Samsung Odyssey G9 – allmän diskussion

Permalänk
Medlem

Vet faktiskt inte riktigt vad det är som gör att min G9 dessutom knäpper mer och mer....verkar helt klart ha något med värme att göra då det inte kommer omedelbart men tycker mer det låter som "elektronik" än plast som poppar men det är ju eg skit samma, ännu ett skäl att returnera denna skärm. Att brightness är på 100 bidrar säkert till problemet ytterligare, men trots det upplever jag att OLEDen på väggen bakom skärmen är minst lika ljusstark i mitt just nu ljusa rum....

Eg enda skälet att jag inte gjort en retur ännu är att jag trots allt är lite nyfiken på om Samsung någonsin lyckas få till detta så det iaf blir lite bättre även om jag för länge sedan gett upp att dom ska få det bra.

Permalänk
Medlem

Plockade faktiskt fram X27an bara för att se att det faktiskt finns LCD med fungerande FALD/HDR och här fungerar det ju faktiskt som det ska till skillnad från på G9N. 4k oskalat på 27" är dock kanske i minsta laget när man börjar närma sig de 50

Sen har så klart G9N vissa andra fördelar, främst då kanske en snabbare panel även om X27an väl ändå inte är fyskam med sina 144 hz men kanske inte den optimala skärmen för CS GO etc. Om man sen föredrar kurvade skärmar osv är väl mer en personlig åsikt, jag slipper det gärna överlag om det inte tillför något (annat än att rädda betrakningsvinklar).

Edit:

Efter att ha testat X27 igen för första gången på ett tag tar jag tillbaka det jag sa om G9N som bästa LCD, skulle än idag välja X27 alla gånger före och då finns det väl en 32" variant numera av den också som borde vara ännu lite bättre (men som är galet dyr). Finns kanske nån mer som jag inte känner till, var ju typ 2018 som X27 och Asus motsvarighet lanserades om jag minns rätt. Testade faktiskt. HDR upplevelsen i ett ljust rum med stora fönster mot söder där det just nu flödar in ljus är trots det bätter än vad jag fick på G9N i ett helt mörk rum. Game over Samsung, better luch the seco....third time

Permalänk
Medlem

Jag har en av de allra första G9'orna (Gen 1 - juni 1 - 2020). I början var det ju en massa strul innan driver 1010.2 och nVidia kom ikapp. Nu någon enstaka gång kan den vägra tända sig och att uppdatera BIOS tar lite tålamod. Svart bakgrund och tunna vita rasterlinjer i vissa kombinationer kan ge lokalt flimmer men det är klart ovanligt.

Men i övrigt så känner jag inte igen mig alls i de problem ni ovan har med G9 Neo. G-Sync funkar utmärkt, jag flyger med den i typ 100-160 Hz. Bredden är härlig och kurvaturen är vanebildande.

OK, jag använder inte HDR (har inga spel med det) och jag ligger 2 steg bakom i nVidia driver just nu pga av deras problem med upplösningsalternativ. Har inga andra skärmar inkopplade. GeForce 3090.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Jag har en av de allra första G9'orna (Gen 1 - juni 1 - 2020). I början var det ju en massa strul innan driver 1010.2 och nVidia kom ikapp. Nu någon enstaka gång kan den vägra tända sig och att uppdatera BIOS tar lite tålamod. Svart bakgrund och tunna vita rasterlinjer i vissa kombinationer kan ge lokalt flimmer men det är klart ovanligt.

Men i övrigt så känner jag inte igen mig alls i de problem ni ovan har med G9 Neo. G-Sync funkar utmärkt, jag flyger med den i typ 100-160 Hz. Bredden är härlig och kurvaturen är vanebildande.

OK, jag använder inte HDR (har inga spel med det) och jag ligger 2 steg bakom i nVidia driver just nu pga av deras problem med upplösningsalternativ. Har inga andra skärmar inkopplade. GeForce 3090.

Kul att du är nöjd med din skärm även om skillnaden är större än bara HDR, det är även kontrasten och svärtanivåerna som skiljer. Sett till hur du gillar nuvarande skärm skulle du förmodligen gilla G9N ännu mer för det är absolut inte en dålig skärm, bara det att Samsung inte verkar lärt sig något allt från första versionen (versionerna) och gjort samma misstag igen och höjt priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Kul att du är nöjd med din skärm även om skillnaden är större än bara HDR, det är även kontrasten och svärtanivåerna som skiljer. Sett till hur du gillar nuvarande skärm skulle du förmodligen gilla G9N ännu mer för det är absolut inte en dålig skärm, bara det att Samsung inte verkar lärt sig något allt från första versionen (versionerna) och gjort samma misstag igen och höjt priset.

Kontrasten och svärtanivåerna är väl sämre än förra årets G9 om man utgår från hardware unboxed recension för SDR? Iaf var det inte stora skillnader.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Kontrasten och svärtanivåerna är väl sämre än förra årets G9 om man utgår från hardware unboxed recension för SDR? Iaf var det inte stora skillnader.

Var ett tag sen jag såg recensionen nu men har för mig att dom av någon okänd anledning mäter med local dimming avstängt? Om inte 2000 local dimming zoner ger bättre svärta och kontrast än 9 så är det riktigt illa.

Permalänk
Bildexpert 📺

Apparater med ABL/ljusventil-förföranden likt OLED och alla LCD-dimming-modeller har inte en given fast nivå för hur ljusstarka de är. Det finns ett fysiskt möjligt tak men det är kanske inte den mest intressanta informationen eftersom HDR är – tja – komplext.

Ljusstyrkan varierar alltid med situationen, inställningarna och mätmetoden. Detta eftersom varje HDR-kapabel skärm i grunden är en bunt algoritmer som ska reagera på dessa inputs och vikta mot resurshantering och vikta mot andra algoritmer likt den som styr FALD:en eller ska hindra överhettning av OLED-panelen.

Man kan mäta i dagar på dessa maskiner och få olika siffror hela tiden. Plockar man bara en enda godtycklig situation, inställning och mätmetod kommer det aldrig spegla helheten hur apparaten beter sig. Därför kommer olika testare också komma fram till olika siffror.

Det finns situationer där en OLED C1 med 700+ nits max vid 10% Window kan lysa tydligare och starkare i HDR än en LCD med 1000+ nits max vid 10% Window. Och tvärtom i en annan situation.

Så jag håller mig i från att rabbla exakta nits-siffror och liknande utan håller mig till ungefärliga nivåer och försöker istället förklara beteende och vilka reglage som påverkar beteendet. På de flesta spelskärmar med FALD i någon form är det tyvärr mer att man får vad man ser och inte kan göra så mycket åt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Apparater med ABL/ljusventil-förföranden likt OLED och alla LCD-dimming-modeller har inte en given fast nivå för hur ljusstarka de är. Det finns ett fysiskt möjligt tak men det är kanske inte den mest intressanta informationen eftersom HDR är – tja – komplext.

Ljusstyrkan varierar alltid med situationen, inställningarna och mätmetoden. Detta eftersom varje HDR-kapabel skärm i grunden är en bunt algoritmer som ska reagera på dessa inputs och vikta mot resurshantering och vikta mot andra algoritmer likt den som styr FALD:en eller ska hindra överhettning av OLED-panelen.

Man kan mäta i dagar på dessa maskiner och få olika siffror hela tiden. Plockar man bara en enda godtycklig situation, inställning och mätmetod kommer det aldrig spegla helheten hur apparaten beter sig. Därför kommer olika testare också komma fram till olika siffror.

Det finns situationer där en OLED C1 med 700+ nits max vid 10% Window kan lysa tydligare och starkare i HDR än en LCD med 1000+ nits max vid 10% Window. Och tvärtom i en annan situation.

Så jag håller mig i från att rabbla exakta nits-siffror och liknande utan håller mig till ungefärliga nivåer och försöker istället förklara beteende och vilka reglage som påverkar beteendet. På de flesta spelskärmar med FALD i någon form är det tyvärr mer att man får vad man ser och inte kan göra så mycket åt det.

Som överintresserad lekman men utan att framställa mig som expert så är det min erfarenhet/uppfattning att "FALD LCD:er" överlag använder sig av mer processning (AI) för att ständigt försöka avgöra vad som är den bästa kompromissen där man vet om att kontrast/svärt är den svaga punkten och ljustyrkan den starka. Medan OLED snarare har ett lite mer begränsat överhettningsskydd i kombination med en enklare teknisk lösning som gör så gott den kan med det den har. Det är väl i sig inte så konstigt kanske, då det rimligtvis är lite enklare att ha pixlar som inte producerar något ljus när dom inte ska till skillnad mot olika varianter som försöker gömma en ljusstråle genom att blockera den på vägen. Jag föreställer mig att en FALD tv för att fungera optimalt måste ligga några bildrutor före det som visas för att det inte ska bli för stora "ryck" i bilden, vilket jag antar även är anledningen till att local dimmingen brukar gå i sparläge så fort man ställer dessa i spelläge och kraven på att snabbt få upp senaste bilden på skärmen ökar.

Tror det är därför som jag personligen uppfattar att den faktiska skillnaden i ljusstyrka mellan mina OLEDs och de LCD:er jag insisterar på att testa är mindre än den borde vara (då har jag även ASBL med mera avstängt vilket ger OLED:en en liten fördel om än med en tillhörande risk jämfört med normalt). Då är jag ändå egentligen en typisk QLED kille då jag gillar maxblås och gärna pillar lite på färginställningarna för att få ännu mer pop i bilden (förlåt ) men samtidigt retar mig på att det på LCD:erna aldrig riktigt blir så bra som jag tycker det borde bli sett till specar och reklamblad (gäller väl iof OLED också i ärlighetens namn). Här syftar jag främst på typ kontrast/svärta, inte olika varianter av rörelsehantering osv som väl är mer AI tunga oavsett bildtekniken.

Lite som att köra elbil jämfört med fossilbil, där den förstnämnda helt enkelt känns mycket mer naturlig medan fossilbilen upplevs som den ständigt kämpar för att få ut så mycket som möjligt men där allt hela tiden är en kompromiss. Sen har elbilen även en del andra nackdelar så klart som man slipper med en icke elbil, laddtider, pris osv.

Permalänk
Medlem

För att återknyta lite mer till G9:an så tycker jag det är intressant att se att Samsung lyckats öka upp farten på sin local dimming jämfört med den som används på deras aktuella TV modeller (som också är Mini LED). Detta då de senare verkar gimpa eller tom stänga av local dimming rätt rejält när man ställer om dom i spel/PC läge, vilket jag antar är för att local dimmingen helt enkelt inte hänger med när kraven på snabb uppdatering ökar. På G9N har man uppenbarligen lyckats öka antalet zoner rejält trots en rejält mindre skärmyta och dessutom, som det verkar, fått fart på local dimmingen då det knappast är aktuellt att på en monitor som denna gimpa upplevelsen så fort det är dags för PC/spel. Eller så är det helt enkelt lättare att bygga små snabba local dimming zoner än stora.

Vet inte om detta förändrats på deras 8K modeller för 2021, såg på framsidan av senaste HBT att den testades men inte hunnit längre än så ännu. Gissar att det kanske är någon på forumet som råkar ha god insyn i innehållet som kanske kan dela med sig här ifall dessa local dimming förbättringar kanske finns även på Samsungs 8K modeller

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av improwise:

Jag föreställer mig att en FALD tv för att fungera optimalt måste ligga några bildrutor före det som visas för att det inte ska bli för stora "ryck" i bilden, vilket jag antar även är anledningen till att local dimmingen brukar gå i sparläge så fort man ställer dessa i spelläge och kraven på att snabbt få upp senaste bilden på skärmen ökar.

