Sweclockers topplista över tidernas 50 bästa spel (sammanställd)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kenny_lex
Är det någon skillnad på Kings Quest för amiga och orginalet som gjordes för IBM [PC]? Kan man hitta en VGA (eller mordernare) variant av KQ1?

Ja det är samma version av spelen både för PC och AMIGA. Är inte säker på om det finns en VGA-variant för KQ, men det finns definitivt en för PQ.

-- Henrik

Permalänk
Medlem

Det finns en Kings quest VGA remake, sök på google så finner du.

Permalänk
Medlem

Här kommer mitt fina svar
1. Civilization 1
2. Counter-Strike
3. Starcraft
4. Diablo 1
5. Dune 2
6. Rollercoaster Tycoon 1
7. Baldur's gate 1
8. Worms 1
9. GTA 1
10. Transport Tycoon Deluxe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lolle

2. Counter-Strike

inga moddar enbart spelen cs är juh en modd till half-life

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk

1. Myst, 2. Exile, 3. Riven

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av data xp
inga moddar enbart spelen cs är juh en modd till half-life

Moddar är tillåtna läs resten av tråden...

Permalänk
Medlem

låt alla cs fantaster skriva in cs i sina listor så blir det inga onödiga inlägg

Permalänk
Medlem

1. Deus Ex
2. Half Life
3. GTA 3
4. Outcast
5. GTA VC
6. UT
7. Max Payne
8. Thief
9. BF 1942
10. Quake 3

F*n det var svårt att välja bort

Visa signatur

Det är mycket nedslående att leva i en tid då det är lättare att spränga en atom än en fördom.A. Einstein

Öh en dag närmare döden:)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Moddar är tillåtna läs resten av tråden...

Moddar är INTE tillåtna. Bara de som finns som retail, och därmed är fristående.
Alltså är CS tillåtet.

Snälla läs reglerna allihop!
Jag ser redan att jag får räkna bort ett gäng med listor för att de inte är i enlighet med reglerna, om de inte ändras.

Permalänk
Medlem

1. Diablo
2. Diablo2
3. Warcraft III
4. Day of The Tentacle
5. Sam & Max Hit The Road
6. Quake III
7. Quake 1
8. Sim City 2000
9. Warcraft II
10. Marathon 2 - Durandal

Visa signatur

Logic is the art of going wrong with confidence.

Permalänk

1.ut2003
2.half-life
3.diablo2
4.Unreal tournament
5.battlefield 1942
6.quake3
7.mafia
8.diablo
9.quake 1
10.counter-strike

jag har faktiskt inte spelat så många spela men de ja har på listan är välspelade, jag hoppas kunna få klämma in half-life2 på listan senare i höst :).

Visa signatur

Arsenal FC

Permalänk
Medlem

1. Baldur's Gate 2
2. Dungeon Master 1
3. Sam'n Max -hit the road
4. Stunts
5. Bubble Bobble
6. Ultima Underworld 2
7. Simcity 2000
8. Divine Divinity
9. Warcraft 2
10. Age of Empire 2

Ps. Dungeon Master 1 är ett guldkorn som spelades mycket på min gamla Atari ST, sen spelades det på PC när jag köpte en sån burk. För alla gamla inbitna rollspelare kan jag rekomendera Dungeon Master 1 (mumierna var mkt skrämmande) då det är alla 1st person rollspels moder, Eye of Beholder håller nästan lika nostalgiska klass.

Visa signatur

Gammal PC räv, numera Applenörd
---------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

egentligen borde tråden klistras och sedan typ i december, typ 29 eller så redas ut ¨då har ju hl2, d3 och massa andra kommit med...

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hipshot
egentligen borde tråden klistras och sedan typ i december, typ 29 eller så redas ut ¨då har ju hl2, d3 och massa andra kommit med...

Jag lovar att göra en till i slutet på året

Permalänk

Hahaha, jag drömde om listan inatt. Counterstrike hade ledningen!

EDIT: Mardröm

Permalänk
Hedersmedlem

På begäran klistras tråden, om inte för evigt, så än för ett tag.

Permalänk
Medlem

1. Final Fantasy 7
2. Super Mario World 1
3. Sim City 2000
4. Red Alert
5. Command & Conquer
6. Half Life
7. GTA 1
8. Diablo II
9. StarCraft
10. Counter-Strike

Permalänk
Medlem

Vem kan sammanställa allt detta nu då så får vi se resultatet?

