3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Skrivet av suchsenpai:

har väntat i några månader nu och antar att priset kommer inte bli mycket bättre, förutom dom jag missade som gick under 8-9k i någon timme.

3080 12gb 10000

https://www.komplett.se/product/1205942/datorutrustning/dator...

3090 12500

https://www.amazon.se/dp/B08HLYQ9XL

borde jag köpa nån av de där eller ska man vänta tills blackfriday? känns som 3080 12gb vägrar att gå ner mer nu,

köper för vr/ 1440p och kommer matcha det med en 13700k, och eftersom amd korten har inte den bästa supporten för vr så kör jag hellre på med nvidia.

Hade försökt att vänta in nya amd-korten och Black Friday iaf. Borde få ner nån modell ytterligare i pris. Men o andra sidan kan man säga så hela tiden..
3080ti är också en kandidat om du inte måste ha 24GbVram. Har ju varit under 10K ett antal gånger så du får hålla utkik, eller köpa begagnat är en annan lösning. Säljs en hel del kort nu när nya serierna kommer ut.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av suchsenpai:

har väntat i några månader nu och antar att priset kommer inte bli mycket bättre, förutom dom jag missade som gick under 8-9k i någon timme.

3080 12gb 10000

https://www.komplett.se/product/1205942/datorutrustning/dator...

3090 12500

https://www.amazon.se/dp/B08HLYQ9XL

borde jag köpa nån av de där eller ska man vänta tills blackfriday? känns som 3080 12gb vägrar att gå ner mer nu,

köper för vr/ 1440p och kommer matcha det med en 13700k, och eftersom amd korten har inte den bästa supporten för vr så kör jag hellre på med nvidia.

Skulle tro att det skiljer max 10% i prestanda mellan 3080/12GB och 3090 i genomsnitt, skiljer mer i vissa spel. Så om du inte behöver det extra minnet så förefaller ju 3080/12GB att vara mer prisvärd. Trots det så hade jag valt 3090-kortet. 4 års garanti på båda, vilket är mycket bra!

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av Komplett:

Ja, vi är medvetna om att det inte är optimalt. Just nu har vi inte funktionaliteten för att visa lager/kampanjsaldo på det sättet. Ett alternativ kan vara att vi upprättar dubblett-artiklar och lägger ett virtuellt lagersaldo där. Men det kommer med massa andra utmaningar och problem som exempelvis felaktig listning på ex: prisjakt, internt "krångel" och eventuella frågor om "varför har ni kvar samma produkt till ett högre pris". Men det är absolut något vi kan se på och se hur vi kan förbättra. Vi har övervägt dublett-artiklar för exempelvis våra Bonanzor där vi har ett starkt begränsat antal till försäljning och där lagersaldot inte visar antal på kampanj.

Som sagt tidigare så har vi sålt det antal vi hade till försäljning till just detta pris, i den svenska marknaden.
Samma produkt finns mycket riktigt i våra systerbutiker men då till ett avsevärt högre pris.

Vi har berättat det tidigare i andra trådar men det skadar inte att vara tydlig här också. Komplett.se har sitt huvudlager i norska Sandefjord. Vi delar inköp och lager med våra systerbutiker Komplett.no, Komplett.dk, våra B2B-butiker Komplettföretag.se, Komplettbedrift.no samt vårt distrubutionsvarumärke Itegra.se/no. Märk väl att vi INTE delar lager, inköp eller andra funktioner med Webhallen och Netonnet som ingår i Komplett Group -koncernen.

Med flera butiker som samsas om samma lagersaldo så kan det mycket väl hända att hundratals produkter försvinner snabbt. Vi eftersträvar såklart att ha gott om lager på kampanjprodukter och det hör inte till vanligheten, MEN det händer att vi går från +100 till slutsålt på en halv minut för att en företags eller distrubutions -kund köper en hel pall av något.
Nu kanske det inte är relevant för alla att kunna köpa först och fundera sedan. Men vi erbjuder hela 60 dagars öppet köp och fri retur, så vill man slå till på chans så finns alltid möjligheten att kostnadsfritt returnera beställningen inom 60 dagar.

