Tråden om PlayStation 5

Permalänk
Skrivet av Zeroastic:

Shit vad dåliga titlar, i synnerhet Tina som knappt borde finnas ens..

Skrivet av muddiz:

Ta tillbaka detdär! 😉 Jag och kompisarna hade många roliga timmar med det DLCt hösten 2013!
Edit: Men är inte alls sugen på att spela det igen ska tilläggas.

Alltså Tina Tina DLCn är skitbra, men som en PS+ titel 2022 är det ett skämt. Och sättet dom skriver det på som att det skulle ha med nya spelet att göra med. Kommer Wonderlandsspelet också till ps+ dag 1 så borde det annonserats tillsammans med detta så hade man haft nått att bygga upp moodet för inför spelet. Men nu vill man bara promota för att man ska köpa det också.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Tycker det är lite skumt att Sony tar olika pris för PS4 & PS5 versionen av HZD:FB. Det är gratis att uppgradera från PS4 -> PS5 så vad är vitsen med att betala 110:- (standard edition) extra för PS5 direk?..

Sony skulle ju inte låta en uppgradera gratis först men blev pressade att tillåta det pga tidigare uttalanden, så nu blev det så här. Vill man ha ps5 fodral får man betala extra men annars är det bara tacka för det billigare priset.
I kommande titlar kommer uppgradering att kosta pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Sony skulle ju inte låta en uppgradera gratis först men blev pressade att tillåta det pga tidigare uttalanden, så nu blev det så här. Vill man ha ps5 fodral får man betala extra men annars är det bara tacka för det billigare priset.
I kommande titlar kommer uppgradering att kosta pengar.

Kommande titlar kommer förhoppningsvis inte släppas på PS4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muddiz:

Kommande titlar kommer förhoppningsvis inte släppas på PS4.

Vi vet ju iaf att minst GT7 och GoW släpps till båda. Får väl se efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Sony skulle ju inte låta en uppgradera gratis först men blev pressade att tillåta det pga tidigare uttalanden, så nu blev det så här. Vill man ha ps5 fodral får man betala extra men annars är det bara tacka för det billigare priset.
I kommande titlar kommer uppgradering att kosta pengar.

Kör alltid digitalt även om jag har skivläsare så för Sony att prisjustering på PS Store vore enkelt. Men Sony hoppas väl att få ska orka köpa PS4-versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Vi vet ju iaf att minst GT7 och GoW släpps till båda. Får väl se efter det.

GT7 verkar inte vara hindrat av ps4 iaf. Handkontroll funktioner som bara funkar i ps5 har jag för mig?

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Sony har sagt att kommande titlar kommer kosta $10 att uppgradera till PS5-versionen. GT7 och GoW är nämnda. HZD skulle också koftan men Sony backade och släpper uppgraderingen gratis.

Permalänk
Medlem

Nu har jag köpt fysiska Uncharted 4 (PS4) för cirka 100 kr begangat för att kunna uppgradera billigt till Legacy of Thieves.
Problemet är att jag tidigare hämtat och installerat gratis-versionen från PS PLUS kollektionen.
Hur gör jag för att kunna uppgradera imorgon? Behöver jag bara ta bort spelet och installera om det med skivan eller hur fungerar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Nu har jag köpt fysiska Uncharted 4 (PS4) för cirka 100 kr begangat för att kunna uppgradera billigt till Legacy of Thieves.
Problemet är att jag tidigare hämtat och installerat gratis-versionen från PS PLUS kollektionen.
Hur gör jag för att kunna uppgradera imorgon? Behöver jag bara ta bort spelet och installera om det med skivan eller hur fungerar det?

När jag gjorde liknande med FFVIIR så fanns uppgraderingen som en "version" inne på spelets sida om jag minns rätt. Testa tryck på dom tre prickarna för att få upp alternativen.

