Tråden om PlayStation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Trist att de ännu inte släpper röstkopplingen mellan Discord och Playstation, lite det jag hade hoppats på. Detta med att visa upp vad man spelar känns lite smått meningslöst just nu.

Även om det är lite "kul bonus" att kunna visa är det ju knappast huvudsyftet till att en skaffar Discord (ok, kanske nån enstaka individ gjort det?) utan att kunna chatta - helst genom röstkommunikation men i vissa avseenden även text - är väl det de flesta vill ha!

Permalänk
Medlem

Intressant, om du spelar PS5 så står det vilket du spel du spelar. Men om du använder Spotify samtidigt så försvinner det (spelinfon).

Edit: Löste det nu genom att avaktivera spelstatus i Discord.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av AddeC:

Vad har du för en skärm?
Intresserad av att skaffa en bra skärm med 2 småbarn som slåss om TVn redan…

Då jag primärt använder skärmen för jobb så införskaffa jag en Philips 278E inget märkvärdigt men den gör sitt jobb. Ville åt 4k upplösningen och två hdmi portar primärt men har faktiskt börjat snegla åt en gamingskärm men blir så förbannat dyrt om man ska ha det jag vill ha då

Permalänk
Skrivet av AddeC:

Vad har du för en skärm?
Intresserad av att skaffa en bra skärm med 2 småbarn som slåss om TVn redan…

Bästa för Ps5 är väl en Oled på dom mindre strlk. Ligger väl runt 10000 för 48”-55”
Vill man ha skärm för billigare peng och just Datorskärm så kan jag rekommendera denna https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5655313
Köpte en till Datorn för 3990 i mellandagarna. Fått väldigt bra betyg. Den är 1440p och även om Ps5 inte stödjer detta har denna ett läge för just konsol som tar emot bilden i 4k och skalar sen ner till 1440p så man slipper gå hela vägen ner till 1080p.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Enligt nedanstående källa så har Sony sålt 17,3 miljoner enheter av PS5 fram till 31 december.
https://twitter.com/ZhugeEX/status/1488755883849007104
Motsvarande siffra för PS4 var 20,2 miljoner enheter vid samma tidpunkt efter släpp. Jag undrar hur många enheter av PS5 som Sony hade kunnat sälja om de hade kunnat öka tillgången för att möta efterfrågan av enheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Enligt nedanstående källa så har Sony sålt 17,3 miljoner enheter av PS5 fram till 31 december.
https://twitter.com/ZhugeEX/status/1488755883849007104
Motsvarande siffra för PS4 var 20,2 miljoner enheter vid samma tidpunkt efter släpp. Jag undrar hur många enheter av PS5 som Sony hade kunnat sälja om de hade kunnat öka tillgången för att möta efterfrågan av enheterna.

Tror faktiskt femman är mer populär så skulle nästan gissa på runt 22-23M faktiskt!

Permalänk
Medlem

Gran Turismo 7 på State of Play för en stund sedan. Här i 4K:

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Hur tänker ni som ska köpa Horizon?
PS5 utgåvan kostar ju Digitalt/skiva 849kr/698kr medans PS4 kostar 739kr/598kr, det ingår ju fri uppgradering tills PS5-versionen. Lutar ju åt att man vill köpa PS4 versionen på skiva.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Köper PS4-versionen med inlösta Gifted (25%), vilket ger ett pris på ca: 550:-.

Permalänk
Skrivet av ktd:

Köper PS4-versionen med inlösta Gifted (25%), vilket ger ett pris på ca: 550:-.

Har Benify tagit bort detta nu? Har använt Benify sedan långt tillbaka men Wallet rabatten verkar inte ligga kvar där längre. Fanns tillgängligt förrgår men inte idag. Hur ser det ut för dig?

Permalänk
Medlem

Länken finns via https://partner.getgifted.com/se/ fortfarande men de har varit slutsålda i cirka en vecka. Lär ju vara därför Benify har tagit bort walletlänken.

Permalänk
Skrivet av Danieleet:

Länken finns via https://partner.getgifted.com/se/ fortfarande men de har varit slutsålda i cirka en vecka. Lär ju vara därför Benify har tagit bort walletlänken.

Jaså. Tack för infon! Har det varit slutsålt någon gång tidigare? Kan inte minnas att detta hänt förut.

Permalänk
Skrivet av CusmaR:

Hur tänker ni som ska köpa Horizon?
PS5 utgåvan kostar ju Digitalt/skiva 849kr/698kr medans PS4 kostar 739kr/598kr, det ingår ju fri uppgradering tills PS5-versionen. Lutar ju åt att man vill köpa PS4 versionen på skiva.

Blir på skiva. Hoppas EG har denna till ett bra pris releaseveckan som dom brukar. Kanske tom väntar lite då jag har en massa och spela. Nog första gången någonsin på ett större spelsläpp från Sony isf. Men jag har inte den där riktiga hypen för detta spelet tyvärr.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThisIsSweden:

Jaså. Tack för infon! Har det varit slutsålt någon gång tidigare? Kan inte minnas att detta hänt förut.

Jag har varit med om det åtminstone en gång tidigare i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Hur tänker ni som ska köpa Horizon?

Säljs "launch edition" i butik vid release eller måste jag förhandsboka för att få den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Hur tänker ni som ska köpa Horizon?
PS5 utgåvan kostar ju Digitalt/skiva 849kr/698kr medans PS4 kostar 739kr/598kr, det ingår ju fri uppgradering tills PS5-versionen. Lutar ju åt att man vill köpa PS4 versionen på skiva.