Återigen, tråkigt att alla som var sugna inte hann med att slå till men det kommer "troligtvis" fler deals framöver

//Erik

Hur många gånger kan man använda 60 dagars öppet köp innan ni regelrätt spärrar köparen för framtida köp? För ni måste väl ha en gräns? Kanske står i era avtal men orkar inte kolla det nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Komplett:

Med flera butiker som samsas om samma lagersaldo så kan det mycket väl hända att hundratals produkter försvinner snabbt. Vi eftersträvar såklart att ha gott om lager på kampanjprodukter och det hör inte till vanligheten, MEN det händer att vi går från +100 till slutsålt på en halv minut för att en företags eller distrubutions -kund köper en hel pall av något.

Varför inte köra så att ni har två olika lagersaldon på hemsidan, en för privatpersoner och en annan för företagskunder? Där ni reserverar x antal för båda. Där en företagskund inte kan norpa åt sig produkter ämnade för privat och tvärtom.

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Dinkefing:

Hur många gånger kan man använda 60 dagars öppet köp innan ni regelrätt spärrar köparen för framtida köp? För ni måste väl ha en gräns? Kanske står i era avtal men orkar inte kolla det nu.

I våra köpsvillkor faststälelr vi inte exakt antal gånger du kan bruka/missbruka 60 dagars öppet köp. Men just missbruk är nyckeln här. Ser vi ett onormalt mönster och att man utnyttjar våra generösa villkor så kommer vi såklart agera.

Skrivet av Nozomi:

Varför inte köra så att ni har två olika lagersaldon på hemsidan, en för privatpersoner och en annan för företagskunder? Där ni reserverar x antal för båda. Där en företagskund inte kan norpa åt sig produkter ämnade för privat och tvärtom.

Det är en god idé. Dessvärre tillåter inte våra system att vi på ett enkelt sätt diffrentierar lagersaldon mellan butiker. Men det är absolut något vi kan ta med som förslag till kommande förbättringar 👍

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

Stendött under Black week hittills gällande 3080/3090....
Jag sitter och preppar för ett fynd

Permalänk
Skrivet av Javis:

Stendött under Black week hittills gällande 3080/3090....
Jag sitter och preppar för ett fynd

Händer verkligen ingenting på den fronten, är också ute efter ett sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Javis:

Stendött under Black week hittills gällande 3080/3090....
Jag sitter och preppar för ett fynd

Skrivet av gunnargren:

Händer verkligen ingenting på den fronten, är också ute efter ett sånt.

Ja, tyvärr så har till och med priserna gått upp inför Black Week (iallafall på 3080). Jag kollade historik på Pricerunner och priset under Black Week är det högsta fler av dom har legat på under dom senaste månaderna. Det verkar dessutom vara nån form av brist på fler modeller just nu också. Jag vet inte om det verkligen är brist eller om det är en konstgjord skapad brist för att kunna hålla priserna höga.

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig ifall att de höjer priserna på 3000-serien för att 4080 inte ska verka vara såpass dåligt köp som det är.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Jag undrar lite var alla high-end 3000-kort är någonstans. Har alla återförsäljare rensat hyllorna inför 4000-serien och/eller låtit bli att fylla på nu när inflation och efterföljande lågkonjunktur står och knackar på? Annars är det väl någon ökänd och magisk kretsbrist som slår till just nu, just på 3000-serien.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk

Finns en del PNY 3080 12GB kort för drygt 11k, sen om det är rimligt prissatta eller inte är väl en annan fråga. Vet inte om jag måste beställa ett sånt, utifall att det inte kommer något vettigare på fredag, för jag behöver verkligen ett kort till mitt nya bygge. Men då är frågan om det är vettigare att lägga ut 5k till och köra på 4080 istället, men dem verkar inte helt enkel att få tag i heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Jag undrar lite var alla high-end 3000-kort är någonstans. Har alla återförsäljare rensat hyllorna inför 4000-serien och/eller låtit bli att fylla på nu när inflation och efterföljande lågkonjunktur står och knackar på? Annars är det väl någon ökänd och magisk kretsbrist som slår till just nu, just på 3000-serien.