Permalänk
Medlem

Uppgraderade precis mitt Uncharted 4 (skiva) till Legacy of Thieves Collection! Var hur enkelt som helst. Satte i skivan, sen när spelet dök upp fanns Legacy of Thieves uppgraderingen till höger och så köpte jag den för 110 kr

Kan tillägga att jag också har PS Collection versionen men det verkade inte skapa några problem för processen

Edit: Har testkört spelet en kvart nu innan jag var tvungen att stänga av. Kunde enkelt ladda in min save jag körde på för ett par veckor sedan senast. Hoppet till 60 fps känns fantastiskt. I övrigt tycker jag spelet ser ut som vanligt, väldigt vackert men kanske inte lika grafiskt bra som helt nya PS5 spel. Men för 110 spänn får jag ju faktiskt ett helt spel jag inte äger sen tidigare (Lost Legacy) plus alla förbättringar som 60 fps, haptic feedback m.m. Så mycket nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Uppgraderade precis mitt Uncharted 4 (skiva) till Legacy of Thieves Collection! Var hur enkelt som helst. Satte i skivan, sen när spelet dök upp fanns Legacy of Thieves uppgraderingen till höger och så köpte jag den för 110 kr

Kul! Funderar på samma förfarande som du gjort. Behöver man ha i skivan efter uppgraderingen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Kul! Funderar på samma förfarande som du gjort. Behöver man ha i skivan efter uppgraderingen?

Ja.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Uppgraderade precis mitt Uncharted 4 (skiva) till Legacy of Thieves Collection! Var hur enkelt som helst. Satte i skivan, sen när spelet dök upp fanns Legacy of Thieves uppgraderingen till höger och så köpte jag den för 110 kr

Kan tillägga att jag också har PS Collection versionen men det verkade inte skapa några problem för processen

Edit: Har testkört spelet en kvart nu innan jag var tvungen att stänga av. Kunde enkelt ladda in min save jag körde på för ett par veckor sedan senast. Hoppet till 60 fps känns fantastiskt. I övrigt tycker jag spelet ser ut som vanligt, väldigt vackert men kanske inte lika grafiskt bra som helt nya PS5 spel. Men för 110 spänn får jag ju faktiskt ett helt spel jag inte äger sen tidigare (Lost Legacy) plus alla förbättringar som 60 fps, haptic feedback m.m. Så mycket nöjd!

Funkade för mig med på sama sätt!

Fråga:
Varför skulle man välja vanlig Performence istället för Performence + med 120 FPS?
Det är väl samma upplösning? Det står 1440 P men PS5 stödjer inte den upplösningen så båda modesen blir väl 1080 P?

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Funkade för mig med på sama sätt!

Fråga:
Varför skulle man välja vanlig Performence istället för Performence + med 120 FPS?
Det är väl samma upplösning? Det står 1440 P men PS5 stödjer inte den upplösningen så båda modesen blir väl 1080 P?

"As outlined in T3's Uncharted: Legacy of Thieves review, the new graphical features offer a Fidelity Mode (30fps, 4K), Performance Mode (60fps, upscaled 4K) and Performance+ Mode (120fps, 1080p)."

Upplösningen skalas alltså upp från 1440p till 4k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

"As outlined in T3's Uncharted: Legacy of Thieves review, the new graphical features offer a Fidelity Mode (30fps, 4K), Performance Mode (60fps, upscaled 4K) and Performance+ Mode (120fps, 1080p)."

Upplösningen skalas alltså upp från 1440p till 4k

Ok tack för svar.

Jag har en TV med 1080P som ska stödja 120 HZ.
LG 55EG910V men jag kan endast välja Performence mode och inte plus.
Jag har kollat inställningarnana för mitt PS5 och den står på automatiskt men funkar ändå inte, hittar ingen inställning för min TV för detta heller!

Någon som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Ok tack för svar.

Jag har en TV med 1080P som ska stödja 120 HZ.
LG 55EG910V men jag kan endast välja Performence mode och inte plus.
Jag har kollat inställningarnana för mitt PS5 och den står på automatiskt men funkar ändå inte, hittar ingen inställning för min TV för detta heller!

Någon som vet?

Kan det vara att din TV inte stödjer HDMI 2.1? Vet inte om det är ett 'krav' för 120 fps på konsol...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TR-8R:

Kan det vara att din TV inte stödjer HDMI 2.1? Vet inte om det är ett 'krav' för 120 fps på konsol...?

Ja den stödjer inte HDMI 2.1 men ska väl bara krävas HDMI 1.4 för att köra 1080 P i 120 HZ?
Eller är det att konsolen kanske kräver HDMI 2.1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Ja den stödjer inte HDMI 2.1 men ska väl bara krävas HDMI 1.4 för att köra 1080 P i 120 HZ?
Eller är det att konsolen kanske kräver HDMI 2.1?

