + förnekar att jag någonsin installerat det

Visa signatur
Permalänk
Medlem

1. Ultima Online
2. Civilization 1
3. Heroes 3
4. Diablo 2
5. UFO:Enemy unknown
6. Monkey island 3
7. Jagged Alliance 2
8. Half-Life
9. Wings (Amiga)
10. Might&Magic 6

Faan vad svårt...Jag har hur mycket spel som helst att lägga till. Dessa är de som ploppar upp just nu.

Uppdaterat listan.

Visa signatur

Moderhjärnan : Antec Threehundred | Gigabyte GA-EP45-UD3P |Intel E8500 3.16Ghz @ 4.4Ghz |Thermalright 120 Extreme med 120mm fläkt| 4Gb Corsair DDR2 1066 | Velociraptor 150Gb + WDC 500Gb | Powercolor ATI 4870x2 2Gb @ 800/950 Mhz | PSU: Corsair 650W | LG Flatron W2452T 24" | 3dMark06 : 20643 p |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nuker
mitt möte med diakatana:
startar spelet, skriker av smärta pga. grafiken och slänger spelet + förnekar att jag någonsin installerat det

Så du dumpar spel bara för att dom har sämre grafik? Fy skämms...

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

1. Half-Life
2. Fallout 2
3. Fallout 1
4. Quake 3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Så du dumpar spel bara för att dom har sämre grafik? Fy skämms...

i extrema fall, ja!
annars så behöver det inte betyda något, ok, men diakatana är ett extremt fall av fulhet

Visa signatur
Permalänk

01. Gran Turismo 3 (PS2)
02. GoldenEye (N64)
03. Halo (X-BOX)
04. Gran Turismo 2 (PS)
05. Diablo 2 (PC)
06. Command & Conquer (PC)
07. Diablo 1 (PC)
08. Dead or Alive 2 (PS2)
09. Collin McRae Rally (PC)
10. Sim City 2000 (PC)

Visa signatur

BMW M3 är och förblir den fetaste sportbilen i sin klass.

Permalänk
Medlem

Alla som inte har Shining Force II i listan har inte spelat det

Permalänk
Medlem

1. Quake 2 (för action quake så ni inte får några skumma ideer)
2. Command & Conquer
3. Fallout 1
4. Unreal Tournament
5. Monkey Island 3
6. Quake 3
7. Grim Fandango
8. Full Throttle
9. Diablo 2
10. Warcraft 3

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
01. Metal Gear Solid
Hur kan alla ha glömt detta underbara spel? Älskar verkligen storyn i det och snake är ju bara för cool.

du har så rätt!

min lista:
01. Metal Gear Solid (PSX)
02. Suikoden 2 (PSX)
03. ISS Pro Evolution 2 (PS2)
04. Splinter Cell (PC)
05. GoldenEye (N64)
06. Tony Hawks pro skater (PSX)
07. Soldier of Fortune (PC)
08. GTA orginalet (PC)
09. Leisure sweet Larry (PC)
10. Red Alert (PC)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nuker
i extrema fall, ja!
annars så behöver det inte betyda något, ok, men diakatana är ett extremt fall av fulhet

eh, så fult är det ju fan inte, det är knappast nått extremt fall...

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

Anderasdr, hoppas verkligen inte att du lägger in CS som en egen punk och du tog inte med det jag skrev heller hoppas jag då jag inte vill vara med

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hipshot
Anderasdr, hoppas verkligen inte att du lägger in CS som en egen punk och du tog inte med det jag skrev heller hoppas jag då jag inte vill vara med

Nejdå, jag fixar ihop allt på en dag om typ 2 veckor

Men ni får faktiskt skriva moddar som gått retail, bara de är frikopplade från spelet numera, eller åtminstone finns i versioner som är det.

Och snälla, läs reglerna innan ni postar!
Det är inte många rader

Permalänk
Medlem

Det här är en riktigt rolig idé och därför vill jag påminna er, som inte har fullständiga listor, att kompletara dem så andreasdr kan sätta ihop en komplett top100

1, Morrowind
Lätt det roligaste singelplayer spelet med enorm variation.

2, Operation: Flashpoint
Ett otroligt roligt spel med stor variation och mycket nöje i multiplayer

3, Starcraft
Det absolut roligaste multiplayerspelet Blizzard har gjort. Många och åter många timmar spenderade där.

4, Command & Conquer: Generals
Det roligaste, förutom grundspelet som var revolutionerande, spelet i C&C serien.

5, Halflife
Va bara tvungen att ha det med. Helt underbart på sin tid.

6, Quake III
Lugnt det roligaste FPS spelet i multiplayer med mycket ös och tung musik.

7, Warcraft III
Åter en höjdare i den klassiska serien.

8, Age of Empires 2
Kanske det enda spel från Microsoft jag fortfarande spelar med/mot polarna på lan.