Visa signatur

Spela Arma II i Plutonstruktur
ARMA II - SWEDISH STRATEGIC GROUP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Koxbox
Vem kan sammanställa allt detta nu då så får vi se resultatet?

Jag gör ju det den 21-22 juni!

Permalänk
Medlem

Alltså, du måste ju se till att alla har 10st, just nu har typ 25% skrivit 10 på sin lista...

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

1. Half-Life
2. Max Payne
3. Operation Flashpoint
4. Gothic
5. X-Com Enemy Unknown
6. Medal of Honor: Allied Assault
7. Diablo 1
8. Starcraft
9. Warcraft 2
10. Command & Conquer

Visa signatur

Indigoue hatar dubbla negationer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hipshot
Alltså, du måste ju se till att alla har 10st, just nu har typ 25% skrivit 10 på sin lista...

80 stycken har godkända listor, 18 underkända.

Permalänk
Medlem

får väl lägga min röst:

1.Diablo 1
2.Nox (lätt bättre än diablo2)
3.Max Payne (stavning)
4.Battle Realms
5.Warcraft 2
6.Need For Speed Porshe
7.Commandos
8.Wacky Weels [PC]:D
9.Super Mario Bros 3 [Nes]
10.Zelda Ocarina Of Time [n64]

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

tror jag skall ta o göra en lista av detta själv o se vem som leder heh

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hipshot
tror jag skall ta o göra en lista av detta själv o se vem som leder heh

Inga spoilers bara

Jag tycker det är jävligt intressant såhär långt, jag har ingen aning om vilket spel som leder just nu.

Permalänk

det roliga är att ingen har samma etta på deras lista(nån kanske men inte många), normalt i liknande undersökningar så brukar allas listor se ungefär likadana ut.

Visa signatur

Arsenal FC

Permalänk
Medlem

Skulle tro att Halflife eller nåt Final Fantasy-spel leder.

Permalänk

1. Half-life - PC
2. Zelda: Ocarina of Time - N64
3. Black & White - PC
4. Neverwinte Nights - PC
5. Age of Empires II: Age of Kings - PC
6. Mafia - PC
7. Homeworld - PC
8. Operation Flashpoint - PC
9. IL2 Sturmovik - PC
10. Max Payne - PC

Visa signatur

There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot.

Permalänk

Uj, det här var jobbigt. Jag försöker hålla mig från att nämna spel som släppts de senaste åren, då jag anser att spelet måste ha varit ute i ett par år innan man kan räkna med dem i en lista över ”tidernas bästa spel"

1. Ultima Online
Jag tror inte jag lagt ner mer tid på något spel, och även om jag gjort det har jag inte fått ut mer. Under drygt ett helt år kretsade hela mitt liv kring detta spel. Alla lediga stunder gick åt för att spela det. All annan tid gick åt att tänka på eller diskutera om spelet. Men till slut lyckades jag konstigt nog ta mig ur spelandet, och jag vågar faktiskt inte ge mig in i det igen.

2. Diablo II
Om det finns något spel som konkurrerar med Ultima Online i fråga om speltid är det Diablo II. Aldrig hade jag trott att Blizzard kunde förbättra ursprungsspelet på det sättet de gjorde, och aldrig trodde jag att jag skulle fastna på det sättet jag faktiskt gjorde. Detta är ett av de få spel som alltid finns installerat hos mig och som spelas kontinuerligt.

3. Outcast
Musiken, grafiken, stämningen, historien, allt var perfekt. Bara att utvecklarna skapat ett eget språk som faktiskt gick att tyda och använda var otroligt. Inget singelplayerspel har något som kommer i klass med det Outcast har. Ett mästerverk.

4. Half-Life
Det Half-Life gjorde med FPS-spelen var en stor bedrift. Aldrig mer skulle ett hjärndött FPS accepteras av spelarna.

5. Zelda – A Link To The Past
Jag vet inte riktigt hur jag ska motivera detta spel. Känslan är bara helt rätt, även om jag inte finner några riktiga faktorer som gör spelet till det otroligt roliga spel som det faktiskt är. Bara att spela och avgöra själv.

6. Total Annahilition
Spelet som körde över Red Alert. Det visade sig bättre på nästan alla punkter och livslängden var långt mycket längre än motståndaren. Den pampiga musiken i kombination med de kraftiga explosionerna från de stora slagen verkligen förhöjde känslan.

7. Crusader – No Remorse
Originalet i Crusader-serien. Egentligen hade inte spelet något utöver att man fick förstöra allt omkring sig i till synes ändlösa futuristiska byggnader. Men förstörelsen var riktigt vacker, vilket var något nytt. En renässans för shooter-spelen.