Jo har för mig att 1080p 120hz ska funka för HDMI 1.4. Någon på reddit skrev att man skulle testa att gå in i systeminställningar och välja 1080p vid upplösning istället för automatisk. Sen starta om spelet och se om man kan välja Performance+. Så testa det, kan ej lova att de funkar dock

Permalänk
Medlem

Oj det var ännu finare irl. Dock finns det en liten typo i svenskan på baksidan. Bäst att alla springer ut o köper ett ex innan de fixar det för denna variant blir säkert värd 1000x mer i framtiden

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av lambdan:

Oj det var ännu finare irl. Dock finns det en liten typo i svenskan på baksidan. Bäst att alla springer ut o köper ett ex innan de fixar det för denna variant blir säkert värd 1000x mer i framtiden

https://lambdan.se/img/CornflowerblueLightsteelblueAmericanrobin.jpg
https://lambdan.se/img/MajorCulturedSamoyeddog.jpg

så bra spel!!! Enjoy 😊

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Oj det var ännu finare irl. Dock finns det en liten typo i svenskan på baksidan. Bäst att alla springer ut o köper ett ex innan de fixar det för denna variant blir säkert värd 1000x mer i framtiden

https://lambdan.se/img/CornflowerblueLightsteelblueAmericanrobin.jpg
[url href="https://lambdan.se/img/MajorCulturedSamoyeddog.jpg"https://lambdan.se/img/MajorCulturedSamoyeddog.jpg[/url]

Beställde med ny skiva trots jag har båda sen tidigare, men fodralet va skitsnyggt.
Tyvärr verkar Netonnet eller postnord tabbat sig så blir inget spel innan helgen. Hade ändå inte tänkt spela det atm så i detta fallet gör det inget men fan va dåligt att man inte kan leverera på releasen. Blir inga viktiga spel day1 från Netonnet mera för min del

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk

Är det någon som vet om det är samma trophys i remastered som i de gamla eller räknas det som ett nytt spel?

Permalänk
Skrivet av Kanariefågel:

Är det någon som vet om det är samma trophys i remastered som i de gamla eller räknas det som ett nytt spel?

Utan att veta 100%, men detta är en Ps5-app och ska då ha egna Trophies

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanariefågel:

Är det någon som vet om det är samma trophys i remastered som i de gamla eller räknas det som ett nytt spel?

Det har egna trophies. Dock kan man migrera sin PS4 save och då låsa upp trophies man hade där.
Dock är det bara 1 platinum pga The Lost Legacy räknas som en DLC.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Dock finns det en liten typo i svenskan på baksidan.

https://lambdan.se/img/MajorCulturedSamoyeddog.jpg

Literally unplayable

Visa signatur

Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Asus TUF RTX 3080 OC, Cooler Master NR200P, LG OLED55C1
i7-9700K, 32GB RAM, MSI RTX 2080 Gaming X Trio, Fractal Design Meshify 2 Compact, Xiaomi Curved Gaming Monitor 34

Permalänk
Skrivet av megaman01:

Utan att veta 100%, men detta är en Ps5-app och ska då ha egna Trophies

Skrivet av lambdan:

Det har egna trophies. Dock kan man migrera sin PS4 save och då låsa upp trophies man hade där.
Dock är det bara 1 platinum pga The Lost Legacy räknas som en DLC.

Kul! Då får det nog bli en till genomspelning ändå! Tack för info!

Permalänk
Medlem

Jag köpte The Lost Legacy för typ 80kr när det var på rea. Uppgraderade för 90kr (presentkort för top-up) och fick Uncharted 4, så helt klart en okej deal.

Ska bara orka köra igenom Uncharted 3 först, men det är tungt och går trögt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag köpte The Lost Legacy för typ 80kr när det var på rea. Uppgraderade för 90kr (presentkort för top-up) och fick Uncharted 4, så helt klart en okej deal.

Ska bara orka köra igenom Uncharted 3 först, men det är tungt och går trögt.

Jo 3an är trög, gillade inte heller den.
Jag tror jag tycker:
TLL > 4 > 2 > 3 > 1

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Jo 3an är trög, gillade inte heller den.
Jag tror jag tycker:
TLL > 4 > 2 > 3 > 1

Min förhoppning är ju att jag ska tycka fyran och Lost Legacy är bra. Jag är dock inte speciellt förtjust i varken ettan eller tvåan, utan tvingar mig igenom dom för story och karaktärer.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Insåg att jag bara lirade Horizon Zero Dawns main story och inget DLCt som finns/fanns då, på PC dvs. Så blev ett impulsköp av spelet på skiva som var nån delux variant på 98 spänn

Har man något att göra innan Forbidden west kommer ut iaf Main story igen, plus DLCt..

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz