Soundbar som kopplas till hemmabioreceiver?

Permalänk
Medlem

Soundbar som kopplas till hemmabioreceiver?

Hej,

Har idag en Hemmabioreceiver med två stora golvhögtalare fram, en center och två mindre bakom ryggen, ett 5.0 system alltså.
Det här är i vardagsrummet och tack vare golvhögtalarna har vi inte haft nåt behov av en extra bas. (Vi har ett biorum i källaren med projektor närvi vill titta påsådan film.)

Nu finns planer på en större tv och då får inte golvhögtalarna plats längre så då tänkte jag att en soundbar som tar hand om framkanalerna och centern hade varit en bra lösning. Men allt (iptvbox, appletv, chormecast, htpc och xbox one) är ju kopplat via hemmabioreceivern och jag vill ju ha kvar mina bakhögtalare så jag vill koppla in soundbaren i den.

Alla soundbars jag har hittat själv verkar innehålla förstärkare och kopplas till tvn med HDMI men det vill jag inte ha.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Det du är på jakt efter är en "passiv" soundbar utan inbyggd förstärkare. Det är inte supervanligt, men bland annat Monitor Audio har några sådana lösningar.

Permalänk
Medlem

@JonasT: Ja! Precis en sådan menar jag, tack för det.
Verkar vara lite dåligt med Svenska återförsäljare men jag hittade http://www.iconscandinavia.se.
Priset var väl sådär, inte billigt men inte superdyrt och jag antar att jag behöver en liten subwoofer med.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av gnun:

@JonasT: Ja! Precis en sådan menar jag, tack för det.
Verkar vara lite dåligt med Svenska återförsäljare men jag hittade http://www.iconscandinavia.se.
Priset var väl sådär, inte billigt men inte superdyrt och jag antar att jag behöver en liten subwoofer med.

Finns även något mer prispressade via bland annat BRL och Hembiobutiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle tänkt om och skaffat en soundbar med bakhögtalare om du vill ha det och en HDMI-switch om ingångarna på tv’n inte räcker till.

Behöver du ens bakhögtalarna? Jag har haft 3.1 (alltså frontar + center + sub) till tv’n i många år och nu enbart soundbar plus bas till tv’n och kan inte påstå att jag saknat bakhögtalarna (har också projektor + surround nere för ”sån film” men det används sällan numera).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."