9, Diablo II
Kan bli enformigt men när man inte spelar det längtar man till det..

10, NeverWinter Nights
Va tvungen att ha med ett RPG med. NWN är det som slagit störsts hos mig.

Alla åsikter är mina personliga så inga nerklankningar..

Edit; Oops.. Stavfel..

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

1 Diablo 2
2 Diablo
3 Myst
4 Beneeth a steel sky
5 Quake
6 Grand Prix 4
7 The Dig
8 Bladerunner
9 Doom
10 Elasto mania

Visa signatur

En rondell är inget farthinder, det är en utmaning...

Permalänk
Hedersmedlem

1: Baldur's Gate, inkl alla expar & 2:an (+dess exp)
2: Warcraft 2
3: Morrowind, inkl Tribunal & Bloodmoon
4: Half-Life

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Har inte orkat läsa allt... Läste att console-spel skulle vara med... Hmm, eftersom jag inte ägt nån console de senaste 10 åren, och jag inte tror ni vill ha med mina favoriter från Nintendo och C64, blir det enbart PC:D
Att rangordna spelen... suck, är ju svårt att välja ut vilka spel som ska komma med, men ett försök...

1. Quake.
Mest tackvare oändligt många timmars spelande av Team Fortress.

2. Halflife.
Pga grymt SP(inte pga av CS!:D)

3. Baldurs Gate 2
Aaaaahhhh vilket underbart spel. Långt, snyggt, kul, man får använda hjärnan om man vill i spelet.

4. Morrowind
Hmm, kolla min karaktär i tråden om Morrowind-karatärer:rolleyes:

5. Duke Nukem 3D
Med tanke på hur många timmar i skolan man ägnade åt att spela detta spel i MP, + roligt SP...

6. Championship Manager 3
Ingen särskild säsong. När alla buggar är borta får CM4 överta platsen...

7. EVE-online: The second Genesis
Kan ju vara kul att ta med ett spel jag spelar nu. Och så har jag lagt ner väldigt mycket av min vakna tid på det under knappt 4 veckor sedan releasen.

8. Warcraft II
Var riktigt kul, både i SP och MP.

9. Jedi knight 2: Jedi Outcast
Kom på att jag lirat genom det 4 gånger. Borde platsa här då.

10. Dune 2000
Hmm, ah va fn, jag bör ha med 2 RTS-spel... Lirade ju aldrig Dune 2, och alla senare spel suger så hårt.

Slutsats... Många nyare spel suger... Alldeles för korta och bara inriktade på snygg grafik. Hoppas riktigt hårt på: HL2, STALKER och SW:KOTOR. Kanske kandidater för en lista gjord om ett år.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dredden
1 Diablo 2
2 Diablo
3 Myst
4 Beneeth a steel sky
5 Quake
6 Grand Prix 4
7 The Dig
8 Bladerunner
9 Doom
10 Elasto mania

Den här listan äger!

Reflektion:
Annars tycker jag att väldigt många listor består av spel som är 2 år gamla eller nyare. Beror det på att a) ni inte spelat äldre spel? b) ni inte kommer ihåg äldre spel? c) ni faktiskt anser de nyaste spelen vara de bästa?

Permalänk

Nu har jag uppdaterat min lista lite, fan vad rätt den känns!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pink Lemonade
Reflektion:
Annars tycker jag att väldigt många listor består av spel som är 2 år gamla eller nyare. Beror det på att a) ni inte spelat äldre spel? b) ni inte kommer ihåg äldre spel? c) ni faktiskt anser de nyaste spelen vara de bästa?

Antagligen är de flesta för unga för att överhuvudtaget ha upplevt t.ex. nes-hysterin, så det är ju inte konstigt att många listar spel som bara har ett par år på nacken...

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

1. Half-Life
2. Mario Bros. 3
3. GTA
4. ICO
5. Gran Turismo 2
6. DooM
7. Quake 3 Arena
8. GTA-VC
9. Diablo
10. Sonic 2

"Vad vore dagens spel utan DooM?"

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andreasdr
Svårt att säga vad jag ska göra med listor som inte är fullständiga, men jag tror faktiskt att jag stryker dem ur beräkningen, eftersom de spel som skulle hamnat på de andra platserna tappar dessa poäng. Så gör fullständiga listor!

1. Everquest. (3år)
2. Battlefield 1942.
3. Monkey island 1.
4. Monkey island 2.
5. Half life.
6. Lemmings.
7. Tetris.
8. Ping pong. Det där med 2 streck och en liten boll som man slår mellan.
9. Metroid. Där man skjuter stora stenar till mindre med rymdskepp och ibalnd kommer extra skepp.
10. Links 2001.

Kamel spelet till vic 20 var också en höjdare på sin tid
Men det får ej plats

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

PC listan

1. Warcraft 2
2. Prince of Persia (de gamla)
3. Grim Fandango
4. Alone in the Dark (den första)
5. Starcraft
6. Warcraft 3
7. Halflife
8. Diablo 2
9. Warcraft 1
10. Doom 1/2

Konsol listan

1. Zelda/Link
2. Sonic
3. Megaman
4. Mario
5. Halo
6. Streetfighter 2
7. Zelda Windwaker
8. Metal Gear Solid
9. 007 till nintendo64
10. Timesplitters var ganska skoj

Förstår inte varför alla utelämnar warcraft 2? Spelet som införde redig fantasy strategi! Windwaker lägger jag 7a för det är go feeling i det även om det har sina missöden.

Gjorde två listor då jag inte tycker man kan jämföra tex Link eller Sonic med ett PC spel.

men om jag måste så är detta den du ska ha med i din lista::

1. Zelda/link
2. Warcraft 2
3. Sonic
4. Megaman
5. Prince Of Persia
6. Alone in the Dark
7. Grim Fandango
8. Mario
9. Halo
10. Warcraft 3

Permalänk

1. Final Fantasy 7
2. Final Fantasy 9
3. Diablo 2
4. Tony Hawks Pro Skater 1
5. Final Fantasy 6
6. Xenogears
7. Phantasy Star 4
8. GTA: VC
9. Super Mario 3
10. Secret Of Mana

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk
Medlem

Hade gärna satt ihop en lista men vet inte riktigt hur man ska lyckas med det. Att se till vilka spel som är bäst *i dagens läge* eliminerar ju nästan alla gamla spel. Mario 1, Quake, Civilization är väl spel som förändrat och betytt mycket, men de är ju inga höjdare idag varken grafisk eller spelmässigt jämfört med nyare alternativ. Svårt det där, får återkomma som sagt.

Rsr: Det finns betydligt fler barnspel på PC än konsol... så det är ett dåligt argument om man nu måste hata konsoler av nån underlig anledning... och på vilket sätt förstör konsoler för PC-spelare...?

Permalänk
Medlem

har alla glömt bort GTA??? man kunde ju sitta 24/7 och spela utan problem

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem

PC-spel

1. System Shock
2. Quake
3. Final Fantasy 7
4. Daggerfall
5. Command & Conquer
6. Sam & Max: Hit the road
7. Planescape: Torment
8. DooM II
9. Fallout
10. Mafia

amigaspels lista (räknas inte):

1. Eye of the beholder 2
2. Civilization
3. Dune 2
4. Wing Commander
5. Elite 2
6. Moonstone
7. Flashback
8. The Lost Patrol ( Argh..backstabbed by Gomez again )

Sen så finns det ju hundratals bra c64, NES & andra konsoll spel. Men PC är ändå kungen

Visa signatur

"I don't have time to waste. I'm busy cultivating useless good taste" - helmet
Bärbar: Amilo Si1520 | 1.83 Ghz core duo | 1024 MB DDR II (533) | 100 GB SATA | Intel GMA950 | 12" TFT | Ubuntu Edgy

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanzetsu
Hade gärna satt ihop en lista men vet inte riktigt hur man ska lyckas med det. Att se till vilka spel som är bäst *i dagens läge* eliminerar ju nästan alla gamla spel. Mario 1, Quake, Civilization är väl spel som förändrat och betytt mycket, men de är ju inga höjdare idag varken grafisk eller spelmässigt jämfört med nyare alternativ. Svårt det där, får återkomma som sagt.

Jag resonerar som så att Civilization 3 är ett bättre spel än ettan, och därför tar jag med det istället.
Jag tittar mer på kvalitet än betydelse för "spelhistorien". T.ex. var ju Spec Ops den första soldatsimulatorn. Men det sög ju också

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanzetsu
Rsr: Det finns betydligt fler barnspel på PC än konsol... så det är ett dåligt argument om man nu måste hata konsoler av nån underlig anledning... och på vilket sätt förstör konsoler för PC-spelare...?

De snor Halo, GTA3 och GTA:VC från oss till att börja med

Permalänk
Medlem

1. Half-life
2. Mafia
3. Red Alert
4. Zelda (det första till NES såklart)
5. Max Payne
6. RTCW (för sin otroligt roliga MP)
7. Mega Man 2
8. Diablo
9. Dungeon Keeper
10. Counter-Strike (spelar inte det längre men har trots allt lagt ner mer tid på det än restan av spelen på listan tillsammans )

Permalänk
Medlem

1.Duke Nukem 3D
2. Q2
3.Q3
4.Star Craft
5.Half Leif/ CS
6.Death Rally
7.Ut03
8.Postal 2
9.Nfs Porche Challange
10.Collin McRae rally 2

Visa signatur

Oldtimer :)

Permalänk
Medlem

andreasdr är du fortfarande säker på att du skall blanda console och pc, inte göra en lista för var?

Visa signatur

gotta go fast