Felsökning, bootar ej - minne, nätagg, SSD??

Permalänk
Medlem

Felsökning, bootar ej - minne, nätagg, SSD??

Hej!
Jag felsöker en burk som inte vill boota.
i5-4690K
Gigabyte Z87X-D3H
2 x 4gb ram (Corsair 2133Mhz CMZ16GX3M4A2133C9R verkar som det är två stickor ur ett set om 4 x 4 GB)
Geforce m två extra strömanslutning (kommer inte ihåg om det är ett 670, 770 eller 960)

Det är olika nivåer av problem att få igång datorn, gemensamt är att den kommer aldrig in i Windows, men för det mesta får jag inte ens signal till monitor.
Sammanfattningvis
- Ofta ingen signal till monitor
- Tagit mig in i BIOS ett par gånger. Den krashar inte när jag är i BIOS. Temps ser bra ut, CPU 33grader.
- Tagit mig ett par gånger till en bild där jag får från Windows "förbereder automatisk reparation". Men där "hänger" den sig. Händer inget efter att ha låtit den stå minst 15 min.

Jag har provat ta ur grafikkortet men lyckas inte alls få ut någon bildsignal från inbyggda grafikkortet trots att det ska vara aktiverat i BIOS.
Har tagit ur en minnessticka och provat en och en. Minnet körs i 1333Mhz. Nu medan jag skriver ser jag att BIOS rapporterar 9-9-9-24 men på minnet står det 9-11-10-30. Antar att det är timing för 2133Mhz och att det borde klara 9-9-9-24 i 1333Mhz?

Mina största misstankar om felkällor
Nätagg
Minnen

Någon som har några supertips?

Tänkte försöka få tag på ett nätagg för att testa ett annat, minnen kan bli besvärligare att få tag på.

Tack!

Permalänk
Medlem

Fixa felet så långt att du alltid får bild innan du kopplar in diskar och försöker komma in i Windows för diskar och Windows har också orsakat konstiga fel.

Mus, tangentbord, USB prylar, USB kablar, kringutrustning, diskar, DVD, kablar till diskar, DVD, chassi fläktar, fläktkontroller mm som INTE behövs för att alltid få bild är ökända för att orsak startfel, ingen bild, död dator mm.

Vissa behövde nollställa bios efter att de tagit bort tex trasig mus innan datorn startade normalt igen. Gör antingen som det står moderkorts manualen eller ta bort batteriet som ser ut som ett mynt en stund. Strömkabeln ska vara utdragen.

https://www.corsair.com/eu/en/Categories/Products/Memory/VENG...
Kolla att minnenas spänning är på 1.5V. I övrigt verka det stämma det du skriver om minnena. Om man använder XMP eller vad ditt bios kallar det så borde den ställa in dessa 3 saker.

Gällande nätagget skulle hela namnet och ca ålder vara intressant att veta och vilket grafikkort som nätagget ska användas med.

Jag hoppas att du tog bort grafikkortet HELT när du testade att koppla skärmen till moderkortet. Jag frågar för att vissa gjorde misstaget att ta ta bort strömkablarna som bättre grafikkort behöver. Vissa behövde nollställa bios efter att de tagit bort grafikkortet innan de fick bild (har gällt både med och utan den).

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Fixa felet så långt att du alltid får bild innan du kopplar in diskar och försöker komma in i Windows för diskar och Windows har också orsakat konstiga fel.

Mus, tangentbord, USB prylar, USB kablar, kringutrustning, diskar, DVD, kablar till diskar, DVD, chassi fläktar, fläktkontroller mm som INTE behövs för att alltid få bild är ökända för att orsak startfel, ingen bild, död dator mm.

Vissa behövde nollställa bios efter att de tagit bort tex trasig mus innan datorn startade normalt igen. Gör antingen som det står moderkorts manualen eller ta bort batteriet som ser ut som ett mynt en stund. Strömkabeln ska vara utdragen.

https://www.corsair.com/eu/en/Categories/Products/Memory/VENG...
Kolla att minnenas spänning är på 1.5V. I övrigt verka det stämma det du skriver om minnena. Om man använder XMP eller vad ditt bios kallar det så borde den ställa in dessa 3 saker.

Gällande nätagget skulle hela namnet och ca ålder vara intressant att veta och vilket grafikkort som nätagget ska användas med.

Jag hoppas att du tog bort grafikkortet HELT när du testade att koppla skärmen till moderkortet. Jag frågar för att vissa gjorde misstaget att ta ta bort strömkablarna som bättre grafikkort behöver. Vissa behövde nollställa bios efter att de tagit bort grafikkortet innan de fick bild (har gällt både med och utan den).

Tack för tips.
Jag ska koppla ur mer grejer från moderkortet, som du nämner, även SSD.
BIOS har jag resettat.
Grafikkortet togs ur helt och hållet, japp!

Fortsättning följer....