Permalänk

mITX bygge på runt 6000kr?

Impulsköpte ett Gigabyte B450i Aorus (AMD) eftersom det var på rea och tänkte nu bygga en enklare dator som klarar lättare spel. Funderar på om jag ska köra AMD 3000 eller 2000 serie med integrerat grafikkort. Med 3000 vet jag att BIOS måste flashas vilket medför mer krångel. Annars hade jag tänkt mig 16GB RAM, minst 250GB m.2. Helst sfx psu för storlekens skull. Chassi har jag redan men är lite sugen på en Node 304 fast det kan spräcka budgeten.

Har alla tillbehör som skärm, tangentbord och Windows behövs inte.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Vad ska du göra med datorn? 3400G och 2400G samt 3200G och 2200G är samma processorer fast med lite högre hastigheter på de nyare, du skulle kunna köpa de äldre, spara en peng och slippa uppdatera BIOS.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Viking
Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@SweatyLlama:
2nd Gen Ryzen

Dold text

GTX 1650S, mest prisvärda under 2000 kronor om man måste köpa nytt.

Dold text
Skrivet av SweatyLlama:

Helst sfx psu för storlekens skull.

Inte värt det i den här prisklassen.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Viking
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@SweatyLlama:
2nd Gen Ryzen

GTX 1650S, mest prisvärda under 2000 kronor om man måste köpa nytt.

https://komponentkoll.se/bild/plBUH.png
Inte värt det i den här prisklassen.

Som jag tidigare sagt så är det värt att lägga liiite mer för ett bättre nätagg.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Donnerstal:

Som jag tidigare sagt så är det värt att lägga liiite mer för ett bättre nätagg.

Fanns en budget på 6000, men men...

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

Tack för snabbar svar. Lutar nog åt en 2400G och skippa GPU så lägger jag lite pengar på Noctua CPU- och chassi-fläktar! Men ska fundera lite till.

En fråga till: Vilken version av Minecraft ska man köpa om man främst sitter i samma rum och vill spela med varandra? Antar att jag behöver regga två Xbone-konton för detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweatyLlama:

Tack för snabbar svar. Lutar nog åt en 2400G och skippa GPU så lägger jag lite pengar på Noctua CPU- och chassi-fläktar! Men ska fundera lite till.

En fråga till: Vilken version av Minecraft ska man köpa om man främst sitter i samma rum och vill spela med varandra? Antar att jag behöver regga två Xbone-konton för detta?

Byggena ovan har mycket bättre både gpu och cpu prestanda, jag skulle i alla fall kolla på dom noga

Skickades från m.sweclockers.com

Minecraft Java är mycket ’friare’ för man kan modda mycket mer, det sagt om du vill köra crossplay med konsoler är bedrock edition (windows app store) din vän

Permalänk
Viking
Skrivet av SweatyLlama:

Tack för snabbar svar. Lutar nog åt en 2400G och skippa GPU så lägger jag lite pengar på Noctua CPU- och chassi-fläktar! Men ska fundera lite till.

En fråga till: Vilken version av Minecraft ska man köpa om man främst sitter i samma rum och vill spela med varandra? Antar att jag behöver regga två Xbone-konton för detta?

Skillnaden mellan en 2400g med vega 11 grafik och ett 1650 super är så enorm att jag tycker att du ska tänka om. Får du för dig att spela något annat än Minecraft kan det vara kört med en 2400g medans du enkelt kan köra vad som helst med ett 1650 super. Det kan lätt vara hundra fps skillnad beroende på spel.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

Japp, jag hör er. Funderar absolut på det. Detta blir en sekundär dator för surf och lätt gaming men jag ska fortsätta kolla recensioner osv innan jag bestämmer mig!

Permalänk

Hej alla. Fick moderkortet idag och det står 3000 series ready, vilket var en kul överraskning. Det ökar ju CPU möjligheterna för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweatyLlama:

Hej alla. Fick moderkortet idag och det står 3000 series ready, vilket var en kul överraskning. Det ökar ju CPU möjligheterna för mig.

Det är de flesta moderkorten, men du måste uppdatera bios även om det står "3000 ready".

Visa signatur

Datorer är kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haiwa:

Det är de flesta moderkorten, men du måste uppdatera bios även om det står "3000 ready".

Stickern ska ju betyda exakt att man inte ska behöva det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Stickern ska ju betyda exakt att man inte ska behöva det?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, de betyder bara att du kan köra den nyaste generationens Ryzens procesorer MEN att de krävs en bios uppdatering för att det ska lira.

Visa signatur

Datorer är kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haiwa:

Nej, de betyder bara att du kan köra den nyaste generationens Ryzens procesorer MEN att de krävs en bios uppdatering för att det ska lira.

Nja, i det här fallet verkar det ändå innebära att den är uppdaterad till en 3000-kompatibel version.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haiwa:

Nej, de betyder bara att du kan köra den nyaste generationens Ryzens procesorer MEN att de krävs en bios uppdatering för att det ska lira.

Klisterlappen med ’3000 ready’ är precis ett bevis på att bios är uppgraderat från fabrik och inte kommer med gammalt bios. Många kort tillverkade ännu tidigare är också kompatibla med har inte fått detta klistermärke för att de inte har rätt bios

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nja, i det här fallet verkar det ändå innebära att den är uppdaterad till en 3000-kompatibel version.

Skrivet av medbor:

Klisterlappen med ’3000 ready’ är precis ett bevis på att bios är uppgraderat från fabrik och inte kommer med gammalt bios. Många kort tillverkade ännu tidigare är också kompatibla med har inte fått detta klistermärke för att de inte har rätt bios

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, då har jag fått detta om bakfoten. Tack för informationen!

Visa signatur

Datorer är kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haiwa:

Okej, då har jag fått detta om bakfoten. Tack för informationen!

Inte lätt med alla detaljer inom den här branchen, jag har haft fel ofta. Att erkänna när man missar är stort!

En artikel som pratar om märkningen (lite på slutet):

https://m.sweclockers.com/nyhet/27933-msis-max-familj-ar-400-...