8. Little Big Adventure 2
Uppföljaren till Little Big Adventure var enligt mig mycket bättre än ursprungsspelet. Gullighetsnivån är hög, men till skillnad från vissa andra spel är det ett element som bara förhöjer känslan. Mycket underhållande historia kombinerat med mysig musik och mysigt ljud. En känsla av välbefinnande finns från början till slut.

9. Silver
Pseudomanga från England, hack-and-slash och rollspel light. Spelet placerade sig inte i något distinkt fack, men det var kanske det som gjorde det så bra som det är. Buggar och kompabilitetsproblem hindrade inte mig från att älska det. Musiken lyssnar jag på än idag, den är riktigt stämningsfylld.

10. Sam & Max – Hit The Road
Det bästa spelet från äventyrsspelens storhetstid. Humorn är fullkomligt lysande, problemens utformning är fullkomligt absurt med ändå självklar, grafiken är precis som den ska vara. Synd att äventyrsspelens tid verkar vara över, när man vet att spel som detta inte kommer att göras längre.

Spel som lägger sig mycket nära:
Civilization 2
Command & Conquer
Command & Conquer – Red Alert
Commandos
Crusader - No Remorse
Diablo
Duke Nukem 3d
Dungeon Keeper
Giana Sisters
GTA
GTA II
Heroes Of Might And Magic 2
Lemmings
Magic Carpet 2
Metriod
Monkey Island 4
Motocross madness
Motocross madness 2
Need For Speed - Porsche Unleased
Need For Speed 3 – Hot Pursuit
NHL 98
NHL 2002
Pinball Dreams
Pinball Fantasies
Price Of Persia
Rollercoaster Tycoon
Sim City 2000
Sonic & Tails
Starcraft
Superfrog
Super Mario Bros.
Super Mario Bros. 3
Super Mario World
Super Mario World 2 – Yoshi’s Island
Super Metriod
Supreme Snowboarding
Syndicate
Syndicate Wars
Unreal Tournament
Warcraft 2

Permalänk
Medlem

1. Heroes of Might and Magic II
Det bästa och roligaste spelet jag någonsin har spelat. Särskilt den fulsnygga grafiken, musiken, ljudeffekterna, och ännu viktigare den lättanvända och smidiga map editorn höjer det här spelet till skyarna. Ni skulle bara ha sett min Sagan om Ringen-bana!

2. Halflife
Behöver jag säga något annat än att det är inte på grund av Cs som Halflife hamnar här.

3. Civilization: Call to Power
Finns det något spel som kan vara så underhållande och absurt som Civ: Ctp utan att spelskaparna ens försökte göra spelet absurt?

4. Settlers III
Så underbart och mysigt att det knappt är sant. Höjdpunkterna är magin och varje gång en ståltacka gjuts.

5. Dungeon Keeper I
Att smiska impar och slå ihjäl hjältar gjorde det här spelet fantastiskt roligt. Glöm för allt i världen inte heller den underbart ondskedrypande svenska berättarrösten: "Akta dig, markägaren kommer!" eller "Här lider man endast av värkande skrattmuskler och inte av mjältbrand som vi hade hoppats.".

6. Liero
Det bästa med Liero var att man kunde ändra så många premisser och på så sätt få ett halvdussin spel istället för ett. Vem kommer inte ihåg Gauss Gun med 0% loading times?

7. Command and Conquer: Red Alert
Roligt, plus att jag gillade vakthundarna, filmerna med Stalin och att min kompis länge trodde att spelet hette "Rädda Lert". Han undrade alltid vem Lert var.

8. Warcraft II
Jag undrar fortfarande om orcherna är medlemmar i en judisk världkonspiration eftersom de ofta sade "Zog-zog" när man klickade på dem. En annan höjdare var de exploderande "Bar-em-you!"-fåren. Map editorn var även den mycket bra.

9. Hexx: Heresy of the Wizard
De flesta av er har nog inte spelat, eller ens hört talas om Hexx, men det var Game of the year 1995 eller nåt. Tog åratal att klara. Ett mycket tidigt och bra rollspel i stil med Might and Magic-serien.

10. Dungeon Keeper II
Som ettan, fast mer av det goda (onda).

Visa signatur

A battalion of armadillos could take Sweden these days. - Gary Brecher http://peakoil.istheshit.net/
Dags att bli geo-grön! Kom ihåg att ni hörde det först från mig och Thomas Friedman. ;)