3000 serien skall fasas bort så det sker nog ingen nytillverkning ÖHT.

Priserna kommer sänkas på 4000 serien så snart som lagren på 3080/90 är tömda.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av gunnargren:

Finns en del PNY 3080 12GB kort för drygt 11k, sen om det är rimligt prissatta eller inte är väl en annan fråga. Vet inte om jag måste beställa ett sånt, utifall att det inte kommer något vettigare på fredag, för jag behöver verkligen ett kort till mitt nya bygge. Men då är frågan om det är vettigare att lägga ut 5k till och köra på 4080 istället, men dem verkar inte helt enkel att få tag i heller.

Det är avsevärt bättre att köpa ett RTX 4080, det är ett snabbare kort och har DLSS3, samt att drivrutinerna kommer mogna med tiden Kom ihåg att 3000 serien är utgående och Nvidia kommer gradvis lägga mindre energi på dem.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Det är avsevärt bättre att köpa ett RTX 4080, det är ett snabbare kort och har DLSS3, samt att drivrutinerna kommer mogna med tiden Kom ihåg att 3000 serien är utgående och Nvidia kommer gradvis lägga mindre energi på dem.

Mvh

Men då får jag gå ned till en i5 13600 och DDR4 minnen om jag vill komma under 30k. Men kanske inte blir så stor skillnad för Davinci Resolve som jag bygger datorn främst för, kanske vettigare att lägga mer pengar på grafik-kortet då istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gunnargren:

Men då får jag gå ned till en i5 13600 och DDR4 minnen om jag vill komma under 30k. Men kanske inte blir så stor skillnad för Davinci Resolve som jag bygger datorn främst för, kanske vettigare att lägga mer pengar på grafik-kortet då istället.

Vad har du satt ihop för något?

Kanske finns något annat du kan spara på.

13600 är inte en dålig CPU, tvärtom den håller nog i 3-5 år framåt och DDR4 är inte "så" långsamt relativt DDR5, särskilt inte det DDR5 som är släppt och gångbart idag.

Med tiden kommer DDR5 mogna och moderkorten samt minneskontroller på CPUs klara av högre hastigheter men vi är inte där än, Intel kan på Z790 klara av 7000MHz i de flesta fall men även där är det inte 100% garanterat.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det är avsevärt bättre att köpa ett RTX 4080, det är ett snabbare kort och har DLSS3, samt att drivrutinerna kommer mogna med tiden Kom ihåg att 3000 serien är utgående och Nvidia kommer gradvis lägga mindre energi på dem.

Mvh

Jag var inte beredd att lägga mer än 8-9 kkr oavsett om 16 kkr är mer prestanda per krona.

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Vad har du satt ihop för något?

Kanske finns något annat du kan spara på.

13600 är inte en dålig CPU, tvärtom den håller nog i 3-5 år framåt och DDR4 är inte "så" långsamt relativt DDR5, särskilt inte det DDR5 som är släppt och gångbart idag.

Med tiden kommer DDR5 mogna och moderkorten samt minneskontroller på CPUs klara av högre hastigheter men vi är inte där än, Intel kan på Z790 klara av 7000MHz i de flesta fall men även där är det inte 100% garanterat.

Mvh

Ungefär nåt sånt här, beroende lite på vad som finns i lager och hur priserna ser ut på fredag.

i5 13600k
https://www.inet.se/kundvagn/visa/oRALAaaA7OzZ02xIoay9zYWI4QA/ddr4

i7 13700
https://www.inet.se/kundvagn/visa/eRELAQiHeuy6xO9Dqsm-nEAZqNs/13700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det är avsevärt bättre att köpa ett RTX 4080, det är ett snabbare kort och har DLSS3, samt att drivrutinerna kommer mogna med tiden Kom ihåg att 3000 serien är utgående och Nvidia kommer gradvis lägga mindre energi på dem.

Mvh

Jämför man med ett begagnat 3080 kort blir ju dock prisskillnaden en del, ca 9 000 kr.