Precis så – den svaghet som verkar vara svår att komma förbi med en FALD. Den måste hinna få bildsignalen, analysera innehållet, applicera sin algoritm och ändra ljusnivå. Vilket ofta är både själva FALD:n och en dynamisk processning av bilden, ofta en gammajustering. Dessutom filtrerad genom en viss tröghet i själva LCD-panelen. Vilket gör att det alltid släpar efter en del. Blir alltid en liten tröghet i systemet där ljuset i bilden ligger snäppet efter. Något man kan lära sig se och aldrig lära sig "unsee".

Det går ju att tajma den förändringen bättre men då till priset av att man måste i förväg analysera och bestämma hur förändringen ska se ut och då måste man buffra bildrutor för den analysen. Det vill säga addera latens. Vilket inte fungerar så bra för spellägen.

När man mäter latens är det vanligtvis en vit ruta som blinkar mot en svart bakgrund kanske 1 ggr per sekund. Latensmätningen tajmar signalen (utrustningen vet när den skickar en vit ruta) och kan tajma det mot hur lång tid det tar för ljussensorn att uppfatta ändring till vitt. Mäter man med FALD:en påslagen är det risk att mätningen misslyckas därför att FALD:en aldrig hinner tända upp denna enda bildruta av 60 eller 120 bildrutor tillräckligt mycket.

Permalänk
Skrivet av Dragnet:

Jag har en av de allra första G9'orna (Gen 1 - juni 1 - 2020). I början var det ju en massa strul innan driver 1010.2 och nVidia kom ikapp. Nu någon enstaka gång kan den vägra tända sig och att uppdatera BIOS tar lite tålamod. Svart bakgrund och tunna vita rasterlinjer i vissa kombinationer kan ge lokalt flimmer men det är klart ovanligt.

Men i övrigt så känner jag inte igen mig alls i de problem ni ovan har med G9 Neo. G-Sync funkar utmärkt, jag flyger med den i typ 100-160 Hz. Bredden är härlig och kurvaturen är vanebildande.

OK, jag använder inte HDR (har inga spel med det) och jag ligger 2 steg bakom i nVidia driver just nu pga av deras problem med upplösningsalternativ. Har inga andra skärmar inkopplade. GeForce 3090.

Vad är det för "upplösningsalternativ" du saknar? Har inte sätt några problem på den fronten på senaste Nvidia drivern.
Har du adaptiv synk och vrr igång i skärmens OSD?

Får du några svarta frames ibland varje 40~min på skärmen?

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Precis så – den svaghet som verkar vara svår att komma förbi med en FALD. Den måste hinna få bildsignalen, analysera innehållet, applicera sin algoritm och ändra ljusnivå. Vilket ofta är både själva FALD:n och en dynamisk processning av bilden, ofta en gammajustering. Dessutom filtrerad genom en viss tröghet i själva LCD-panelen. Vilket gör att det alltid släpar efter en del. Blir alltid en liten tröghet i systemet där ljuset i bilden ligger snäppet efter. Något man kan lära sig se och aldrig lära sig "unsee".

Det går ju att tajma den förändringen bättre men då till priset av att man måste i förväg analysera och bestämma hur förändringen ska se ut och då måste man buffra bildrutor för den analysen. Det vill säga addera latens. Vilket inte fungerar så bra för spellägen.

När man mäter latens är det vanligtvis en vit ruta som blinkar mot en svart bakgrund kanske 1 ggr per sekund. Latensmätningen tajmar signalen (utrustningen vet när den skickar en vit ruta) och kan tajma det mot hur lång tid det tar för ljussensorn att uppfatta ändring till vitt. Mäter man med FALD:en påslagen är det risk att mätningen misslyckas därför att FALD:en aldrig hinner tända upp denna enda bildruta av 60 eller 120 bildrutor tillräckligt mycket.

Vet inte om det har någon påverkan men kan det vara så att det hela blir ännu svårare när HDR är inblandat vilket jag föreställer mig kanske kräver lite ytterligare processning för att sätta rätt, eller är det typ sak samma mellan SDR och HDR? Att Samsung plötsligt skulle kommit på något mirakulöst sätt att snabba upp local dimmingen på just denna skärm samtidigt som man inte lyckas göra motsvarande på sina TV apparater skänns lite osannolikt då dom hållt på ett tag med detta. Möjligtvis skulle det väl kunna vara så att monitorsidan typ bygger på någon ny "plattform" eller liknande som skulle förklara skillnaden, för annars känns det rimligt att Samsung borde försöka dela tekniker inom koncernen. Om det blir några 2022 QLED TV-apparter verkar lite oklart som jag förstått det då dom väl ryktas hoppa på OLED tåget och lägga ner sin egen tillverkning av LCD paneler, fast dom kanske dom iof kan köpa in från någon annan (har ett vagt minne av att det inte ens är en Samsung panel som sitter i G9N men kan ha fel här).

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av improwise:

Vet inte om det har någon påverkan men kan det vara så att det hela blir ännu svårare när HDR är inblandat vilket jag föreställer mig kanske kräver lite ytterligare processning för att sätta rätt, eller är det typ sak samma mellan SDR och HDR?

Med HDR är det också tonemapping att tänka på. Ändra man det dynamiska omfånget genom att reglera ljuset i en FALD måste man också anpassa tonemappingen därefter. Men generellt när jag jämför och observerar problem (i den mån jag hinner vara så petnoga) är FALD:en ungefär lika långsam i både SDR och HDR.

Har inte hunnit kolla på Samsungs nya TV ännu. Men det är inte deras egna paneler längre verkar det som. Kommer en del rapporter om IPS-paneler i vissa modeller.

Permalänk
Medlem

Hittade en fix för hur man kan köra 3440x1440p 21:9 med black bars+vrr på nvidia kort:

öppna regedit, sök på nv_modes

redigera och lägg till 3440x1440x8,16,32,64=1FFF,

efter de andra upplösningarna.

bör gå att välja bland upplösningarna i spelet, man blir klart begränsad till 120hz men vrr och black bars funkar som det ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Har inte hunnit kolla på Samsungs nya TV ännu. Men det är inte deras egna paneler längre verkar det som. Kommer en del rapporter om IPS-paneler i vissa modeller.

Har inte Samsung sålt sin panelverksamhet till CSOT?^^ Eller deras moderbolag TCL ser jag nu.

Permalänk
Medlem

Hmm, attans... denna tråden var inte rolig att stöta på
Jag som satt och funderade på en G9 NEO
Men känner mig ändå lite tveksam till ultrawide. Sitter idag med en 32" 16:9 skärm som jag är rätt nöjd med. Men köpte medvetet lite billigare för att jag väntade på något bättre än vad jag upplevde fanns tillgängligt då. Denna skärmen ser på pappret ut att checka av allt jag letar efter. Men verkar ju på denna tråden som att den har en del problem...

Har aldrig kör ultrawide heller, så är lite rädd att jag inte ska gilla det. Kör både open-world spel som Assassin's Creed osv, men även mycket FPS som Tarkov osv. Sen även home-office användning

Asus PG32UQX såg ju också intressant ut (helt annorlunda form osv mot Odyssey så klart) men ganska många tusenlappar för dyr

Kanske kommer G7 Neo?

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av PeoplesMC:

Har inte Samsung sålt sin panelverksamhet till CSOT?^^ Eller deras moderbolag TCL ser jag nu.

Betyder inte att automatiskt att det är enbart är Samsungs (före detta) "egna" paneler i apparaterna. Behöver heller inte betyda att TCL tar över och fortsätter med det som var exakt Samsung panelteknik. Vem som tillverkar vad åt vem är alltid ett sabla ormbo. Man får helt enkelt betrakta varje produkt för sig.

Permalänk

haha jag pratade med samsung support om att skärmen kraschar datorn/gpu drivern när man har sin LG oled tv inkopplad samtidigt som man har adaptiv synk+vrr påslaget i neo skärmen.

Fick då detta:

"Vi har undersökt ditt ärende och anledningen till att detta uppstår beror på att TV inte har stöd för 240hz.

Produkterna har olika uppdateringsfrekvenser. Om inte monitorn är kopplad till TV så kommer inte monitorn krascha."

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaW D Coy:

Vad är det för "upplösningsalternativ" du saknar? Har inte sätt några problem på den fronten på senaste Nvidia drivern.
Har du adaptiv synk och vrr igång i skärmens OSD?

Får du några svarta frames ibland varje 40~min på skärmen?

Ja, det var bara att det stod något om G9 och det i nVidias release nötter för de två senaste versionerna. Jag väntar tills det inte gör det, vill inte ha problem med driver bara för att nVidia har stressat fram en ny driver bara för några nya spel som jag inte har

Jag kör enbart i native upplösning, jag gillar inte pixelskalning. De spel jag har fixar native så jag sitter nöjd i detta avseende.

Nix, inga svarta frames somjag har sett.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Skrivet av Dragnet:

Ja, det var bara att det stod något om G9 och det i nVidias release nötter för de två senaste versionerna. Jag väntar tills det inte gör det, vill inte ha problem med driver bara för att nVidia har stressat fram en ny driver bara för några nya spel som jag inte har

Jag kör enbart i native upplösning, jag gillar inte pixelskalning. De spel jag har fixar native så jag sitter nöjd i detta avseende.

Nix, inga svarta frames som jag har sett.

Vilken driver kör du nu? Ska se om det blir bättre för mig med den.

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem

Min andra Neo har som jag skrivit tidigare fungerat bra.
Fungerat utan problem alls i SDR fredag, lördag, söndag och måndag.
Idag tisdag körde jag lite iRacing när jag kom hem från jobbet. Jag tyckte då inte att bilden var lika jämn och mjuk i rörelse som tidigare.
Kollade upplösning och frekvens. Inställd på 240 Hz som den ska.
Testade Ufotest i ett litet webbläsarfönster. 240 Hz. Mjukt och fint.
När jag maximerade fönstret ändrade den till 160 Hz och det blev mycket hackigare bild.
Ändrade jag till helskärm blev det 240 Hz men enormt mycket stuttering.
Hur jag än har försökt kan jag i te fixa eller på något sätt påverka detta

Så trött jag blir. Jag har inte ändrat någonting sedan det fungerade. Det enda jag kan tänka mig är att det är några grader varmare i rummet nu än tidigare dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaW D Coy:

Vilken driver kör du nu? Ska se om det blir bättre för mig med den.

471.11

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaW D Coy:

Intressant, jag får bara svarta frames när jag kör adaptive sync igång på skärmen men då krashar den även datorn efter ett litet tag om jag kör den med min lg tv inkopplad. stänger jag av adaptive sync fungerar skärmen hur bra som helst även med min tv inkopplad. Pröva utan adaptive sync ifall du får samma problem. Hör av dig även när du testat nya kabeln för att se om det hjälpte !

Jag har fått den nya kabeln idag, testade direkt och sätta den i sleep några gånger och den vaknar nu som vanligt när jag rör musen utan att datorn låser sig. Inga svarta blinkningar än så länge, de var ju sällsynta så får se efter ett tag. Kanske var en slump att den vaknar felfritt, får se imorgon efter en natt i sleep om det går lika bra. Kabeln är en Startech DP14MM3M.

Permalänk
Skrivet av PeoplesMC:

Jag har fått den nya kabeln idag, testade direkt och sätta den i sleep några gånger och den vaknar nu som vanligt när jag rör musen utan att datorn låser sig. Inga svarta blinkningar än så länge, de var ju sällsynta så får se efter ett tag. Kanske var en slump att den vaknar felfritt, får se imorgon efter en natt i sleep om det går lika bra. Kabeln är en Startech DP14MM3M.

Ok! Än så länge låter det bra hör av dig där ifall något händer eller att det fortfarande fungerat fint!
Lägger en order direkt efter ditt nästa inlägg ifall det ser bra ut!

Tack hittills för infon

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vet inte om detta förändrats på deras 8K modeller för 2021, såg på framsidan av senaste HBT att den testades men inte hunnit längre än så ännu. Gissar att det kanske är någon på forumet som råkar ha god insyn i innehållet som kanske kan dela med sig här ifall dessa local dimming förbättringar kanske finns även på Samsungs 8K modeller

Hyfsat OT men det var tydligen LGs 8K modell och inte Samsungs som testades i senaste HBT. Hade nästan glömt att LG fortfarande gör LCD TV-apparater

Permalänk
Skrivet av Dragnet:

Hm testade drivern verkar som spel har svårare att gå från windowed mode till fullscreen med denna.
Testade i ffxiv där timern för ändrade bildinställningar är 15sec och det tar exakt 15sec för skärmen att applicera.

Men kan ju vara något helt annat också, ska pröva upgrade'a drivern igen och se om det försvinner. Annars hade jag ändå samma problem som jag hade i senaste drivern för min del.

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaW D Coy:

Ok! Än så länge låter det bra hör av dig där ifall något händer eller att det fortfarande fungerat fint!
Lägger en order direkt efter ditt nästa inlägg ifall det ser bra ut!

Tack hittills för infon

Ja alltså , sleep funkar nu, men får fortfarande random svarta blinkningar, sällsynt, sett det 3 ggr på 5 timmar men kanske relaterat till nått annat än kabeln. Misstänker att det kanske händer för att gpun är riktigt undervoltad, inte märkt det när jag kör normal profil.

Edit: Stryk det, testade sätta sleep timern på 15 min, de släcktes, när jag rörde musen så hängde sig allt igen. Verkar funka om jag sätter skärmarna i sleep själv (har satt så powerknappen på chassit stänger av skärmarna) då funkar det, vilket det inte gjorde innan. Eller så är det bara random.

Permalänk
Skrivet av PeoplesMC:

Ja alltså , sleep funkar nu, men får fortfarande random svarta blinkningar, sällsynt, sett det 3 ggr på 5 timmar men kanske relaterat till nått annat än kabeln. Misstänker att det kanske händer för att gpun är riktigt undervoltad, inte märkt det när jag kör normal profil.

Edit: Stryk det, testade sätta sleep timern på 15 min, de släcktes, när jag rörde musen så hängde sig allt igen. Verkar funka om jag sätter skärmarna i sleep själv (har satt så powerknappen på chassit stänger av skärmarna) då funkar det, vilket det inte gjorde innan. Eller så är det bara random.

Hm svarta blinkningar fick jag bara när skärmen vad i adaptive synk annars får jag inte det. Köpte iaf 2 supra kablar en för tvn och en för g9an så kan man utesluta "dålig kabel" iaf

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaW D Coy:

Hm svarta blinkningar fick jag bara när skärmen vad i adaptive synk annars får jag inte det. Köpte iaf 2 supra kablar en för tvn och en för g9an så kan man utesluta "dålig kabel" iaf

Det behöver dock inte innebära att kablarna har nog bandbredd även fast det är ett bra märke. Sen vet jag inte i vilken mån Supra med flera faktiskt gör kablar av olika kvalité, känns som det borde vara dyrare att göra en dålig kabel än att bara ta en bra och påstå att dom inte är fullt lika bra

Permalänk
Skrivet av improwise:

Det behöver dock inte innebära att kablarna har nog bandbredd även fast det är ett bra märke. Sen vet jag inte i vilken mån Supra med flera faktiskt gör kablar av olika kvalité, känns som det borde vara dyrare att göra en dålig kabel än att bara ta en bra och påstå att dom inte är fullt lika bra

Svensk kvalitet litar ja på
Supra är väll en av dom som man får kvalite för pengarna och inte bara en tjock kabel som har en tygstrumpa runt sig.
Tror dom är dom enda som har en 5m 2.1 hdmi kabel som inte är optisk och klarar fulla bandbredden.

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®