Jag har aldrig brytt mig om covers så köper alltid det billigaste

Permalänk
Skrivet av SevenFour:

Säljs "launch edition" i butik vid release eller måste jag förhandsboka för att få den?

Man brukar kunna köpa launch edition långt efter releaserna beroendes på hur snabbt dom går åt. Jag har köpt nya spel på rea flera år efter som varit launch edition. Hur det blir med just detta och vilka butiker mm, är nog svårt att veta.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

I maj brukar det vara playstation-rea, köp spelen då istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Man brukar kunna köpa launch edition långt efter releaserna beroendes på hur snabbt dom går åt. Jag har köpt nya spel på rea flera år efter som varit launch edition. Hur det blir med just detta och vilka butiker mm, är nog svårt att veta.

Hej,
Vad är unikt med en "launch edition"?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Dreijer:

Hej,
Vad är unikt med en "launch edition"?

Brukar få med lite pre order bonusar

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Hej,
Vad är unikt med en "launch edition"?

Typ ingenting. Men som nämts typ nått ”skinpaket” eller nån enkel gearpack/cosmetics.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Den infon jag fick vid listning av launch edition är:
Nora Legacy-outfit
Nora Legacy-spjut

Kosmetika alltså.

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Medlem

Det här ingår i Launch Edition på Elden Ring och det är trots att spelet bara kostar 599kr. Vilket gör mig lite irriterad för jag har inte bestämt mig om jag ska köpa till PC eller Ps5 ännu och risken finns att dom är slut när jag väl köper sen. Aja...

Permalänk
Konsolgrävare

We are pleased to confirm that active development for the next entry in the Grand Theft Auto series is well underway.

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Intressant att GTA V Expanded & Enhanced kommer ha ray tracing (och äntligen 60 fps på konsol). Förhoppningsvis betyder det att man använder att hyfsat uppgraderad spelmotor. Vet att ingen här direkt bryr sig om GTA V men jag håller det värmt om hjärtat, spelat det med kompisar sen jag började högstadiet. Kul dock att de äntligen börjar kolla framåt mot nästa GTA, var såklart dags för länge sedan. Har dock fortfarande kul varje gång de släppt en uppdatering till GTA V. Skulle nog inte köpa PS5 versionen men nu är den ju gratis för PS Plus medlemmar så kommer såklart testa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Skulle nog inte köpa PS5 versionen men nu är den ju gratis för PS Plus medlemmar så kommer såklart testa

Vart hittar man denna information?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Vart hittar man denna information?

https://www.rockstargames.com/newswire/article/ak73k92o47ko75...

"Plus, a new standalone version of GTA Online for PlayStation 5 and Xbox Series X|S will debut at launch — available for free for the first three months to PlayStation 5 players — making it easier than ever before for new players to experience everything GTA Online has to offer."

Om det funkar som alla andra PS Plus spel förmodar jag att man också kommer få behålla spelet efter de tre månaderna. Tyvärr ingår inte story läget men jag har spelet på PC & har kört klart storyn kanske 5 gånger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

https://www.rockstargames.com/newswire/article/ak73k92o47ko75...

"Plus, a new standalone version of GTA Online for PlayStation 5 and Xbox Series X|S will debut at launch — available for free for the first three months to PlayStation 5 players — making it easier than ever before for new players to experience everything GTA Online has to offer."

Om det funkar som alla andra PS Plus spel förmodar jag att man också kommer få behålla spelet efter de tre månaderna. Tyvärr ingår inte story läget men jag har spelet på PC & har kört klart storyn kanske 5 gånger

Det som står i länken i inlägget ovan säger ju endast att onlinedelen är gratis att uppgradera, så jag tolkar det som att man fortfarande måste betala för PS5-versionen av spelet om det inte är online man är ute efter. Men det kanske var just onlinedelen som är intressant för dig? 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Det som står i länken i inlägget ovan säger ju endast att onlinedelen är gratis att uppgradera, så jag tolkar det som att man fortfarande måste betala för PS5-versionen av spelet om det inte är online man är ute efter. Men det kanske var just onlinedelen som är intressant för dig? 🙂

Yes, skulle varit tydligare om delen. Som sagt har jag kört storyn typ 5 gånger så detta är bara intressant för mig då jag kan köra med några polare som endast har konsol. Vi slutade köra för PS4 versionen var typ 15-25 fps så detta är välkommet för mig. Såklart inte samma för alla så de är ju trist att de tar betalt för de...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Intressant att GTA V Expanded & Enhanced kommer ha ray tracing (och äntligen 60 fps på konsol). Förhoppningsvis betyder det att man använder att hyfsat uppgraderad spelmotor. Vet att ingen här direkt bryr sig om GTA V men jag håller det värmt om hjärtat, spelat det med kompisar sen jag började högstadiet. Kul dock att de äntligen börjar kolla framåt mot nästa GTA, var såklart dags för länge sedan. Har dock fortfarande kul varje gång de släppt en uppdatering till GTA V. Skulle nog inte köpa PS5 versionen men nu är den ju gratis för PS Plus medlemmar så kommer såklart testa

Jag började spela det redan på Playstation 3, men blev aldrig klar. Började spela på Xbox One över Game Pass men blev aldrig klar. Så intalar mig nu att det är på Playstation 5 jag tillslut kommer spela igenom hela spelet, detta i bästa och snyggaste versionen. Så för mig är detta glada nyheter! Tredje gången gillt y'all!