Men visst är 4080 snabbare och mera framtidssäkert än 3080, det säger nog ingen emot.

Permalänk
Skrivet av makatech:

Jämför man med ett begagnat 3080 kort blir ju dock prisskillnaden en del, ca 9 000 kr.

Men visst är 4080 snabbare och mera framtidssäkert än 3080, det säger nog ingen emot.

För min del är begagnat inte ett alternativ då jag tar det på firman.

Permalänk
Medlem

AMD är inte ett alternativ?

Här är hursomhelst ett schysst förslag med RTX 4080, det är några skillnader i RAM etc men dessa är ej mätbara och inget du märker av i daglig användning.

GPU köper du hos Netonnet för 16 799 kr: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

https://www.inet.se/kundvagn/visa/LxILAbrsyQ08M0NNh5M2Ljpd0fk/opti13700k4080

Sen vet jag inte om Inet säljer detta kort fortfarande, de har 47 st kvar så kanske kan höra med dem: https://www.inet.se/produkt/5413090/asus-geforce-rtx-4080-16g...

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Jämför man med ett begagnat 3080 kort blir ju dock prisskillnaden en del, ca 9 000 kr.

Men visst är 4080 snabbare och mera framtidssäkert än 3080, det säger nog ingen emot.

Om det är ett begagnat 3080 är det givetvis andra förutsättningar

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Billigaste 4080 som jag hittat är Game Rock på Komplett för 16,299:-

https://www.komplett.se/product/1220095/datorutrustning/dator...

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Skrivet av Aeig:

AMD är inte ett alternativ?

Här är hursomhelst ett schysst förslag med RTX 4080, det är några skillnader i RAM etc men dessa är ej mätbara och inget du märker av i daglig användning.

GPU köper du hos Netonnet för 16 799 kr: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Sen vet jag inte om Inet säljer detta kort fortfarande, de har 47 st kvar så kanske kan höra med dem: https://www.inet.se/produkt/5413090/asus-geforce-rtx-4080-16g...

Mvh

Tack, har egentligen inget emot AMD, men rent generellt fungerar Intel bättre med Resolve rent pris/prestanda

Permalänk
Skrivet av Näbbdjuret:

Billigaste 4080 som jag hittat är Game Rock på Komplett för 16,299:-

https://www.komplett.se/product/1220095/datorutrustning/dator...

Såg den också.

Permalänk
Medlem

Finns ett exemplar av 3090ti på Amazon för 16k.
https://www.amazon.se/dp/B0B6CSWGZ1/

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Skrivet av Näbbdjuret:

Finns ett exemplar av 3090ti på Amazon för 16k.
https://www.amazon.se/dp/B0B6CSWGZ1/

Vet inte hur det ser ut för spelprestandan, men för Resolve så fungerar 4080 bättre än 3090ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det är avsevärt bättre att köpa ett RTX 4080, det är ett snabbare kort och har DLSS3, samt att drivrutinerna kommer mogna med tiden Kom ihåg att 3000 serien är utgående och Nvidia kommer gradvis lägga mindre energi på dem.

Mvh

Varför betala ockerpriser till Nvidia? Borde vänta på AMD som kommer med ny GPU inom en månad. Hade jag haft behov av GPU så hade jag avvaktat inför lanseringen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Skrivet av Yasko:

Varför betala ockerpriser till Nvidia? Borde vänta på AMD som kommer med ny GPU inom en månad. Hade jag haft behov av GPU så hade jag avvaktat inför lanseringen.

Vad är det som säger att AMD inte har höjt sina priser till dess? Om man ser på deras senast processorer så har dem väl inte legat riktigt bra i pris mot Intel?

Permalänk
Avstängd

Känns som att vissa butiker fasade ut 3080 innan Blackweek. Kommer kanske tillbaka efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gunnargren:

Vad är det som säger att AMD inte har höjt sina priser till dess? Om man ser på deras senast processorer så har dem väl inte legat riktigt bra i pris mot Intel?

7900 verkar vara lite mer rimligt pris satt jämfört med 4080, jag hade väntat på tester först.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV