Framtidssäker dator - vill testa AMD

Permalänk
Skrivet av walkiii:

Klart man kan vänta hur länge som helst. Men eftersom dom är väldigt nära nu, så anser jag personligen att det är dumt att köpa 3000 serien. Tror dom snackar om runt 20-25% ipc ökning, högre klockfrekvenser osv, allmänt bättre helt enkelt. Men vi vet ju inte säkert hur pass mycket bättre dom blir, men dom släpper ju inget som är sämre än vad som finns iaf.

Ja jag kanske hade lite för bråttom.
Släppet skulle komma oktober nån gång var det inte så?
Och kanske kan man förvänta sig ett prisdropp på 3000 serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Ja jag kanske hade lite för bråttom.
Släppet skulle komma oktober nån gång var det inte så?
Och kanske kan man förvänta sig ett prisdropp på 3000 serien.

8 Oktober visar dom upp det nya. Sen kanske man får vänta 2 veckor efter det innan dom finns i butiken. Dom brukar lägga sig på samma nivå som föregående modell i pris. Så det nya kommer nog inte bli mycket dyrare och det kan ju som du skrev innebära prisdropp på det gamla.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Skrivet av walkiii:

8 Oktober visar dom upp det nya. Sen kanske man får vänta 2 veckor efter det innan dom finns i butiken. Dom brukar lägga sig på samma nivå som föregående modell i pris. Så det nya kommer nog inte bli mycket dyrare och det kan ju som du skrev innebära prisdropp på det gamla.

Kanske kräver DDR 5? Vet ej hur lång tid det brukar ta innan mobo-tillverkare släpper nya generationer men man kanske får räkna med lite väntetider ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Kanske kräver DDR 5? Vet ej hur lång tid det brukar ta innan mobo-tillverkare släpper nya generationer men man kanske får räkna med lite väntetider ändå.

Nej, 4000-serien ska fortfarande vara till AM4, så de kommer använda DDR4. Ryktena säger att AMD kommer gå över till DDR5 med 5000-serien, men det är väl inte helt spikat än.